hoe broertje of zusje aankondigen aan "grote broer"

Moderators: Sandy, Molly

hoe broertje of zusje aankondigen aan "grote broer"

Berichtdoor butterflyx » 02 maart 2015, 14:27

Ik weet niet of dit hier het juiste deel is...
On zoontje Vince is momenteel 3 jaar en enkele maanden en momenteel ben ik 2 maanden zwanger van ons tweede.
Op dit moment is er nog geen buikje te zien en we hebben het ook nog aan niemand verteld.
Maar hoe en wanneer vertel je zoiets aan een kleuter?
Ik herinner me nog toe mijn schoonzus de tweede keer zwanger was. Hun eerste zoontje had natuurlijk vanalles te vragen: hoe komt die baby daarin, hoe kan die daaruit, waarom,... Allerlei moeilijke vragen om aan een kleuter uit te leggen. Op een gegeven moment was hij ook bang van mama's dikke buik.
butterflyx
Eicelletje

Re: hoe broertje of zusje aankondigen aan "grote broer"

Berichtdoor Lizelore » 12 maart 2015, 15:34

Ik zou het vertellen wanneer jullie de tijd rijp vinden: niet te vroeg maar zeker ook niet te laat. Laat hem de kans hebben om er aan te wennen, vragen te stellen, ... Zorg niet dat hij eerst jullie bepaalde inkopen ziet doen en al een schrik krijgt vooraleer jullie het vertellen.

Je kan ook altijd nu al beginnen met het stilletjes aan te vertellen van "zou je dat leuk vinden een broertje of zusje?" ... Zo weet je ook al een beetje hoe hij er tegenover staat. Weet enkel: 't is niet omdat hij nu "neen" zou zeggen dat hij dat echt niet leuk zou vinden ;) .

Te vroeg vertellen is het ook niet want voor een kindje duurt de tijd dubbel zo lang. Ons dochter was rond haar 5 en die zei zelfs "amai ik wist niet dat dat zooooooooo lang duurde".
Afbeelding

Afbeelding
Lizelore
Zygote

Berichtdoor Bolleke » 18 maart 2015, 22:05

Ik zou ook wachten tot jullie de moment goed vinden.
Meestal hebben ze wel kindjes in de klas die wel al een broer of zus hebben,
misschien daar mee vergelijken?
Afbeelding
Bolleke
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 23 jun 2015, 19:15

Koop boekjes, waar die dingen in uitgelegd staan.
Ik zou het vertellen als je een buikje begint te krijgen, want als je nog niets ziet, is het nog moeilijker om dat als kleuter te vatten.
Misschien ook eens meenemen naar de gyn?
Ik persoonlijk zou er mijn oudste veel bij betrekken, kwestie van hem niet het gevoel te geven dat hij op de tweede plaats komt.
Nog een mooie zwangerschap toegewenst!
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Keer terug naar Kleuters