School Dentergem

Moderators: Thai, mini

School Dentergem

Berichtdoor Cnudje » 10 apr 2018, 09:33

Hoi allemaal
We hebben nog wel wat tijd om een gepaste school te zoeken, maar ik wil er nu al wat onderzoek naar doen.

Binnenkort verhuizen wij naar een deelgemeente van Dentergem waar er een gemeenteschooltje is en 2 scholen katholiek onderwijs.
Het dichtste schooltje zou het gemeenteschooltje zijn, maar ik ben niet zo overtuigd als ik alles op hun website lees, ook de maandmenu staat mij niet echt aan (wekelijks frieten...).
Eind mei is er een opendeur en gaan we naar beide scholen eens zien.

Het Freinetonderwijs lijkt mij ook wel wat, maar die school zou dan in het Waregemse gelegen zijn. Op zich geen probleem, want ik moet daar toch iedere dag passeren om naar mijn werk te gaan, maar dan vroeg ik me af of dit dan niet té alternatief is…en op welke manier zaken dan effectief worden aangeleerd? Wiskunde is wiskunde lijkt me, of ben ik mis :-)

Wat ik belangrijk vind in het onderwijs is
1. Individuele aanpak.
2. Op een leuke manier iets aanleren en niet constant op een stoel zitten (zeker niet onder de 12 jaar)
3. Dat men op de een of andere manier een overzicht krijgt van wat het kind kan, maar dit hoeft voor mij niet persé met een puntensysteem. Ik heb er geen probleem mee, maar wil ook niet dat mijn kind zich té veel zou vergelijken met anderen.
4. Werken aan ‘zelfvertrouwen’, leren hoe de maatschappij werkt en actief de wereld verkennen. Vb naar een fabriek gaan, bezoek aan dierenarts, bosbezoek en leren over de natuur…
5. Goede leerkrachten natuurlijk, die zicht hebben op wat je kind kan en niet kan en alternatieve methodes toepassen indien het op een bepaalde manier niet lukt om iets aan te leren. Geduldige mensen bedoel ik ook
6. Dat men als ouders regelmatig wordt uitgenodigd voor een gesprek (oudercontact), maar ook voor evenementen die doorgaan op school (uitgaande van de leerlingen)
7. Geen al te grote klassen, zodat men zicht heeft op ieder kind zijn talenten

Iemand tips of ervaringen?
Cnudje
Eicelletje

Keer terug naar West-Vlaanderen