slecht nieuws ontvangen

Moderators: g&f&s, mini

slecht nieuws ontvangen

Berichtdoor Ingetjeuh » 23 dec 2013, 11:37

Vrijdag heb ik een aangetekend schrijven van mijn werkgever ontvangen, met daarin dat ik langer dan 7 dagen arbeidsongeschikt ben tijdens mijn proefperiode en het contract hierdoor stopgezet word zonder enige vorm van vergoeding.
ik zal beginnen bij het begin:
27 maart 2013 ben ik via Multi nv tewerkgesteld als administratief medewerker bij de Vlaamse overheid - Departement mobiliteit en openbare werken - Afdeling maritieme toegang (een klant van Multi nv). daarbij heb ik een contract van 4 maanden gekregen enerzijds als proefperiode anderzijds werd het contract eind juli 2013 tussen multi nv en afdeling Maritieme toegang stopgezet. Toen het contract met Multi nv eindigde, werd mij gemeld dat ik een contract van onbepaalde duur bij SBE kreeg waardoor ik dus in mijn functie bij de afdeling Maritieme toegang kon blijven werken. Dus sinds 1 augustus 2013 had ik een nieuw contract voor het werk dat ik reeds 4 maand deed.
Na mijn eerste afspraak bij de gyneacoloog heb ik meteen mijn werkgever (zowel de afdeling maritieme toegang als SBE) op de hoogte gebracht van mijn zwangerschap. Op 16 oktober 2013 ben ik arbeidsongeschikt verklaart door mijn huisdokter aangezien ik mij amper kon verplaatsen wat achteraf door mijn bekkeninstabiliteit te komen + dat ik reeds voorweeën had. Zowel SBE en de afdeling Maritieme toegang waren van mijn toestand op de hoogte, na iets meer dan 2 maanden in ziekteverlof te zijn heb ik dan bovenvermelde brief ontvangen. Wat ik mij afvraag is of ze mij zomaar kunnen ontslaan terwijl ik thuiszit door ziekt ivm mijn zwangerschap....
Bij de plaatselijke vakbond hebben ze mij vermeld dat ik hiermee verder moet naar de centrale BBTK en eventueel met juridische dienst. Langs de andere kant krijg ik dan veel te horen dat wanneer je in proefperiode ziek bent al dan niet door de zwangerschap, ze je steeds kunnen ontslaan.
Deze namiddag heb ik een afspraak bij BBTK om alles te bespreken. Daar zij mij vrijdag telefonisch hebben gemeld dat er eventuele fouten zijn gebeurd bij het opstellen van mijn nieuw contract. Allesinds door mijn niet zo gemakkelijke zwangerschap en de aankomende feestdagen, was ik dit weekend danig onder de indruk, alsook door de familiale sfeer op de afdeling waar ik werkte en het blijkbaar niet belangrijk was om een gesprek persoonlijk evt. telefonisch te houden met mij, voor ze zulke beslissing namen...
doordat ik reeds sinds mijn 2 maanden zwangerschap een duidelijk bollend buikje vertoonde, lijkt het mij zeker geen goed idee om op 15 weken zwangerschap opnieuw werk te zoeken... maar ergens voel ik mij verloren en bedrogen en heb ik de drang om iets te doen waardoor ik nog financieel kan zorgen voor mijn gezin. Aangezien mijn vriend met zijn zoontje bij zijn ouders woont draag ik alle kosten van het appartement, eveneens een wagen en sta ik reeds een jaar op de wachtlijst bij de sociale huisvestingsmaatschappij.
Dit weekend heb ik een serieus dipje gehad, waarbij ik het helemaal niet meer zag zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ingetjeuh
Zwemmertje

Re: slecht nieuws ontvangen

Berichtdoor Gucci » 23 dec 2013, 15:40

Ik heb altijd geweten dat ontslag tijdens zwangerschap niet mag! Ik zou dat aanvechten, al is het om een ontslagvergoeding te krijgen.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Berichtdoor beefje » 23 dec 2013, 16:18

ze mogen je ontslaan wegens meer dan 7 dagen ziekte in de proefperiode. Maar meestal wordt dit dan gedaan op de 8ste dag ipv 2 maanden te wachten!! dus eens goed navragen hoe dat zit met termijnen.
Vanaf het moment dat je hebt doorgegeven dat je zwanger bent, mogen ze je niet ontslaan omwille van je zwangerschap!
de vraag zal dus zijn of je ziekte gezien wordt als reden: zwangerschap of toch als reden :ziekte. Als je een beetje snapt wat ik bedoel. Zij zullen proberen te bewijzen dat het hier om je ziekte gaat en niet om je zwangerschap, jij zal moeten aantonen dat de reden zwangerschap is en niet ziekte. Dat is iets wat je met juridische dienst vakbond moet bekijken.

Als ik het zo lees, zou ik ook geëist hebben dat ze in je nieuwe contract geen proefperiode hadden opgenomen aangezien dat je al 4 maanden in dezelfde functie stond. Veel mensen staan daar niet bij stil maar als je je al bewezen hebt door bv interimwerk of een tijdelijk contract vooraf, dient er helemaal geen proefperiode meer in het contract te staan maar ja, werkgevers laten dat wel zo omdat ze je dan idd sneller kunnen ontslaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor kimberlyvdb » 24 dec 2013, 11:18

als je echt duidelijk juridisch advies wenst, kan je je vrag ook steeds stellen op www.juridischforum.be daar zitten heel veel advocaten op die gratis hulp bieden... kan soms wel dag duren, en nu met de feestdagen lijkt me dit wel normaal, maar ik zou het daar sowieso posten
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kimberlyvdb
Blastocyste

Berichtdoor Ingetjeuh » 01 feb 2014, 13:32

vakbond is er nog steeds mee bezig, maar volgens hun heb ik recht op vergoeding aangezien ik ziek was ivm mijn zwangerschap en ze mij dus niet mochten ontslaan...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ingetjeuh
Zwemmertje

Berichtdoor beefje » 02 feb 2014, 09:19

ik duim dat het je toch nog een vergoeding krijgt!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Keer terug naar Mama's en papa's die werken of studeren