Het blijft knagen ...

Moderators: g&f&s, mini

Het blijft knagen ...

Berichtdoor bioMam » 14 maart 2012, 10:06

Sommigen hier weten dat ik al lang speel met het idee om zorgjuf te worden. Nu was ik vorig jaar naar de opendeur van de hogeschool in Mechelen gegaan en doodontgoocheld teruggekomen. Elke keer weer krijg ik het deksel op mijn neus omdat ik "maar" een kandidaatsdiploma vertaler heb en jaja, min GPB opent veel poorten, MAAR het toch beter als ik eerst omschool tot leerkracht lager onderwijs - ja lap, nog eens zoveel jaar meer studeren - en dan pas zorg volg OF eerst een job in het onderwijs zoek en dan van daaruit de opleiding volg zodat ik ineens in de praktijk sta, maar o ja, voor de middelbare scholen zijn er nog maar weinig stappen in gezet en ah ja, er zijn voor die richting nog maar 9 studenten zorg gaan doen, want blijkbaar moet je dan specifiek kiezen voor zorg secundair en dat bestaat nog niet lang. Soit, intussen zijn we een jaar verder, met bolle buik en telkens weer twijfelend: in september ben ik niet begonnen met een opleiding omdat het allemaal al veel werd: R die in het eerste lager ging starten, J die aan het eerste middelbaar begon, A die overplaatsing had aangevraagd en dat alles ging op 3 dagen van start en was wel een heel aanpassingspakket en toen bleek ook dat ik terug zwanger was dus eeeeh, nee, geen goed idee om mezelf dan vlam boem bam in de stress te gaan gooien ... En toch blijft het knagen. Even heb ik overwogen om in januari te starten, maar ja: bevallen in mei maakt examens meedoen dit semester wel al hopeloos ... en ik moet het echt nog wat voor mezelf op een rij zetten. Ik twijfel ook steeds weer, want er zijn heel wat praktische puntjes die niet evident zijn en goh, een stuk van die opleiding gaat megasaai :oops: zijn, maar het is wel zo dat ik er dan misschien eindelijk mee aan de slag kan om te doen wat ik zou willen: een verschil betekenen voor die vele kinderen die nood hebben aan zorg.
nu ja, vorige week dan toch maar weer gemaild naar de KdG in Antwerpen omdat er nu blijkbaar een vkort traject bestaat voor lager onderwijs en nu zaterdag is het opendeurdag dus als het lukt dan ga ik er toch eens kijken, Ik weet dat je via KATHO Tielt zoiets op afstand kan doen, maar ik zou het hier in Antwerpen of Mechelen ook kunnen volgen op enkele lesdagen in de week, al is het in Mechelen op zaterdag en twee avonden en tja, avonden zijn lastig met A zijn uren hè dus ik ga in Antwerpen eens goed navragen hoe het daar nu juist geregeld is, want dat waren 2 lesdagen, maar ik zag iets van eventuele keuzevakken en dat kon dan ook op avonden zijn ... en ik moet dan bij de VDAB ook eens informeren hoe dat zit met mijn mogelijkheden. Als ik het gewoon zo moet betalen dan kan ik me die studie ronduit NIET permitteren, om maar te zwijgen van het fiet dat er dan weer weinig tot geen inkomen zal zijn van mijn kant - toch voorlopig nier, zolang ik studeer, tenzij ik al eens wat deeltijdse vervangingsopdrachten kan doen die er nog mee te combineren zijn.

Tja, ik zou dus liefst zorg doen, maar ik krijg altijd het advies om eerst om te scholen voor basisonderwijs en/of vanuit een zorgjob voor de opleiding te komen, maar ja ... Niet evident dus. Ik heb een kandidaatsdiploma vertaler Nederlands/Duits/Russisch, een GPB en nog een resem getuigschriften zoals directie-assistente dus ik zou de opleiding leerkracht lager onderwijs nu kunnen worden in anderhalf jaar en dan nog een jaar zorg kunnen volgen, maar ik kan het ook over meer tijd spreiden als ik voor deeltijdse ipv voltijdse pakketten ga en het is echt wat zien hoe het haalbaar is.

Ik weet niet of ik het ga aandurven en ben ook benauwd voor de mogelijke teleurstelling en bezorgd over hoe dat dan met ons klein popje moet, want tja, die is in september amper 4M en dat vind ik nog wel heel mini - nu ja, ik geef dan hopelijk ook nog volop bv en zo dus hoe moet dat dan hè??? Bij wie laat ik haar intussen, thuis bij papa of toch maar bij mijn moeder of zo? Wat als A zijn werkuren en mijn lesuren niet combineerbaar blijken? Ik weet zeker dathet dan mijn lessen zijn die moeten wijken, maar is er een kans dat het haalbaar is? Het is allemaal nog te bekijken, maar ik hou echt mijn hart vast. Misschien moet ik maar deeltijds starten en dan nadien meer uren bijdoen als dat lukt zodat ik het over iets meer tijd kan spreiden en het toch combineerbaar kan houden, maar ik weet niet goed hoe het moet om dat allemaal bol te werken.
Zeker omdat we nu weer met die extra zorgen over Runar zitten en dat kleintje er gaat bijkomen en tja, Jelmer heeft me toch ook wel nog nodig hoor, want hij doet het prima, maar ik voel dat mijn hoogsensitieve kerel de laatste dagen ook weer op springen staat en ik kan al wel raden wat de onderliggende reden is: de druk is hoog op dit moment.
Laatst bijgewerkt door bioMam op 16 maart 2012, 17:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Re: Het blijft knagen ...

Berichtdoor Spotje » 14 maart 2012, 20:44

idd best eerst naar vdab gaan
ik weet niet hoe het zit, of dat in de knelpuntenlijst zit
en of je stempelgeld dan gelijk blijft en de vdab tsskomt voor opvangkosten

hier is dat zo voor de opl vpl

succes hoor
maar nu eerst concentreren op je beebje ;)
mama's lieve schatten....
Afbeelding Afbeelding
Spotje
Embryo

Berichtdoor nonijn » 14 maart 2012, 20:55

zit in de knelpuntberoepen. Spijtig genoeg, want ik merk er toch weinig van... Heb van september tot eind januari thuis gezeten, hopend op een telefoontje. Binnenkort is het weer van dat. Weer onzekerheid voor september.

Voor mensen die geen werk vinden is het echt wel frustrerend om te vernemen dat het een knelpuntberoep is.

maar kan wel gunstig zijn voor jou hé Biomam.

(ik studeerde trouwens aan de KATHO tielt)
nonijn
Zygote

Berichtdoor bioMam » 14 maart 2012, 21:06

Ja, leerkracht lager ondrwijs is een knelpuntberoep, dat had ik al nagekeken. Voor zorgjuf weet ik het niet zeker meer ... maar zal toch eens moeten informeren wat en hoe ...
bioMam
Embryo

Berichtdoor beefje » 15 maart 2012, 11:11

ik zou er gewoon voor gaan biomam
zeker als je dat al langer wil doen, niet mee wachten tot je 60 bent eh? :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor bioMam » 15 maart 2012, 15:01

Nee zeg, nog eens 20 jaar is te lang zenne. Ik zal morgen de busuren maar uitzoeken voor zaterdag dan.
bioMam
Embryo

Re: Het blijft knagen ...st

Berichtdoor g&f&s » 15 maart 2012, 18:43

Ik zou zeker naar opendeur gaan en zien wat er mogelijk is en als het beetje past lukt het zeker :mrgreen:
En al zeker als je eventueel kan spreiden, is dat ook niet zo met punten die je zelf kan samenstellen qua vakken?

Ik wil graag ortho doen, maar is 2j en ga dat nog eens bekijken naar volgend schooljaar toe, want heb nu wel half jaar nachten gedaan en nu eindelijk weer in ondrwijs, maar zou liever ook sneller in het onderwijs weer staan volgend schooljaar. Van vervangingen alleen is het wat te riskant en das het enige dat ik doe blijkbaar. Want als interim dan afloopt zeggen ze op vakbond dat ik in de zomer vrijgesteld ben, bij de RVA denken ze er anders over want VDAB blijft me vacatures opsturen, helaas wel niet vzn onderwijs jobkes :( Wznt uiteindelijk ben ik maar een kinderverzorgster, maar heb mijn hart verloren in het onderwijs, bijzonder onderwijs dan nog maar kleuter zou ik ook nog willen ze :mrgreen: ik haal uit die job het meeste voldoening, iets wzt ik met die nachten niet had.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor bioMam » 15 maart 2012, 19:56

ja, er is iets met een minimum aantal studiepunten dat je wel moet doen om voor RVA en VDAB in orde te zijn en afstandsonderwijs is voor hen blijkbaar ook niet "goed" genoeg. Je moet eigenlijk voltijds dagondwijs volgen eer ze je volledig gerust laten dacht ik, maar misschien dat deeltijds toch ook mag als ik aan meer dan 27 studiepunten kom of zoiets. Dat moet ik nu dus heel goed navragen en uitzoeken.
Ik ga echt proberen om zaterdag te gaan kijken, maar dat vroeg met het openbaar vervoer naar ginger sjokken en me dan op tijd terug moeten reppen om de jongens overr te nemen voor A moet gaan werken (jawel, het is niet 1 van de Om de 4 weken ongeveer vallende vrije zaterdagen dus ik moet nog voor hij vertrekt teerug geraken met die rotbussen ook) en ik zie de laatste tijd weer enorm af van de pijn :cry: dus ik hoop dat ik het wat kan uithouden. Misschien moet ik vragen of mijn ouders thuis zijn en dan schooien om een gratis "taxidienst" ;) maar ik heb weinig zin om hen mijn plannen nu uit te leggen :oops: eigenlijk - al denk ik wel dat ik van hen nog meer begrip ga krijgen dan van bepaalde anderen :| die wel weer commentaar zillen hebben :roll:

Ortho? Bedoel je orthopdagogie, G? Er bestaat trouwens ook een speciale BaNaBa bijzonder onderwijs trouwens, maar ja, dan ga je net zoals ik dat voor de BaNaBa "zorg en remediëring" te horen krijg, denkelijk eerst nog naar een gewoon lerarendiploma (kleuter of lager of zelfs regent maakt niet zo uit) moeten schakelen. :roll: vast werk in het onderwijs is ook niet altijd zo evident precies, maar de juiste papiertjes helpen wel en tja, eens je een vervanging hebt gedaan dan maak je meer kans om er terug te mogen komen, maar ik heb van die school waar ik vorig jaar zat ook niks meer gehoord en er is idd precies toch niet zoveel "vrij" of ze vullen dat anders in, maar via de VDAB krijg ik ook maar zelden iets in die richting te zien. Al herinner ik me dat we in de lerarenopleiding wel de tip kregen om voor september al vanaf januari spontaan te solliciteren en je hebt dan nog al die netten en zo ... en dat zijn zo van die dingen die me dan wel eens doen twijfelen en me eerder op de zenuwen werken :oops: maar ik weet ook dat ik een goeie zorgjuf zou zijn.

Dat atelier Russisch dat ik onlangs voor die hoogbegaafde kinderen heb gegeven dat heeft me ook wel weer heel wat "drive" gegeven en ik heb deze namiddag mijn - teruggevraagde - wiskundemappen eens doorgenomen. Nu ja, ik heb het auteurswerk van het 2de meegedaan en de mappen van 1 t/m 3 gekregen en ik had die geleend aan de zorgjuf, maar heb ze nu dus terug en ik heb een deel voor dat eerste leerjaar eens zitten doornemen om te zien wat ik daar voor R van zou kunnen inzetten. Als zij het dan niet eens proberen dan zal ik zelf eens een poging ondernemen om zijn niveau te peilen sè. ;) Al gaan we zeker ook verder voor onderzoeken weer nu hoor. Ik heb daarstraks het nummer gekregen om eens te informeren wat en hoe. :D
Enfin, ik denk dat ik als ik aan die opleiding begin toch wel al behoorlijk "beslagen" ga zijn en op het vlak van ervaring wel wat voor ga hebben op de meeste medestudentjes. Al vrees ik dat ik bij sommige proffen ook wel eens op mijn tandenen/of tong ga moeten bijtenmet momenten. ;)
Enfin, ik heb de busuren voor de heenrit al eens nagekeken. :mrgreen: Dat is al een begin hè.
bioMam
Embryo

Berichtdoor inneke » 17 maart 2012, 17:08

Biomam,
Hoop dat je vandaag de nodige informatie hebt gekregen en da het er allemaal positief uitziet!
Dromen moet je najagen hè
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor bioMam » 17 maart 2012, 17:41

Helaas (alweer) een ferme ontgoocheling. :( ik kom niet in aanmerking voor het verkorte traject. Echt pure bureaucratie. :x in plaats van me dat dan via mail ineens eerlijk te zeggen, laten ze me tot daar komen en komen ze wel met andere dingen aanztten, maar eh, nee, geen optie in onze situatie ... Heb er al mijn energie weer voor niks in zitten steken. :roll:
Ik ben effe echt niet aan te spreken momenteel. :cry:
bioMam
Embryo

Berichtdoor Vivache » 17 maart 2012, 20:55

:(
en waarom niet juist?
Vivache
Baby

Berichtdoor bioMam » 17 maart 2012, 21:05

Mijn kandidaatsdiploma is niet helemaal gelijkgesteld met een bachelor. :roll: Dat is de hoofdreden ...
Bovendien zijn ze vrij weigerachtig o' vrijstellingen toe te kennen aan wie een GPB heeft :o :shock: :roll: en ik voel ech dat het zo een beetje de eewige strijd is van onze didactische aanpak is beter dan die GPB en die bureaucratie, verzuiling en machtsstrijd zij. In mijn ogen zo :roll: :roll: :roll: onzinnig hè.
Enfin, het komt er op neer dat ik dan 3 jaar lang 5 hele dagen les zou moeten volgen ipv inanderhalf jaar op 2 dagen hetzelfde te mogen doen en tja, sorry, maar dat is gewoon niet haalbaar.
Misschien dat er elders wel meer kan. Ik geef me nog niet gewonnen en informeer nog naar opties, maar dat ze er dan ook niet van verschieten dat er zo weinig zij-instroom is en dat ze met hun lerarentekorten blijven zitten hè seg, pfff.
Nu ja, ik voelde wel dat ze al moeite hadden met alles dat niet standaardprocedure was ook en ik voelde me daar totaal niet op mijn plaats. Ik heb zoveel ervaring en zou echt nog een pak kunnen betekenen, maar het zal dan blijkbaar op een andere manier moeten en denkelijk is mijn enige optie daarvoor een opleiding in het buitenland. De Nederlanders staan op dat vlak al zoveel verder hè, maar dat zal hier dan ook wel,weer niet erkend worden als ik daar zoiets volg. tenzij ik zelfstandig "talentenbegeleider" if iets dergelijks zou worden, maar ja, dat is wel weer een héél ander vhaal dus ik zal het plaatje eens moeten herbekijken. Zucht.
bioMam
Embryo

Berichtdoor Vivache » 17 maart 2012, 21:51

er zijn toch mensen zorgjuf met nog een ander diploma dan gewoon bachelor lager onderwijs of zo?
Vivache
Baby

Berichtdoor g&f&s » 17 maart 2012, 23:00

Kan je zorg juf vergelijken met gon? Want dat is bij Femke een orthopedagoog... En die opleiding is maar 2 jaar en dacht ook 2 dagen per week... Op 2 plaatsen in Antwerpen te volgen ;)

Zou anders eens moeten horen op 1 van ''m'n'' 3 scholen wat ze juist zijn van opleiding ;)

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor juffie » 18 maart 2012, 18:37

Vivache schreef:er zijn toch mensen zorgjuf met nog een ander diploma dan gewoon bachelor lager onderwijs of zo?

Ik heb ook al logopedisten geweten die zorgjuf zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Kaat, 26/12/2009, 50 cm en 3,400 kg

AfbeeldingAfbeelding
Daan, 07/10/2011, 54 cm en 4,520 kg
juffie
Vruchtje

Berichtdoor juffie » 18 maart 2012, 18:53

g&f&s schreef:Kan je zorg juf vergelijken met gon?

De gonjuffen die ik al gehad heb om kinderen in mijn klas te begeleiden die waren verbonden aan een school voor bijzonder onderwijs en ze komen dan 2 uur per week per kind naar onze school om kinderen met bijvoorbeeld autisme te begeleiden. Ze doen dat in verschillende scholen en de overige uren zijn ze aanwezig in de school waar ze aan verbonden zijn (om met de kinderen daar te werken, te overleggen, ...). Ik denk dat die juffen inderdaad meestal een opleiding orthopedagogie gevolgd hebben (maar misschien kan het ook wel met iets anders). Een zorgjuf in het gewoon onderwijs die werkt normaal gezien niet op verschillende plaatsen, tenzij om aan voldoende uren te komen. Ik denk dat het takenpakket ook niet helemaal te vergelijken is, behalve dan dat het in beide gevallen om kinderen met bijzondere noden gaat. Onze zorgjuffen die helpen bijvoorbeeld tijdens het groepjeslezen, taalbad voor anderstaligen, ... We werken ook klasoverschrijdend voor spelling in de 3de graad en dan neemt de zorgjuf ook een groepje bij haar.
AfbeeldingAfbeelding
Kaat, 26/12/2009, 50 cm en 3,400 kg

AfbeeldingAfbeelding
Daan, 07/10/2011, 54 cm en 4,520 kg
juffie
Vruchtje

Re: Het blijft knagen ...st

Berichtdoor mamavans » 18 maart 2012, 19:56

g&f&s schreef:Ik zou zeker naar opendeur gaan en zien wat er mogelijk is en als het beetje past lukt het zeker :mrgreen:
En al zeker als je eventueel kan spreiden, is dat ook niet zo met punten die je zelf kan samenstellen qua vakken?

Ik wil graag ortho doen, maar is 2j en ga dat nog eens bekijken naar volgend schooljaar toe, want heb nu wel half jaar nachten gedaan en nu eindelijk weer in ondrwijs, maar zou liever ook sneller in het onderwijs weer staan volgend schooljaar. Van vervangingen alleen is het wat te riskant en das het enige dat ik doe blijkbaar. Want als interim dan afloopt zeggen ze op vakbond dat ik in de zomer vrijgesteld ben, bij de RVA denken ze er anders over want VDAB blijft me vacatures opsturen, helaas wel niet vzn onderwijs jobkes :( Wznt uiteindelijk ben ik maar een kinderverzorgster, maar heb mijn hart verloren in het onderwijs, bijzonder onderwijs dan nog maar kleuter zou ik ook nog willen ze :mrgreen: ik haal uit die job het meeste voldoening, iets wzt ik met die nachten niet had.

Doei
G&F&S

er is een opleiding op komst (je moet je diploma van kinderzorg hebben) waarmee je een jaar volwassenonderwijs moet volgen waar je daarna in de peuter en eerste kleuterklas mag staan. is hoger als a2 maar lager dan diegene die afgestudeerd zijn als leerkracht. weet niet meer hoe die opleiding noemt. maar ze is nog niet voor september. ze zijn er mee bezig. iets voor u?
mamavans
Zygote

Berichtdoor bioMam » 18 maart 2012, 22:20

Amai mamavanans dat is wel echt iets voor G vind ik - nu ja, je moet dat zelf bekijken hè G'ke, maar het klinkt zekerinteressant met jouw profiel ...

Juffie, ja inderdaad: mijn schoonzus is logo op een BULO-school en werkt daar effectief als logo met autistische kinderen, maar sommigen kunnen dat volgens mij idd wel doen en ja, ik wil dus liev zorgjuf zijn dan orthopedagogische GON of zoiets, al moet ik dat misschien ook maar eens op een rij zetten ... al dacht ik dat orthopedagogie toch meer dan 2 jaar duurde. Ik heb een vriendin die dat deze studie combineerde met haar gezin en als ik me dat goed herinner dan heeft zij er toen 4 jaar over gedaan. Ofwel vergis ik me in de naam van de opleiding ofwel is het dan toch niet zo simpel ... Momenteel heb ik effe eenaantal andere prioriteiten en ze spraken op de Hogeschool gisteren ook nog ov een project van de VDAB waar 10 kandidaten voor geselecteerd zouden kunnen worden, maar die voorwaarden en zo dat is nog wat afwachten en die ene mevrouw dacht dat ik er niet voor in aanmerking zou komen omdat je er echt al eenprofiel voor moest hebben waardoor je kansarm was op de arbeidsmarkt en dan was dat dus een speciaal project om leerkracht te worden. Ik heb ok, al wel gehoord van een IBO-training die je hier en daar zou kunnen vinden, maar in praktijk heb ik daar nog nooit iemand iets mee weten doen. Nu ja, ik zoek verder ... maar ik denk wel dat de bevalling nu voorgaat op die zoektocht. ;)
bioMam
Embryo

Berichtdoor joyce87 » 11 jun 2013, 14:00

Goh ik kwam hier heel toevallig op het forum en zo blij iemands verhaal te lezen!
Ikzelf ben 25 en heb nog geen kindjes, maar over een jaartje willen we toch gaan proberen.
Nu heb ik een superbaan, die ik erg graag doe, maar het onderwijs laat me niet los.
Als 18jarige kwam ik uit het middelbaar, niet wetend wat met mijn leven aan te vangen. Ik heb mijn 1e jaar lager onderwijs aangevat, maar bij de 1e examenperiode gestopt (wegens zware pesterijen).
Dan heb ik 6 maanden een sabbat ingelast om marketing te proberen het jaar erop. Dit ging vrij goed op enkele vakken na, tot halverwege mijn 2e jaar. Toen heb ik het opgegeven, mede doordat mijn huidige baas me een jobvoorstel deed dat ik moeilijk kon weigeren gezien het begin van de crisis toen...
Nu, een dikke 4 jaar later zou ik dolgraag zorgjuf willen worden, maar nog nergens geïnformeerd... Ik werk maar deeltijds en heb mijn eigen zaak recent stopgezet wegens mijn moeders overlijden in januari, dus heb gemakkelijk 2,5 dagen in de week tijd EN zin om te studeren. Ik weet dus niet hoe ik erop sta qua studiepunten enzo, maar zou het super vinden om (liefst in Antwerpen) deeltijds te kunnen studeren...
joyce87
Eicelletje

Keer terug naar Mama's en papa's die werken of studeren