schrijftaal

Moderators: Sandy, g&f&s

schrijftaal

Berichtdoor beefje » 08 feb 2011, 07:01

ik open dit topic omwille van de FB pagina van mijn nichtjes
ze staan nu ook op mijn FB en als ik zo ga kijken op hun profiel dan is dat echt erg hoe dat dit schrijven
ik copy past een paar dingen
"myne poepee!
dezen hond isz myn leve!
hy dood ikke dood xd !!"
"hy iisz ng nii dood ea"
(dit was comments op een foto van haar met de hond van mijn broer = haar papa)

en zo communiceren die allemaal met elkaar die tieners
dat kan toch ni anders dan dat zij geen mooi Nederlands meer kunnen schrijven?
Ik hoop dat mijn kinderen later toch wel beter schrijven en niet zo'n sms taaltje/slang overal toepassen :?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Re: schrijftaal

Berichtdoor ElLoLa » 08 feb 2011, 07:05

Ik word daar ook onnozel van.
Ik had ook zo iemand op mijn FB maar ik heb die er gewoon afgesmeten.
Op de duur stond mijn FB gewoon vol met die... "taal".
Ik lees dat zelfs niet meer.
Ik hoop ook dat mijn kinderen dat niet doen.
Als ik Lani soms "oh my god" (incl. rollende ogen, moet ze ook ergens op school hebben opgepikt) hoor zeggen, krijg ik al de kriebels. :|

Als ik de jeugd hier soms zie rondlopen en hoor rondlopen pfff, kan ik me echt niet voorstellen dat ik er ook zo bij liep.
Is dat dan het teken dat we oud worden? :P
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor cindyd » 08 feb 2011, 08:24

wel dat is me dus ook al opgevallen als ik de dochter van Dirk z'n broer haar facebook pagina bekijk is dat dus ook allemaal zulke taal dan vroeg ik me af is dit nu ene nieuw taaltje onder de jongeren amai wat je daar soms allemaal leest van afkortingen :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
cindyd
Zygote

Berichtdoor voetballover » 08 feb 2011, 08:36

Mn zus schrijft ook zo tegen haar vriendinnekes ,jawadde.
Ik snap daar dus geen steek van he.
Voor ik soms door heb waar sommige afkortingen voor staan,pfff.
Zo zat ze me een vierkant uit te lachen,wel achter haar pc natuurlijk.
Bij een bepaalde foto van haar stond 'BFF' of zoiets (tegenwoordig weet ik dat dat zoiets is als Best Friend Forever ofzoiets,of wat dan ook)
En ik zeg dan nog zo schoon ,'waarom zet gij 'Beffen' (ik ging voort op 'ff'--> effe->eventjes) in godsnaam op uwe foto? :lol: :oops:
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor Sofie » 08 feb 2011, 08:55

vreselijk hé :roll:

of zo "mu sgatju" Ik krijg daar echt de kriebels van!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sofie
Blastocyste

Berichtdoor Dagmar » 08 feb 2011, 09:45

Zo communiceren ze dus allemaal.. Mila mag op msn met mijn halfzusje van 12 babbelen en dat is gewoon vreselijk! Mila snapt niet alle afkortingen en dan kan ik ze proberen te ontcijferen. Maar mijn zus van 19 schrijft ook zo..
En dt-fouten, ze schamen zich daar ook niet om hé.. Overlaatst gelezen: werdt (echt bedoeld in de verleden tijd, dus geen typfout voor wordt), zecht ipv zegt, egt ipv echt,.. Als ik een dt-fout van mezelf zie, zal ik ze verbeteren en kan me er echt wel ambetant over voelen (in een werkje voor school bijv, een kemel van een dt-fout en ik had er gewoon over gelezen :oops: )..
En toen ik mijn halfzusje er op wees (ook dat ze altijd "waneer" schrijft en ik Mila er altijd op wijs, ik wil dat Mila het juist leert), vond mijn ma dat ik overdreef.. :roll: (het verklaart wel waarom mijn halfzusje altijd buist op Nederlands :roll: )..

Maar ik kan me er wel over zetten, ik erger me er soms aan, maar ik weet dat op een forum bijv mensen soms snel reageren, of dat de kindjes er ineens tussen komen en dan heb ik minder problemen met dt-fouten.. Of dat het voor sommige mensen echt moeilijk is hoe hard ze ook proberen, maar voor mezelf zal ik streng blijven.. ;)
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor ElLoLa » 08 feb 2011, 09:59

Ja, dt-fouten, die maak ik ook veel. :oops:
Maar idd zoals egt ipv echt, kuizen ipv kuisen, ...
Geen hoofdletters, geen leestekens, ...
Brrr, daar krijg ik het van.

Ik merk bij ons Lani dat ik er bij haar ook extra moet op letten.
Ze schrijft nog vaak bv jonge ipv jongen.
Maar zij is het ook "nog maar net" aan't leren.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor beefje » 08 feb 2011, 11:13

ik vind het echt schrijnend
volgens mij kunnen die nog niet eens een deftige brief schrijven (laat staan een sollicitatiebrief)
ik schrijf soms ook wel fouten (door snel te typen of door onoplettendheid)
en ik ben niet zo'n perfectionist als mijn vader was, maar ze zullen hier toch deftig moeten leren schrijven
alles volluit, dat ze in smsjes afkortingen schrijven tot daar aan toe maar elders?....?
beefje
Embryo

Berichtdoor inneke » 08 feb 2011, 13:12

:( dt-fouten ga je bij mij ook zeker en vast tegenkomen :cry:
En soms begin ik dan mijn zinnen anders te formuleren om toch maar dat woord te vermijden maar dat lukt niet altijd hé.
ps : Jullie mogen mij er altijd op wijzen als ik een foutje maak hé

Maar wat daar allemaal staat :o . Ik kan nog wel gewone normale volzinnen schrijven en het zit hem bij mij volgens mij enkel in dt en snelheidsfouten.
Ik zal onze Louis daar binnen zoveel jaar zeker ook op wijzen hoor!

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor bioMam » 08 feb 2011, 14:51

:lol: 'k Ken het gevoel en als taalkundige kan ik daar echt kiekenvel van krijgen, maar anderzijds is het ook zo dat bepaalde vormen van afkorten en zo best wel plezant kunnen zijn en zelfs bevorderlijk voor het geheugen, maar dan ga ik er van uit dat je weet dat de juiste spelling van L8 = lacht en niet lagt, want degenen die inderdaad zo van die echte fouten schrijven en niet eens een begrijpelijke zin kunnen bouwen dat is behoorlijk zielig.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor pitoeter » 08 feb 2011, 20:39

Ik ben vorige week naar een info avond geweest "google of gegoogled worden" en dat ging over "de jeugd van tegenwoordig". De reden dat ze zo slecht schrijven is omdat ze gewoon niet meer schrijven. Zelf als je twijfelt dan doe je met je vinger alsof je het schrijft en dan weet je het weer. Maar de jeugd van tegenwoordig en schrijven, zelden alles met gsm, smartphone, laptop, pc,.... Die afgekorte taal dat is "onze" schuld alé die van de technologie die niet stilstaat want tja met die gsmekes kunt ge geen lange berichten sturen en voor de duim is dat ook niet bevorderlijk dus zoveel mogelijk met zo weinig mogelijk tekens dus hebben ze hun eigen code taal uitgevonden. Die spreker ergerde zich vroeger ook onnozel aan dt fouten maar hij moest eerlijk bekennen dat hij er tegenwoordig ook meer en meer maakt want ja als je 100 mails verstuurd en het moet altijd maar sneller en sneller in de maatschappij van tegenwoordig dan lees je het niet meer zo aandachtig na. Vroeger als je een schrijf fout maakte in een brief dan moest je opnieuw beginnen dus dan nam je er de tijd voor maar tegenwoordig op de pc snel snel. Van de schrijfwijze van een woord die constant verandert nog maar gezwegen. Wat ik ook een straffe uitspraak vond is dat veel tieners tegenwoordig vinden dat ze thuis geen privacy hebben maar op het internet wel. Dat is hun eigen wereld, hun vrienden, hun leven verschillende spellekes waar ze bv een hotel in richten naar hun smaak en goesting. Maar dat die info dan wel eens gebruikt en misbruikt kan worden is voor de jeugd niet zo te vatten.

En nu maar hopen dat ik niet te veel fouten gemaakt heb :D
pitoeter
Zwemmertje

Berichtdoor Sandy » 08 feb 2011, 20:53

Ik zal ook af en toe weleens dt fouten schrijven hoor, weet ik wel zeker. Maar ik zal wel altijd de leestekens en zo respecteren.
Yana leert nu schrijven en ik zit daar echt naast en als er iets niet juist is, dan verbeter ik haar onmiddellijk. Goed leren schrijven is heel belangerijk!
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 08 feb 2011, 21:58

ja de SJJers (gastjes van onze jeugdbeweging) die op fb zitten, ik lees er ook al niet meer mee
ik kreeg er de kriebels van :?
Vivache
Baby

Berichtdoor beefje » 08 feb 2011, 22:04

zucht
het is echt erg gesteld
dit vandaag op haar FB
"iana,
kwiil da alles trug wasz zoals toeen, u elken dag ziien same nr de manoe gaan, aan den bushalte, same lagge, same wene, juah meisje kdenk ng elken dag aan uu"
"iana sjoe,
myn bffje 4-ever
kkan je nii mr misse iin men leve,
vr dak u kende ontbrak er ng iet en da waart gy!!
meisje khou fucking veel vn uu"
beefje
Embryo

Berichtdoor Vivache » 08 feb 2011, 22:06

:shock:
Vivache
Baby

Berichtdoor inneke » 08 feb 2011, 22:14

ja ja...
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor beefje » 08 feb 2011, 22:18

beefje schreef:zucht
het is echt erg gesteld
dit vandaag op haar FB
"iana,
kwiil da alles trug wasz zoals toeen, u elken dag ziien same nr de manoe gaan, aan den bushalte, same lagge, same wene, juah meisje kdenk ng elken dag aan uu"
"iana sjoe,
myn bffje 4-ever
kkan je nii mr misse iin men leve,
vr dak u kende ontbrak er ng iet en da waart gy!!
meisje khou fucking veel vn uu"

en te vertalen is het dit
Iana, ik wil dat alles terug was zoals toen, u elke dag zien, samen naar de manoe (is manege of paard) gaan, aan de bushalte, samen lachen, samen wenen, ja meisje ik denk nog elke dag aan jou

Iana schat
mijn beste vriendin voor altijd, ik kan je niet meer missen in mijn leven, voor dat ik je kende ontbrak er nog iets en dat was jij, meisje ik hou heel veel van je

ik heb toch een comment gepost op haar FB pagina over haar taalgebruik, klein beetje met een knipoog maar toch wel eens polsend of ze wel weet dat ze zoveel fouten maakt.
beefje
Embryo

Berichtdoor ElLoLa » 09 feb 2011, 06:58

beefje schreef:ik heb toch een comment gepost op haar FB pagina over haar taalgebruik, klein beetje met een knipoog maar toch wel eens polsend of ze wel weet dat ze zoveel fouten maakt.

Ik zou dat toch ook niet kunnen laten. :oops:
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor Spotje » 09 feb 2011, 07:27

kom er ook zot van...
en nog andere dingen ook
liedjes met de titel 'fuck you' enz
en om de vijf botten fok of fak staan roepen :roll:

we zitten al een lange tijd in een maatschappij 'alles kan en alles mag, zolang ze mij maar met rust laten' :cry:
mama's lieve schatten....
Afbeelding Afbeelding
Spotje
Embryo

Berichtdoor ElLoLa » 09 feb 2011, 07:29

Op FB zie ook veel van die foto's dat ze van zichzelf trekken (soms eelder fotoalbums vol, ik zou daar dus te verlegen voor zijn, he :oops: ) en dan zo een stukje van een tekst van een liedje onder die foto.
Dat daar dan nog totaal niet bij past.
Da's dus ook "nen trend" dat totaal aan mij voorbij is gegaan.
ElLoLa
Blastocyste

Volgende

Keer terug naar Tieners en pubers