woede-aanvallen hoe mee omgaan?

Moderators: Sandy, Molly

woede-aanvallen hoe mee omgaan?

Berichtdoor beefje » 17 sep 2012, 11:14

Sinds het school terug gestart is, heeft ons Tiegan het erg moeilijk.
Ofwel is ze oververmoeid maar de woede-aanvallen zijn er bijna elke dag en ik vind het erg moeilijk om mijn kalmte soms te bewaren :oops:
Vorige week is mijn broer en zijn vriendin komen babysitten en daar heeft ze het ook gehad en die zeiden ook van 'amai, wat een koppig kind en niet voor rede vatbaar' :?

Ik geef een voorbeeldje van dit weekend en mijn aanpak want nu ik er op terugkijk vind ik niet dat ik het goed heb aangepakt

We waren in ons huisje dat we aan het verbouwen zijn (wonen tijdelijk even ergens anders) en ik had de dag voordien een van onze konijntjes begraven en had de kinderen laten zien waar. (had hen dag voordien al wel verteld dat konijntje dood was). We moeten op een bepaald moment door omdat miatan in de kinderboeken jeugdjury voor kleuters gaat zitten en het was startdag in de bib. Enfin, tiegan staat bij plaatsje waar het konijntje begraven ligt, armen gekruisd en ze begint 'ikke nijntje zien'. Dus ik van 'nee dat gaat niet, konijntje is dood en is nu onder de grond begraven, dat is eten voor de wormpjes.' Tiegan 'ikke nijntje zien, ik wil zien!!!' ze wordt dus kwaad en ik zeg na een paar keer herhalen dat dat niet gaat en we moeten doorgaan dat ik dan wel zonder haar doorga... Loop dus met miatan naar de voorkant van het huis. Gevolg Tiegan schiet in een krijsserenade. Ik zet miatan in auto (op dat moment wandelen er net vrienden voorbij ons huis die even dag zeggen uiteraard). Ik zeg tegen hen dat ik even Tiegan ga halen voor het escaleert. Ik ga er naartoe en pak haar op begint ze te gillen 'ni pakken!! ni pakken!!!!' Dus ik vraag of ze als ik ze neerzet ze dan zelf tot auto gaat 'neee!!!!!!' tja, dus ik hou ze op mijn arm maar was zelf ook al behoorlijk boos aan het worden op haar op dat moment. Komen vanvoor, wil haar neerzetten en dan mocht ik niet meer, krijsend op mijn arm, hoofd in mijn nek want ja, die vrienden stonden er. Die zijn dan maar doorgegaan omdat ons tiegan zo aan het brullen was :?
Ik doe auto open en zet ze erin. 'Nee, niet auto, niet zitten' en madam wurmt zich onder haar gordel vandaan. Enfin, ik was toen echt even heel boos (want ja, we moesten echt wel door voor miatan en niks was ik deed was goed). Heb haar uit auto genomen vrij kordaat en gezegd dat ik ze daar dan maar ging laten staan als toch niks goed was (aan zijkant huis gezet). En ben zelf in de auto gaan zitten. Natuurlijk Tiegan helemaal in paniek en gillend aan mijn deur dat ze toch mee wou.....
Enfin, heb een diep ingeademd en uitgestapt en ze opgenomen. Toen is ze eindelijk gestopt met haar tirade en woede-aanval en heb ik ze mooi in de auto gekregen.....

Tegenwoordig is dat tot twee keer op en dag. 's Morgens wil ze zich niet aankleden of ze wil eerst opstaan als ze nog moet slapen en als we opstaan wil ze opeens wel slapen. Of ze wil geen stap meer verzetten.....
Enfin, tis niet dat ze te weinig slaapt ofzo maar ik merk dat er iets is wat niet gaat.
Gisteren had ze nachtmerrie en het heeft een half uur geduurd voor ik haar gekalmeerd kreeg....
Ik vind dat dus superfrustrerend. Ik kan over het algemeen goed kalm blijven maar heb de laatste dagen al een paar keer mijn geduld verloren

hoe pakken jullie zo'n gedrag aan? Ik kan echt niet praten met haar want dat leidt alleen maar tot meer gegil. Negeren helpt soms maar in sommige situaties is dat weinig haalbaar (als ze naar school moeten en ik moet werken, als er een afspraak op het programma staat, etc).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Re: woede-aanvallen hoe mee omgaan?

Berichtdoor bubblegoose » 17 sep 2012, 11:21

Ik heb dat probleem hier de laatste week ook. Vooral als ik Jeff uit bed moet halen 's morgens kan hij in een echte razernij uitbarsten. Ik mag dat niet zijn pyjama uitdoen bijvoorbeeld en hij begint wild om zich heen te slaan en met vanalles te gooien. "Ik wil dat niet" "Ik wil af" enzo verder ...

Kalmte bewaren is idd niet makkelijk. Ofwel zeg ik dat hij dan maar moet blijven zitten waar hij zit de rest van de dag als hij toch niet wilt meewerken, ofwel zeg ik dat ik dan maar alleen ga ontbijten ofzo.
bubblegoose
Vruchtje

Berichtdoor beefje » 17 sep 2012, 11:28

dat doe ik ook bubblegoose
maar dan gilt ze als ik naar beneden ga. En als ik dan terugkom om haar aan te kleden, begint ze te zeuren over dat ze die t-shirt niet aan wil. En als ik al 2 keer van t-shirt heb gewisseld (want ja, ze is dan te koppig om zelf te komen kiezen) en het is nog niet goed, dan heb ik zoiets van ik blijf echt niet naar haar pijpen dansen hoor.
Maar het lijkt dan wel een spelletje om te zien hoe ver ze het kan drijven.

Op het school is het dus blijkbaar echt een engeltje volgens de juf, altijd flink meedoen, etc
beefje
Embryo

Berichtdoor g&f&s » 17 sep 2012, 11:31

Moeilijk lijkt me. Maar wel eigen aan de leeftijd... Femke is al jaren zo. Tot mijn grote frustratie want mijn geduld is echt wel op met haar.

Femke heeft in kleuterklas ook hele lange fase gehad waarbij ze de schoolpoort uitkwam en precies de bom ontplofte :roll: en dat was dan drama tot thuis. In begin op stoeltje op einde kleuter op eigen fiets, maar echt hele weg op alles zeuren, niet willen meegaan enz.

Dat je in auto ging zitten en zei dat je zonder haar zou doorgaan heb ik ook al gedaan ze, omdat ik weet dat het effect heeft. Mss heeft ze last van de veranderingen met tijdelijke huis, verbouwingen en start van school met waarschijnlijk ook wel wat veranderingen qua juf of meester en nieuwe kindjes enz.

Sitske heeft dat ook tijdje gehad, terwijl dat cht een super makkelijk kind is. Maar bij haar ook echt de vermoeidheid en dan was ze ook niet voor rede vatbaar. Ik liet ze dan meestal ff brullen en af en toe vroeg ik of ik haar al mocht troosten. Soms zei ze ja, soms ook niet en soms ging ze dan alleen slapen zonder dat ik ze in bed mocht stoppen. Ik merk ook dat ze echt op tijd in bed moet en als ze zo'n bui krijgt en ik er geen '" tijd " voor heb, pak ik ze soms ook gewoon mee onder luid protest en draag ze dan zo dat ze mij ook niet pijn kan doen, want ze durft haar benen dan wel eens gebruiken ;)

Helpt het niet om ze af te leiden? Want sitske kan ik al wel eens ''omkopen'' met een koek en soms zelfs snoepje :oops: maar ja dat werkt en ik doe dat niet altijd, maar net omdat sitske over het algemeen zo'n gemakkelijke is kan ik dat af en toe doen zonder dat ze het dan altijd op die manier wil.

Met pictogrammen werken zodat ze duidelijk ziet wat er van haar verwacht wordt. Ze hebben er hele leuke van Nijntje enz, echt op kinderen gericht, maar je moet er wel veel tijd insteken om ze te vinden. Heb wel die zwart witte, die ze vaak op auti scholen gebruiken, maar vind die niet geschikt voor kleintjes en voor kleuters is het ook wel leuk dat ze een herkenbaar figuurtje zien hè... Had er dacht ik ook met figuurtjes maar vind die niet meer terug op pc, geen idee waar ik ze heb opgeslagen. Want zou dat nu ook wel willen voor Femke, want ondanks dat haar gedrag al veel beter is dan het hele voorbije jaar gaat ze nog vaak in discussie om zo goed als alles en kan duidelijke structuur haar wel helpen...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor g&f&s » 17 sep 2012, 11:34

En om nog even te reageren op de berichten die er intussen nog kwamen, maar kon m'n tekst niet meer verslepen.
je kan ze 's avonds haar kleren laten kiezen die je dan klaarlegt voor 's morgens, tijd gewonnen en minder drama's ;)

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor beefje » 17 sep 2012, 11:39

ik was ook aan het denken dat ik haar kledij de avond op voorhand ga laten kiezen, dat is mss al een oplossing

Ons tiegan is eigenlijk een rustig kind geweest en het is nu de laatste tijd maar. Was al aan het denken dat ze mss ook iets van gluten binnenkrijgt want het is echt erg met haar gedrag en de huilbui gisterenavond deed me erg denken aan haar baby-periode waarin ze slecht sliep, niet te troosten en stampen met haar voetjes, etc.

Ik hoop dat die periode snel voorbij is want vind het behoorlijk slopend (dus chapeau G'ke en andere mama's waarvoor dit dagelijkse kost is).
Dat van weggaan helpt idd wel maar wil ook niet dat ze het idee krijgt dat ik haar in de steek laat want dat is niet de bedoeling natuurlijk.
En het zijn idd veel onverwachte veranderingen geweest op korte tijd. Tiegan vroeg in het begin ook om terug te gaan naar haar oud huisje. Denk dat ik straks toch even met haar erover ga praten op haar niveau dan.
beefje
Embryo

Berichtdoor Billieke » 17 sep 2012, 12:02

Ons Tess is daar ook een krak in nu sinds ze naar school gaat. Mijn geduld is raar maar waar veranderd. In het begin riepen we op den duur tegen mekaar, maar nu weet ik soms wel hoe ik ze moet aanpakken. Maar soms lukt het me ook niet. lastig eh? :D
Billieke
Zygote

Berichtdoor CindyL » 17 sep 2012, 12:33

Hier helpt het als ik tot 3 tel.... ik hoef de 2 meestal nog niet te zeggen
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
CindyL
Zwemmertje

Berichtdoor Thai » 17 sep 2012, 13:41

Zo herkenbaar. Hier loopt en kruipt er ook zo 2.
Bij W zijn we nog aan het zoeken hoe de beste aanpak is. Maar bij hem ligt het gelinkt aan het hoofdbonken.
Bij L helpt het om s'avonds de dag te overlopen en kort vertellen wat de nieuwe dag in petto heeft. Ook leggen we samen haar kleren klaar voor de dag voordien. Zowel mooie als speelkleren.
Als ze dan toch in een woede aanval schiet dan probeer ik eerst rustig tegen haar te praten en als ik merk dat ze gewoon niet luistert door de boosheid. Dan zet ik ze aan de kant en praat met korte zinnen tegen haar. Meestal merkt ze op het moment dat ik haar opneem en haar uit de situatie haal dat ze erover gaat en dan is het zaak om die koppigheid te bedwingen bij haar
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Berichtdoor mamavans » 17 sep 2012, 14:28

ik weet dat je door moest maar moest je meer tijd hebben, zou ik ze laten wenen tot het gedaan is en haar dan pas aanspreken. ze krijgen negatieve aandacht als je op dat moment 'ingrijpt'. en moest ze dan terug beginnen nadat je gezegd hebt dat ze naar de auto moet, gewoon oppakken en in de auto zetten en maitan aandacht geven. :) het is wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar hier helpt dat zo wel.
mamavans
Zygote

Berichtdoor Nath » 17 sep 2012, 15:46

Hier nu wel een andere leeftijd, maar ook eentje die behoorlijk boos uit de hoek kan komen!

Als ze op het verzorgingskussen zit, dan wil ze meestal knuffelen. Dus ik knuffel wat met haar en plots een halve minuut later ofzo, begint ze te slaan naar me! :shock:
Soms begint ze ook in het rond te slaan, maar als ze je mee heeft kan dat echt wel pijn doen.

Nee zeggen helpt niet, haar arm even vasthouden wordt ze nog bozer van, (terugslaan is ook niet echt de goede oplossing denk ik). Dus ik weet niet echt wat ik moet doen.

En ik weet echt niet waarom ze dan zo boos is hé, een paar seconden ervoor was alles nog ok :roll:
Afbeelding
Nath
Zygote

Berichtdoor Gucci » 17 sep 2012, 18:49

als Zoë dat heeft dan zet ik ze in de hoek of als het echt erg is, in een andere kamer tot ze stopt met krijsen (is gelukkig nog niet zo veel gebeurd) onlangs waren we gaan wandelen met Lucie ( :( ) en heeft ze de hele tijd lopen wenen en zeuren en eens thuis kroop ze over de grond en allee er was geen huis mee te houden. ondanks het vroege uur + dat ze nog niet had gegeten, heb ik haar gewoon in haar bed gestoken zonder er teveel woorden aan vuil te maken. 5 min erna sliep ze. was duidelijk oververmoeid.
ik steek haar meestal tussen 6 en half 7 in bed, anders heb ik de volgende dag miserie. is jammer genoeg vrij vroeg, maar het kan niet anders.
als ik niet veel tijd heb, smorgens dus, en ze wil haar tanden niet poetsen, dan zeg ik gewoon dat ze niet mee mag zolang ze niet gepoetst zijn en dan ga ik uit de badkamer mijn schoenen gaan aandoen of zo. dan plooit ze altijd. ik weet dat het mss niet de beste methode is, ik heb soms ook wel schrik dat ze gaat denken dat ik haar in de steek laat, maar het is echt het enige wat werkt. ik ben meestal nog geen 10 seconden uit de kamer als ze mij al roept.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Re: woede-aanvallen hoe mee omgaan

Berichtdoor g&f&s » 17 sep 2012, 19:23

Femke ging als kleuter ook om 18u slapen, ze sliep steeds binnen het kwartier, kreeg toen altijd rare blikken en commentaar, maar ja ze heeft veel slaap nodig. Nu op haar 10jgaat ze nog om 20u slapen in de week.

Sitske evengoed nu om 18u in bed, eerst week school was ramp om op ritme te komen. Want zat zelf nog niet in routine en duurde paar dagen voor het lukte om 18u, maar kwamen ook dingen tussen zoals winkelen om school gerief enz en dn is het snel laat.

Vorig jaar heb ik maand fulltime gewerkt en met sitske geen land te bezeilen, want ze lag er nooit voor 19u in. Was soms ps om 17.30u thuis, dan nog winkelen, bad is toen vaak overgeslagen. Ze was toen echt op en op woensdag sliep ze weer tot 3u aan een stuk... Ik zag ze toen amper en vond dat heel erg, maar ja het was wat het was en we hebben het overleefd :)

Mijn kindjes kunnen daar niet tegen, slaat op hun gezondheid (sitske eerste week hoest en snot) en hun humeur ;)

Maar van die gluten kan ook wel, omdat ze dat mss niet persee pijn ervaart zoals wij zouden doen, maar ender als iets lastig waar ze zelf lastig van wordt. Zoals volwassenen soms lastig kunnen lopen van hoofdpijn ofzo ;)
En een strakke structuur bieden helpt ook ze, want sinds ik weer heel streng en strak ben thuis met Femke is ze weer rustiger. Ok werkt niet altijd maar heb beloonbord weer opgehangen, allee magneetjes op ijskast die bij een bepaalde taak (is van beloonbord dat ze ooit bij kruidvat hadden) dus bij aankleden, opruimen, tafel dekken, dieren verzorgen, op tijd in bed (daar hoort ook bij niet meer uit bed, want das bij Femke probleem) en dan krijgen ze gewoon een zonnetje of ander tekentje als ze het goed deden, voor de rest hangt er niks,aan vast, maar het is gevisualiseerd ;)

Doei
G&F&S

AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Spooky » 18 sep 2012, 07:26

Ik leg meestal de kleertjes klaar s' avonds en eigenlijk laat ik ze zelden kiezen, hoewel Yerko tegenwoordig zijn tshirt van angry birds elke dag zou willen aandoen ;)
Maar ze vinden dat eigenlijk niet erg, tja het zijn jongens ook hé...
Maar overlaatst (in augustus) had ik zo een discussie met Ylian over zijn schoenen, had hem zijn geoxen aangedaan, maar hij wou persé zijn rode sportschoenen aandoen, nu die waren nat geweest en roken muf dus ik zei dat ze moesten proper gemaakt worden. Ik had geen zin in discussie en heb er febreze ingedaan en toen dus toegegeven...Had ik dus niet mogen doen, maja ik was zo gehaast,moest al vroeger vertrekken dan als ze naar school gaan voor naar het BKO te gaan. Eens aan wou hij geen stinkschoenen aandoen maar zijn bruine, ik zeg nee, nu heb je die aan ,nu hou je ze aan...
Een ganse crise, ik wil de bruine, ik heb dan de deur toegedaan en vlug achter de fietskar gegaan (is maar een paar meter van ons huis), toen ik er terug was, nog steeds in crise...Ik zeg nu, ga je stoppen met wenen en we zijn weg, Yerko ging goed mee, maar Ylian amai, ik kreeg diene dus ni in die fietskar, er stonden al 4 buren te kijken :oops:
Uit wanhoop heb ik G. gebeld en die is dus afgekomen,echt ik kon door de grond zakken...

Maar over het algemeen, laat ik hem uitrazen en krijgt hij aandacht als hij flink is...maar ja, als je zo moet vertrekken...
Ik zeg niet dat het niet kan ivm haar gluten, maar volgens mij is dat gewoon een fase eigen aan de leeftijd hoor...
Spooky
Embryo

Berichtdoor beefje » 19 sep 2012, 11:32

Gisteren ook weer een aanval, amai
ging ze halen uit opvang, kom thuis, ze wou al niet uit auto. Enfin, ik stel voor dat ik haar draag en dat was goed. Tot we aan voordeur komen, liggen wringen en doen en gillen 'auto auto', ze wou dus naar auto, maar ja, haar dan neerzetten wil zeggen dat ze terug naar auto loopt (en was met oversteek) dus geen optie.
Dus ze naar binnen gedragen en zo kwaad en kolerig. Krijsen aan de deur, ik heb ze dan laten doen maar ze bleef gaan. B is er dan tussengekomen ook maar dat hielp ook niet (hij was eens vroeg thuis). Uiteindelijk heb ik ze voor de keuze gesteld: stoppen met dat gegil en aan de deur trekken of in haar bed. Tot 3 geteld en ze stopte niet dus hop ermee naar boven en dat wou ze ook niet dus nog eens streng gezegd dat ze moest stoppen met wenen en dat hielp dan toch. Eens woede-aanval voorbij was ze haar lieve zelf.
Deze keer echt vermoeidheid.
beefje
Embryo

Berichtdoor Spooky » 20 sep 2012, 07:13

Meestal is dat hier ook zo van pure vermoeidheid hoor...
Spooky
Embryo

Berichtdoor Vivache » 20 sep 2012, 11:48

denk dat het een beetje eigen is aan de leeftijd?

ze willen al groot zijn dus minder slaap maar eigenlijk nog vaak doodmoe

vroeger hadden we nooit problemen met P en nu durft hij ook wel zulke aanvallen hebben
en dan is er niks goed, loopt hij te brullen dat we hem met rust moeten laten en zou zelfs slaan en schoppen
altijd 's avonds, altijd na school
ik denk dat dat wel 'werkt' op die kleintjes

hier negeer ik het zoveel mogelijk omdat iets anders toch niet helpt
Vivache
Baby

Berichtdoor ericardtje » 20 sep 2012, 12:35

ik denk dat het inderdaad allemaal een beetje leeftijdsgebonden is hoor...tis niet leuk, tis afmattend en frustrerend maar als je de mogelijkheid hebt om ze gewoon ergens de kans te geven tot rust te laten komen en te ventileren lijkt mij dat de beste optie...Joline heeft dat ook al vaak gehad (nu gelukkig iets minder, hout vasthouden...;-)) en dan hielp er ook niks om haar te bedaren. De oorzaak was idd zoals de anderen hier ook zeggen: vermoeidheid: na een vermoeiende schooldag of na een te korte nacht, of vlak voor het slapengaan...klinkt wel vrij herkenbaar hoor wat je vertelt!
ericardtje
Blastocyste

Berichtdoor bioMam » 20 sep 2012, 13:51

Beefje, ik heb alleen je eerste bericht gelezen en zit met Linne in de doek dus lees de rest later wel bij, maar wil je even zeggen dat ik het herken van Runar en tja, de ideale methode heb ik nog niet gevonden en het wisselt ook: soms lukt de ene aanpak al.dan niet en het is constant zoeken ... maar op een ander kan je dat altijd makkelijker zien ;) hoe het beter kan en dan ben je niet subjectief betrokken hè dus ik zou om te beginnen al.zeker niks zeggen dat je niet meent zoals dat je zonder haar zou gaan en ik denkd at dat haar niet bepaald kalmer zal maken, maar je mag wel duidelijk zeggen wat je verwacht natuurlijk. Wij zijn nu (her)begonnen met de dingen duidelijk te maken in drie keer. We vragen het, we zeggen bij de tweede keer dat het eventueel gevolgen heeft als het nu niet gedaan wordt en dan vragen we het nog een derde keer en voeren we ook uit waar we mee hebben "gedreigd" - en dat in combinatie met belonen. Voor elke ke dat hij netjes heeft gedaan wat we zeiden zindr gemor en zonder dat we voorbij die drie keer vragen moeten gaan dan krijgt hij een "punt" voor zijn spaarkaart. Enfin,.het kan op veel manieren uitgewerkt worden, maar pak zeker niet te veel tegelijk aan en ja, ik ken het! Ik zou hier soms gek worden en dat koppig gekkrijs is zo afmattend hè en dan verliest zelfs de kalmste mens wel eens zijn / haar geduld ... Dingen niet mogen of net wel moeten dat bljft hier voor onze Ruun heel moeilijk en het gaat in fasen, maar jawel, elke keer bij het herstarten na een schoolvakantie dan is het weer extra moeilijk, zucht ...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor beefje » 20 sep 2012, 17:51

vanmorgen eindelijk een fijne kleine meid, geen gemor of moeilijk gedrag, zich aangekleed en gegeten en mooi in de bakfiets daarna
wat een verademing, mijn schatje leek wel terug van weg te zijn geweest.
Laten we hopen dat ze het ritme van de school nu wat te pakken heeft en niet meer zo uit haren bol gaat.
beefje
Embryo

Volgende

Keer terug naar Kleuters