mama's met onderbroken werkuren

Moderators: g&f&s, mini

mama's met onderbroken werkuren

Berichtdoor sarahke » 21 aug 2012, 12:12

Nu we toch heel langzaam aan een kindje aan het plannen zijn, komen er uiteraard ook heel wat praktische zaken naar boven, waar ik nog geen volledige oplossing voor heb gevonden. Dus wou ik eens bij jullie horen, hoe jullie het zouden aanpakken.

Ik werk tijdens het schooljaar met onderbroken werkuren, dat wil zeggen dat ik op de meeste ochtenden moet beginnen om 7u en gedaan heb om 8u4O en in de namiddag start ik terug om 15u tot 18u of soms nog iets later. Door de dag heb ik dus veel tijd en zou ik dus ook veel tijd kunnen doorbrengen met mijn kindje.
Alleen op woensdag werk ik volledige dagen en om de week heb ik op woensdagnamiddag vrij. Tijdens de schoolvakanties werk ik volle dagen, maar dit nooit in volle weken, daar ik maar parttime werk.
Mijn partner werkt alle dagen van 8u tot 17u.

In het begin als ik thuis ben is er natuurlijk geen probleem en kan ik constant bij ons kindje zijn, maar van zodra ik ga werken ga ik toch beroep moeten doen op een onthaalmoeder of creche. Nu weet ik uit ervaring van op mijn stage die ik heb gedaan, dat onthaalmoeders en creches willen dat kinderen volledige dagen komen, omwille van de gewenning. Maar ik vind het ook zo zonde om ze hele dagen naar de creche of onthaalmoeder te laten gaan, terwijl ze overdag bij mij zou kunnen zijn.
Ik kan ook geen beroep doen op mijn ouders of op de ouders van mijn partner. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Hoe regelen jullie het eigenlijk met de borstvoeding als je gaat werken? Als je kindje om de paar uur vraagt naar een voeding? kolven jullie af en geven jullie dit mee met jullie kindje naar de onthaalmoeder, of geven jullie vervangmelk?
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Re: mama's met onderbroken werkuren

Berichtdoor marijke77 » 21 aug 2012, 12:24

Ik denk dat het sowieso heel moeilijk zal zijn om een creche/onthaalmoeder te vinden die slecht voor een aantal uren in opvang wil voorzien.
Wat betreft de borstvoeding/werken. Je hebt recht op borstvoedingspauzes tot 9 maanden. Zolang ik BV gaf, heb ik afgekolfd op het werk. Ik kon kiezen tussen mijn eigen bureau (eens mijn collega een andere bureau gekregen had :lol: ) of het EHBO lokaal. De afkolfde melk bewaarde ik dan in een ijskastje hier in de keuken. Nog tijdens mijn bevallingsrust kolfde ik af en toe eens af om een diepvriesvoorraad aan te leggen. Iedere dag gaf ik dan de hoeveelheid afgekolfde melk mee die nodig was voor die dag (vers of diepvries naargelang de opbrengst van de voorbije dag). Ik zorgde er ook wel voor dat er in de crèche ook een aantal flesjes in de diepvries zaten voor noodgevallen.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor sarahke » 21 aug 2012, 12:37

hmm ja ik weet het dat het niet evident zou zijn om een onthaalmoeder te vinden die dat wil doen en denk mss ook dat het niet zo goed is voor het kindje om te hele tijd zich te moeten aanpassen.

Ja in principe ga ik op het werk niet moeten afkolven, behalve op de dagen dat ik een volledige dag moet werken natuurlijk ;) privacy vinden op mijn werk dat gaat wat anders zijn :D goed om te weten dat er toch creches zijn die hierin meegaand zijn en wat extra willen bijhouden in de diepvries, want ik heb hierover al andere zaken gehoord jammer genoeg...
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor Sylvie S » 21 aug 2012, 12:55

Misschien eens rondvragen in de buurt of er iemand is die een paar uurtjes per dag op je kindje wil letten.Voordeel je kan zelf veel bij je kind zijn. Nadeel: je kan die kost niet inbrengen in belasting.
Officiële creches gaan dat volgens mij niet zien zitten. Een paar uur 's morgens en een paar uur 's avonds.
Toen ik klein was had ik ook zo een marrainetje waar ik dagelijks enkele uren ging.
Vrienden van ons, hun buurvrouw let ook op hun zoontje tussen 16u en 18u omdat de school dan gedaan is en zij pas om 18u thuis zijn. Maar dan moet je wel iemand vinden die bereid is en die jullie zien zitten hé.
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor sarahke » 21 aug 2012, 13:04

Sylvie S schreef:Misschien eens rondvragen in de buurt of er iemand is die een paar uurtjes per dag op je kindje wil letten.Voordeel je kan zelf veel bij je kind zijn. Nadeel: je kan die kost niet inbrengen in belasting.
Officiële creches gaan dat volgens mij niet zien zitten. Een paar uur 's morgens en een paar uur 's avonds.
Toen ik klein was had ik ook zo een marrainetje waar ik dagelijks enkele uren ging.
Vrienden van ons, hun buurvrouw let ook op hun zoontje tussen 16u en 18u omdat de school dan gedaan is en zij pas om 18u thuis zijn. Maar dan moet je wel iemand vinden die bereid is en die jullie zien zitten hé.

Wel ja dat is het hé, je moet iemand vinden... Ik heb wel een heel goede vriendin die recht tegenover mij woont die dat in het verleden nogal gedaan heeft. Maar dat was telkens maar voor één dag in de week en ze zit in een rolstoel, dus dat is ook allemaal niet zo evident. Niet dat ze dit niet kan hoor, ze heeft zelf ook twee kinderen opgevoed vanuit haar rolstoel, maar toch weet ik niet of ik haar hiermee alle dagen zou willen belasten. Ze rookt ook en daarvoor ben ik ook niet echt te vinden, ik wil niet dat er gerookt wordt in het bijzijn van mijn kinderen, of toch zeker niet op dagelijkse basis.

Voor de rest weet ik hier echt niemand die er bereid zou zijn om ons kindje op te vangen, het is niet gemakkelijk hé.
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor Sandy » 21 aug 2012, 20:17

Dat is idd niet makkelijk....
Op tijd op zoek gaan (nog voor je zwanger bent bvb) naar een OM of creche en goed horen wat kan en wat niet.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Spooky » 22 aug 2012, 08:59

Mijn onthaalmoeder zou daar niet moeilijk hebben over gedaan denk ik...was via landelijke kinderopvang...
Ik zou de baby bvb om 7u-7u15 brengen (allé afhankelijk vd afstand van uw vriend zijn werk) tot 10u en dan zou ik ze/hem rond 14u terugbrengen tot als papa gedaan heeft met werken...op woensdag ganse dagen en voor de vakanties misschien ook afspreken, vaak zijn er ouders die bvb in het onderwijs staan of die zelf vakantie hebben owv ouder kindje dus dan kan je dat mss zo wel regelen (vakantieopvang)...
Maar informeer je eens bij verschillende diensten...
Spooky
Embryo

Berichtdoor Nath » 22 aug 2012, 10:17

Eens dat je kindje wat ouder is, en meer regelmaat geeft, zal dat wel niet zo handig zijn in de namiddag denk ik.

De onze slaapt (al ongeveer een half jaar) overdag enkel tussen haar patatjes en fruipap. Tussen 12u en 15u ongeveer.
Als ik haar bvb rond 14u zou moeten wakker maken en dan naar de dagmoeder brengen, zou dat niet echt goed verlopen denk ik.
Afbeelding
Nath
Zygote

Berichtdoor sarahke » 22 aug 2012, 10:29

Nath schreef:Eens dat je kindje wat ouder is, en meer regelmaat geeft, zal dat wel niet zo handig zijn in de namiddag denk ik.

De onze slaapt (al ongeveer een half jaar) overdag enkel tussen haar patatjes en fruipap. Tussen 12u en 15u ongeveer.
Als ik haar bvb rond 14u zou moeten wakker maken en dan naar de dagmoeder brengen, zou dat niet echt goed verlopen denk ik.

Wel ja dat vraag ik mij dus ook af, of het wel goed is voor een kindje om zich elke keer weer aan te moeten passen. wat denken jullie?
Misschien dat het dan toch het beste is om direct vanaf het begin het kindje een hele dag naar de onthaalmoeder te laten gaan.
Waar geven jullie eigenlijk een voorkeur aan? Een onthaalmoeder of een creche?
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor Vivache » 22 aug 2012, 11:20

onthaalmoeder of crèche, daar zal ik me nu niet uitspreken
de onze gaan naar een crèche waar ik trouwens heel tevreden over ben, maar ik denk dat een onthaalmoeder misschien minder problemen zal hebben met die uren

alleen... de eerste maanden zal je kindje nog een dut doen in de voormiddag: bij Floris was dat van 8u tot 10u-10u30. En ook in de namiddag slapen ze lang
telkens net op die uren dat jij het komt halen of terugbrengt
ik vraag me af in hoeverre dat kindje daar veel deugd van heeft... Persoonlijk zou ik eens goed bezinnen.
Ik denk dat het heel moeilijk is het te regelen in het belang van het kind
Vivache
Baby

Berichtdoor sarahke » 22 aug 2012, 11:28

Wel ja dat is ook hetgeen in hierboven schreef, ik denk ook niet dat het goed is voor een kindje om zo het dagritme te verstoren. Misschien ga ik het ergens ook wel positief vinden om alle dagen een aantal uren thuis te zijn zonder op het kindje te moeten letten, vooral om het huishouden wat op orde te kunnen houden en boodschappen te gaan doen enz. Of eens af te spreken met een vriendin.

Nja het is maar hoe je het bekijkt, het heeft zo zijn voor en nadelen.
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor Sandy » 23 aug 2012, 12:52

Moeilijk hé....
Persoonlijk zou ik me al snel schuldig gaan voelen als mijn kind bij de OM zit en ikke op mijn gemak bij een vriendin.....
Maar dat kan ook aan mij liggen ;)
Het wordt een moeilijke evenwichtsoefening.....
Ik had ook wat moeilijker uren (ik werkte in een winkel) en weekends en ik ben daarvoor speciaal veranderd naar een job met ideale uren voor mijn kinderen.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor sarahke » 23 aug 2012, 14:21

Sandy schreef:Moeilijk hé....
Persoonlijk zou ik me al snel schuldig gaan voelen als mijn kind bij de OM zit en ikke op mijn gemak bij een vriendin.....
Maar dat kan ook aan mij liggen ;)
Het wordt een moeilijke evenwichtsoefening.....
Ik had ook wat moeilijker uren (ik werkte in een winkel) en weekends en ik ben daarvoor speciaal veranderd naar een job met ideale uren voor mijn kinderen.

Ja idd, ik weet het, ik zou mij er ook niet goed bij voelen hoor, maar ik probeer er alleen maar de "positieve" kant van in te zien ;)
ja ik heb er ook al over nagedacht om van job te veranderen, maar dan zou ik overstappen naar een fulltime job en dan vraag ik mij af of dat het dan zoveel makkelijk maakt, als je gewoon bent geweest van parttime te gaan werken.

Mijn job nu in de kinderopvang heeft ook heel wat voordelen zoals hospitalisatieverzekering van DKV, maaltijdcheques, 7 weken verlof, goed loon voor een parttime, gemeentelijke dienst, ik kan mijn eigen kinderen meenemen naar het werk van zodra ze naar school zouden gaan... hoewel dat ook soms nadelen kan hebben om je eigen kind op je werk te hebben.

Ik zou dan echt al een fulltime job moeten vinden waar ik ook heel veel van deze voordelen ga hebben, ik wil mijzelf ook niet verlagen.
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor Sandy » 23 aug 2012, 15:10

Tja, fulltime werken is ook niet alles....
Ik hoop voor jou dat je de lotto wint en niet meer hoeft te gaan werken :lol:
Maar dat wens ik mezelf ook toe :D
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 23 aug 2012, 15:20

parttime maar met betere uren? Of misschien kun je afspraken maken met je werkgever? Dat je bijvoorbeeld een bepaalde dag niet hoeft te werken en dan andere dagen meer uren?
Vivache
Baby

Berichtdoor sarahke » 23 aug 2012, 15:24

Vivache schreef:parttime maar met betere uren? Of misschien kun je afspraken maken met je werkgever? Dat je bijvoorbeeld een bepaalde dag niet hoeft te werken en dan andere dagen meer uren?

Ja op het werk zijn ze al vrij flexibel hoor, zo is er bv een dag dat ik 's morgens niet moet gaan werken, dus dan zou mijn kindje pas vanaf 14u3O naar de OM moeten. maar dat blijft ook niet oneindig natuurlijk, want de opvang is maar op bepaalde uren open, dus heel veel ruimte is er niet om mee te schuiven.

Tja parttime werken op een andere job is een optie, maar een optie die ik liever niet bewandel. Als ik dan toch de overstap zou moeten doen naar een anderen job, wil ik er ook ineens financieel beter uit komen en dan kan enkel door naar een fulltime job over te schakelen. En als maatschappelijk werkster, want ik heb tegen dan mijn diploma, is het zeker niet simpel om een parttime job te vinden.
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Keer terug naar Mama's en papa's die werken of studeren