vrije dag vader op dag bevalling?

Moderators: Sandy, Vivache

vrije dag vader op dag bevalling?

Berichtdoor Chris » 08 dec 2009, 20:25

Hallo iedereen,

Hoe is het bij jullie gegaan, of hoe doen jullie dit op de dag vd bevalling: je krijgt een vermoedelijke bevallingsdatum, maar die datum is nooit zeker. Qua wettelijke afwezigheid op het werk kan de moeder wat schuiven met de 15 weken zodat ze al een periode voor de vermoedelijke datum weg van het werk is.

Maar hoe zit dit voor de vader qua organisatie met de werkgever? Een vader heeft slechts 10 dagen verlof en wil die natuurlijk opsparen tot na de bevalling... Maar stel nu, op een gegeven dag voor die vermoedelijke datum krijgt vaderlief op z'n werk telefoon dat het zover is, en die moet zo snel mogelijk naar huis om vervolgens naar het moederhuis te rijden... Mag die wettelijk gezien, zo ineens vertrekken op het werk? Dat zou dus willen zeggen dat de WG geen planning kan maken voor een ruime periode rond de vermoedelijke bevallingsdatum, want er is elke dag wel een kans dat zijn planning in het hondert loopt...

Hier lig ik dus van wakker.....
Iemand raad?

Bedankt !!!
Chris
Zwemmertje

Re: vrije dag vader op dag bevalling?

Berichtdoor Aditi » 08 dec 2009, 20:40

Hmmm, bij ons kon hij altijd gewoon weg, hoor (2 verschillende werkgevers bij de 2 kindjes).
Hij had wel sowieso een soort 'overdracht' klaar voor de periode dat hij weg kon vallen. Zodat zijn collega's info hadden over zijn projecten.
Het hangt een beetje af van je job, he. En van de flexibiliteit van je baas.
Eens praten hoe je baas dat ziet?
Aditi
Vruchtje

Berichtdoor Vivache » 08 dec 2009, 21:05

Mijn man heeft ook een job waar hij ingeschakeld wordt in de planning (hij is technieker onder baan voor een IT-bedrijf)
vaak moeten ze ver in België of zelfs naar Luxemburg
hij heeft gewoon gevraagd of hij in de week dat ik ongeveer uitgerekend was niet ver gezonden zou worden
uiteindelijk ben ik de zaterdagnacht bevallen, dus het is niet nodig geweest
maar als het in de week was geweest mocht hij bij de klant weggaan indien het echt 'serieus' alarm was

is niet gemakkelijk hé, ik begrijp dat wel
maar ook de werkgever moet begrijpen dat de papa erbij wil zijn
bovendien mag je als vrouw die gaat bevallen ook niet meer met de auto rijden en zo
dus ja... als je geen ambulance wil bellen en niet meteen heel de familie op het dak wil, is het best dat de papa erbij kan zijn alleen maar al voor die praktische kant ;)
Vivache
Baby

Berichtdoor Chris » 08 dec 2009, 21:09

Aditi schreef:Eens praten hoe je baas dat ziet?

Ik wil eerst eens horen hoe anderen dit organiseren, want ik vrees een negatieve reactie van mijn baas (begrijpbaar want dat wordt een onmogelijke planning voor hem)...
Ik denk dat andere soorten beroepen wel hetzelfde probleem hebben:
- buschauffeur (je kan moeilijk je bus vol met passagiers ineens laten staan)
- nachtwaker (je kan moeilijk ineens een gebouw onbewaakt achterlaten)
- trucker (en onmogelijk op een paar uur thuis kan zijn)
- of bvb je werkt in fabriek waar je enkel telefonisch bereikbaar bent op de middagpauze...

... denk dat er voorbeelden genoeg zijn en mensen die hetzelfde probleem hebben
moet je nu echt 3 weken vrij nemen om zeker te zijn dat je erbij kan zijn op "de dag" ??????????

hoe doen bvb de beroepen hierboven dit???
of anderen gelijkaardige???
Chris
Zwemmertje

Berichtdoor Vivache » 08 dec 2009, 21:12

wel, laat die 'de dag' nu eens nooit komen wanneer jij het wil... dus dat is onmogelijk hé
Bovendien heb je recht op je dagen na de bevalling - en je zult blij zijn dat je ze hebt

Je baas zal toch wel wat schappelijk zijn, het zou me verwonderen als hij daar iets op tegen had

ivm nachtwakers en truckchauffeurs weet ik niet
maar chauffeurs van de lijn bellen de centrale, en dan komt er een auto met een vervangchauffeur, dus daar doen ze al zeker niet moeilijk...
Vivache
Baby

Berichtdoor voetballover » 08 dec 2009, 22:04

Vivache schreef:wel, laat die 'de dag' nu eens nooit komen wanneer jij het wil... dus dat is onmogelijk hé
Bovendien heb je recht op je dagen na de bevalling - en je zult blij zijn dat je ze hebt

Je baas zal toch wel wat schappelijk zijn, het zou me verwonderen als hij daar iets op tegen had

ivm nachtwakers en truckchauffeurs weet ik niet
maar chauffeurs van de lijn bellen de centrale, en dan komt er een auto met een vervangchauffeur, dus daar doen ze al zeker niet moeilijk...

idd,ik heb weet van een chauffeur waarvan het kindje door een ongeval werd opgenomen in het ziekenhuis,en die is ook direct mogen vertrekken,allé,die is nog tot op een bepaalde stelplaats moeten rijden,en daar werd hij vervangen...
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor boo » 08 dec 2009, 23:59

mijn man werkt 's nachts, ze zijn vaak maar met 2 in die ploeg, en ze mogen er niet alleen zijn. maar als ik zou moeten bevallen, zou hij kunnen maken dat hij binnen de kortste keren thuis staat!

nu is het bij ons niet van toepassing geweest, uiteindelijk werd het een geplande keizersnede.

na de bevalling nam hij z'n 10 dagen, en aansluitend z'n 2 weken verlof. hij was dus 4 weken niet op het werk. jammer voor de werkgever, maar die moet er maar rekening mee houden dat er in die periode vervanging nodig kan zijn. weeral, 2-3 weken voordien heeft hij z'n werkgever de preciese datum kunnen geven door de ks, maar anders hadden ze het maar moeten oplossen! er is toch niets belangrijker dan de geboorte van je kind!

als je in een fabriek werkt, zal er wel een algemeen nr zijn, de bureau's of zo, die kunnen je verwittigen. en trouwens, die laatste dagen je gsm op zak houden zal nu ook wel geen groot probleem zijn zeker?
truckers, tjah, als die net in het buitenland zijn... :? daar valt weinig aan te doen vrees ik. en anders ook even enkel binnenlandse ritten doen, de meeste kindjes vallen er nu ook niet binnen de 2u uit hé ;)
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor kimberlyvdb » 09 dec 2009, 07:47

mijn vriend zit in de bewaking, en hadden het bij mijn twee bevallingen spontane geweest, mocht hij ook gewoon vertrekken van het werk... maar hier waren het twee ingeleide bevallingen, wisten dus datum op voorhand en hij nam gewoon dagje verlof dan
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kimberlyvdb
Blastocyste

Berichtdoor Dagmar » 09 dec 2009, 09:16

Bij de tweeling hadden ze er op het werk van F (bewaking) een beetje rekening mee gehouden, maar de nacht dat het begon was F dus toevallig wel werken, een extra shift dan nog. Heb hem gebeld, hij direct zijn overste gebeld, maar hij moest dus wachten op aflossing en dan nog naar het ziekenhuis komen (Brussel - Hasselt).. En hij heeft de eerste geboorte dus gemist, voor de tweede was hij op tijd (en zat dus maar 11 minuten tussen).
MAAR.. 't Was de derde zwangerschap bij ons en die arbeid ging dus heel snel.. Bij een eerste heb je over het algemeen meer tijd van begin tot einde. ;)
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor voetballover » 09 dec 2009, 09:21

Dagmar schreef:Bij de tweeling hadden ze er op het werk van F (bewaking) een beetje rekening mee gehouden, maar de nacht dat het begon was F dus toevallig wel werken, een extra shift dan nog. Heb hem gebeld, hij direct zijn overste gebeld, maar hij moest dus wachten op aflossing en dan nog naar het ziekenhuis komen (Brussel - Hasselt).. En hij heeft de eerste geboorte dus gemist, voor de tweede was hij op tijd (en zat dus maar 11 minuten tussen).
MAAR.. 't Was de derde zwangerschap bij ons en die arbeid ging dus heel snel.. Bij een eerste heb je over het algemeen meer tijd van begin tot einde. ;)

off topic maarreuh,ben jij dan zelf naar het ziekenhuis gereden?en waar waren m en k?als ik zo curieus mag zijn? :D
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor Dagmar » 09 dec 2009, 09:24

Schoonvader is met mij gereden, schoonmoeder is komen oppassen (voordeel van kangoeroewonen hé ;) )..
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor voetballover » 09 dec 2009, 09:29

Dagmar schreef:Schoonvader is met mij gereden, schoonmoeder is komen oppassen (voordeel van kangoeroewonen hé ;) )..

achja da's waar,sorry niet meer aan gedacht :oops:
voetballover
Zygote

Berichtdoor EllenG » 09 dec 2009, 10:49

Hier houden ze er wel rekening mee. Mijn vriend is technieker en zit heel de dag op de baan. Heel België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk. Maar vanaf nu houden ze hem rond Brussel dat hij snel thuis kan zijn.
Maar vroeg mij ook iets af. Wanneer je nu belt en denkt dat het begonnen is en hij komt dan af, maar blijkt een valse start. Wordt dit dan ook al afgetrokken van zijn 10 dagen of is dit dan verlof dat hij verliest of familiaal verlof???
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
EllenG
Vruchtje

Berichtdoor Schorpioentje73 » 09 dec 2009, 11:02

Ik zou me daar nog geen zorgen in maken hoor, een werkgever houdt daar wel rekening mee. Je hebt recht op je dagen en zeker recht om bij de bevalling te zijn, nog geen werkgever geweten die zoiets weigert.
Hier was het 2 keer gepland, maar was het ineens vroeger spontaan begonnen, tja, dan moest ik hem ook bellen op zijn werk. En als je zogezegd niet bereikbaar bent, en ze bellen naar bureau, dan gaan ze je wel komen halen hoor ;) , en meestal heb je wel meer dan tijd genoeg om thuis te geraken, een baby is niet op een uurke geboren he, ale meestal toch niet.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Schorpioentje73
Vruchtje

Berichtdoor mini » 09 dec 2009, 11:23

Bij mij hebben ze het op woensdag proberen in te leiden, zonder resultaat. De gyné heeft toen briefje geschreven voor m'n man z'n werkgever. Was toen een dag familiaal verlof. Op vrijdag heeft de gyné net hetzelfste gedaan, omdat m'n man anders al een volledige dag vaderschapsverlof kwijt was, terwijl ons meisje omstreeks 17u geboren was. (vond ik wel lief van de gyné :mrgreen: )
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Sandy » 09 dec 2009, 19:05

Mijn ventje werkt in een middelgroot bedrijf, machinewerk.
Bij ons eerste zijn we s'morgens rond 7u naar het ziekenhuis vertrokken en hij heeft net voordien naar zijn werk gebeld dat hij niet meer ging komen. Bij ons tweede zijn we in het holst van de nacht vertrokken en ook dan heeft hij naar zijn werk gebeld (er wordt de klok rond gewerkt, dus er is altijd wel iemand bereikbaar)
En ik zou daar echt van verschieten dat je als werknemer geweigerd wordt om bij de bevalling van je vrouw te zijn, door je werkgever....
Een bevalling, ongeluk, overlijden,....dat zijn toch uitzonderingen waar ze niet moeilijk over mogen doen?
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor sann » 09 dec 2009, 19:32

ik heb mij diezelfde vraag ook al gesteld hoor hoe je dit praktisch regelt.
Ik weet bv veel vrienden waar de papa al van een paar dagen op voorhand verlof neemt en dan een maand in totaal thuis is of zo. Maar bij ons lukt dit net. Mijn ventje heeft niet zoveel verlof ( telkens collectief verlof ), dus kan enkel rekenen op die 10 dagen vaderschapsverlof en ja ik zou liefst ook hebben dat hij die neemt vanaf de geboorte.
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Sandy » 09 dec 2009, 19:35

Alé, stel: je datum is 1 januari en je ventje neemt 5 dagen op voorhand al verlof op.
Hoeveel baby's worden niet vroeger dan 5 dagen te vroeg geboren?
Ik bedoel maar, verlof op voorhand nemen is voor niets nodig.
Zijn er hier mensen die mensen kennen die niet mochten vertrekken van hun werk voor de bevalling?
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 09 dec 2009, 19:44

nee, nog nooit van niemand gehoord
in van alle soorten functies, tijdens vergaderingen, in de bus en dergerlijke
nog nooit een probleem geweest!
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 09 dec 2009, 19:46