Bevallingsverlof

Moderators: g&f&s, mini

Bevallingsverlof

Berichtdoor Peggy » 01 dec 2011, 20:08

Hoi

Ben ik nu zo fout als ik denk dat je recht hebt op een uitkering als je 12 maand bij je werkgever werkt?

't is voor het volgende: mijn schoonzusje is op haar huidig werk begonnen in september. In oktober was ze blijkbaar zwanger en ze is uitgerekend voor juni 2012.
Aangezien ze nog maar net een huis gekocht hebben met enorm veel verbouwingswerk aan probeerde ik het haar deze zomer nog efkes te laten uitstellen, maar dat was dus een maat voor niks. Momenteel wonen ze in dat huis, maar geld voor nieuwe ramen beneden is er niet meer, er staat hout in deuropeningen om alles dicht te hebben enzovoor - het is een werf.

Maar ik maak mij ook zorgen over de centen als ze in bevallingsrust zou zijn. Heeft zij dan recht op iets?
Afbeelding
Peggy
Vruchtje

Re: Bevallingsverlof

Berichtdoor bioMam » 01 dec 2011, 20:21

Je hebt toch sowieso je zwangerschapsverrlof dat door de ziekenkas is betaald hè en als ze er minstens een jaar werkt dan kan ze volgens mij ook aanspraak maken op loopbaanonderbreking en zo, maar dat is je vraag niet denk ik ... Wat bedoel je juist met die uitkering? Iets van premie of extra of zo? Ik begrijp het niet zo goed wat je nu juist wil weten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Peggy » 01 dec 2011, 22:20

jaja dat van die ziekenkas
Afbeelding
Peggy
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 01 dec 2011, 22:38

Dat krijg je sowieso hoor. Gelukkig maar ...
bioMam
Embryo

Berichtdoor bioMam » 01 dec 2011, 22:55

Effe snel van het net geplukt:
Zwangerschapsverlof
Volgens de Belgische wetgeving heeft een vrouw recht op 15 weken zwangerschapsverlof (17 tot 19 weken bij een meerling). Deze periode bestaat uit 1 tot 6 weken prenataal en 9 tot 14 weken postnataal verlof.

Tijdens je zwangerschapsverlof hoeft de werkgever je niet uit te betalen, maar je hebt wel recht op een moederschapsuitkering van je ziekenfonds. Deze uitkering bestaat in de eerste maand uit 82% van je loon. Vanaf dan, tot het einde van je zwangerschapsverlof, krijg je een vergoeding van 75%. Aangezien je geen sociale zekerheidsbijdragen hoeft te betalen en  je inkomen fiscaal behoort tot de vervangingsinkomens,  zal je hier normaal geen financiële crisis aan overhouden. Natuurlijk zal je wel iets spaarzamer moeten zijn, want de verzorging van een baby brengt heel wat extra kosten met zich mee.
bioMam
Embryo

Berichtdoor beefje » 02 dec 2011, 08:17

wel even opletten want voor betaling van je zwangerschapsverlof moet je in de 3 voorafgaande kwartalen wel aan 120 gewerkte dagen komen (zoiets denk ik toch, best dat je dat nog eens navraagt op de ziekenkas). 120 gewerkte dagen = 6 maanden gewerkt.
Maar ik zeg het, ben niet 100% thuis daarin, vraag het daarom nog eens na!
Soms kan dit een probleem vormen bv gestart in december- en half juni val je ziek dan heb je dus maar 4 maanden gewerkt in de 3 voorafgaande kwartalen (want die lopen van juli tem maart).
Dus vraag het eens allemaal goed na.
Heeft ze daarvoor nog bij een andere gewerkt dan zou het zeker geen probleem mogen zijn
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor beefje » 02 dec 2011, 08:18

als ze tijdskrediet zou willen nemen dan krijgt ze het eerste jaar geen uitkeringen als ze op dat moment nog niet langer dan 2 jaar in dienst is bij die werkgever
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Peggy » 03 dec 2011, 09:14

't zal dat zijn dat ik mij herinner.
OK maar dan zal ze niet zonder centjes zitten.
Afbeelding
Peggy
Vruchtje

Keer terug naar Mama's en papa's die werken of studeren