kindje in de draagdoek

Moderators: Biomam, g&f&s

kindje in de draagdoek

Berichtdoor vlindertje » 01 dec 2011, 20:54

Hoi,

Ik heb een tricot slen draagdoek, heb hem al 1 keer gebruikt en vond het super! (de familie al veel minder :lol: omdat ze hem niet konden ronddragen ) maar ik heb toch een praktisch vraagje.
Stel, je gaat winkelen. Waar doe je je kindje dan in de doek? In de winkel zelf als je binnenkomt? Of in de auto vlak voor je uitstapt om te winkelen? Want het is uiteindelijk toch koud buiten? Hoe kleed je je dan aan? Je kan je kindje toch niet dragen buiten als het koud is, of wel? Klinkt misschien een domme vraag, maar ik vraag het me echt af :D Ik zou graag m'n doek zoveel mogelijk gebruiken!

De eerste keer dat ik m'n doek gebruikte heb ik hem in de auto erin gedaan, omdat ik binnen op dat familiefeest zeker niet de kans zou gehad hebben om hem erin te doen. :lol:

Hoe doen jullie dat?
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Re: kindje in de draagdoek

Berichtdoor Anne83 » 01 dec 2011, 21:07

Ik heb zelf een draagjas ;-)
maar als je dat niet hebt moet je de doek als extra laagje kledij zijn. Ik vind zo'n berenpak dan altijd wel handig, dan zitten ze helemaal lekker warm.
En anders zijn beenwarmers ook heel handig zodat ze geen koude beentjes krijgen, je hebt hele leuke ook voor jongetjes.

Ik doe mijn kindje meestal bij de auto in de doek en dan mijn jas erover aan.
Afbeelding

Afbeelding
Anne83
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 01 dec 2011, 21:25

Anne83 schreef:Ik heb zelf een draagjas ;-) .

ahaaaaaa, dat lees ik graag, want ik wil eens weten wat je ervarignen daarmee zijn. welke heb jij? Ik zit vopol te overwegen om me de mamajas van Slingo aan te schaffen die je met de ene insert als zwangerschapsmantel kan dragen en later met de andere insert als draagjas en ik vraag me al zo lang af hoe dat dan zit en of je het kind dan recht in die insert zet of dat je daar nog een draagdoek onder gebruikt - ik vermoed het laatste.

Zelf had ik de vorige keren in de winter niet echt veel gebruik gemaakt van de draagdoeken en dan enkel voor buiten te wandelen of binnen mee rond te sjokken, maar niet zo echt van die wisselende omstandigheden van kou naar warm en terug naar koud, maar je kan een ruime jas aandoen en die ove rje kleintje toedoen of inderdaad een draagjas of -poncho aanschaffen (zoals ik nu wel interessant vind) of je kan je kindje zelf een jasje aandoen, maar ja, in de winkel is dat dan wel warm en misschien niet zo fijn ... Het is Natuurlijk ook de vraag of je heel ver moet met je kindje voor je binnen bent en of het dan niet even mee onder je jas kan tot binnen en zo hè.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Vivache » 01 dec 2011, 21:32

als ik nu ga wandelen, dan zit Floris onder mijn jas in de draagdoek, maar ik krijg uiteraard mijn jas niet meer dicht, maar ik hou die zou wat dicht met mijn handen erover, en ik hou er dan nog de lodger wrapper over die ik helemaal open spreid
maar in de winter zou zo'n draagjas wel handig zijn ja
ik zag er iemand mee in plopsaland, het was een soort dikke fleece trui met een tussenstuk die ze met twee ritsen ertussen had vast gemaakt
Vivache
Baby

Berichtdoor bioMam » 01 dec 2011, 21:38

Op deze site kan je eens kijken naar van die draagjassen ... Ze hebben trouwens ook draagtruien en zo en ik vind die pochos ook wel mooi, maar de jas die ik graag zou willen is die charcoal die een beetje gekleed is en die je ook gewoon kan (blijven) dragen.
bioMam
Embryo

Berichtdoor Anne83 » 01 dec 2011, 21:39

Je hebt ook (redelijk) goedkope draagjassen,

ik heb er eerst zo eentje gehad, maar vond ik niet echt mooi (voor de rest wel handig in gebruik)
Afbeelding
maar echt mooi vind ik deze niet, en aangezien ik nu weer een winterkindje krijg en toch minimaal twee winters veel zal dragen heb ik nu een veel mooiere en duurdere draagjas aangeschaft (en deze heb ik verkocht ;-)) deze heeft ook een zwangerschapsinsert dus die draag ik nu al, hoe die echt gaat bevallen weet ik nog niet.
Afbeelding

Ik vind trouwens een draagjas vooral nodig voor het rugdragen, dus als je in het begin enkel zou gaan buikdragen kunnen je natuurlijk ook een oversized fleecevest gebruiken, dat deed ik in het begin, maar die eerste jas die ik had kun je nog wel voor een klein prijsje tweedehands kopen (zeg 50 euro ofzo)
Afbeelding

Afbeelding
Anne83
Vruchtje

Berichtdoor Anne83 » 01 dec 2011, 21:41

Oh en je hebt ook gewoon belgische webshops die draagjassen verkopen, koekedoe, anderland, ...

en er zullen er best nog meer zijn.
Ik heb de mijne bij nature babies, is een NL winkel, maar daar zijn de verzendkosten vanaf 100 euro gratis.

Oh en oppassen als je zo'n jas koopt, ze vallen vaak erg groot.
Afbeelding

Afbeelding
Anne83
Vruchtje

Berichtdoor verena » 01 dec 2011, 23:24

Hier stoppen we haar in de draagdoek
de ene keer knoop ik hem op voorhand dan in de auto en als we er zijn Hup erin
en de andere jkeer knoop ik hem op locatie en zij blijft in de auto tot hij goed zit dan neem ik haaruit de auto
ze heeft haar jasje dan aan en hup erin

Toch een praktis ding he een doekje

ik ga al mogen overschakelen naar mijn katoenen niet rekbare doek
de Simply good rekt te veel door :?
Louise Marie 6 maart 2007 om 14u17 48cm groot en 3kg15 zwaar
Helena 25 Mei 2011 om 15u28 50 cm groot en 3kg250 zwaar
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
verena
Zygote

Berichtdoor inneke » 02 dec 2011, 08:13

Als ik naar de winkel ging dan knoopte ik hem op voorhand thuis en stak ik hem er ter plaatse in.

Ik zie er al terug naar uit!
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor nonijn » 02 dec 2011, 13:38

ik zou eens moeten zoeken, maar had ergens een linkje voor het zelf maken van een draagjas. Stap voor stap en aan de hand van foto's werd het uitgelegd... moet er nog eens aan beginnen ;-). Is wel voor dragen op de rug.

En anders nam ik de dikke fleece van papa, die kan toch nog lekker dicht. En me de tricot, knoopte ik hem thuis op voorhand en dan stak ik hem er aan de auto zelf in. Jas aan (als de mijne was) en de rits dicht tot waar het kon.

Maar nu met de voorgevormde drager, doe ik mijn eigen jas aan. En warre steek ik er terplaatse in. Die heeft zelf een jasje aan, en dan beenwarmers. En hij heeft het toch wel warm genoeg. Krijgt ook nog eens je eigen lichaamswarmte e.
nonijn
Zygote

Berichtdoor Dagmar » 02 dec 2011, 19:49

Als je een draagjas een te grote kost vindt, kan je ook gewoon een draagcover kopen.. Die kosten meestal zo'n 25 Euro en doe je gewoon over je kindje..

Het voordeel van een tricotslen is dat je gewoon op voorhand kan knopen en je kindje er direct van uit de auto in kan stoppen.. ('t nadeel is dat hij echt niet mee gaat tot zo'n 18 kilo, stel dat maar naar onder naar zo'n 8, max 10 kilo) Als je je kindje niet mee in je jas of onder een cover stopt, goed opletten met de blote lichaamsdelen!
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor vlindertje » 03 dec 2011, 21:16

Ik ben vandaag gaan vragen bij prémaman naar iets wat beschermt tegen regen eventueel, en ik heb gevraagd naar beenwarmers,
maar ze raadden een 'beertjespakje' aan om hem aan te doen onder de doek, en een cover hebben ze niet voor doeken.

ik loop nu al 2 dagen rond met N in de doek, hij vindt het geweldig en wordt er zalig rustig in!
Maar 't is er echt warm in he! Als ik hem eruit haal merk ik pas hoe warm het is!

Kun je kindjes op deze leeftijd al verwennen hiermee? ik heb de indruk dat hij enkel kalm is in de doek.
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Anne83 » 03 dec 2011, 22:03

Die dingen vind je ook niet echt in de "gewone" winkels, daarvoor moet je in webshops zijn ;)

Hier heb je bijvoorbeeld een draagcover
http://www.koekedoe.be/index.php?item=& ... 39&lang=NL

en hier heb je beenwarmers
http://kindjedragen.be/index.php?action ... =1&lang=NL
Afbeelding

Afbeelding
Anne83
Vruchtje

Berichtdoor Anne83 » 03 dec 2011, 22:05

En over dat verwennen zou ik me geen zorgen maken, je kindje is nog zo klein, de bedoeling is nu meer dat je kindje leert dat ie op je kan rekenen wanneer hij je nodig heeft en dat je dus reageert wanneer hij huilt of als er iets aan de hand is.
Ik vind het altijd raar dat ze daar nieuwe moeders daar mee bang maken, want die negen maanden dat je kindje lekker in de buik zat, dan heb je je kindje toch ook niet verwend?
Afbeelding

Afbeelding
Anne83
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 04 dec 2011, 08:39

Een baby verwennen dat kan gewoon niet - ik vind het onzin dat mensen dat beweren. Je zorgt voor je kind en geeft het genegenheid en daar is niks mis mee. In de draagdoek krijgen ze meer dan alleen huidcontact hè. Ik zag gisteren toevallig nog een mooi filmpje over het gebruik van draagdoeken met een uitleg waarin ze zeiden dat een kind emotioneel ook veel baat heeft bij gedragen worden.
Als hij zich dan duidelijk beter voelt, waarom zou je hem dan niet dragen??

die draagcovers of van die draafjassen kan je inderdaad alleen online vinden - via google heb ik er meerdere gevonden en ik heb zelf net besteld bij slingomama.nl en de mijne wordt een mamajas met een zwangerschapsinsert voor nu en een draaginsert om ons popje onder te kunnen dragen eens ze er is. :) Ze hebben daar in hun webshop ook draagcovers zag ik.
bioMam
Embryo

Berichtdoor vlindertje » 04 dec 2011, 11:56

Ze maken me idd vaak bang met te zeggen dat ik m' kindje teveel zou verwennen. Reacties als 'wacht maar tot hij groot is..dan hebt ge nog problemen..' achja, hij is idd nog zó klein, dat kan je toch niet laten schreeuwen ofzo? dat zou m'n hart breken.. anderen zeggen dan weer dat je pas vanaf 6 maand je kind kan verwennen, omdat hij het dan pas beseft.
Hij ligt momenteel toch lekker in m'n doek te slapen :lol:

Én het is al de tweede nacht op rij dat hij 's nachts perfect slaapt, terwijl hij ervoor zó onrustig was 's nachts. Dit alleen maar sinds hij overdag in de doek slaapt. Zalig!! :D En dat terwijl ik al 2 namiddagen niet thuis ben geweest met hem. Soms zelfs op drukke plaatsen geweest. Maar hij trekt het zich allemaal niet meer erg aan! Echt super :)
Emotioneel heeft een kindje er dus heel erg veel aan!! Ze zouden zo'n draagdoek standaard moeten meegeven in't ziekenhuis als je bevallen bent, en leren knopen :D Het zou veel mama's een hoop gehuil besparen denk ik!

'k Ga de spullen dan maar online bestellen, want hier hebben ze het inderdaad nergens !

Ik dank jullie voor de tip! :lol:
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 04 dec 2011, 12:28

:) het was het eeste filmpje van draagdoek.nl dat je hier kan vinden en ik ben al helemaal terug overtuigd van Het nut van doeken - nu misschien nog meer dan de vorige keren. :P
bioMam
Embryo

Berichtdoor mel » 04 dec 2011, 12:41

super dat het jullie zo goed vinden, het zou inderdaad staandaard moeten mee gegeven worden in het ziekenhuis :D
Noah heeft zijn eerste vier maanden overdag enkel in de doek geslapen, op den duur geven ze zelf aan dat ze het niet meer willen.
sinds hij kan stappen wil hij zelfs niet meer
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor inneke » 08 dec 2011, 13:14

Vlindertje,
Wat leuk dat je het ook zo super vind.
En ja, heet zou idd tot het standaardpakket moeten behoren en meer en meer mama's beginnen ook de doeken te gebruiken. Maar spijtig genoeg zijn er nog vele vragen over. Ademt hij wel???? is zo een standaard!
Ach en je gaat nog rare gezichen zien ook hoor maar niks van aantrekken.
Zo een berenpak zoals ze bij Premaman voorstelden is idd helemaal niet nodig want dat gaat zowel voor jou als voor N veel te warm zijn!
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Volgende

Keer terug naar Draagdoekenhoekje