vrije dag vader op dag bevalling?

Moderators: Sandy, Vivache

Re: vrije dag vader op dag bevalling?

Berichtdoor Dagmar » 09 dec 2009, 21:30

Sandy schreef:...
Zijn er hier mensen die mensen kennen die niet mochten vertrekken van hun werk voor de bevalling?

Dagmar schreef:... maar hij moest dus wachten op aflossing...

Half dus.. Zolang er geen aflossing was, mocht hij niet vertrekken.
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor mel » 09 dec 2009, 21:51

hoi mijn vriend heeft zo een ambetante hitler baas die graag moeilijk doet, mijn vriend doet gelukkig wel zijn goesting ;)
ik ben ook ingeleid en heb gezegd tegen mijn vriend dat ik hem vanaf s'morgens vroeg bij mij wilde, normaal vind ik want je weet niet hoelang het zal duren hé maar zijn baas wilde dat hij die dag nog kwam werken want voor hetzelfde geld beviel ik pas s'avonds, ik ben ook pas s'avonds bevallen maar ik zie mij daar niet een ganse dag alleen met pijn liggen :?
mijn vriend is natuurlijk niet gaan werken, zie het al gebeuren :o

2 weken voor ik beviel ben ik ook in allerijl naar de materniteit moeten gaan wegens zwangerschapsvergiftiging en dan heb ik mijn vriend zijn werk gebeld en die zijn hem direct gaan halen, die dag is mijn vriend ook bij mij gebleven en zijn baas wilde die dag al aftrekken van zijn 10 dagen vaderschapsverlof :evil: , is niet door gegaan hoor ;)

mijn vriend is wel toen ik die 5 dagen in het ziekenhuis lag halve dagen gaan werken, dat vond ik niet zo erg want in de voormiddag is het sowieso redelijk druk met de verzorging enzo, hij heeft zijn 10 dagen pas opgenomen terwijl ik ook thuis was
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor bioMam » 09 dec 2009, 22:03

'k Kan me inbeelden dat een baas daar lastig over doet, maar hij heeft dat niet te doen. 'k Zou gewoon eens naar de juridische dienst van de vakbond bellen om te vragen wat je rechten zijn. Hier was het geen prob: de eerste keer had ik A elke moment kunnen optrommelen, maar J kam 3 dagen te laat en dus op de 2de dag van A zijn verlof - die al ambetant begon te worden omdat hij zijn vakantie toch niet later had gepland. De 2de keer toen werkte A een tijd FT van thuis uit dus dat was sowieso geen prob en toen was het nog een weekendbevalling ook. Nu werkt hij terug pt voor een baas en pt zelfstandig en het zou sowieso te regelen zijn ... maar NEE, er is geen 3de gepland - ik zal het maar expliciet vermelden voor er hier een verkeerd beeld krijgen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Vivache » 09 dec 2009, 22:30

:D
Vivache
Baby

Berichtdoor major » 09 dec 2009, 23:13

ik mocht alleszins mijn 10 dagen niet opnemen voor de bevalling. Ik dacht zelfs dat dat sowieso niet mogelijk was. Gelukkig begonnen de weeën telkens 's avonds, maar anders mocht ik wel vertrekken op het werk. Die 10 dagen vaderschapsverlof moest wel binnen de maand worden opgenomen, maar ik heb er telkens wat vakantie aan gekoppeld. Bij Torben was dat mijn zomervakantie, dus 3 extra weken en bij Tarja, de Kerstvakantie en daar dus 2 weken extra.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
major
Zygote

Berichtdoor boo » 09 dec 2009, 23:23

major schreef:ik mocht alleszins mijn 10 dagen niet opnemen voor de bevalling. Ik dacht zelfs dat dat sowieso niet mogelijk was. Gelukkig begonnen de weeën telkens 's avonds, maar anders mocht ik wel vertrekken op het werk. Die 10 dagen vaderschapsverlof moest wel binnen de maand worden opgenomen, maar ik heb er telkens wat vakantie aan gekoppeld. Bij Torben was dat mijn zomervakantie, dus 3 extra weken en bij Tarja, de Kerstvakantie en daar dus 2 weken extra.

dat denk ik ook, want die worden betaald door de ziekenkas, en die vragen een geboorte-attest!
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Chris » 10 dec 2009, 07:21

ik weet dat er ook zoiets bestaat als recht op familiaal verlof; bvb als een famlilielid echt doodziek is en je wel verplicht bent hulp te bieden (en daardoor niet kan werken). misschien valt een geboorte hier ook wel onder.... want ja, zo ineens je werk laten vallen, het moet een wettelijke grond hebben hé; wil achteraf niet moeten opdraaien voor de eventueel geleden schade van mijn WG....

hetgeen ik wel bang van ben: een vriend van mij zijn vriendin is ook onlangs bevallen, maar de twee weken voordien is hij is tot driemaal toe naar huis moeten komen en het bleek vals alarm te zijn.... als dit bij ons ook voorvalt, miserie op het werk gegarandeerd :?
Chris
Zwemmertje

Berichtdoor kyrodu » 10 dec 2009, 09:44

Denk dat je best eens een goed gesprek aanknoopt met je werkgever.
Ook wat inlichten vragen bij de vakbond,zodat je weet waar je voor staat.
Bij ons is het nooit voor gevallen dat hij aan het werk was toen het begon.
Van de eerste was mijn water gebroken tijdens de nacht.
Dus s'morgens telefoontje naar de baas dat ik binnen moest.
Bij de tweede werd de bevalling ingeleid en wisten we dus op voorhand wanneer.
Dus ook geen probleem voor de baas.
Bij ons derde is het de zondag begonnen,dus ook geen probleem.
Was wel tijdens de drukke periode (eind december) en die kon daar niet echt mee lachen.
Maar had er wel begrip voor.
Nu voor ons vierde weten we nog niet wat ons te wachten staat.
Ben uitgerekend op een vrijdag,dus hopen we dat het de vrijdagavond gebeurt,maar ja,de natuur doet z'n eigen ding hé. :D
Hoe dan ook,als het vals allarm is,je kan daar toch niks aan doen zeker.
Is inderdaad wel heel vervelend maar je moet er toch mee opletten.
Mijn zus dacht 14 dagen geleden ook dat het vals allarm was.
Nog een geluk dat haar man haar binnen voerde,want nog geen twee uur later was haar kindje er al.
Trotse mama van Kyana (1998),Ronan (2001),Duncan (2004) en Ona (2010)!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kyrodu
Blastocyste

Berichtdoor boo » 10 dec 2009, 12:20

Chris schreef:ik weet dat er ook zoiets bestaat als recht op familiaal verlof; bvb als een famlilielid echt doodziek is en je wel verplicht bent hulp te bieden (en daardoor niet kan werken). misschien valt een geboorte hier ook wel onder.... want ja, zo ineens je werk laten vallen, het moet een wettelijke grond hebben hé; wil achteraf niet moeten opdraaien voor de eventueel geleden schade van mijn WG....

hetgeen ik wel bang van ben: een vriend van mij zijn vriendin is ook onlangs bevallen, maar de twee weken voordien is hij is tot driemaal toe naar huis moeten komen en het bleek vals alarm te zijn.... als dit bij ons ook voorvalt, miserie op het werk gegarandeerd :?

ik denk dat je het moeilijker ziet dan het is hoor! ;)

een wg gaat toch echt geen kosten terugvorderen van een wn wiens vrouw bevalt! als ze weten dat je vrouw zwanger is, dan komt het ook niet onverwacht hé. kinderen krijgen hoort nu eenmaal bij het leven, ik veronderstel dat de meeste wg ook kinderen hebben. dat loopt wel los hoor!
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor inneke » 10 dec 2009, 14:00

Awel sé dat vind ik nu ook...
Als je je zoveel zorgen maakt zou ik er eens met je wg over gaan praten maar heb nog nooit gehoord dat een wg weigerde dat een vader bij de bevalling aanwezig kon zijn.

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor Chris » 12 dec 2009, 05:14

Goed nieuws, ben gaan praten met mijn baas hierover...
Veel zorgen gemaakt voor niets blijkbaar ;-)

Wat een zware onderhandeling zou gaan worden, draaide tot mijn grootste verbazing uit in een aangenaam gesprek.
Het toppunt was nog toen hij zei (met smile): de enige levering waar geen exacte datum op kan staan, is een geboorte :-)

Maar blijf mij toch afvragen hoe sommige ander vaders dit organiseren met hun; ik denk er juist ook aan dat mijn vader mijn geboorte heeft gemist omdat hij voor een dag naar duitsland moest... ik kwam twee weken te vroeg, totaal onverwacht... en toen bestond er nog geen gsm; hij was de hele dag onbereikbaar....

Ik wil er natuurlijk kost wat kost bij zijn!!!!
Zijn er nog vaders die door hun job de geboorte hebben moeten missen?
Chris
Zwemmertje

Berichtdoor Sandy » 12 dec 2009, 11:40

Chris, je ziet wel dat het allemaal wel meevalt.
Als er papa's zijn die de geboorte al zouden missen, dan is dat meestal door een blitsbevalling.
Dagmar die hier zit heeft dat eens gehad met haar tweeling (maar dat heeft ze hier al gezegd) en een oud lid van hier haar dochter is ook zo ter wereld gekomen. Ik denk dat haar bevalling nog geen uur duurde, van eerste wee tot geboorte.
Maar ik wil je al meteen geruststellen: dat gebeurt helemaal niet veel dat het zo vlug gaat en al zeker niet bij een eerste.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 12 dec 2009, 19:08

hier heeft de papa het begin gemist maar dat was omdat hij nog per sé moest gaan fietsen dus niet voor zijn job :roll: :D
maar ja twas inderdaad bij een eerste dus als hij een uurke later kwam hadden we nog tijd :lol:
Vivache
Baby

Berichtdoor inneke » 14 dec 2009, 10:32

Kijk,
Zo komt alles nog goed hé.

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor sterretje » 29 dec 2009, 20:06

hier is dat nooit een probleem geweest,omdat sven baas is ;-)
En bij Arvid wisten we wanneer,omdat de gyn mijn water ging breken(eerste bevalling heeeel snel,en wou het niet riskeren dat mijn water thuis brak)
He trouwens ook nog nooit geweten dat ene vader niet mocht vertrekken op't werk owv een geboorte..
Afbeelding
Afbeelding
sterretje
Vruchtje

Berichtdoor Winter » 29 dec 2009, 21:57

Ik ben 3 weken voor de bevalling iedere keer de maandag binnengegaan voor controle. Mijn man nam dan verlof die maandagen om mee te kunnen gaan.
de 3e maandag mocht ik blijven en bevallen dus was ie gewoon heel de dag mij me, hij belde naar zijn werk dat zijn papa verlof toen ook effectief inging...
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Vorige

Keer terug naar De bevalling