Thuisbevalling

Moderators: Sandy, Vivache

Thuisbevalling

Berichtdoor Beagle » 14 nov 2009, 21:31

Ik denk dat dit topic hier nog niet staat, maar als dat al zo is, laat het maar weten :)

Wie is er al thuis bevallen? Wie heeft plannen in deze richting?
Ervaringen, zowel positief als negatief zijn welkom! Alsook tips, raad en vergeet-me-nietjes :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beagle
Zwemmertje

Re: Thuisbevalling

Berichtdoor Marijke » 14 nov 2009, 22:37

Ik ben 2x thuisbevallen van twee prachtige meisjes. We zijn begeleid door twee vroedvrouwen vanaf het begin van de zwangerschap tot zelfs na de bevalling. Moesten we hier ooit nog voor een derde gaan, dan kiezen we opnieuw voor een thuisbevalling. We houden natuurlijk altijd in ons achterhoofd van moest er iets mislopen dat we dan direkt naar het ziekenhuis moeten gaan, zodat de ontgoocheling dan niet te groot is.

Thuisbevallen is echt wel de max, je voelt je vertrouwd met alles, er is enkel je man en de twee vroedvrouwen rondom je, er lopen geen onbekende mensen in je buurt die je nog nooit gezien hebt. Je bent geen nummer, je wordt niet overtuigd om naar flesvoeding over te gaan als de borstvoeding niet direkt lukt, je moet het vervoer niet doen van je thuis naar het ziekenhuis - die stress valt volledig weg of dat je wel op tijd zal zijn en niet in de auto gaat bevallen :) Je kindje krijg je direkt op je buik of in je armen als het geboren wordt en wordt niet direkt gewogen en gemeten of weggenomen door vreemde koude handen. Mijn kindjes werden onmiddellijk bloot op bloot gelegd op mijn buik en zo hoort het ook. De placenta werd niet meteen doorgesneden zodat de levensnoodzakelijke stoffen nog kunnen gegeven worden aan de baby totdat het niet meer klopt. De apgar-score wordt uitgevoerd naast de moeder en niet 10 meter verder waarbij de eerste seconden van contact tussen moeder en kind verloren gaan.

Ik heb twee vlotte korte thuisbevallingen gehad zonder veel pijn. De vroedvrouwen hebben alles voorzien, een zwangerschapsbal, een bevallingskrukje, ze zijn uitermate bekwaam in wat ze doen en hebben al massa's ervaringen achter de rug. Ze zijn ook meevoelend en je kan er haast alles aan kwijt.

Moest je nog vragen hebben, stel ze maar gerust en anders via pm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor g&f&s » 15 nov 2009, 12:28

Hey

Ik ben van Femke in kliniek bevallen en van Sitske thuis en bij Femke had ik ook een vlotte bevalling, maar mocht ik niet in bad wanneer ik het wou (ben 2 keer onder water bevallen) pas wanneer ik volledige ontsluiting had. Bij haar hebben ze water ook gebroken.

Bij Sitske kreeg ik 's morgens weeën, had 10 dagen ervoor met m'n vv mee op verlof geweest (gewoon in limburg en hadden alles bij voor eventuele bevalling) dag ervoor thuis gekomen, alles nog gepoest en bad klaargezet. Zondag dan eerst in bad gegaan om te zien of het echte weeën waren en dan ff gebeld naar vv. Ben daar 's middags nog even geweest om zitbal te halen (achter hoek) want de mijne was te klein. Dan hele dag op zitbal praatje zitten maken met m'n beste vriendin (die was erbij) en wat stomme films gekeken en tegen 16.40u begon ik echte pijn te krijgen, ben dan in bad gestapt m'n water in direct gebroken en had persweeën. Vv dan gebeld en die was net op tijd, had juist 7 minuten of 3 weeën werk en Sitske was er.

Dan uit bad gestapt met Sitske in m'n arm, in zetel gaan zitten terwijl navelstreng uitklopte en daarna pas doorgeknipt, Sitske was ook hele tijd dicht bij mij. Bij Femke vond ik dat verschrikkelijk dat ik op die tafel moest liggen voor nageboorte (die ik toen heb voelen lostrekken) terwijl Femke aan andere kant van kamer lag om gemeten en gewogen te worden en mede daardoor was die nageboorte precies wel pijnlijker. Bij Sitske kwam die er vanzelf uit...

Bij Sitske ook direct op de been, terwijl ik bij Femke meer last had van m'n scheur. Bij Sitske mocht ik zelf kiezen om wel of niet gehecht te worden omdat het niet echt nodig was en heb dat dan niet laten hechten.

Niet dat ik van plan ben om aan 3de te beginnen, maar zou zo weer voor thuis bevalling kiezen. En het is gewoon veel rustiger en minder stresserend om thuis te bevallen. vv kwam elke dag langs, die bracht soms zelfs eten mee (ok het was daarvoor al een vriendin van mij) maar heb dat toch als veel beter ervaren en ben op kwartiertje bevallen om het zo te zeggen, terwijl ik bij Femke meer pijn heb gehad omdat ik moest blijven liggen, omdat ze m'n water hadden gebroken enz...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Vera » 15 nov 2009, 14:05

Hier ben ik heel gelukkig dat ik drie keer thuis heb mogen bevallen. En drie keer met de twee dezelfde vroedvrouwen. Het was bij alle drie spannend of ik wel thuis zou kunnen bevallen omdat Amber geboren werd met 40 weken en 6 dagen, Zoë met 41 weken en 6 dagen en Jonas met 41 en 2 dagen. Bij Zoë was er nog een derde vroedvrouw die heeft foto's gemaakt. Bij alle drie de weeën opgevangen in bad en bevallen in de slaapkamer. Het is heerlijk om niet naar het ziekenhuis te moeten met hevige weeën. En al snel met het hele gezin samen te zijn. Niet alleen in het ziekenhuis slapen maar samen. De kinderen al snel kennis met elkaar laten maken. Bezoek krijgen wanneer jezelf wil. Hulp van de kraamzorg was heel fijn. De vroedvrouw laat je thuis op je eigen tempo bevallen dat heeft er voor gezorgd dat ik alleen bij Amber een schaafplekje had omdat ze snel geboren moest worden. Bij de meisjes had ik gelukkig niets. Ik ben echt heel gelukkig dat we niet naar het ziekenhuis moesten gaan dat was echt een teleurstelling geweest.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vera
Zwemmertje

Berichtdoor Marijke » 15 nov 2009, 15:05

Leuk dat er hier een paar mensen op het forum zijn die zijn thuisbevallen! Het is inderdaad een echte aanrader. Mijn buurvrouw overweegde het ook, maar haar man was ertegen en dan is het besluit snel genomen om dan toch in het ziekenhuis te bevallen.

Bij Emily's geboorte is Naomi erbij mogen blijven, ze moest heel stilletjes aan de rand van het bed gaan zitten en toekijken, het voelde zo heel natuurlijk aan in plaats van haar aan oma af te geven om op te vangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor Vera » 15 nov 2009, 15:16

Marijke schreef:Leuk dat er hier een paar mensen op het forum zijn die zijn thuisbevallen! Het is inderdaad een echte aanrader. Mijn buurvrouw overweegde het ook, maar haar man was ertegen en dan is het besluit snel genomen om dan toch in het ziekenhuis te bevallen.

Bij Emily's geboorte is Naomi erbij mogen blijven, ze moest heel stilletjes aan de rand van het bed gaan zitten en toekijken, het voelde zo heel natuurlijk aan in plaats van haar aan oma af te geven om op te vangen.

Heel bijzonder dat ze er bij was. Dat zou ik toch niet aangedurfd hebben.

Ja, dat vind ik ook wel leuk. Amber en Zoë zijn lang bij mij geweest toen ik de weeën aan het opvangen was. Tom heeft ze weggebracht en binnen paar uur was hun broertje daar. Tom is weer gaan halen en zijn waren de eersten die hun broertje zagen. Zulke mooie momenten. Amber besefte al dat ik pijn had met de weeën. Ze vertelde aan Moeke mama pijn.

Amber was ook als eerste die haar zusje zag.
Vera
Zwemmertje

Berichtdoor Kim » 15 nov 2009, 16:52

Hier ze er 3 van de 4 thuis geboren.
Brent, de oudste is in het ziekenhuis geboren. Mijn man had wat schrik voor een thuisbevalling...
De volgende 3 zijn wel thuis mogen geboren worden.
Bij Nine, is Brent naar bomma gegaan. Een uurtje later ben ik bevallen.
Toen Jade geboren zou worden, had ik gezegd dat ze erbij mochten blijven, maar ik kreeg het even moeilijk en toen hebben we ze toch maar laten ophalen. Weer een klein uurtje later ben ik bevallen, maar zonder vroedvrouw. Het ging ineens zo snel dat zij er niet meer op tijd is geraakt. Gelukkig waren de kindjes toen weg :-)
Bij de laatste had ik zoiets van, telkens de kindjes weg zijn, beval ik meteen, nu blijven ze thuis!
De jongste, die heel slecht sliep, had de bevalling al eens laten stilvallen, dus was zij een paar dagen bij een vriendin gaan slapen. (Had van woensdag weeën en ben pas zondag bevallen) Overdag was zij wel thuis, want de weeën bleven heel zwak doorkomen.
Uiteindelijk dan toch bevallen, kleine Jerrit zat vast en wilde niet draaien, maar hij is er dan toch uit willen komen :lol: kwamen de twee oudsten net naar beneden omdat ze iets hoorden. Jerrit was er nog geen 5 seconden uit. Dat vonden ze super!!
Mijn stiefzus was die nacht wel komen slapen om de kindjes op te vangen en wat te helpen in het huishouden enzo.
Kim
Zwemmertje

Berichtdoor Sylvie S » 15 nov 2009, 18:38

Ik ben geen voorstander van thuisbevallen. Zelf ben ik bevallen met een spoedkeizersnede en het was echt wel spoed. Indien ik thuis was bevallen zou mijn dochter het waarschijnlijk niet gehaald hebben. Mijn dochter heeft nog 3weken op neonatologie gelegen toen ze geboren was dus ik heb al die fijne eerste momenten een beetje gemist ... Nu hoop ik op een gewone bevalling en op een baby bij mij op de kamer. Maar geef mij toch maar een ziekenhuis!
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor g&f&s » 15 nov 2009, 19:16

@sylvie Ik heb toen ik aan het nadenken was over al dan niet thuis bevallen ook gedacht stel dat hartslag opeens omlaag gaat enz. Want dat was bij Femke het geval, nadat ze water gebroken hadden stroomde dat er enorm snel uit en juist daardoor ging hartslag omlaag en moest ik zuurstof bijkrijgen om dat in orde te krijgen. Moesten ze mijn water niet gebroken hebben dan was dat waarschijnlijk niet nodig.

Bij Sitske is mijn water 15 minuten voor bevalling gebroken, spontaan en vv is pas 9 minuten later aangekomen en tijdens m'n weeën luisterde ze ook nog naar hartslag. Had ook niet gevoel dat ik al ging bevallen voor die 15 minuten, anders had ik vv wel vroeger gebeld. Denk wel dat een vv het kan zien aankomen als het niet vlot gaat en in nederland bevallen de meesten ook thuis zonder problemen. Ok er zijn altijd uitzonderingen, maar tijdje geleden stond nog in de krant dat er in ziekenhuizen veel vaker tot KS overgegaan wordt omdat vrouwen daar veel te gespannen zijn en daardoor de bevalling soms ook vastloopt.

Niet elke vrouw mag thuis bevallen ook niet hoor, er zijn voorwaarden aan verbonden om het zo te zeggen en als je er zelf niet volledig achter staat (dit is dan in het algemeen gezegd) dan is het beter om toch naar kliniek te gaan, sommige vrouwen voelen zich daar veiliger, anderen zijn meer op hun gemak thuis.

Femke was er niet bij, heb dat overwogen als ze thuis zou geweest zijn, maar m'n vv dacht dat ze mss te gevoelig zou zijn, ook al omdat ze enorm aan mij hangt en me heel goed aanvoelt. Maar ze was die dat naar haar vader, dus dat kwam goed uit en heb haar direct na geboorte gebeld (heb foto dat ik aan het bellen ben net na bevalling :) ) en zij mocht als eerste weten wat het was, op vv en beste vriendin na natuurlijk. Haar vader vroeg eerst wat het was geworden, maar heb vlakaf gezegd dat ik dat eerst aan Femke wou zeggen.

Maar omdat het zo vlot ging zou ik het achteraf bekeken mss wel toegelaten hebben dat ze erbij was. Ze was toen al 5j dus das anders dan een kind van 2 omdat een 5 jarige al meer beseft hé.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Beagle » 16 nov 2009, 20:26

Bedankt voor jullie reacties!

Ik hoop ergens dat het deze keer iets vlotter gaat als de eerste bevalling (18u intense weeën, waarvan laatste 4 in ziekenhuis doorgebracht omdat het niet vorderde), zodat het toch nog een thuisbevalling mag worden.
We worden, zoals de vorige keer, begeleid door een hele toffe vroedvrouw, die er samen voor wil gaan.

Natuurlijk houd ik in mijn achterhoofd dat het weer een ziekenhuisbevalling kan worden, valiesje staat klaar ;)

Als iemand tips heeft om de weeën te trotseren, zijn ze altijd welkom :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beagle
Zwemmertje

Berichtdoor Kim » 17 nov 2009, 09:37

Hier werkte volgende dingen heel goed:
rondlopen
op de bal
in het zwembadje op handen en knieën, met een stevige druk van mijn man zijn hand op mijn onderrug

liggen maakte mijn weeën veel pijnlijker

veel succes!!
Kim
Zwemmertje

Berichtdoor Marijke » 17 nov 2009, 11:41

Inbeelding of fantasie heeft bij mij erg geholpen om de weeën op te vangen. Hier de fantasie tijdens het meemaken van een wee:
Ik stap op een berg naar boven, in het begin valt het stappen goed mee en is het een beetje bergop, dan begint de weg steiler te worden en is het vermoeiender. Ik zie het topje van de berg al, nog eventjes omhoog kruipen en eindelijk ben ik er, nu is het alleen nog maar bergaf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor g&f&s » 17 nov 2009, 17:13

Bij mij was die zitbal een wonder, eens erop leek ik geen echte weeën te hebben, eens eraf voelde ik dat enorm dus zonder bal hier geen bevalling ;) (maar tis niet aan de orde hoor :) ) en ik wil ook enkel onder water bevallen, op dat vlak heb ik geen vergelijk, maar ben ervan overtuigd dat het minder pijnlijk is.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor voetballover » 17 nov 2009, 17:22

tzou echt niks voor mij zijn,in een bad wou ik zelfs al niet zitten tijdens de bevalling,maar als dat jullie wens is,dan respecteer ik dat,ieder zn goesting he... :)
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor Vera » 17 nov 2009, 17:39

Bij Amber en Zoë heb ik de weeën in bad opgevangen. Bij Jonas heb ik weeën opgevangen achter de pc toen ik boterhammen voor het ontbijt van de meisjes aan het klaar maken was. En daarna nog wat weeën in bad. Aan een ziekenhuisbevalling had ik echt niet moeten denken. Hield er toch rekening mee als het veiliger was voor mij en of de baby was ik in het ziekenhuis bevallen. De vroedvrouwen nemen echt geen risico. Wanneer het duidelijk is dat er risico's zijn aan het thuisbevallen dan moet je naar het ziekenhuis.
Vera
Zwemmertje

Berichtdoor Mieke » 17 nov 2009, 18:59

en ik zal het komen vertellen als onze kleinste wondertje geboren is ;)
Mieke

Berichtdoor ElLoLa » 14 okt 2010, 06:13

Ik ben er ook over aan't denken om thuis te bevallen.
Moet je dan nog maandelijks naar de gyn?
Moet hij daar zijn toestemming voor geven?
Ik wou er graag ook een Doula bij, vermits ik daar zelf ook wil voor gaan "studeren".
Dan is het toch al fijn om een beetje ervaring op te doen.
R. staat er niet achter, achter een thuisbevalling.
Maar 't is iets dat ik altijd al heb willen doen.
En vermits dit hoogstwaarschijnlijk ons laatste is...
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor nonijn » 14 okt 2010, 08:16

Marijke schreef:Je kindje krijg je direkt op je buik of in je armen als het geboren wordt en wordt niet direkt gewogen en gemeten of weggenomen door vreemde koude handen. Mijn kindjes werden onmiddellijk bloot op bloot gelegd op mijn buik en zo hoort het ook. De placenta werd niet meteen doorgesneden zodat de levensnoodzakelijke stoffen nog kunnen gegeven worden aan de baby totdat het niet meer klopt. De apgar-score wordt uitgevoerd naast de moeder en niet 10 meter verder waarbij de eerste seconden van contact tussen moeder en kind verloren gaan.

Chapeau dat jullie dat zien zitten.
Maar wil toch eventjes reageren op het geen ik geciteerd heb. Ik heb Tobe wel onmiddellijk op mijn buik gekregen, heb hem er zelfs mee helpen uithalen. En voor de agpar-score werd hij niet weggenomen. Ik had niet eens gemerkt dat dat al voorbij was want ik vroeg de agpar-score: hebben we al gedaan zeiden ze. Hij werd zelfs nog niet onderzocht door de KA (agpar-score van 9, was dus ok), gebeurde pas de dag erna. Ze staan volledig achter skin to skin in ons ziekenhuis en laten het kindje op de blote borst van mama liggen. We zijn zelf zo naar de kamer verhuisd. Ik weet niet hoelang Tobe en ik zo gelegen hebben, zeker meer dan een uur. Heeft zelfs zo eerst nog wat bij mij gedronken. En ik denk dat we dan zelf gevraagd hebben of ze hem wilden meten en wegen omdat we het nodig hadden voor ons geboortekaartje en ondertussen hebben ze hem dan aangekleed.
nonijn
Zygote

Berichtdoor Marijke » 14 okt 2010, 09:07

ElLoLa schreef:Ik ben er ook over aan't denken om thuis te bevallen.
Moet je dan nog maandelijks naar de gyn?
Moet hij daar zijn toestemming voor geven?
Ik wou er graag ook een Doula bij, vermits ik daar zelf ook wil voor gaan "studeren".
Dan is het toch al fijn om een beetje ervaring op te doen.
R. staat er niet achter, achter een thuisbevalling.
Maar 't is iets dat ik altijd al heb willen doen.
En vermits dit hoogstwaarschijnlijk ons laatste is...

Eigenlijk ben je niet verplicht om naar de gyn te gaan.
Ik heb twee keer bij de gyn geweest: op 12w voor de nekplooimeting en op 24 w voor de algemene controle. Dat vonden we de voornaamste echo's. De gyn moet geen toestemming geven om thuis te bevallen, maar kan wel positief of negatief advies geven. De verdere opvolging gebeurt door de vroedvrouw en een paar weken voor de uitgerekende datum komt ze op bezoek om te willen weten waar je woont en waar je wilt bevallen.

Eén van de voorwaarden voor thuis bevallen is :
dat je binnen het half uur in een ziekenhuis moet kunnen zijn
en een normale, fysiologische zwangerschap, arbeid en bevalling
het mag vanaf 37 tot 42 weken zwangerschap.
Een epidurale mag niet bij de thuisbevalling, maar er zijn massa's tips om de pijn goed op te vangen, zie het boek Veilig bevallen van Beatrijs Smulders.

Als je onzeker bent over een thuisbevalling of je man is dat dan kunnen jullie altijd uitleg vragen aan jullie vroedvrouw.

Ik ben nu drie keer thuisbevallen en ik vond het telkens super. Bij mij is het eerder het omgekeerde, ik heb een afkeer voor ziekenhuizen :)
Als kind heb ik er zeker tien mensen van mijn familie zien sterven en zeker drie mensen van de ziekenhuisbacterie. Mijn papa is er ook heengegaan door een operatiefout. Het stinkt daar ook naar zieke mensen en er sterven daar dagelijks mensen, dus de energie zit daar volledig verkeerd voor mij om mijn kinderen daar geboren te laten worden. Maar ik heb wel altijd tijdens de bevallingen in mijn achterhoofd gehouden dat als er iets misloopt het ziekenhuisbezoek wel nodig is, daarvoor vind ik het wel goed, maar als alles goed gaat en er zijn geen complicaties zie ik geen reden om niet thuis te bevallen.

Ik had alvast twee supervroedvrouwen met jarenlange ervaring.

Ik promoot dus thuisbevalling :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor ElLoLa » 14 okt 2010, 09:16

Ik ga nog eens goed praten met mijn man. :mrgreen:
ElLoLa
Blastocyste

Volgende