Kan je niet-opgenomen verlofdagen van '11 meenemen naar '12?

Moderators: g&f&s, mini

Kan je niet-opgenomen verlofdagen van '11 meenemen naar '12?

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 11:44

Hoi,

Het onderwerp verklaart zichzelf al.. Ik weet niet of iemand hier weet van heeft (ik hoop het wel :D ), de situatie is als volgt:
vanaf april 2011 ben ik bij mijn huidige werkgever. Ik heb daar een vast contract getekend (met proefperiode van 6 maanden) maar na een week aan't werk ben ik in ziekenverlof gegaan omwille van de zwangerschap. Ik was veel te misselijk, toen al bekkeninstabiliteit, etc.
Ik had dit jaar nog geen verlof opgenomen, dus nu heb ik dagen over (ik vermoed 20). Ik heb pas ergens horen waaien dat je soms dat verlof ook nog in de eerste 3 maanden van het daaropvolgende jaar kan opnemen. Klopt dat? Mijn bevallingsverlof loopt tot 3 januari.

Dan zit ik met het tweede 'vraagteken'.. Ik wil in feite helemaal niet meer werken voor dat bedrijf. De uren en dagen die ik moet werken zijn niet te combineren met een kindje. Ik wist dit natuurlijk wel toen ik er tekende (want ik was toen 8 weken zwanger ongeveer) maar ik wilde een contract zodat mijn inkomen toch een beetje deftig bleef. De bedoeling is dus dat ik daar stop, maar dat ik recht heb op werkloosheidsuitkering natuurlijk. Daarvoor moet ik onder contract zitten tot de tweede week van februari. Dan pas heb ik recht op maximum werkloosheidsuitkering. Eerder mag ik dus niet zonder werk vallen!

Ik hoopte dus dat ik vanaf 3 januari (laatste dag bevallingsverlof) daar m'n verlofdagen van dit jaar achter kon zetten, en dan liefst ook die van 2012. Dan kom ik hopelijk aan de tweede week van februari uit, en dan zouden ze me mogen ontslaan zodat ik max werkloosheidsuitkering krijg. (ik ga terug studeren hiermee, volwassenenonderwijs) Klinkt dit allemaal realistisch/haalbaar of onmogelijk?
Dan zit ik natuurlijk met een opzegtermijn, die ik niet kan werken omdat ik ondertussen 2 dagen per week naar school ga en een creche slechts 3 dagen in de week heb. Dus misschien kan ik dan m'n verlof van 2012 inzetten op de opzegtermijn?
Ik vrees dat als ik stop in onderling overleg, de rva me weigert. En dan heb ik natuurlijk helemaal niets.

Allemaal een heel gedoe, om er financieel het best uit te komen.. Ik heb me al zo goed mogelijk proberen te bevragen overal, maar dat is nogal moeilijk soms omdat mijn werkgever geen idee heeft van mijn plannen. (mijn plaats is al vervangen dus 't is niet erg dat ik niet meer wil teruggaan)

Heeft iemand hier een idee van hoe dit best op te lossen is?

Groetjes,
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Re: Kan je niet-opgenomen verlofdagen van '11 meenemen naar

Berichtdoor juffie » 29 sep 2011, 11:49

Ik denk dat dit afhankelijk is van werkgever tot werkgever...
AfbeeldingAfbeelding
Kaat, 26/12/2009, 50 cm en 3,400 kg

AfbeeldingAfbeelding
Daan, 07/10/2011, 54 cm en 4,520 kg
juffie
Vruchtje

Berichtdoor mini » 29 sep 2011, 11:52

Bij mij was het:

Van m'n oudste ben ik bevallen eind november, thuis gezet op 17 april en ook geen verlof opgenomen. M'n bevallingsrust was tot 31 januari. Dus 1 februari terug beginnen. M'n verlof was ik allemaal kwijt. :?
Allezja kwijt ni, maar ik was verplicht om eerst verlof op te nemen en dan thuis te blijven wegens moederschapsbescherming. :?
En normaal gezien ben je de eerste maand als je terug gaat werken beschermd, dus kunnen ze je in principe niet ontslaan (tenzij wegens dringende redenen)
Maar ik denk dat beefje hier beter kan op antwoorden. ;)
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor g&f&s » 29 sep 2011, 12:01

Je wg moet je dan ook nog willen ontslaan met reden waar niet uit valt te zien dat jij weg wil hè, Wznt in onderleg overleg krijg je niks vzn RVA, als hij zegt dat je functie niet nodig heeft, kan hij je vervanger ook zzn de deur zetten Wznt z mogen niet iemand om die reden ontslaan als ze daarna voor zelfde funcie iemand aannemen.

Maar idd beefje zal je beter kunnen helpen ;)

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 12:13

Ik ben ooit bij een firma gestopt in onderling overleg en toen moest ik het gaan uitleggen bij rva. Maar omdat ik fysiek een reden had, ben ik bij controle moeten gaan bij de dokter van rva, en die heeft me goedgekeurd (of afgekeurd, 't is maar hoe je het bekijkt :D)
Ik heb een slechte rug en nek, en mijn job is de hele dag rondlopen en rechtstaan. Fysiek kan ik dit niet aan.
Dus moesten ze mij alleen kunnen laten gaan in onderling overleg, hoop ik dat rva het weer goedkeurt en m'n werkloosheidsuitkering toch geeft.
Want ik ben werkelijk niet in staat om daar nog 1 dag te gaan werken.
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Hope » 29 sep 2011, 12:24

Ze mogen je pas na 3 maanden na je zwangerschapsverlof wettelijk ontslaan.
Dus dan zou je normaal nog 3 maanden moeten blijven voor ze je kunnen ontslaan en dan heb je natuurlijk ook nog 3 maand opzeg te doen.
Als de firma er mee akkoord is dat je direct mag vertrekken, geen probleem anders moet je rekenen dat je nog 6 maanden moet blijven
Want die eerste 3 maanden is wel wettelijk, als hij je dan ontslaat kunnen er problemen van komen.
Verlof opnemen telt niet als opzeg of die 3 maanden dat je terug aan het werk bent.
Ik heb het ook meegemaakt...
Hope
Blastocyste

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 12:33

Dus ze kunnen me pas wettelijk ontslaan 3 april? (3 maanden na bevallingsverlof)
Opzeg kan ik zoiezo niet doen. M'n fysiek kan de job niet aan, en ook heb ik geen creche voor al die dagen.
Dus ik ben zo goed als verplicht om in onderling overleg te stoppen.. maar dan moet ik hopen op een goed oordeel vn de geneesheer van rva..
Amaai..
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 12:40

In eerste instantie was het de bedoeling om na het bevallingsverlof ziek te blijven. Maar ik ken iemand die op een mutualiteit werkt (jammer genoeg niet de mijne) en die zei dat de enige reden die goed genoeg was, een postnatale depressie is. Zij raadde aan om bij de dokters eens goed te wenen en te zeggen dat ik het allemaal niet aankan. Aangezien dit geen 'virus' is dat ze kunnen opsporen, aanvaarden ze dit excuus altijd als je net een kindje hebt gehad.
Het zou nogal een hoop komedie worden, maar als dit de enige manier is om zeker onder contract te blijven tot half februari, dan moet het maar zo.

Hoe het daarna afloopt met m'n ontslag is maar de vraag. Misschien dat ik 'depressie' dan ook als reden kan geven aan rva voor ontslag met onderling overleg. Ik zou het anders niet meer weten hoe ik het moet oplossen.
En dat allemaal om terug te kunnen studeren voor de periode van 2,5jaar. En toch maar niet teveel inkomen te verliezen :?
Maar dan bedenk ik dat er zoveel profiteurs zijn die niets doen/willen/maken van hun leven.. en hun hele leven profiteren van dop/ziekenkas.. Dus dan is mijn reden toch nog goed om even te profiteren. maar wél voor een goed doel :lol:
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Lizelore » 29 sep 2011, 12:55

heb je geen vakbond bij je werk waar jedat allemaal kan vragen?
Want veel hangt af van je werkgever.
En die studies: is dat via de vdab dat je dat dan gaat doen? Want anders denk ik dat je best ook bij de rva gaat horen of je dit wel mag, ...
Als je via vdab gaat dan zakt je dop ook niet, ...
Afbeelding

Afbeelding
Lizelore
Zygote

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 13:03

Het is niet via VDAB jammer genoeg, anders was er geen probleem. Maar het is volwassenenonderwijs en de les is maar 2 dagen per week.

Ik heb contact opgenomen via mail met m'n werkgever,maar hoe het zit met vakbond en dergelijke heb ik geen idee van!
Ik heb nog geen antwoord ontvangen. Ik hoop dat ze willen helpen.

Ik ben niet aangesloten bij een vakbond buiten het werk (ACV, ABVV,..) maar misschien is dit toch het beste om te doen?
Wat betreft werkloosheidsuitkering regel ik nu altijd alles via de hulpkas.
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 13:04

Voor volwassenenonderwijs heb je geen toestemming nodig van rva. Wel moet je beschikbaar bljiven voor de arbeidsmarkt. Dat is ook nog zo'n zorg. Maar da's iets voor dan. :)
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Hope » 29 sep 2011, 13:13

Als het een studie is voor een knelpuntberoep kan je het wel aangeven via de RVA en dan krijg je uitstel voor de arbeidsmarkt.
Bvb kinderverzorging, bejaardenzorg,...
Dus hangt er ook vanaf welke studie je wilt gaan volgen.
En ja, het is 3 maanden na je zwangerschapsverlof, ik had daarna ook nog ouderschapsverlof genomen en toen moesten ze ook nog 3 maanden wachten voor ze mij konden ontslaan.
En als het onderling overleg is, moeten ze jou ook nog 3 maanden uitbetalen.
Dus niet elke werkgever gaat dit toelaten. Zelfs mits onderling overleg, als je wordt ontslaan moeten ze je uitbetalen.
Als je dan bvb afspreekt dat je deze 3 maanden terugbetaalt en gewoon niet komt werken
zit je wel 3 maanden zonder loon...
Hope
Blastocyste

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 14:01

De studie leidt niet tot een knelpuntberoep. Ik ga maatschappelijk werk studeren. Ik heb al heel veel nagedacht over welke studies ik zou doen, maar dit is echt het meest interessante en geschikt voor mij.

Oke, dan is het misschien best dat ik m'n 20 verlofdagen (van 2012 dan) inzet vlak na m'n bevallingsverlof. Dat is dan tot en met 31 januari. Dan moet ik nog twee weekjes opvullen. Dat lukt misschien best met ziek vallen :oops: en vanaf dan moet ik een regeling kunnen treffen met m'n werkgever voor m'n ontslag.
Vervelend eigenlijk, want ik wil alles uitgeklaard hebben op voorhand. Maar ik kan het niet bepaald overleggen met hun. Als ze weten dat ik helemaal niet wil teruggaan, gaan ze waarschijnlijk niet zo behulpzaam zijn.

Als het dan in onderling overleg is dat ik stop, dan moeten ze nog anderhalve maand uitbetalen eigenlijk? Want dan heb ik al 20 dagen + 2 weken overbrugd? Of werkt het zo niet ?
Dan kan ik beter ziek blijven tot die 3 maanden voorbij zijn, dus tot 3 april?
Dan is het als volgt: van 4 januari tot en met 31 januari verlof, en dan ziek tot en met 3 april, zodat als ik dan stop in onderling overleg, ze me niets hoeven uit te betalen?

En dan hopen dat de ziekenkas me er niet afgooit natuurlijk :s én hopen dat de geneesheer van rva m'n uitleg zal aanvaarden.
als ik eventjes zonder inkomen zit is het niet zo'n ramp, maar langer dan 2 maanden zie ik dit niet zitten.
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Hope » 29 sep 2011, 16:51

als je zelf ontslag geeft, heb je 1.5 maand opzeg termijn
als je ontslag krijgt, heb je 3 maanden opzeg termijn.
Dus hangt er vanaf wat de onderlinge overeenkomst is.
Want als hij je met dwingende redenen ontslaat, dan kan je direct thuis blijven maar meestal kom je dan ook niet in aanmerking voor uitkering.
En je opzeg periode wordt gewoon verlengd als je verlof neemt of ziek bent als ik het mij allemaal nog goed kan herinneren.
Dus dat is sowieso geen optie.
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 29 sep 2011, 17:54

ik heb hier iets gelezen dat niet klopt
ze mogen je wel degelijk ontslaan hoor, wat is er met mij gebeurd...
zolang de reden niet je zws is, mogen ze je ontslaan...

en alle opgenomen verlof verlengt je opzegtermijn...

en bij ons op het werk was het zo dat er maximum 5 dagen overgedragen konden worden...
Vivache
Baby

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 18:01

Ik vermoed dat de opzegtermijn herleid kan worden tot nul, als werkgever en ik daarmee akkoord gaan en allebei een papier tekenen hiervoor.
De vraag is dan alleen of zij idd verplicht zijn uit te betalen, of dat dit ook kan vermeden worden..3 maanden zonder inkomen is lang he.

Ik vind dat het toch allemaal best hectisch in elkaar zit. Hoe moet een normaal mens eraan uit raken?..

Ze mogen me gerust ontslaan na m'n verlof, ik heb niet liever! Maar bij mijn weten kan een werkgever je pas ontslaan na 6 maanden ziekte..
of is dit ook weer relatief?
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 18:03

Ahnee, want als ze me ontslaan moet ik 3 maanden opzeg doen. Wat ik niet zie zitten. Dus ik ben zo goed als verplicht een onderling akkoord te 'verzinnen' samen met hun.. ?
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor mini » 29 sep 2011, 18:03

Ja V jou situatie is weer anders hé. :?
Daar is bijna iedereen ontslagen, reden; economische reden? :?
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor vlindertje » 29 sep 2011, 18:05

Hoewel, als ik zo bij nadenk,..ik werk in de sales. Daar laten ze je normaal niet zomaar 3 maanden opzeg doen, want dit zou veel geldverlies zijn voor hun (wie verkoopt nog wat als je bent afgedankt) dus ze kunnen me ontslaan met als reden dat ik slechte cijfers haal.. maar hoe doen ze het dan met de opzeg..
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor beefje » 29 sep 2011, 19:00

man man wat lees ik hier allemaal
ga meteen al een paar dingen correct zetten

- je gaat je verlofdagen die je nog niet hebt opgebruikt moeten opnemen tijdens je zwangerschapsverlof, je openstaand verlof wordt afgetrokken en je werkgever dient loon voor die dagen te betalen (of als je pas dit jaar bij die werkgever bent begonnen, kan het zijn dat een vorige werkgever dit uitbetaalde). Je verlofdagen overdragen kan niet omdat je tijdens uitkeringen van de ziekenkas wettelijk verplicht bent je dagen betaald verlof op te gebruiken (dan heb ik het enkel over je officieel verlof en geen compensatiedagen of ADV dagen)
- je laten ontslaan in onderling overleg = sanctie van RVA (in het antwerpse ligt die sanctie rond 13 weken), het is niet automatisch dat je van RVA akkoord krijgt om je te laten onderzoeken door een arts en dan zo je gelijk kan halen. normaal moet jij dan nog jouw opzegtermijn uitdoen (die van de werknemer), tenzij je werkgever ermee akkoord gaat om van dag op dag het contract te stoppen.
- je werkgever kan je ontslaan maar zal dit niet zo geneigd zijn te doen zonder een geldige reden omdat je dus beschermd bent tijdens je zwangerschap en tot een maand na het einde van je zwangerschapsrust. De kans zou er dus kunnen in bestaan dat je een rechtzaak nadien tegen hem aanspant voor een schadevergoeding of de wg door RVA of inspectie op het matje geroepen wordt! Dus groot risico voor de werkgever. Geldige redenen zijn economische redenen (maar dan mag de werkgever de eerste 6 maanden niemand in jouw functie aannemen dus gaan ze meestal niet doen), overmacht, faillisement, meestal redenen die duidelijk niets te maken hebben met je zwangerschap.
- Bovendien als je werkgever je toch zou ontslaan en je moet je opzeg uitwerken, dan verlengt alles wat je neemt van verlof of ziekteverlof,ouderschapsverlof je opzegtermijn.

En sorry, maar krijg een beetje de kriebels van je verhaal, persé willen doppen om te kunnen studeren. Zo werkt het niet, het werkloosheidssysteem is er voor mensen die BUITEN hun wil om zijn werkloos geworden financieel te helpen tot ze ander werk hebben. NIET voor mensen die willen werkloosheid trekken om dan te studeren of thuis te kunnen blijven voor de kids. Kan me daar wel druk in maken. Ik werk zelf bij vakbond en dat stoort mij dat mensen het systeem zo willen uitbuiten!
Als je werkt zijn er nog andere systemen om te kunnen gaan studeren: je kan je ouderschapsverlof opnemen of tijdskrediet als je voldoet aan de voorwaarden (1jaar in dienst bij je huidige werkgever).

Een raad die wij geven aan mensen die zelf ontslag nemen of ontslagen worden om dringende redenen (dus eigen fout) is te zorgen dat je minimaal 20 dagen via de interim kan gaan werken en pas werkloosheid na die 20 dagen aan te vragen, dan gaat RVA niet meer kijken naar de vorige reden van ontslag....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Volgende

Keer terug naar Mama's en papa's die werken of studeren