Opvang

Moderators: Vivache, mini

Opvang

Berichtdoor Cnudje » 02 aug 2016, 10:01

Bon, wij zijn nu 13 weken zwanger en kunnen het pas vanaf nu officieel verkondigen daar we nog op de uitslag van de NIPT test aan het wachten waren.
Wij verwachten ons eerste kindje op 5/2/2017.

Nu wilden mijn man en ik al eens kijken naar kinderopvang in de buurt, want we zijn al aan de late kant...
De eerste vrije plaats in de crèche die wij wilden is pas vanaf november 2017...slik

Wat wij ons ook afvragen is wat het verschil is tussen in groep of in gezin opgevangen te zijn ? In gezin lijkt mij leuker daar er minder kinderen zijn? Veiliger ook aangezien er minderen kinderen zijn om op te passen? Of ben ik verkeerd? Misschien zijn er meer kinderen dan van een andere leeftijd waardoor er minder activiteiten zijn voor de jongsten? Geen idee van eigenlijk...
Wat is het beste : zelfstandige onthaalmoeder of aangesloten aan een dienst, zelfstandig kinderdagverblijf of kinderdagverblijf...wat is het verschil eigenlijk?

Wat is het verschil tussen eigen prijs of prijs berekend op het inkomen? Wat is het beste? En hoe kun je weten hoeveel je zou moeten betalen mocht het op je inkomen berekend zijn?
Kun je beide instanties inbrengen in je belastingen?

Kan men bvb enkele maanden de ene crèche doen en dan overschakelen naar de andere?
Wat is voor jullie zeer belangrijk aan een crèche? Behalve de uren en de prijs...
Cnudje
Eicelletje

Re: Opvang

Berichtdoor Lizelore » 09 sep 2016, 12:21

Veel vragen ineens ...

Wij hebben indertijd gekozen voor een onthaalmoeder aangesloten bij een dienst.

Wat jullie keuze wordt is iets dat jullie moeten nagaan. Wij vonden een creche te duur, hadden liever het "huiselijke", ...

Elk heeft zijn voor- en nadelen. vb. Als een onthaalmoeder ziek is heb je geen opvang, in een creche als er een van de begeleiders ziek is wel. En zo kan ik nog wel eventjes door gaan.

Ik zou zo zeggen als jullie twijfelen over een onthaalmoeder of creche hoor dan eens bij andere ouders of ga eens een aantal onthaalmoeders en creches bezoeken.

Qua prijs ... wij hadden een laag inkomen toen en dan is het wel voordelig om te kunnen betalen op basis van je inkomen. Er zit een platform in: minimum te betalen en maximum te betalen. Als ze zelf hun prijs mogen bepalen dan betaalt iedereen evenveel. Voor sommige mensen komt dit voordeliger uit en voor sommigen niet. Bij eens dienst kunnen ze je waarschijnlijk wel al zeggen wat je gaat moeten betalen.

Als je bij een aangesloten onthaalmoeder gaat dan kan je je nu al opgeven voor opvang en dan houden zij het in de gaten wanneer er plaatsen vrijkomen.

En de keuze ligt uiteindelijk bij jullie. De ene wilt absoluut een creche terwijl de andere het absoluut niet wilt. Dat zijn jullie eisen, niet van een ander ;)
Afbeelding

Afbeelding
Lizelore
Zygote

Keer terug naar De zwangerschap