Draagdoek FAQ

Moderators: Biomam, g&f&s

Draagdoek FAQ

Berichtdoor aquake » 27 apr 2010, 16:38

Ipv telkens een nieuw topic te starten, dacht ik dat het mss interessant zou zijn om een FAQ te openen? 't Is maar een idee hoor ...

Met de warme dagen in het verschiet vraag ik me af of ze - vooral als ze nog in de kikkerhouding zitten - niet veel te warm hebben in de draagdoek? Ik moet donderdag weg en 't zou kunnen uitlopen dus zou ik hem in de draagdoek willen doen zoals de vorige keer maar als dat idd 23° zal zijn ... Hij is 3 maanden dus in principe zou hij met zijn beentjes eruit mogen? Ik doe het nog niet omdat ik hier gelezen heb dat je best zo lang mogelijk in de kikkerhouding doet, toch tot ze niet meer zo erin willen. Maar mss kan ik het nu wel zo doen? Hoe deden mama's met zomerbaby's dat? 'k Weet nog dat Boo op de meeting in Oostende Maité in de draagdoek had en 't was toen ook redelijk warm hé. Of valt dat nog mee?
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Re: Draagdoek FAQ

Berichtdoor Dagmar » 28 apr 2010, 06:29

Beentjes mogen eruit van in het begin, dit is iets dat drager en kind zelf kiezen (sommigen zullen liever beentjes in de doek hebben, anderen liever eruit).. Ik heb E&A nooit in kikkerhouding gedragen, altijd beentjes eruit ;) .. Voor de rest, een zomerdoek is al frisser (zeker in vergelijking met een TricotSlen of een Hoppediz) en je kan anders knopen (bijv de banden niet over je kindje doen bij een FWCC, kangoeroe knopen,..), minder kleren aandoen.. Je moet een doek beschouwen als een extra laag kleding..

Misschien een goede tip: in verschillende wereldwinkels hebben ze draagdoeken die redelijk dun zijn, dus echt wel geschikt voor de zomer.. ;) (en de prijs is een echte meevaller, geloof 35 euro voor 4,80 m)
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor boo » 28 apr 2010, 13:05

ik heb Maité ook altijd met de beentjes eruit gedragen (al zag je ze niet zitten :lol: ), kikkerhouding vond ze maar niets.

maar het kan best, alleen is een rekbare doek meestal erg warm, en bovendien heb je 3 lagen stof over je kindje hé.
ik doeg ze vorige zomer altijd in mijn nati bamboe, een lekker dunne doek. met een geweven doek kan, je dan ook met 1 laag stof over je kindje werken.

als het echt warm was droeg ze enkel een body'tje.
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor kimberlyvdb » 28 apr 2010, 17:32

hier op warme dagen enkel een zomerbodyke in de tricot slen
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kimberlyvdb
Blastocyste

Berichtdoor aquake » 28 apr 2010, 17:44

Dagmar schreef:Beentjes mogen eruit van in het begin, dit is iets dat drager en kind zelf kiezen (sommigen zullen liever beentjes in de doek hebben, anderen liever eruit).. Ik heb E&A nooit in kikkerhouding gedragen, altijd beentjes eruit ;) .. Voor de rest, een zomerdoek is al frisser (zeker in vergelijking met een TricotSlen of een Hoppediz) en je kan anders knopen (bijv de banden niet over je kindje doen bij een FWCC, kangoeroe knopen,..), minder kleren aandoen.. Je moet een doek beschouwen als een extra laag kleding..

Misschien een goede tip: in verschillende wereldwinkels hebben ze draagdoeken die redelijk dun zijn, dus echt wel geschikt voor de zomer.. ;) (en de prijs is een echte meevaller, geloof 35 euro voor 4,80 m)

Hmm, ik heb hier nochtans gelezen dat onder de 3 maanden de knietjes hoger dan de poep moeten zitten omdat er anders teveel gewicht op hun heupen rust? Ik had daar een topic over geopend omdat ik twijfelde (Knuffelhouding onder 3 maanden). Ik heb een Simply Good Cozy Wrap, 95% katoen, hij voelt redelijk dun aan ... 't Is eigenlijk binnen dat we zullen zitten, in een ZH en 't is daar altijd redelijk warm hé ... Mss dat ik dan toch al zo'n geweven doek ga aanschaffen, zijn die altijd dunner of gaat het er gewoon om dat je geen 3 lagen hoeft te gebruiken? Hoe doe je dat dan juist om maar 1 laag te gebruiken? En wat is FWCC en kangoeroe knopen? :? Best dat ik die mail gestuurd heb voor wat praktijkinfo over draagdoeken, 'k zal het duidelijk goed kunnen gebruiken want ik hoor het hier in Keulen donderen met al die termen :lol:. Zolang het hier niet dondert :P.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor aquake » 28 apr 2010, 22:24

Oké, 'k heb die FWCC en kangoeroe eens opgezocht en gevonden en de eerste (FWCC dus) lijkt me wel doenbaar. Maar gaat dat met een rekbare doek om maar één laag stof te gebruiken? Nu, mocht het niet gaan, kan ik de schouderbanden nog over hem heen trekken op de manier die ze uitgelegd hebben. Er is één ding dat ik niet goed begrijp, ik versta voldoende Duits om de uitleg te snappen maar er is één woord waarvan ik niet weet wat ze ermee bedoelen en broertje Van Dale helpt me helaas niet verder ... Dit is de link: http://www.didymos.de/html/bindeanleitu ... eitung.htm. Helemaal onderaan, onder de foto's, staat rechtsonder dit:
www.didymos.de schreef:Zum Schluss greifen Sie am besten noch einmal an die Füßchen Ihres Kindes und „hocken es ein“ .
Ihr Kind sitzt mit leicht gerundetem Rücken im Tuch.

Wat bedoelen ze met 'hocken es ein'? Bij een andere uitleg staat het bij een foto maar ik snap nog steeds niet goed wat ze er juist mee bedoelen ... Is dat omdat de knietjes hoger zouden zitten dan de poep? Maar wat moet je daarvoor juist doen?
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor Dagmar » 29 apr 2010, 03:48

aquake schreef:Hmm, ik heb hier nochtans gelezen dat onder de 3 maanden de knietjes hoger dan de poep moeten zitten ...

Ja, dat is belangrijk, maar dat is ook het geval als de voetjes uit de doek zijn.. Je moet vooral zorgen dat je stof goed gespreid zit tot in de knieholtes.. Dat "hocken es ein" is inderdaad nog eventjes de voetjes omhoog duwen zodat de knietjes hoger dan de poep zitten.. Gewoon voorzichtig omhoog duwen (niks forceren) en eventueel je doek fatsoeneren..

Maar je kan best eens een live-demonstratie/workshop/consult meemaken, ik vind het enorm moeilijk om het hier uit te leggen (of ik zou er heel veel foto's moeten bijsteken, maar dan zit ik hier morgen nog ;) )..
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor boo » 29 apr 2010, 09:51

aquake schreef:
Dagmar schreef:Beentjes mogen eruit van in het begin, dit is iets dat drager en kind zelf kiezen (sommigen zullen liever beentjes in de doek hebben, anderen liever eruit).. Ik heb E&A nooit in kikkerhouding gedragen, altijd beentjes eruit ;) .. Voor de rest, een zomerdoek is al frisser (zeker in vergelijking met een TricotSlen of een Hoppediz) en je kan anders knopen (bijv de banden niet over je kindje doen bij een FWCC, kangoeroe knopen,..), minder kleren aandoen.. Je moet een doek beschouwen als een extra laag kleding..

Hmm, ik heb hier nochtans gelezen dat onder de 3 maanden de knietjes hoger dan de poep moeten zitten omdat er anders teveel gewicht op hun heupen rust? Ik had daar een topic over geopend omdat ik twijfelde (Knuffelhouding onder 3 maanden). Ik heb een Simply Good Cozy Wrap, 95% katoen, hij voelt redelijk dun aan ... 't Is eigenlijk binnen dat we zullen zitten, in een ZH en 't is daar altijd redelijk warm hé ... Mss dat ik dan toch al zo'n geweven doek ga aanschaffen, zijn die altijd dunner of gaat het er gewoon om dat je geen 3 lagen hoeft te gebruiken? Hoe doe je dat dan juist om maar 1 laag te gebruiken? En wat is FWCC en kangoeroe knopen? :? Best dat ik die mail gestuurd heb voor wat praktijkinfo over draagdoeken, 'k zal het duidelijk goed kunnen gebruiken want ik hoor het hier in Keulen donderen met al die termen :lol:. Zolang het hier niet dondert :P.

niet alleen onder de 3 maanden hoor, dat moet altijd. ;)
als je de doek mooi uitspreid, en de voetjes omhoog duwt, lukt dat evengoed met de beentjes buiten de doek.

met een rekbare doek zou ik niet met 1 laag stof werken. bij geweven doeken heb je 'rails', de zoom die stevig gestikt is, en bijgevolg niet rekt en strak aan te spannen is. daarmee kan je een buideltje maken, zodat het kontje mooi diep zit en ze dus niet uit de doek kunnen zakken. met een rekbare doek kan je dat denk ik niet, of toch zeker niet evengoed.

klopt dit Dagmar? ik heb te weinig m'n tricot slen gebruikt (nooit met Maité)...

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor aquake » 29 apr 2010, 10:43

Oké, bedankt voor de hulp! 'k Ga hem dan vandaag maar erin dragen zoals anders om veilig te spelen. Als hij te warm zou hebben, kan ik hem altijd nog op schoot nemen, 't is toch zitten. 'k Heb antwoord gekregen op mijn mail, 'k ga eens bellen om een afspraak te maken en te vragen hoeveel dat kost, 'k heb er geen idee van eigenlijk ... En toch eens kijken voor een geweven doek, 'k zou die in de Thuiszorgwinkel halen, ze hebben daar Babylonia en als ze het niet hebben kun je het bestellen (als het van Babylonia is) en 'k heb nog die bon die ik gekregen heb bij zijn geboorte. Maar eerst eens bellen en vragen ook of ik best eerst zo'n geweven doek koop of eerst zo'n sessie volg.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor aquake » 29 apr 2010, 17:07

'k Heb besloten om een BB Slen te kopen in de Thuiszorgwinkel en 'k zie op de site van Babylonia dat je kan kiezen uit verschillende kleuren. Stel dat ik kan kiezen welk kleur, zou het kwaad kunnen dat ik Blackberry neem bvb? Zal dat niet te warm zijn bij dit weer, zal dat de warmte niet teveel absorberen?
Of kies ik beter een lichte kleur? 'k Vind donker wel handig omdat die minder snel vuil wordt ...
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor Dagmar » 29 apr 2010, 20:28

boo schreef:... daarmee kan je een buideltje maken, zodat het kontje mooi diep zit en ze dus niet uit de doek kunnen zakken. met een rekbare doek kan je dat denk ik niet, of toch zeker niet evengoed.
...

Ik denk dat dat ook iets is dat van persoon tot persoon afhangt.. Als je je buideltje strak genoeg krijgt, zal dat misschien wel lukken.. Zou het eens moeten uittesten (met een pop voor 't geval dat ;) ).. Maar een TricotSlen is zowiezo te warm..

Aquake, ik heb bijna geen enkele lichte doek, als het echt te warm is, draag ik toch niet.. ;)
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor boo » 30 apr 2010, 07:54

om mijn eigen vraag te beantwoorden: het lukt wel! :lol:

ik heb Maité nu in een FWCC in de tricot slen, met de banden opzij geschoven.

op zich ging het vrij vlot, ik heb door 't stukje doek mooi naar boven te trekken tussen haar en mijn buik een mooi buideltje kunnen maken. met echt goed strak te trekken voelt het veilig. ze zal zeker niet budpoppen.
ik weet alleen niet of het zo vlot zou gaan als je niet gewend bent om te knopen terwijl je kindje al in de doek zit.

qua temperatuur lijkt het me ook te doen, al is het vandaag wel heel wat frisser natuurlijk. zowieso niet iets om bij 30° te gaan doen ;)

wat me wel opvalt is dat het een stuk zwaarder voelt! al na 5 min. voel ik het trekken op m'n nek en schouders, waar ik met een geweven doek absoluut geen last van heb.
Maité zit wel comfortabel, ze valt bijna in slaap ;)

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor beefje » 01 mei 2010, 07:46

ik heb van deze topic een sticky topic gemaakt, zo blijft hij altijd bovenaan staan
mss kan je hier ook foto's plaatsen van hoe je knoopt enzo
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor inneke » 07 jun 2010, 10:38

Hey,

Kwam dit weekend toevallig iets tegen over binana draagdoeken.
Iemand daar ervaring mee? Zouden "rekbare" draagdoeken van bamboe zijn.

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor anneliefje » 07 jun 2010, 12:44

inneke schreef:Hey,

Kwam dit weekend toevallig iets tegen over binana draagdoeken.
Iemand daar ervaring mee? Zouden "rekbare" draagdoeken van bamboe zijn.

Inneke

Ik heb die!

Héééééél zacht, goeie kwaliteit en heel tevreden over.
Nadeel ... hij is rekbaar hé. Dus van zodra de baby iets zwaarder wordt, wordt het moeilijk om hem zo te knopen dat het na een tijdje niet gaat doorhangen.
Voor de eerste maanden is hij echter wel een goeie aanrader! De uitleg (die je kan downloaden van de site van Binana) is heel duidelijk. Met stap voor stap foto's en verschillende houdingen.
Hier wordt hij zeker weer gebruikt!
Mama van Linus, 6 jaar en Elias, 3 jaar.
Lid sinds november 2005. Actieve lezer, iets passievere reactie-gever ;-)
anneliefje
Vruchtje

Berichtdoor aquake » 10 jun 2010, 20:48

Ik blijf het moeilijk vinden om de bovenkant van de horizontale band, het stuk dat in hun nek moet zitten voor ondersteuning van het hoofdje, goed strak te krijgen, dat blijft 'hangerig', zelfs met de BB Slen. Is dat normaal? Jitse kan zijn hoofd wel mooi rechtop houden en hij heeft er al in geslapen ook. Hij hangt ook enorm naar één kant hoewel hij volgens mij strak genoeg zit maar da's zijn voorkeurkant. Ofwel is het om alles goed te kunnen zien. Heb even 2 foto's op Imageshack gezet: http://img529.imageshack.us/gal.php?g=i ... 006011.jpg.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor nonijn » 10 jun 2010, 21:14

aquake schreef:Ik blijf het moeilijk vinden om de bovenkant van de horizontale band, het stuk dat in hun nek moet zitten voor ondersteuning van het hoofdje, goed strak te krijgen, dat blijft 'hangerig', zelfs met de BB Slen. Is dat normaal? Jitse kan zijn hoofd wel mooi rechtop houden en hij heeft er al in geslapen ook. Hij hangt ook enorm naar één kant hoewel hij volgens mij strak genoeg zit maar da's zijn voorkeurkant. Ofwel is het om alles goed te kunnen zien. Heb even 2 foto's op Imageshack gezet: http://img529.imageshack.us/gal.php?g=i ... 006011.jpg.

ik knoop hem anders, de horizontale band zit bij mij aan de buitenkant. met de schuine kanten kan ik zijn hoofdje dan tegenhouden als hij slaapt.

http://www.bykay.com/nl/consument/downloads/
ik doe het zo (p1 en 4 van die pdf) en de schuine band trek ik dan over zijn hoofdje
nonijn
Zygote

Berichtdoor aquake » 10 jun 2010, 21:38

Ik doe het expres zo omdat je bij warm weer dan met één laag kunt knopen, nl enkel die horizontale. De schouderbanden kun je er ook over trekken hoor, je hebt dan wel 3 lagen natuurlijk. Ik ben ondertussen eens naar een vroedvrouw geweest en via mail nog wat info gevraagd en volgens haar zitten de schuine banden nog niet voldoende volledig over zijn rugje gespreid.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor beefje » 11 jun 2010, 12:36

je doet dat goed hoor aquake
ik zou de banden over je schouders iets meer spreiden of het binnenste stuk naar buiten trekken voor wat meer ondersteuning
kan jitse zijn hoofdje al goed ophouden? Want dit is natuurlijk een knoopmethode waarbij het hoofdje erg los zit
ik knoop tiegan vaak ook zo en als ze dan in slaap valt, dan hangt haar hoofd ook verschrikkelijk
dan spreid ik de bovenste banden toch uit hoor en dan heb je opeens veel meer stevigheid en kan je het hoofdje wat ondersteunen

als je merkt dat jitse zelf erg veel moeite heeft op die manier, zou ik hem voorlopig nog andersom knopen (dus met band aan de buitenkant), als je merkt dat het voor jitse niet te vermoeiend is, is er geen probleem
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor boo » 13 jun 2010, 15:00

dat ziet er goed uit hoor aquake. mooie doek trouwens!

voor die bovenste rail strakker te krijgen: je steekt hem in het buideltje zoals anders. je neemt de beide losse stukken doek vast. het stuk dat onderaan over je rug kruist trek je eerst aan.

altijd eerst de volledige band straktrekken (altijd naar boven toe trekken, je hand in de lucht), en dan de 2 rails nog eens afzonderlijk. zo trek je het stuk in de hals en het stuk onder zijn billen extra aan.

dan hetzelfde met de band die bovenop over je rug kruist, en als laatste nog eens hupsen terwijl je beide banden omhoog strak trekt. dan zit hij echt heel stevig!

en dan verder afknopen hé, mooi strak onder de billen kruisen.

dat schuinhangen durft Maité ook wel doen, al zit de doek heel strak. altijd naar dezelfde kant, ik denk idd ook om rond te kijken...

als je denkt dat hij meer steun nodig heeft in zijn nekje kan je de horizontale band in z'n hals wat oprollen voor het aanspannen, dat geeft extra steun. en als hij in slaap valt evt 1 band opentrekken.
hier merkte ik dat toen ik steeds beter ging knopen, en de horizontale band goed hoog in haar nekje trok, haar hoofdje zelfs bleef liggen als ze in slaap viel, zonder de banden te moeten spreiden.

nonijn, met een geweven doek is het veel gemakkelijker om de horizontale band onder de schuine banden te knopen. met een rekbare doek juist omgekeerd. ;)

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Volgende

Keer terug naar Draagdoekenhoekje