Thuisbevalling

Moderators: Sandy, Vivache

Re: Thuisbevalling

Berichtdoor ilse » 14 okt 2010, 11:48

ElLoLa schreef:Ik ga nog eens goed praten met mijn man. :mrgreen:

Kim van engeltjebengeltje daar die heeft veel informatie hierover Sarah...
Afbeelding

Afbeelding
ilse
Vruchtje

Berichtdoor g&f&s » 14 okt 2010, 13:45

Ik kan perfect vergelijken, want van Femke in kliniek en van Sitske thuis bevallen en bij Sitske ging dat toch nog net iets beter ze. Heb wel 2 makkelijk en vlotte bevallingen gehad maar na Sitske stond ik dag erna al aan de deur te praten met de buren. Bij Femke moest ik op m'n rug liggen omdat ze m'n water hadden gebroken en Femke haar hartslag daardoor veel te laag ging. Mocht niet in bad wanneer IK het wilde, want had er tijdens eerste tijd geen behoefte aan, maar na water breken wel en toen moest ik wachten op volledige ontsluiting (maar na mijn gezaag mocht het toch bij 9cm :mrgreen: ) en ja Femke lag ver van mij voor de verzorging en terwijl werd ik gehecht, wat net door m'n kind te moeten missen veel pijnlijker zal geleken hebben. Heb Femke ook wel zelf uit water mogen halen.

Bij Sitske hele dag zitten kletsen met beste vriendin (die was bij bevalling ook) en pas op het eind in bad gestapt toen ik gevoel had dat het nodig was, direct is toen mijn water gebroken en had ik persweeën, vv was eigenlijk maar net op tijd (lees binnen om 16.55 en bevallen om 17.02u) Maar had echt niet het gevoel dat ik ze eender nodig had. Ze had me rond de middag ook nog gezien, omdat ik de zitbal ging halen bij haar, en ze woonde maar achter de hoek.

Na geboorte Sitske ook zelf uit water mogen halen, en ze blijven vasthouden tot navel was uitgeklopt en dan pas doorgeknipt. Net naast mij in de zetel werd ze gewogen en gemeten en aangekleed. Toen ik douche ging nemen was Sitske dan even bij m'n beste vriendin, maar dat was max kwartiertje.

En jij bevalt toch ook makkelijk hé Sarah, ik zou het toch overwegen dan ze, is echt een super ervaring!

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor bioMam » 14 okt 2010, 15:38

Ik ben de eerste keer in 't ziekenhuis bevallen en dat was een vreselijke nachtmerrie dankzij hun rotaanpak :x en tot verbazing van velen heb ik dan voor de tweede bevalling gekozen voor een thuisbevalling, wat ik de eerste keer eigenlijk ook had gewild maar niet heb durven doen ... jammer genoeg: als ik het eerder had geweten dan waren het 2 thuisbevallingen geweest.
Voor mij was dit veel beter. Mijn vroedvrouw is een geweldige vrouw en ik heb altijd contact met haar gehouden, zij het maar sporadisch, maar ik kende haar al van tijdens mijn eerste zwangerschap en zij heft met tijdens de tweede zwangerschap over het hele trauma van die eerste bevalling heen helpen geraken. De geboorte van R ging ook veel vlotter en dat is voor een stuk omdat 't een tweede kind was (een eerste kind moet de weg nog maken zoals ze dat zeggen) maar zeker ook door de schitterende begeleiding: ik had het volste vertrouwen in mijn vv en ik wist ook dat als het nodig was om naar het ziekenhuis te gaan dat ze mee zou gaan en bij me zou blijven, maar het was gelukkig niet nodig en ik was nadien ook veel sneller hersteld hier thuis en dan ben ik na de geboorte van J ook al maar 2 nachten in 't ziekenhuis gebleven hè - de bedoeling was toen om polyklinisch te bevallen, maar ja ...
Voor een derde gingen we in elk geval weer voor een thuisbevalling gegaan zijn.

Belangrijk is wel dat je een vv hebt waar 't mee klikt. Als je nog extra begeleiding wil - van een Doula of andere - dan bespreek je dat best ook ineens even met haar. Sommige vroedvrouwen doen al die begeleiding er eigenlijk grotendeels zelf al bij. Kraamzorg kan ik wel aanraden: dat hebben wij aangevraagd via de Kraamvogel en dat is toch wel een voordeel die eerste dagen zenne. Al legt elke helpster het accent wel wat anders, maar die hulp is sowieso welkom op zo'n moment hè, zodat jij je op de baby kan focussen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor ElLoLa » 21 okt 2010, 08:42

Ik denk dat ik het zal moeten schrappen; R. is er totaal niet voor te vinden. :(
Ik versta hem wel, hoor maar ja...
'k Zal gewoon weer één nachtje blijven en dan naar huis.
Of misschien bol ik het nog dezelfde dag af.
Als alles goed gaat natuurlijk...
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor sterretje » 25 okt 2010, 06:39

sven zag dat ook totaal niet zitten,een thuisbevalling,terwijl ik dat heel graag gedaan zou hebben.
Wij hebben dat dan opgelost door in de kliniek te gaan bevallen(waar ze tegenwoordig veel bevallingsvriendelijker werken),en na de koffie naar huis te gaan.
Bij arvid ben ik wel één nacht moeten blijven,omdat het zo een blitsbevallign was,en de kinderarts onze jongen nog even wou zien de volgende dag!
Afbeelding
Afbeelding
sterretje
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 27 okt 2010, 21:14

Dames, jullie bevallen hè ... laten jullie die mannen daar echt over beslissen dat thuis geen optie zou zijn?? :o
bioMam
Embryo

Berichtdoor Marijke » 27 okt 2010, 22:45

Ja het is erg hé Biomam en ik vind dat spijtig ook dat doordat de vele mannen 'non' zeggen op een thuisbevalling uiteindelijk de vrouw zwicht en in het 'zieken'huis gaat bevallen. Maar ik vind wel dat beide ouders er 100% er voor moeten zijn om thuis te bevallen zodat iedereen relaxed is tijdens de thuisbevalling.

Een goede voorbereiding vooral voor een eerste kindje vind ik ook noodzakelijk, zo hebben wij bij mijn eerste zwangerschap een groepscursus gevolgd bij de Kraamvogel in Antwerpen (Prenatale info en kine cursus: (10 lessen) zie http://www.kraamvogel.be/)
zodat we alles wisten over weeën opvangen, houdingen, bevalling enzovoort. Na die cursus wisten we een pak meer en ondanks dat ik soms niet geloofde dat er een baby uit mij kon komen, was ik een pak geruster en konden we beiden met een pak kennis aan de thuisbevalling beginnen. En daarbovenop hebben we supervroedvrouw met zeker 25 jaar ervaring.

Goh, zie mij hier gaan, ik kan het gewoon aan iedereen aanraden, elke vrouw met een gezonde zwangerschap en met een bed en badkamer in huis kan een thuisbevalling aan :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor ElLoLa » 28 okt 2010, 06:17

Ik ben ook van mening dat je daar beiden moet achterstaan.
Oké, WIJ bevallen wel maar zij zijn er om ons te steuenen.
En als R. nerveus rondloopt, dan zouden we nog ambras krijgen (want ik word lastig van nerveuze mensen) en da's ook niet te bedoeling, he.
En àls er dan iets mis zou gaan, dan weet ik dat R. mij dat (onbewust) erg kwalijk zou nemen.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor sterretje » 28 okt 2010, 12:43

ik vind toch ook dat er rekening met de man moet worden gehouden!Sven had vooral bang dat er 'iets' met de kleine zou zijn,en was van gedacht dat hij beter in het ziekenhuis was dan...ik was daar veel geruster in,maar heb rekening gehouden met zijn gevoelens en gedachten,net zoals hij ook met mijn gevoelens en gedachten rekening hield.
Thuisbevallen moet je BEIDE achterstaan,vind ik!
Afbeelding
Afbeelding
sterretje
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 28 okt 2010, 16:07

Tja, ik heb me 1 keer laten imponeren door de meningen van de omgeving en was sindsdien gesterkt in de wetenschap dat ik dat noooooooooit meer zo wou en ik heb nog altijd spijt dat ik toen niet ineens voor een andere aanpak heb gekozen en A heeft heel de lijdensweg wel mee gedaan en stond dus ook achter mij, maar ik weet ook dat hij mijn meningen en keuzes enorm respecteert & het mooiste is dat hij nadien aan anderen vertelde dat dit toch wel een veel mooiere bevalling was dan die horror in 't ziekenhuis en tja, we wisten ook wel dat het ziekenhuis plan B moest blijven voor noodgevallen, maar ik wist dat mijn vv in dat geval mee zou gaan en bij ons zou blijven en dat was veel waard ... maar ik wou echt alles op alles zetten om thuis te kunnen bevallen hè. 'k Heb trouwens het hele ziekenhuistrauma maar pas wat verwerkt nadat het hier thuis zoveel vlotter was gegaan, maar er zijn nog veel mensen die uitgaan van het "hoe het hoort" en ik vond heel die aanpak verschrikkelijk. Als ik dan nu mensen over hun zgn. goede bevallingen bezig hoor met die typische ziekenhuisverslagen dan vraag ik me wel eens af of het nu aan mij ligt dat ik dat zo vreselijk vind of aan hun onwetendheid dat zij dat wel OK vinden, maar voor mij marcheert dat dus niet. Trouwens, ik ken er ook die met een vv in het ziekenhuis bevallen zijn en zelfs die dat van plan waren en bij wie het dan toch een thuisbevalling werd doordat het plots heel snel ging dus je weet maar nooit ... ;) :mrgreen:
bioMam
Embryo

Berichtdoor mini » 28 okt 2010, 16:51

Hier is thuisbevallen geen optie, aangezien ik al een KS heb gehad.
Ook al kan ik in principe natuurlijk bevallen, dan zal het sowieso in het zh gebeuren. :(
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Boke » 28 okt 2010, 17:14

Ik ben zowieso tegen thuisbevallingen, maar dat zal eerder te maken hebben met de geboorte van onze eerste zoon (zuurstoftekort). Ik zou het risico veel te groot vinden en moest ik toen thuis bevallen zijn, had het er nog veel erger uitgezien voor hem. Nu konden ze hem direct beademen en in de couveuse leggen. Uiteindelijk heeft hij er een algemene ontwikkelingsachterstand aan overgehouden, maar ik mag er niet aan denken wat er was gebeurd als hij thuis was geboren :?
Boke
Vruchtje

Berichtdoor Marijke » 28 okt 2010, 17:46

bioMam schreef: ...maar er zijn nog veel mensen die uitgaan van het "hoe het hoort" en ik vond heel die aanpak verschrikkelijk. Als ik dan nu mensen over hun zgn. goede bevallingen bezig hoor met die typische ziekenhuisverslagen dan vraag ik me wel eens af of het nu aan mij ligt dat ik dat zo vreselijk vind of aan hun onwetendheid dat zij dat wel OK vinden, maar voor mij marcheert dat dus niet.

BioMam, je neemt me de woorden uit mijn mond. Ik lees ook veel ziekenhuisverslagen en vind het meestal ook niet zoals het moet zijn voor de gezondheid van de mama én het kind. Ja onwetendheid, nochtans zit het in ons, onze over -of in mijn geval grootouders bevielen ook thuis en toen was dat héél normaal hoor. Hoe snel dat alles gemixt wordt in onwetendheid, ge moest eens weten. Wie kan nu nog zonder gsm? Tien jaar terug hadden alleen de snobs er één. Ga ik te snel?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor ElLoLa » 29 okt 2010, 05:29

Ik denk wel dat ik een Doula ga inschakelen, vermits ik daar zelf ook voor wil gaan "studeren".
Zo heb ik de ervaring al en kan ik zien wat dat allemaal inhoudt.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor Vera » 01 apr 2011, 13:54

Boke schreef:Ik ben zowieso tegen thuisbevallingen, maar dat zal eerder te maken hebben met de geboorte van onze eerste zoon (zuurstoftekort). Ik zou het risico veel te groot vinden en moest ik toen thuis bevallen zijn, had het er nog veel erger uitgezien voor hem. Nu konden ze hem direct beademen en in de couveuse leggen. Uiteindelijk heeft hij er een algemene ontwikkelingsachterstand aan overgehouden, maar ik mag er niet aan denken wat er was gebeurd als hij thuis was geboren :?

Mijn dochtertje heeft ter ondersteuning hier thuis wat extra zuurstof gekregen. De vroedvrouw had die bij.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vera
Zwemmertje

Vorige

Keer terug naar De bevalling