Tokofobie of angst om te bevallen

Moderators: Sandy, Vivache

Tokofobie of angst om te bevallen

Berichtdoor Vivache » 05 sep 2010, 19:22

Naar aanleiding van dit artikel op www.nieuwsblad.be

Schrik om te bevallen? Dat vindt iedereen doodnormaal. Maar wat als die angst je leven beheerst?
De Britse actrice Helen Mirren -- bekroond met een Oscar voor haar hoofdrol in The Queen -- is nooit moeder geworden. Dat heeft veel te maken met het trauma dat ze opliep als dertienjarig meisje. Ze zat op een meisjesschool, maar die dag reden ze met de hele klas naar een andere school, vol jongens. Daar moesten ze samen naar een film kijken over 'een prachtig mirakel'. De prille tieners hadden geen idee van wat ze mochten verwachten, en Helen schrok zich dan ook rot toen bleek dat het een film over een bevalling was. 'Tot op de dag van vandaag zie ik het voor me: de close-up van een vrouw die een baby krijgt. Vreselijk bloederig. Ik ben er nog steeds door getraumatiseerd. Ik heb zelf geen kinderen en alles wat met een geboorte te maken heeft, stoot me af. Ik vind het gruwelijk.'

De actrice lijdt vermoedelijk aan primaire tokofobie, aldus Yolente Roelens, psychiater in het Universitair Ziekenhuis Gent. 'Dat komt voor bij vrouwen die nog nooit een bevalling hebben meegemaakt of nog nooit zwanger zijn geweest. Ze zijn soms zo bang om zwanger te worden dat ze verschillende soorten anticonceptie combineren of zich zelfs laten steriliseren. In bepaalde gevallen hebben ze wél een kinderwens maar zetten ze die opzij, puur uit angst.' Ook tijdens een zwangerschap kan tokofobie ontstaan. 'Het kan een symptoom zijn van een prenatale depressie. Dat is een stuk minder bekend dan een postnatale depressie en er rust nog een groot taboe op, maar het komt wel geregeld voor. Tokofobie kan ook het gevolg zijn van een trauma: een heel pijnlijke eerdere bevalling bijvoorbeeld, of een doodgeboorte. Maar ook misbruik of relatieproblemen kunnen aan de basis liggen.' In bepaalde gevallen kiezen vrouwen zelfs voor abortus, door hun extreme angstgevoelens.

Op een roze wolk
'Angst voor een bevalling is heel normaal, iedere vrouw is nu eenmaal bang voor de pijn. Maar pas als die angst extreem wordt en ze je dagelijkse leven beïnvloedt, is er sprake van tokofobie', zegt doctoraalstudent An-Sofie Van Parys, die onderzoek voert naar deze angststoornis. 'Uit Scandinavisch onderzoek blijkt dat ongeveer één op de twintig vrouwen zulke extreme angst ervaart. Maar binnen tokofobie zijn er nog grote onderlinge verschillen. Sommige vrouwen zijn vooral bang voor de pijn tijdens de bevalling, anderen zijn bang om dood te gaan of om een slechte moeder te zijn. Nog anderen hebben dan weer schrik dat hun baby iets zou overkomen of zou sterven tijdens de geboorte. En er zijn ook vrouwen die bang zijn om de controle over hun lichaam te verliezen.'

Ook al komt het geregeld voor, toch rust er nog een groot taboe op. 'Van zwangere vrouwen wordt verwacht dat ze heel blij zijn en dat ze leven op een roze wolk. Maar die negen maanden zijn niet altijd rozengeur en maneschijn, zeker als je zo angstig bent', aldus Van Parys. 'Vrouwen met tokofobie schamen zich er vaak voor dat niet alles prima gaat. Zeker omdat onze samenleving heel individualistisch is geworden. Zo'n vijftig jaar geleden was je nog zwanger in groep: moeders, tantes, nichten en vriendinnen gaven veel meer steun, je kon met alle vragen bij ze terecht. Nu zijn aanstaande moeders veel meer op zichzelf aangewezen. Als zwangere vrouw hoor je ook de vreselijkste verhalen. Dat voedt alleen maar de angst. Bovendien is bevallen een heel klinisch proces geworden. Gelukkig doen heel wat ziekenhuizen tegenwoordig hun best om die trend tegen te gaan. In het UZ Gent is er bijvoorbeeld het initiatief thuisbevallen in het ziekenhuis, waarbij uitstekende medische hulp wordt geboden in een omgeving waar de vrouw en haar familie zich thuis voelen.'

Vicieuze cirkel
Tokofobie kan belangrijke gevolgen hebben voor vrouwen, waarschuwt dokter Roelens. 'Als ze zwanger zijn, hebben ze vaker last van misselijkheid en hebben ze het soms moeilijk om zich te binden aan de foetus. Het risico op een postnatale depressie wordt ook groter. Net als de kans op een moeilijke bevalling, precies omdat ze daar zo voor vrezen. Een soort vicieuze cirkel dus. Veel vrouwen met tokofobie vragen zelfs bewust om een keizersnede, ook al is dat niet medisch noodzakelijk. Maar dat blijft toch een chirurgische ingreep, waar risico's aan verbonden zijn.'
Hoe kunnen vrouwen hun angst dan bezweren? 'De beste oplossing is hulp te zoeken en erover te praten. Het liefst zo snel mogelijk, zelfs als je nog niet zwanger bent. Je kunt je huisarts in vertrouwen nemen, of je gynaecoloog of vroedvrouw. In zeer ernstige gevallen -- als de angst je leven beheerst -- stap je beter naar een psycholoog of psychiater.'
Vivache
Baby

Re: Tokofobie of angst om te bevallen

Berichtdoor Vivache » 05 sep 2010, 19:24

Hoe zat het met jullie?
Waren of zijn jullie bang te bevallen? Ik was het niet, ik heb me erin berust dat wat erin gekomen is ook eruit moest en eerlijk gezegd was ik het zwanger zijn zo moe dat ik blij was toen het begon ;)
Misschien dat je bij een tweede net banger bent omdat je weet wat het gaat zijn, of net niet.
Van die horrorverhalen, dat ken ik wel, ik heb zo veel vrouwen gehad die plots hun horrorbevalling kwamen vertellen aan mij ;) maar ik heb er niet naar geluisterd ;)
Vivache
Baby

Berichtdoor ElLoLa » 05 sep 2010, 19:38

Toen ik zwanger was van Lani, wist ik van niks.
Inscheuren, daar had ik nog nooit van gehoord, dus dat had ik totaal niet verwacht.
Schrik heb ik nooit gehad, ik ben een kleinzerige maar weeën, dat gaat precies nog wel.
Alles was een gematigde schrik.
Ik heb bij Ella-Noor echt geen leuke bevalling gehad door verschillende omstandigheden en uit angst voor nog zo'n bevalling zijn we gewoon van ziekenhuis veranderd toen ik beviel van Lorah.

En ja, die verhalen. :roll:
Ik maak mij daar ook schuldig aan, soms maar da's niet om de mensen schrik aan te jagen.
Da's meer om duidelijk te maken dat ze op hun strepen moeten staan.
Goedbedoeld, dus.
Maar ja, ik ken zo nog van die goed bedoelde verhalen.
Mijn favoriet is dat de bevalling bij elk kind dat je krijgt korter duurt.
Bij Lani duurde het 8u, bij Ella-Noor 5u en bij Lorah was ik weer vertrokken voor 8u.
Op zich is 8u niks, he maar ge denkt dan, na een bevalling van 5 u; bangelijk, ik ben hier buiten op 3 uur ofzo. :roll:
Niet dus.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor g&f&s » 05 sep 2010, 19:54

Ik had als puber altijd het idee (wel vroege puber 13, 14 jaar) dat ik met een keiezesnede wilde bevallen, omdat ik dacht dat dat minder pijnlijk was dan echt bevallen.

Dat idee is blijkbaar wel ergens in de jaren die volgden verwaterd en ja heb ook wel wat verhalen te horen gekregen, omdat ik veel vriendinnen had die ouder waren en al kinderen hadden.

Eens ik zwanger was van Femke was mij idee in vele dingen helemaal anders, dan redeneerde ik, hoe kan je bang zijn voor een pijn die je eigenlijk niet kent, want je leert het pas kennen als je het meemaakt.
Dus nooit schrik gehad voor m'n bevalling, wilde totaal geen epi, daar had ik meer schrik voor dus ik weigerde een naald in m'n rug (heb op 12 jarige leeftijd vocht uit knie laten trekken en dat deed zo'n pijn dat ik hele spoed bij elkaar brulde en dokter is moeten stoppen)

Mijn bevalling viel heel goed mee en ja dat is natuurlijk niet pijnloos hé, maar het meeste pijn had ik nadat gyn m'n water brak.

Bij Sitske wist ik wel hoe het zou voelen, maar echt schrik had ik niet, had meer gevoel van iets spannend. Bij haar heb ik van 's middags op zitbal gezeten, tussenin nog ff snel een lek geïnspecteerd en eens het pijnlijk werd, ben ik bad gestapt is m'n water gebroken en had ik persweeën, dat was ff pijnlijk, maar denk dat het meer te wijten was aan het feit dat het opeens zo snel ging en ik dat probeerde te onderdrukken omdat vv er nog niet was, en kwartier later was Sitske er al, dus viel super mee.

Soms denk ik (maar dat is persoonlijk en ik veroordeel daar niemand mee) dat hoe meer schrik je hebt, hoe meer pijn ook omdat je je dan opspant. Zo ervoer ik dat alleszins .

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 05 sep 2010, 20:32

ik denk dat ook ja, als je al vooraf in paniek bent, kun je niet rustig de bevalling tegemoet zien

ik had eigenlijk veel meer problemen met de pijn die ik van de knip had
ik was zooo ver ingeknipt, dat zelfs m'n gyne (de gyne van wacht had het gedaan) ogen trok...
ik heb drie weken niet normaal kunnen zitten en het is nog beginnen ontsteken ook
met die pijn had ik problemen omdat er geen kindje meer volgde ;)
de bevalling was spannend, want er kwam een baby af, en ook was ik wat overrompeld omdat het allemaal zo vlug ging
geen tijd dus om bang te zijn ;)
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 05 sep 2010, 20:41

Ik wist zelfs niet dat zoiets bestond.... :shock:

Tuurlijk was ik bang voor de bevalling. Je weet niet wat er gaat komen en je weet dat het pijn gaat doen. En ok ja, je krijgt een baby, maar wetende dat je daar uren met pijn zou liggen, vond ik niet bepaald geruststellend.
Heel raar, maar eenmaal mijn weeën begonnen, was ik de rust zelve!
Toen keek ik eigenlijk alleen maar uit naar wat komen zou.
Toen ik voor de tweede keer zwanger was, was ik ook weer bang. Ik wist wel hoe het allemaal ging gaan, maar ik wist welke pijn het was. En ik had ook spijt dat ik bij Yana met verdoving was bevallen en wou het voor de tweede en laatste keer zonder proberen. Maar dan wist ik natuurlijk wat me te wachten stond.....
Ik ben op 3u tijd bevallen van Milan, geen tijd om me echt zenuwachtig te maken. Enkel toen we vertrokken naar het ziekenhuis, zat ik wel met spookgedachten in mijn hoofd. Maar voor de rest liet ik alles komen wat kwam.....
En nu zou ik gerust nog 100 keer willen bevallen..... :oops:
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor mini » 05 sep 2010, 21:14

Ik heb eerder een fobie dat m'n volgende zwangerschap ook met een keizersnede zal eindigen. :oops:
Ik zou zo graag natuurlijk bevallen. :?
Maarja, da zien we dan wel :oops:
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Sandy » 05 sep 2010, 21:19

Geloof het of niet, maar ik geloof dat wel.
Maar het mag je niet tegenhouden om niet meer zwanger te worden. In het bovenvermelde artikel staat dat die vrouwen echt geen kinderen hebben omwille van hun fobie.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor mini » 05 sep 2010, 21:21

Tegenhouden zal het zeker ni ;)
Als het kon, dan was ik nu alweer zwanger, maarja... :D

Toen ik jonger was, zag ik ook maar de 'negatieve' dingen hoor.
De pijn, de knip,...
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor Sandy » 05 sep 2010, 21:22

Ik heb nooit geen negatieve gedachten kunnen hebben.... :roll: Ik was begot maar 20 jaar, voordien stond ik daar niet bij stil hoor ;)
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor mini » 05 sep 2010, 21:24

;)
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor ElLoLa » 06 sep 2010, 06:50

Ik heb eigenlijk meer schrik voor erna, als de herstelling begint.
Ik vind dat je dan door de hormonen enzo in een vreemd lichaam zit precies.
Mijn ingewanden gingen er precies altijd uitvallen als ik rechtstond, je bent kapot van de bevalling, kan toch niet voldoende rusten, loopt rond met draadjes als je gescheurd of geknipt bent,...
Daar zie ik het meeste tegenop.
Vooral die vermoeidheid, daar heb ik echt schrik van.
Want als je dan ziek bent, duurt het eeuwen eer je weer genezen bent, door het slaapgebrek. :roll:
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 06 sep 2010, 06:53

ja die bevalling zelf is toch eerder 'de korte pijn' in vergelijking met wat kan volgen eh

nu, ik heb een vriendin die na anderhalve dag weeën die maar niet vorderden (ze hadden het in gang gestoken) uiteindelijk een spoedks heeft moeten hebben, bleek dat de navelstreng veel te kort was dus het was nog paniekerig ook
ik kan me dan voorstellen dat je een tweede bevalling niet happy happy tegemoet ziet
maar je daardoor laten tegenhouden voor een kindje te krijgen? tjah
Vivache
Baby

Berichtdoor Hope » 06 sep 2010, 07:54

Nooit bij stil gestaan
Ik ben ook van mening dat het niet veel zin heeft om op voorhand te paniekeren voor iets dat je niet kent.
Op het moment zelf was ik ook niet bang, gewoon omdat ik zo nieuwsgierig was naar wat er ging komen :oops:
Ik vind het een hele belevenis en zou het zo opnieuw doen.

Achteraf heb ik idd ook meer last gehad (geknipt, volledig gescheurd en volledig ontstoken :roll: ) maar daar ben ik dan ook niet bang voor mocht er een tweede komen.
Omdat als je het nu bekijkt, die periode is eigenlijk zo snel voorbij...leuk is het niet, maar het was 'maar' 3 weken...wat op termijn van een leven helemaal niets is. ;)
Hope
Blastocyste

Berichtdoor mel » 06 sep 2010, 08:43

goh ik had geen schrik, was wel zenuwachtig maar eens het begint zit je toch in een andere wereld hé ;) , bij Thomas daarna wel 3 dagen heel zwak geweest door te veel bloed te verliezen dus daar zag ik meer tegenop maar bij Noah op 3 uur tijd bevallen en na 1 uur al epi gevraagd want dat was 1 lange wee door de opwekkers :roll: , voelde net als de persweeën op het einde bij Thomas dus dat was niet uit te houden maar wat een zalige bevalling daarna :D , ik voelde nog de weeën maar geen pijn meer, ook geen scheur of knip en s'avonds liep ik al rond
bij Noah keek ik zelfs uit naar de bevalling want die dikke buik werkte op mijn zenuwen ;)
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor Cindy » 06 sep 2010, 09:11

geen schrik hier, had zoiets van tzit erin en zal er ook uitmoeten ook en 't is gelijk mell zegt, eens het begint zit je echt in een andere wereld, en beleef je het heel anders vind ik, meer in een waas, ik toch
Cindy
Vruchtje

Berichtdoor Vivache » 06 sep 2010, 10:21

is eigenlijk iets dat ons uniek maakt eh, kunnen bevallen :D
ik zou daarvoor alleen al niet willen ruilen met de mannen
Vivache
Baby

Berichtdoor g&f&s » 06 sep 2010, 12:03

Ik ben bij beiden gescheurd, toen bij Femke de gyn z'n schaar nam, kreeg hij naar z'n voeten van mij het idee dat ik zou weten wanneer hij zou knippen zag ik niet zitten en lief dat hij was heeft hij z'n schaar braafjes terug gelegd.

De hechting vond ik véél erger dan bevallen zelf, vooral de spuiten van verdoving dat ze daarvoor geven :roll: en Femke lag dan ook aan andere kant van de kamer voor verzorging, dus vooral door dat gevoel had ik er zoveel last van denk ik.

Bij Sitske ook gescheurd, maar niet heel erg en kreeg de keuze van de vv om gehecht te worden of niet en heb voor niet gekozen en had er veel minder last van nadien. Dat trok zo niet als na de hechting bij Femke. En dag erna stond ik al praatje te maken met de buren op straat ;)

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor marijke77 » 06 sep 2010, 12:26

Eerlijk toegegeven had ik voor ik zwanger was schrik om te bevallen (maar geen fobie hoor), maar eens zwanger was die schrik verdwenen. Ik ben ingeleid geweest en ik ben zelf naar het ziekenhuis gereden voor de inleiding (mijn man was zenuwachtiger dan ik, dus misschien al goed dat het niet spontaan op gang kwam :lol: )
Wat ik wel nog goed weet,is dat ik tijdens de weëen op een gegeven moment heb gedacht dat het verhaaltje dat je de pijn van de bevalling direct vergeet een fabeltje moest zijn. Maar in mijn geval is het geen fabeltje (bij een hororbevalling zal dat wel anders zijn), ik weet het echt niet meer en als ik dat dan aan mijn man vertel dan verklaart hij me gek. Hij kan het echt niet vatten dat je een dergelijke pijn zomaar kan vergeten. Misschien lijdt hij wel aan tokofobie? :lol:
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor Thai » 06 sep 2010, 12:36

Hier gelooft T nog altijd niet dat ik mijn niet meer herinner wat een pijn ik had. En hij vind het dus heel raar dat ik nu al uit kijk naar de bevalling van ons 2de. Hij redeneert van je weet welk een pijn je toen had en je doet het terug opnieuw en je kijkt er zelfs naar uit :o
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Volgende

Keer terug naar De bevalling