Vanishing Twin Syndrome

Moderators: Ericardtje, Thai

Vanishing Twin Syndrome

Berichtdoor sarahke » 28 jul 2012, 13:36

Sinds kort kreeg ik te horen van mijn moeder dat ik als foetus deel uit maakte van een tweeling. Maar ik ben de enige die de zwangerschap heeft overleefd. Mijn tweelinghelftje zou zijn opgenomen door het lichaam van mijn moeder, ze noemen dit het vanishing twin syndrome.
Nu kwam ik onlangs een website tegen die hierover workshops deden met mensen die afkomstig zijn van zo'n tweeling, ze hadden hier ook een hele lijst staan van kenmerken die voorkomen bij mensen uit zo'n tweeling. Ik vond het dan ook echt een beetje freaky als ik zag hoeveel kenmerken overeenkomen met mij.

Nu kreeg ik een tijdje geleden dus ook te horen van de gynaecoloog dat je als tweeling zijnde zelf ook grotere kans hebt om een tweeling te krijgen, als je het gen hebt overgeerfd van de moeder, komt het van de vader dan slaat het in principe een generatie over.

Nu heb er zelf al heel erg over zitten nadenken omdat ik niet de enige tweeling ben die mijn moeder heeft gehad. Voor de zwangerschap van mij heeft zij reeds een tweeling verloren. Dus ik was haar tweede tweeling. Ook bij mijn oma zou dit voorgevallen zijn.

Het maakt mij wel een beetje bang dat er dus nog geen enkele tweeling het volledig overleefd heeft bij ons in de familie.

Heeft hier iemand ervaring met het vanishing twin syndrome?
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Re: Vanishing Twin Syndrome

Berichtdoor elien » 28 jul 2012, 13:48

Ik weet niet meer hoe oud je bent sarahke, maar de wetenschap staat nu ook al heel wat verder dan X aantal jaren terug.

Ik zou het wel vast en zeker vermelden bij de gynecoloog en misschien als je nog met veel vragen zit eens een afspraak maken met je huisarts.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
elien
Blastocyste

Berichtdoor sarahke » 28 jul 2012, 13:52

Ik ben er ondetussen 22 ;)

Ja ik heb het er al over gehad met de gyn en die heeft me verteld dat dit idd wel erfelijk kan zijn. Miskramen kunnen bij iedereen voorvallen, maar wanneer er zeer veel voorkomen in de familie wordt de kans natuurlijk groter. Bij ons in de familie is er niemand die ik ken die geen miskraam heeft gehad.

Ik vroeg me gewoon af of hier iemand zelf al te maken had gehad met het vanishing twin syndrome.

Als ik volgende keer nog eens bij de huisarts ben, kan ik aan haar natuurlijk nog wat extra info vragen ;)
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor EEE » 28 jul 2012, 14:07

Als je dat tegen de gynaecoloog verteld zullen ze de onderzoeken ook wel korter opeen plaatsen denk ik.
Normaal volgen ze een zwangerschap dan korter op dan bij een normale zwangerschap.
Afbeelding
Afbeelding
EEE
Blastocyste

Berichtdoor sarahke » 28 jul 2012, 14:19

Ah ok goed om te weten!

Ik weet dat het allemaal nog wat voorbarig is om er nu al bij stil te staan ;)
Maar het is toch een hele gebeurtenis hé voor een vrouw :)
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor EEE » 28 jul 2012, 15:17

Het is inderdaad heel wat,
en goed dat je er op voorhand allemaal aan denkt.
Dat kan je mss zorgen besparen voor als het zover is.
Afbeelding
Afbeelding
EEE
Blastocyste

Berichtdoor sarahke » 28 jul 2012, 16:09

Ja voila ;)
Je kan je niet goed genoeg voorbereiden hé :)
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor voetballover » 28 jul 2012, 16:46

Mijn zoontje Xiebe is een deel van zo'n vanishing twin,ikzelf ook.
Tweelingen zijn hier een familietrekje ;) (vooral omwille van een dubbele eisprong)
Hier slaan ze geen generatie over,hier zitten ze in alle generatie's.
Heb veel aan t opzoeken geweest tijdens mijn zwangerschap van mijn zoontje over die vanishing twin.
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor sarahke » 28 jul 2012, 17:03

Leuk om iemand gevonden te hebben die er ervaringen mee heeft!
Is het dan langs de kant van je moeder dat alle tweelingen voorkomen?
Hoe ben je hiermee omgegaan tijdens de zwangerschap?
Herken jij je dan ook in heel veel van die kenmerken die ze toeschrijven aan mensen die hier deel van uitmaakte?
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor g&f&s » 28 jul 2012, 22:20

Sitske haar meter was ook deel van een tweeling. Maar heb eens reportage gezien over tweelingen en is me altijd blijven bezig houden. Ook al omdat 1 op 8 zwangerschappen een tweeling zws is meestal wel ongeweten.

Toen ik pas zwanger was van sitske, denk dat ik 5 weken ver was heb ik eens een nacht liggen kronkelen van de pijn, dacht toen echt aan buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Maar dat dan volgende morgen aan vv gevraagd (was mama van Femke haar klasgenootje) en die zei dat als het nog eens voorkwam ik ze zelfs 's nachts mocht bellen. Heb dan sneller dan voorzien een afspraak gemaakt bij gyn omdat ik er niet meer gerust in was. Maar Alles was ok. Daarna zei m'n vv dat ze ook Ff dacht aan buiten baarmoederlijke zws. Maar ze wilde me ook niet onnodig ongerust maken. M

Toen ik dan beviel van sitske en de placenta was er zei m'n vv dat het precies een tweeling placenta was, was echt in 2 stukken verdeeld, hing wdl aan elkaar maar zo precies 2 ''pakketjes'' en sindsdien denk ik dus dat ik die nacht een stukje van tweeling ben kwijt geraakt. Volgens die reportage zou bij een eeneiige tweeling de ene ook links en de andere rechts handig zijn. Maar helaas ken ik enkel tweeeiige tweelingen.

Maar omdat ik mijn eigen eisprong ook redelijk goed voel ben ik ook bijna zeker dat ik af en toe een dubbele eisprong heb. Dus geen idee of dat fenomeen in de familie zit, want ja als er telkens eentje overblijft zitten er minder tweelingen in familie hè...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor bioMam » 28 jul 2012, 22:56

De mama van een tweeling die vroeger bij J in de kleuterklas zat die was blijkbaar zelf ook zo een vanished twin, alleen was dat stukje van de andere in haar ipv in de moeder opgenomen geloof ik - ze vertelde daar eens een keer iets over, mar dat is intussen ook alweer zoveel jaren geleden hè (onze J gaat nu al naar het 2de middelbaar), maar ik wou je maar meegeven dat haar tweeling het goed gehaald had: 2 gezonde prachtkinderen. :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Vivache » 29 jul 2012, 07:14

tweelingen kunnen verschillende oorzaken hebben
dubbele eisprong, foutje in de celdeling in het begin, de eicel 'sluit' zich niet meteen af zodat twee zaadcellen binnen kunnen
allemaal dingen die van de mama uit erfelijk kunnen zijn
die vanishing twin komt idd meer voor dan effectief geweten is
ongetwijfeld kan de gyn daarover meer info geven
Vivache
Baby

Berichtdoor beefje » 29 jul 2012, 07:50

een vriendin van mij is daar ook mee bezig (meer therapeutisch dan) omdat zij ook deel heeft uitgemaakt van een vanishing twin
Zij heeft zelf geen tweeling gehad dus daar kan ik je niet mee helpen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor sarahke » 29 jul 2012, 08:14

Goed om te horen dat er toch nog mooie tweelingzwangerschappen na zijn gekomen :)
Ja het is ook iets dat mij heel erg bezighoudt, het is een raar idee om te weten dat je met twee had kunnen zijn.
Mijn partner lacht er steeds mee dat hij wilt "mikken" voor een tweeling, maar hij zegt dat maar omdat ik voorlopig maar één kindje wil en hij er zeker twee.
Het idee van een tweeling te krijgen, buiten het dubbele werk natuurlijk :lol:, spreekt mij wel heel erg aan, het is iets magisch, maar langs de andere kant schrikt het me ook zo erg af, omdat ik het al meerdere keren heb zien fout lopen.

De gyn heeft me er idd al heel wat info over gegeven, maar dat stelt me toch nog niet direct gerust. Ik zal pas gerust zijn als ik uiteindelijk zwanger ben en ik er zeker van mag zijn dat alles verloopt zoals het moet.
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor nonijn » 29 jul 2012, 21:22

Hier hadden we met 3 kunnen zijn...
nonijn
Zygote

Berichtdoor sarahke » 30 jul 2012, 18:46

nonijn schreef:Hier hadden we met 3 kunnen zijn...

Wat bedoel je dan juist? Heb jij ook een tweeling gehad?
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor nonijn » 31 jul 2012, 09:05

ik ben afkomstig van een 3ling. Maar hier niets erfelijk in de familie. Mijn mama heeft om zwanger te geraken voor mij, hormonen genomen. Daardoor 3 eicellen die bevrucht waren geraakt. Maar ik ben de enige die het gehaald heeft, tijdens de zwangerschap zijn er dus ook 2 afgestorven...
nonijn
Zygote

Berichtdoor voetballover » 04 aug 2012, 23:20

Tweelingen hebben mij altijd gefascineerd.Zelfs vroeger,voor ik wist dat ik zelf ooit een deeltje was van een 'tweeling'.
Het deel van de tweelingen dat ik ken in de familie is er allemaal gekomen door langs moederskant,dubbele eisprong.(bij mijn tante weet ik het niet,die haar dochters zijn doodgeboren,maar da s wel 40 jaar geleden waar ik over spreek)
Langs mijn vaderskant is er wel een tweeling,jongen-en-meisje,tweeeig dus,zoon en dochter van de broer van mijn vader,maar da's dan weer een erfelijk trekje van de desbetreffende moeders familie.
Toen mijn moeder zwanger was van mij(hele historie hoor.toen waren er ook nog niet zo vaak echo's natuurlijk. heeft ze op een 20 tal weken een zware bloeding gehad,volgens de dokter had ze toen een miskraam(verloor ook stolsels enzo).Maar ze bleef zich daarna zwanger voelen,terug naar de arts geweest,waarna er na een echo toch een vruchtje bleek te zitten dat een week of twee 'jonger' wasdan dat ze verwacht hadden + een leeg vruchtzakje.Blijkbaar is ze uiteindelijk toch toch zwanger geweest van een tweeling,waarvan het ene wel ouder was dan het andere.Ze heeft dus nog een eisprong gekregen terwijl ze al bevrucht was.-gebeurd blijkbaar zeer zelden,in principe 'kan' dat niet,maar soit.Maar allez,ze is blijven bloeden,bed moeten houden om mij ook niet te verliezen,vaak kantje boordje geweest,ook nog eens zwangerschapsdiabetees daarbij en ik ben uiteindelijk op 30 weken geboren,ineens,vroeger dan voorzien,in de lift van het ziekenhuis,terwijl mijn ma dan ook nog een voorliggende placenta had,en in principe alleen maar met keizersnede kon bevallen.De hele zwangerschap en bevalling van mij staat blijkbaar bol van dingen die in principe niet kunnen,maar hey,ik ben er toch maar he!)

Mijn broer en zus-ook tweeling- verschilden ook 4 dagen in 'leeftijd-bevruchting-'.Ook weer dubbele eisprong hier.

Da's eigenlijk een van de redenen waarom ik geen derde meer wou.Mijn vader en moeder wilden na 3 kindjes nog een nakomertje,ze kregen er eentje extra kado.
Hoe ouder en dichter bij-over de 30 ik ga hoe meer kans ik heb op een tweeling.Als ik mijn natuurlijk cyclus laat doen heb ik op een jaar tijd pakweg 9 keer dat er twee eitjes springen(en dat was zo al op mijn 27 ).Sowieso is datal,bij iedere persoon,hoe ouder men worden,hoe dikwijlser er meer eitjes ineens gaan 'lossen' en bij mij is kans nog een pak groter.
Pas op,ik heb gezegd dat mijn zoontje in principe ook van een tweeling was,dus als dat zo uiteindelijk was uitgekome had ik daar niet om getreurd ofzo,ik weet en wistvan tevoren dat de kans er in zat bij mij,zodus...

Bij de zwangerschap van mijn zoontje een beetje een gelijkaardig verhaal alsbij mijn eigen zwangerschap.
Bloeding tegen 8 weken wel,maar daar blijkt dat het een tweeling zou zijn 'geweest'.
Nog lang spannend geweest,kans was50/50 dat hij ook ging 'loslaten',maar uiteindelijk is hij geboren tegen 41 weken.
Bij hem waser ook een extreem grote placenta,precies uit twee delen bestaande,gewoon precies twee placentas die aan elkaar gegroeid waren.Gyne zei het zelf dat het op een tweelingplacenta leek.

Enige uitzondering op de regel bij ons,ivm eeneeig-tweeeig momenteel is mijn broer.(niet die zelf deel is van tweeling)
Die is in mei papa geworden van een eeneeige jongenstweeling.
Langs haar kant van de familie geen maar dan ook geen enkele tweeling te vinden.
Gyne heeft toen zelf geopperd dat,ook al worden die genen meestal van vrouw op vrouw doorgegeven,dat mijn broer dan toch ergens een stukje van die toch wel erg sterke tweelinggenen heeft meegekregen en doorgegeven.

ik ben nu eens benieuwd voor mijn zus,die dus zelf deel is vaneen tweeling,die gaan een dezer maanden/jaren aan kindjes beginnen.
Want meestal zegt men,het slaat een generatie over,tweelingen krijgen meestal zelf geen tweelingen,bij onszit het in alle generaties.
En ook wel benieuwd of ze daadwerkelijk kinderen kan krijgen,want blijkbaar ziet men vaak bij tweelingen dat een van de twee verminderd/niet vruchtbaar is of afwijkingen heeft aan hun vrouwelijke/mannelijke 'onderdelen'.Broer-deel van de tweeling- is zo in puberteit geopereerd moeten worden aan zijn ding,kan natuurlijk een voorteken zijn.

Wat me dan weer bij mijn zoontje brengt,en bij hem weer een extra indicatie is ivm dat'ooit tweeling zijn'.
Hij heeft een afwijking aanzijn dingetje,isdaar al twee maal aan geopereerd en gaat wss nog moeten geopereerd worden.
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor sarahke » 05 aug 2012, 11:57

Waw wat een verhaal ;) Wat je zegt over dat één van de twee tweelingen tekenen kan vertonen van verminderde vruchtbaarheid zou goed kunnen kloppen.
Ik ben een aantal maanden geleden opgenomen op spoed met weeën en zwaar bloedverlies. Daar dachten ze direct aan een miskraam, hoewel ik voor zover ik zelf wist niet zwanger kon zijn. Ze hebben daar dan een aantal onderzoeken gedaan waaruit bleek dat ik idd niet zwanger was. Bij de gynaecoloog bleek dan dat ik een aantal baarmoederpoliepen had gehad die door een hevige menstruatie die hieraan voorafging, zijn losgekomen. Die poliepen hebben dan ook die weeën die ik had opgewekt. Poliepen zitten bij ons in de familie, mijn mama heeft er al last van, van toen ze nog een tiener was en heeft sinds kort dan ook haar baarmoeder moeten laten verwijderen hierdoor.

De gyn heeft dan ook gezegd dat de kans groot is dat ik steeds meer poliepen ga krijgen en deze dan telkens moet laten verwijderen. Maar die poliepen zorgen natuurlijk telkens voor meer littekenweefsel in mijn baarmoeder en verkleinen dan ook de kans op een zwangerschap. Ik mag daarom ook niet te lang wachten om zwanger te geraken, want het gaat steeds moeilijker en moeilijker gaan. Volgens de gyn zou ik toch zeker moeten proberen om zwanger te geraken onder mijn 25jaar. Ik heb dus nog een kleine 3 jaar de tijd :D hihih. Daarna zou het ook nog wel moeten lukkken hoor, maar dan gaat het waarschijnlijk wat langer duren eer het zou lukken :)
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor g&f&s » 05 aug 2012, 12:19

Mijn vv die zelf ook een twee eigen tweeling heeft, zei dat dubbele eisprong erfelijk is, maar als eitje zich splitst dat het berust op toeval. Dus daar zou erfelijkheid niks mee te maken hebben.

E heeft langs vaders kant zelfs een drieling in de familie, het zijn de zussen van z'n vader. Vind dat altijd straf dat het,in die tijd al zo goed kon gaan met drieling ;) want uiteindelijk hoe meer kindjes tegelijk hoe groter de kans van vroeggeboorte en laag geboorte gewicht hè...

Maar van die verminderde vruchtbaarheid wist ik dat dus niet.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Volgende

Keer terug naar Tweelingen en meerlingen