Kan je niet-opgenomen verlofdagen van '11 meenemen naar '12?

Moderators: g&f&s, mini

Re: Kan je niet-opgenomen verlofdagen van '11 meenemen naar

Berichtdoor vlindertje » 30 sep 2011, 10:01

Dankjewel voor de uitleg. Hier ben ik al wat mee.

Indien ik een studie zou doen die leidt tot een knelpuntberoep (ingenieur, leerkracht,..) dan heb ik zoiezo recht op werkloosheidsuitkering. Want hiervan hebben ze volk tekort. Maar jammer genoeg interesseert me dit niet voldoende, en het heeft in mijn ogen geen zin om een diploma te halen in iets dat je erna niet wil doen.

Ik heb al alle mogelijke opties overwogen om te kunnen studeren (om vooruit te raken in het leven weliswaar) en toch nog op eigen benen te staan (want tenslotte heb ik een huishouden) maar het is verdomd moeilijk om de juiste oplossing te vinden. Ik ben nog jong (net 22), ik weet dat ik het kan om een diploma te halen, maar heb van thuis nooit de kans gekregen. (ik moest op men eigen benen staan vanaf men 18de) en heb sindsdien altijd gewerkt en moeite gedaan om m'n hoofd boven water te houden. Nu ik eindelijk een goede partner heb die in mij gelooft, zie ik de kans om terug naar school te gaan en eindelijk iets deftig van m'n leven te maken.

Als je dan ziet hoeveel mensen het systeem uitbuiten, gewoon uit luiheid, (doppen en dan soms zelfs nog in't zwart gaan werken!) dan vind ik dat ook erg om te zien. Maar ergens vind ik het bij mij toch een beetje gerechtvaardigd, omdat ik na m'n studies echt wel een bijdrage aan de maatschappij zal zijn. Ik ben geen type 'kras' dat m'n heel leven thuis zal zitten profiteren van een ander z'n geld. Dit gaat over 2,5jaar.

Dus oordeel aub niet te snel over mij. Als ik morgen een goede oplossing krijg aangeboden zonder het hele rva en vdab-gedoe, dan neem ik het direct aan. Ik heb al véél slapeloze nachten achter de rug om toch maar de beste/juiste oplossing te vinden. Ik weet dat m'n bovenstaand verhaal slecht overkomt omdat de uitleg zo beknopt is, maar er zit echt wel veel meer achter dan je denkt. :cry:
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor voetballover » 30 sep 2011, 10:47

beefje schreef:Een raad die wij geven aan mensen die zelf ontslag nemen of ontslagen worden om dringende redenen (dus eigen fout) is te zorgen dat je minimaal 20 dagen via de interim kan gaan werken en pas werkloosheid na die 20 dagen aan te vragen, dan gaat RVA niet meer kijken naar de vorige reden van ontslag....

Zo heeft mijn broer het ook gedaan.
Ontslag gegeven bij vorige werkgever,express gewacht tot zijn vrouw gedaan had met haar studie als verpleegkundige(is sinds juli aan het werk),volledig juli gewoon in een fabriek gaan werken,en in september is hij terug gaan studeren.
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor beefje » 30 sep 2011, 11:33

vlindertje schreef:Dankjewel voor de uitleg. Hier ben ik al wat mee.

Indien ik een studie zou doen die leidt tot een knelpuntberoep (ingenieur, leerkracht,..) dan heb ik zoiezo recht op werkloosheidsuitkering. Want hiervan hebben ze volk tekort. Maar jammer genoeg interesseert me dit niet voldoende, en het heeft in mijn ogen geen zin om een diploma te halen in iets dat je erna niet wil doen.
niet zowieso, het kan nog zijn dat je gesanctioneerd wordt en dit omdat je een zekerheid opgeeft voor een onzekerheid, je kiest om stempelvergoeding te ontvangen, los van het feit of dit nu knelpuntberoep is of niet. Dus dat is al niet correct wat je hier zet

Ik heb al alle mogelijke opties overwogen om te kunnen studeren (om vooruit te raken in het leven weliswaar) en toch nog op eigen benen te staan (want tenslotte heb ik een huishouden) maar het is verdomd moeilijk om de juiste oplossing te vinden. Ik ben nog jong (net 22), ik weet dat ik het kan om een diploma te halen, maar heb van thuis nooit de kans gekregen. (ik moest op men eigen benen staan vanaf men 18de) en heb sindsdien altijd gewerkt en moeite gedaan om m'n hoofd boven water te houden. Nu ik eindelijk een goede partner heb die in mij gelooft, zie ik de kans om terug naar school te gaan en eindelijk iets deftig van m'n leven te maken.
elk iemand die aan mijn buro komt die zelf ontslag wil geven maar dan toch nog wil doppen, heeft wel een verhaal of een reden

Als je dan ziet hoeveel mensen het systeem uitbuiten, gewoon uit luiheid, (doppen en dan soms zelfs nog in't zwart gaan werken!) dan vind ik dat ook erg om te zien. Maar ergens vind ik het bij mij toch een beetje gerechtvaardigd, omdat ik na m'n studies echt wel een bijdrage aan de maatschappij zal zijn. Ik ben geen type 'kras' dat m'n heel leven thuis zal zitten profiteren van een ander z'n geld. Dit gaat over 2,5jaar.
ik ga het hier heel even cru zeggen, je hebt een job, een voltijds contract. Je kan kiezen om je studies wat uit te stellen tot jullie financieel sterker staan om dit te dragen. Je zou niet de eerste zijn die zich gaat bijscholen of herscholen op latere leeftijd door middel van tijdskrediet of iets anders. Het is idd jammer dat niet iedereen dezelfde onderwijskansen krijgt, wegens familiale of financiële omstandigheden. Maar dat is jammer genoeg de realiteit. Je hebt al een job en daar mag je in deze tijd verdomd blij mee zijn. uiteindelijk profiteer je zo wel van het systeem. Eigenlijk is het systeem bedoeld om nooit nodig te hebben, enkel als soort van verzekering voor als het je overkomt buiten je wil om. Trouwens er zijn evenveel mensen in jouw situatie die eveneens niet het diploma hebben dat ze willen maar dat wil nog niet zeggen dat die dan allemaal maar recht moeten hebben om zonder gevolgen stempelgeld te kunnen trekken tijdens het volgen van studies.

Dus oordeel aub niet te snel over mij. Als ik morgen een goede oplossing krijg aangeboden zonder het hele rva en vdab-gedoe, dan neem ik het direct aan. Ik heb al véél slapeloze nachten achter de rug om toch maar de beste/juiste oplossing te vinden. Ik weet dat m'n bovenstaand verhaal slecht overkomt omdat de uitleg zo beknopt is, maar er zit echt wel veel meer achter dan je denkt. :cry:

ik oordeel niet, ik vertel je hoe het systeem in elkaar zit en voor mij zit dat systeem heel goed in elkaar. Jammer dat er nog altijd achterpoortjes zijn. Ik kan heel goed emotioneel in je verhaal komen en je frustraties begrijpen maar dat neemt niet weg dat je je wilt ontrekken van de regels waaraan werkloosheidsuitkeringen zijn gebonden. Dat is net als een zelfstandig bedrijf dat keiveel geld doorsluits via achterpoortjes. Vind ik dat ok? nee, belastingen moet iedereen betalen ook de grote firma's. Doordat mensen misbruik maken van het systeem van solidariteit, worden voor ons de belastingen hoger en dragen wij daar mee de prijs voor. Dit kan allemaal heel hard voor je klinken en ik wil je hier niet mee persoonlijk aanvallen maar je zou eens moeten weten hoeveel keer ik per week de vraag krijg hoe mensen onder een contract uitkunnen om dan toch te kunnen gaan doppen :shock: :o je zou versteld staan en zoals ik eerder al zei, ze hebben allemaal wel een reden, de ene aannemelijker dan de andere.
Dus de enige raad die ik je kan geven als je het toch wil doorzetten, is je ontslag zelf geven bij je huidige baas (evt overeen te komen dat je je opzeg niet moet uitdoen want nu heeft hij al vervanging voor je) en dan zorgen dat je elders een tijdelijk contract te pakken krijgt van minimum 1 maand (interim of gewoon tijdelijk contract). Dan ben je daarna helemaal in orde voor stempelgeld te ontvangen en je plannen door te zetten. Ook al vind ik dit achterpoortje ook niet helemaal juist maar dat is er wel en je kan er dus gebruik van maken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor bioMam » 30 sep 2011, 12:47

Ik wou nog zeggen dat je verlof meenemen naar een volgend jaar niet zomaar voor al je verlof kan, maar beefje heeft dat al veel beter uitgelegd dan ik het kan ...

Wel even een kanttekening en ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, maar ondeschat de eerste maanden met een baby niet. Indertijd dacht ik ook dat het allemaal wel vanzelf zou gaan en ik heb ook gestudeerd met een kleintje in huis, maar het is niet gemakkelijk en al zeker niet als je intussen moet solliciteren en/of werken ook nog.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor g&f&s » 30 sep 2011, 15:25

Als,je bijna jaar,bij die wg bent, kan je dan niet gewoon loopbaan onderbreking nemen om je studies verder te zetten? Dat kan jr in princiepe nemen vanaf 1 j in dienst. En,dan kan je met je nieuwe diploma nog altijd ontslag geven znder,opzeg in onderlinge overeenkomst, zodat je een nieuwe richting kan uitgaa hè

Ik,zit zelf nu ook met job die ik niet,zo graag,doe, mazr dat motiveert me des te meer om iets te vinden dat me beter ligt en dat ik eventueel wel zou kunnen combineren met terug studeren, want ben daar ook over aan het nadenken...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor beefje » 01 okt 2011, 06:39

bovendien vlindertje is er nog een element waar je rekening mee moet houden
als je werkloos bent en je wil studies in volledig dagonderwijs hervatten dien je
- minstens 1 jaar werkloosheidsuitkeringen ontvangen te hebben
- minstens 2 jaar geleden uw laatste studies hebben beëindigd of stopgezet
dat van dat jaar werkloosheidsuitkeringen is niet van toepassing als het gaat om een knelpuntberoep

dus het is niet zo dat je meteen die opleiding kan starten

bovendien zou je kunnen kiezen om je opleiding in avondonderwijs of weekendonderwijs te doen (met educatief verlof voor als je moet studeren)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor vlindertje » 20 okt 2011, 07:46

Voorlopig hou ik het op ander werk zoeken..met betere uren enzo.
De toekomst zal wel uitwijzen hoe het loopt met de studies..hopelijk komt het nog ooit, maar een goede job is ook al veel waard.

De stress om het financieel rond te krijgen is te groot, en is het dat waard uiteindelijk? 't Is men droom om te studeren, maar als het komt, dan komt het :)

Thx voor de adviezen allemaal!

Nu ga ik me focussen op de naderende bevalling :lol:
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Ingetjeuh » 15 nov 2011, 23:07

vlindertje, ik zou je aanraden als je echt terug wil studeren hier zeker niet te lang mee te wachten. maar geniet eerst van de tijd met je kleine spruit. alhoewel ik ook mijn studies dit jaar met succes heb afgerond met 2 kinderen en huishouden en werk. dit is niet gemakkelijk, maar als je echt terug wil studeren (zeker met oog op een goede job daarna) zou ik het zeker doen.

en even over het doppen: wij betalen voor het dopgeld van anderen... ik geef het dan liefst aan mensen die doppen en dit doen om terug te kunnen studeren, dan aan iemand die gewoon te lui is om te werken en het gemakkelijker vind om te profiteren van het flutsysteem van ons apenland...
het systeem profiteert van de belastingbetaler en dan zijn er mensen die profiteren van het systeem... wie is er dan de zot??? :? dat vraag ik mij af...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ingetjeuh
Zwemmertje

Vorige

Keer terug naar Mama's en papa's die werken of studeren