Draagdoek wel of niet?

Moderators: Biomam, g&f&s

Draagdoek wel of niet?

Berichtdoor Gucci » 22 feb 2013, 21:02

Hey dames

Ik twijfel om een Draagdoek aan te schaffen. Denk dat dit wel handig kan zijn omdat ik dan mijn handen vrij heb en met 2 kindjes is dat wel interessant.
De tricot slen lijkt mij wel interessant maar heb enkel schrik dat het te warm zal zijn. Kindje is voor mei. Ook heb ik wel een vrij zwakke rug dus daarom twijfel ik nog.

Wat raden jullie aan?
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Re: Draagdoek wel of niet?

Berichtdoor verena » 23 feb 2013, 16:19

heyla

ik heb ook een mei prutsje en dat heeft ook in de draagdoek ''vervoerd'' geweesd

ik heb de http://www.dreambaby.collishop.be/ecom/ ... IJS__BOLLE
en ben er zeer tevreden van

heb hem wel niet zo lang gebruikt een goed 6 maand ongeveer en dan was ons brokje te zwaar

ben dan overgeschaleld naar een biokatoen niet rekbare doek van bioplanet ( maar vind die niet terug op internet dus denk dat dat die niet meer verkrijgbaar zijn)
heb hem al van lm

groetjes
Louise Marie 6 maart 2007 om 14u17 48cm groot en 3kg15 zwaar
Helena 25 Mei 2011 om 15u28 50 cm groot en 3kg250 zwaar
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
verena
Zygote

Berichtdoor anneliefje » 23 feb 2013, 17:33

Je kan ook kiezen voor een ergo-drager.
http://kindjedragen.be/39-draagzakken -> hier vind je voorbeelden en info.
Op die site vind je trouwens nog nog veel meer info een voorbeelden van allerhande dragers

Info: https://www.facebook.com/DraagconsulentenVlaanderen - hier vind je ook informatie

Wat dragen in mei betreft: mijn jongste in van 20 juli, bevallen op de lafste dag van het jaar 2010 begot ;) en de week erna zat hij in de draagdoek.
Om maar te zeggen, een draagdoek kan gerust als het warm is maar ... hou er rekening mee dat je een draagdoek moet meerekenen als kledinglaag dus eigenlijk best niet gebruiken als het echt warm is.

Persoonlijk zou ik een doek is stretchstof niet aanraden maar sommigen zijn er dan wel goed mee.
Ga je voor een knoopdoek, kies dan een lichtere stof. Dat staat meestal wel in de info hoe dik de stof is. Of hier raad vragen, er zitten er hier wel genoeg die je raad kunnen geven.
Mama van Linus, 6 jaar en Elias, 3 jaar.
Lid sinds november 2005. Actieve lezer, iets passievere reactie-gever ;-)
anneliefje
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 24 feb 2013, 08:46

Ik heb een slen en zou het persoonlijk niet opnieuw doen, maar ik ben een meitaimens ;) en goh ja, ik zoi zeker een draagdoek aanraden, maar informeer je eens over de veeeeele mogelijkheden, volg eventueel een infosessie waar je ze eens kan voelen en proberen. Er bestaan ook zomerdoeken. Ik heb vorig jaar (voor ons mei-meisje) een Hoppediz das leichte zomerdoek overwogen, maar heb dan uit een dunnere stof die ik hier had een mei tai wrap (met langere banden) laten maken. Ik las onlangs op
Fb nog een tip voor een andere dunne doek, maar de naam ontschiet me nu. Er is in elk geval keuze te over en een doek is zeeeeeeker een aanrader.

als het warm is dan kleed je gewoon je kindje minder dik aan hè: je kan dat zelfs als het heet is gebruiken hoor - in India en Afrika en Zuid-Amerika en zo doen ze dat toch ook. ;) Gewoon een laag minder kleertjes voorzien: in de zomer in een body hops erin en zelf een dun topje aan. Kan allemaal. Het is het leren om te knopen dat meer moeite vergde dan het dragen en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk wel weer heb moeten leren en nu ze wat groter is echt makkelijker vindt: zo een heel kleintje dat is altijd wat zoeken en toch is het zooooo goed om dat ukje tegen je aan te kunnen hebben: je kindje zal er veel baat bij hebben. Mensen zijn van nature dragers, maar het is idd wel fijn om eens even je handen vrij te hebben en nog een beetje verder te kunnen - al is dat de tweede reden waarom ik draag, want de eerste is dat ze dan bij mij kan hangen als ze het nodig heeft. :) Bij Jelmer hadden we de slen al en durfde ik die niet goed gebruiken en hadden we ook geen deftige uitleg gehad ivm het knopen: gewoon de tekeningen volgen volstaat niet eigenlijk. Bij Runar wist ik het beter en dan heb ik er meer aan gehad, maar toen heb ik mijn eerste mei tai gekocht en man man, had ik die maar eerder gehad. Zoveel meer mijn ding. ;) Nu bij Linne heb ik dus nog een mei tai wrap erbij en ik dur nu zelfs rugdragen :) oh ja, en een watersling had ik ook gekocht, maar die valt me wat tegen. Ik ga hem nog eens uittesten, maar ik vind de stof te glad en heb er nog maar ene keer een zwembadwandeling ;) mee gedaan en vond toen echt dat ik er niet heel veel aan had dus ik hoop dat het nu ze groter wordt betert, want het is mijn ding niet helemaal en ik draag ook niet graag assymetrisch en had van zo'n ringslingmodel wel meer verwacht, maar ik heb baat bij een doek die over beide schouders uitgespreid zit, omdat ik anders te snel last heb van rugklachten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Dagmar » 26 feb 2013, 21:33

Gucci schreef:
De tricot slen lijkt mij wel interessant maar heb enkel schrik dat het te warm zal zijn. Kindje is voor mei. Ook heb ik wel een vrij zwakke rug dus daarom twijfel ik nog.

Wat raden jullie aan?

Wat leuk dat je het overweegt om te gaan dragen. Ik ben helemaal pro (dat mag wel als draagconsulent :lol: ).
Een TricotSlen is zeker een goeie doek om mee te beginnen, maar zoals je zelf aanhaalt, het is een vrij warme doek. Nu.. Onze Belgische zomers zijn meestal niet zo geweldig, dus het kan zijn dat je er toch deugd van gaat hebben en dat het qua temperatuur wel te doen is (zeker rekening houden met de tip van Biomam om weinig kleertjes aan te doen).
En wat ook belangrijk is, een TricotSlen kan je maar tot zo'n 8 à 10 kg gebruiken, daarna schakel je veel beter over op een geweven doek of andere ergonomische drager. Wat betreft je zwakke rug, je moet het dragen rustig opbouwen (10 minuten per keer, 20 minuten per keer) en je gaat merken dat je rug er wel bij gaat varen.. Je kan het vergelijken met een intensieve sporttraining, je gaat spieren kweken ;) ..
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor lienewien » 27 feb 2013, 11:22

Ik heb eens met een vriendin een draagdoekconsulente aan huis laten komen. Dan kan je verschillende modellen eens bekijken, al je vragen stellen en vooral: leren hoe je je doek goed aan doet! Vooral dat laatste is een wereld van verschil voor je rug. Je kan ook een les gaan volgen over je kindje dragen. Tegenwoordig wordt dat her en der aangeboden. Ik weet niet van waar je komt, maar bijvoorbeeld in Antwerpen of in het Brusselse bestaat de kei-toffe winkel 'Boobs n Burps' en zij geven tal van workshops gerelateerd aan borstvoeding geven, en nu heb ik onlangs gezien dat ze ook een draagdoekenworkshop geven. Elders kan je vast terecht bij de Kraamzorgwinkels, vroedvrouwpraktijken, mutualiteiten en dergelijke. Er bestaat op internet ook een 'doekentheek' die uitleg geven over alle verschillen.

Ikzelf had de Tricot Slen voor de eerste 3 maanden. Ik had die gekregen. Mocht ik er zelf eentje gekocht hebben, zou ik voor een geweven doek zijn gegaan, omdat je die voor langere tijd kan gebruiken. Als je kindje wat zwaarder wordt, is zo een rekbare doek niet meer zo handig (moet je dan constant liggen aanspannen, denk ik). En bij mijn eerste had ik een Babybjörn - ook gekregen - en dat kon ik niet langer dan een half uur aan, want was vreselijk voor mijn rug! Ondertussen is ook aangetoond dat dat draagsysteem niet zo goed is voor je kindje en zijn er ergonomischere draagzakjes op de markt. Ikzelf heb voor mijn tweede kindje een Manduca ergonomische draagzak (online) gekocht, waarbij ik hem nog tot 20 kg kan dragen. Je kan je kindje ook op je rug en op je heup dragen en al van vrij klein vooraan met hoofdje naar jou gedraaid. En niet onbelangrijk voor je rug: je kan de riempjes ook kruiselings op je rug doen, wat het gewicht goed verdeelt.

Succes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
lienewien
Zwemmertje

Berichtdoor Gucci » 27 feb 2013, 19:58

Mijn vriendin heeft een tricot slen liggen die ik mag hebben. Ik ga het dus daarmee proberen en inderdaad opbouwen. En als ik het leuk vind dan kijk ik nog voor een niet elastische voor als spruitje wat groter is.

Thx voor alle tips!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Berichtdoor vlindertje » 01 maart 2013, 22:10

Ik ben begonnen met een Tricot Slen, heb hem maar 6 maanden kunnen gebruiken omdat m'n kindje al snel zwaar was. Ik vond het makkelijk te knopen, leuke doek. Zeker niet te warm.
Daarna kocht ik een Hoppediz Das Leichte, ook heel tevreden van, maar is moeilijker te knopen. Rekt geen cm mee, dus moet echt perfect geknoopt zijn. Zit iets minder comfortabel eigenlijk, ook om die reden.

Super dat je overweegt om je kindje te dragen! Er is echt niets fijner om hem/haar altijd veilig tegen je te hebben. Natuurlijk ook voor het kindje zelf. Altijd gerustgesteld, weent nooit,.. duizend en één redenen om je kindje te dragen :-)

Succes met de zoektocht naar de juiste doek!
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 01 maart 2013, 23:49

Al gehoord van de doekentheek (Gentse regio) of de Doekenbib (regio Antwerpen) waar je een doek of ergonomische dragerr kan huren om uit te testen? Ik zag gisteren dat ik dat via MamAditi NOG goedkoper kan doen zelfs, maar voor noet-leden van die groep is het ook heel betaalbaar, want dan kost het amper 5€/2w dus dat lijkt me een enorm goeie manoer om uit te zoeken wat je ding is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Vivache » 02 maart 2013, 20:28

ik heb nooit graag met de tricot gedragen
ik vond Floris meteen al te zwaar ;)

mijn störchenwiege daarentegen is wel eenblijvertje :)
Vivache
Baby

Berichtdoor mamaEEE » 04 maart 2013, 11:38

Ik heb vanalles geprobeerd, een doek, een zak, zelf een soort stoeltje, van de zitzak ben ik persoonlijk het meest content, dat verdeeld het gewicht beter, de doek vond ik onhandig en ik zat ook niet gerust omdat de doek helemaal samenkomt te zitten (of ge u babytje er nu inlegt of inzet) ik had altijd het gedacht dat ze te weinig "verse" lucht kreeg daarin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mamaEEE
Eicelletje

Keer terug naar Draagdoekenhoekje