Tokofobie of angst om te bevallen

Moderators: Sandy, Vivache

Re: Tokofobie of angst om te bevallen

Berichtdoor mini » 09 sep 2010, 20:35

Vivache schreef:ik had langs de ene kant een droombevalling want het is allemaal vanzelf in gang gegaan en het ging behoorlijk snel voor een eerste
maar anderzijds zijn er ook wat dingen die ik anders wil bij een tweede
ik zou zo graag zonder epi bevallen maar als ik weer van die rugweeën heb dan vrees ik dat ik er weer om zal vragen
en ik zal nu zeker aan de gyne zeggen dat we goed moeten kijken als het weer een sterrenkijker is, hoe dat op te lossen is
liever een keizersnede dan weer het risico op een verlamde arm :?

Het was een andere gyné zeker bij de bevalling, dan de onze? :?
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Vivache » 09 sep 2010, 21:35

ja dat was dien bruut, Van tendeloo of zoiets?
dat is het nadeel aan de zaterdagnacht bevallen natuurlijk
onze gyne is een crème van een mens eh
Vivache
Baby

Berichtdoor mini » 09 sep 2010, 21:39

Ah oké, da's nog één dak ni wens op de bevalling van een tweede (nummer twee op m'n lijst ;))
Ja onze gyné is super gyné!
Was blij dat ik een dag vroeger naar huis mocht van hem, ik moest enkel daags nadien terugkeren (hij zou me tussen twee patiënten nemen, voor de nietjes te verwijderen)
Zo gezegd, zo gedaan. Hij vroeg onmiddellijk of ik beter had geslapen en dat ik er toch een stuk 'frisser' uitzag.
Laatst bijgewerkt door mini op 09 sep 2010, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor Vivache » 09 sep 2010, 21:42

ja als ik hem een anderhalve week terug zag wist hij meteen nog wie ik was, hij begon meteen tegen J ook te babbelen over koetjes en kalfjes en zo
en ook, hij geeft veel uitleg, no nonsense, niet verbloemd ook
Vivache
Baby

Berichtdoor mini » 09 sep 2010, 21:48

Ik ben in mei, voor de eerste keer in het nieuwe ZH geweest en 'k was precies mijne weg al kwijt.
Ik kwam hem toevallig tegen in de gang en hij vroeg direct hoe het met Fientje was en of m'n litteken mooi hersteld was.
En wat ik daar deed, dat ik waarschijnlijk op de verkeerde afdeling liep. Toen ik vertelde dat ik een kennis opzocht, vroeg hij haar naam (hij wist direct te vertellen op welke kamer ze lag en hoe haar zoontje heette) Handig! ;)
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor kyrodu » 10 sep 2010, 09:22

Wij hadden indertijd ook een filmpje gezien over een bevalling,over longen met longkanker (was anti rook preventie) enz...
Van dat laatste hebben ze mij mogen buiten dragen,was degoutant.
Maar van die bevalling heb ik nooit geweten,deed mij niet zo veel.
Toen ik zelf zwanger was had ik gewoon het gedacht,het is er in geraakt en zal er wel uit geraken ook.
En ook hadden er al zo veel vrouwen voor mij dat ook gedaan,dus zou het mij ook wel lukken.
En het is gelukt!
Alleen een maand te vroeg,weeën stil gevallen dus opnieuw opgewekt,de epuderale was te sterk en ik had niks van gevoel meer waardoor ze mijn dochter er met hun handen en vuisten uit geduwd hebben.
Een knip die niet nodig was en een boertige dokter maakten het plaatje compleet. :roll:
Maar ondanks alles toch aangedurfd voor die tweede.
Die hebben ze in gang gestoken en mijn epuderale werkte zelfs maar half deze keer. :shock:
Maar toch gelukt met een klein scheurtje en heel wat pijn.
Het verlangen naar een derde was héél sterk en met al enkele ervaringen rijker wist ik wat er komen zou.
Daarom ook dat ik van de derde geen epuderale wou en inderdaad die bevalling verliep volgens mij veel beter.
Een klein scheurtje en de pijn,ja die was er (was een sterrekijkertje),maar viel beter mee dan van de andere bevallingen.
Zeker omdat alles natuurlijk in gang geschoten was en niks kunstmatig aan te pas is gekomen.
Van ons jongste was ik opmerkelijk banger dan van de andere drie geweest.
Waarom?
Geen idee.
Maar toch is alles na enkele keren vals alarm goed op gang gekomen en is mijn prinsesje zonder verdoving ,zonder scheur,toch heel vlotjes ter wereld gekomen.
Heb verdomd véél pijn gehad,iets dat ik noot zal vergeten,maar als ik mijn kinderen dan zie ,weet ik dat het méér dan de moeite waard was om mij over die schrik heen te zetten.
We zijn als vrouw tot véél in staat,de pijn die je dan voelt is voor een goed doel,en daar concentreerde ik mij op.
Bij iedere rugwee (heb van alle drie rugweeën gehad,nooit in de buik) die ik kreeg wist ik dat het een stapje dichter was naar de geboorte van dat kleine wondertje.
Ik heb drie schatten van vroedvrouwen gehad (de eerste heb ik bij de tweede bevalling ook gehad),en twee stagaires.
Dat laatste stagaireke hebben ze zelfs uit haar bed gebeld,en ocharme ze was er maar een drie kwartier en het was al gedaan.
Had eigenlijk zelfs medelijden met haar omdat ze voor mij uit haar bed gebeld was.
Het enige wat ze wou doen was mijn hand vast nemen op het moment dat Ona haar hoofdje kwam,maar ik ben gewoon wild rond mij beginnen rond slaan,wou niemand aan mijn lijf voelen,ze wou mij steunen en zelfs dat heb ik van haar af genomen. :oops:
Ze is zelfs de volgende dag nog eens komen kijken en zei dat ze blij was dat ze mijn bevalling nog net heeft kunnen meemaken en dat ze er uit geleerd had dat niet alle vrouwen op dezelfde manier gesteund willen worden.
Van de derde heeft de stagaire niks kunnen doen dan gewoon kijken en aanmoedigen want de vroedvrouw heeft de bevalling volledig zelf gedaan, de dokter van wacht was te laat. :roll:
Als ik alles zo eventjes laat bezinken heb ik eigelijk en gewone gezonde angst gehad om te bevallen.
De vrees en bezorgdheid over dat kleintje.
Die rugweeën waren geen pretje,en denk dat het daarom was dat ik van de vierde een schrik had om te bevallen.
Weten dat ik weer die rugpijn ging hebben.
Trotse mama van Kyana (1998),Ronan (2001),Duncan (2004) en Ona (2010)!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kyrodu
Blastocyste

Berichtdoor marijke77 » 10 sep 2010, 13:37

'k Denk dat de stagiaire die er bij mij bij was ook geleerd heeft dat niet iedere vrouw hetzelfde wil tijdens de bevalling :oops:
Zo stond ze de hele tijd klaar met een washandje en maar vragen of ze mijn gezicht mocht afvegen (want bevallende vrouwen hebben daar deugd van :roll: ), maar ik kon het echt niet verdragen dat ze aan mijn lijf zaten en heb dan eerst vriendelijk geweigerd. De keren erna iets minder vriendelijk geweigerd en dan na een stuk of tien keer heb ik kwaad geroep: "allé 't is goed als ge daarna maar stopt met zagen zenne" :oops: . Enfin, ze was hardleers en een paar seconden later stond ze daar weer met haar washandje. Naar 't schijnt heb ik toen zo kwaad gekeken dat ze het niet meer durfde vragen.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor Vivache » 10 sep 2010, 18:47

ik moest ook niet van dat washandje weten hoor ;) stond mijn man daar klaar, hij heeft het ook niet meer gedurfd :lol:
Vivache
Baby

Berichtdoor Hope » 10 sep 2010, 22:43

Dat hebben ze bij mij nooit gevraagd (gelukkig!!!)
Ik kon het ook niet verdragen dat iemand mij aanraakte, alleen tijdens een wee moest ik iemand zijn hand hebben om in te knijpen (volgens de kinesist mag dat normaal niet, maar die kon op dat moment de boom in)
Mijn vriend heeft toen elke wee wel mee gevoeld :lol: :lol:
Zijn vader belde op de moment dat ik in bad zat en dan moest hij met de sproeier elke keer over mijn buik gaan als ik een wee had. (dat deed deugd en nam de pijn van de wee weg)
Op de moment dat ik een wee kreeg, zat mijn vriend uit te leggen aan zijn vader wat er aan de hand was en was hij dus niet aan het sproeien.
Zijn vader heeft toen wel gehoord dat hij niet meer moest bellen. Denk dat ze dat een verdieping hoger ook gehoord hebben.
En daarna heeft hij ook niet meer durven bellen :lol: :lol: :lol:
(was eigenlijk meer aan het bedenken hoe ik mijn vriend kopje onder ging duwen in dat bad als hij niet vlug klaar stond met de sproeier. :oops: :oops: )
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Bolleke » 13 sep 2010, 17:51

Hier toch behoorlijk wat schrik om te bevallen!
Ik weet wel het zit erin, en het moet eruit!
Maar ik heb idd zo een schrik voor de knip,
en dan die verhalen dat je grote boodschap doet enzo!

Ik ben er voorlopig nog heel bang van,
maar tis nog veraf!
Tegen de tijd dat het zover is, wil ik wel met de gyn eens goed praten,
dat ik me toch een klein beetje kan voorbereiden!
Hoe meer voorbreid hoe minder angstig ik ben!
Afbeelding
Bolleke
Blastocyste

Berichtdoor Thai » 13 sep 2010, 17:54

1tip eet geen ajuin saus de avond ervoor ;) Heb dat dus gedaan en we waren te laat binnen om nog een lavamentje te krijgen :oops:
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Berichtdoor Vivache » 13 sep 2010, 17:55

:oops:
ja ik heb ook een lavement gehad maar was het blijkbaar niet allemaal 'kwijt'
Vivache
Baby

Berichtdoor Thai » 13 sep 2010, 17:57

nu ga ik er wel op staan dat ik een lavement krijg, geen 2keer hetzelfde aan de hand hebben :oops:
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Berichtdoor Sandy » 13 sep 2010, 18:02

Ik heb van Milan geen lavement gehad, ik denk dat de vroedvrouw dacht dat Milan in het toilet zou terechtkomen.... :lol:
Maar ja, dan heb je het wel zweten op de verlostafel hé? Ik heb me nooit eerder zo geschaamd als toen.....
Moest ik niet moeten bevallen, ik zou weggelopen zijn denk ik.

Ik heb bij beide bevallingen nooit vroedvrouwen-stagairs gehad. Wel bij mijn laatste bevalling een stagair gynaecologie.
Maar daar had ik geen last van, die keek alleen maar.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor ilse » 13 sep 2010, 18:28

bij sete lavement gehad..
bij Jurre geen maar meneer de assistent heeft wel vruchtwater in zijn gezicht gehad
Afbeelding

Afbeelding
ilse
Vruchtje

Berichtdoor ElLoLa » 13 sep 2010, 18:58

Amai, ik dacht dat ik de enigste was die dat voorhad.
Daar wordt dus niet over gesproken, he?
Ik weet nog dat ik me daar maar lag te excuseren tegen R., want het is ook gewoon... goor (bij gebrek aan beter woord) en ik had al schrik dat hij dan ook helemaal anders naar mij zou kijken :oops:
Maar hij zegt dat nu ook dat het enige wat blijft hangen over dat moment is dat ik daar maar sorry lag te zeggen, terwijl ik daar zo aan't afzien was.

Maar de vroedvrouw heeft gezegt dat dat best wel normaal is.
Maar omdat ik daar nooit iets van hoorde van anderen, dacht ik dat ik bijna de enigste was.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 13 sep 2010, 19:02

Niet dus Sarah....
Toen ik binnenging van Milan had ik goede weeën en 8 cm. Ik denk dat die vroedvrouw geen risico wou nemen, sebiet lag baby in de toiletpot.... :lol:
Ik heb ook 100den keren sorry gezegd....wat vreselijk met al die mensen rond je.
En het ergste van dit alles is, dat ik dat voelde komen. Ik kreeg een perswee en dan ook de drang om naar het toilet te gaan. En ik maar zeggen dat ik naar de wc moest. En maar herhalen en herhalen.
Maar ik lag in de verloskamer en de gyn was er al, dat ging natuurlijk niet.
Ik heb daar wel nooit over gesproken met Filip hoor....ik durf dat niet.... :oops:
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Bolleke » 13 sep 2010, 19:07

Ik zal bevallen in Mechelen, en daar zetten ze bij niemand een lavement!
Dus ja de kans daar is super groot dat je dus 'lost' :oops: :oops:

Ik ben gewoon vooral bang omdat ik nogal kleinzerig ben!
En ik heb schrik dak daar ga liggen en nie kan persen ofzo,
of niet hard genoeg. Of dat ik in paniek ga schieten en dat het dan
niet meer zal lukken ofzo!

Nochtans bij de pick up enzo, dan was ook altijd super zenuwachtig
en heel bang dat het niet zou gaan, maar toen ik de operatiezaal
binnen moest dan moet je daar ook in volle glorie gaan liggen,
en op die moment was dat gewoon anders!

Kwas wel altijd enorm blij dat mijn ventje dan zei als ik terug was
dat hij super trots was op mij!
Afbeelding
Bolleke
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 13 sep 2010, 19:10

tja, die mensen zijn veel gewoon hé, en ze steunen je wel 100% maar toch is het soms schaamtelijk

ik weet dat ik na een minuut of 40 persen echt dacht 'wat moet ik nu nog meer doen'
ik was echt wanhopig, niet dat het pijn deed, door de epi heen voelde ik nog de weeën maar het was doenbaar
maar ik was volledig uitgeput en Pepijn kwam niet en die hartslag verminderde steeds en zo
toen was ik echt in paniek
en als ze Pepijn er dan uitgetrokken hebben, ben ik immens beginnen beven
naar het schijnt is dat ook normaal
ik kon niet meer praten en beefde bijna de tafel af :?
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 13 sep 2010, 19:13

Bolleke schreef:Ik ben gewoon vooral bang omdat ik nogal kleinzerig ben!
En ik heb schrik dak daar ga liggen en nie kan persen ofzo,
of niet hard genoeg. Of dat ik in paniek ga schieten en dat het dan
niet meer zal lukken ofzo!

Ik ben ook geen held als het op pijn aankomt hoor.
Maar die pijn kan je niet vergelijken met pijn als je bvb in je vinger snijdt.
Dan weet je dat er iets mis is. Bij een bevalling weet je dat je niet doodgaat en dat het normaal is dat je pijn hebt.
Wees gerust, iedere vrouw krijgt haar kind eruit hoor. ;)
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

VorigeVolgende

Keer terug naar De bevalling