Steeds minder mannen toegelaten in verloskamer

Moderators: Sandy, Vivache

Steeds minder mannen toegelaten in verloskamer

Berichtdoor Vivache » 22 feb 2011, 21:32

vanop www.hln.be

Een bevalling doet wat met man. Niet alleen raakt hij danig onder de indruk, de ervaring tast mogelijk ook zijn libido aan. Meer mannen krijgen daarom geen toelating meer om bij de geboorte tussen de benen van vrouwlief te gluren. Zo nemen ze plaats achter het bed of buiten de verloskamer. Aanstellerij of juiste keuze?

Annelien Coorevits liet een tijd geleden verstaan dat haar lief Olivier Deschacht vanop de zijlijn mag toekijken hoe zijn baby ter wereld komt. De vrees om nadien niet meer aantrekkelijk te worden bevonden door manlief, is te groot. De bevalling zou zijn zin in seks wel eens kunnen verknoeien.

Onaantrekkelijk
De ex-miss blijkt niet de enige met dergelijke gedachten. Steeds meer gynaecologen zien vrouwen die hun man buiten de verloskamer houden uit vrees dat zij hen nadien onaantrekkelijk vinden. Seksuologe Evy Ferrari spreekt dat niet tegen. In een interview op Studio Brussel stelt ze dat als mannen onvoldoende begeleiding ontvangen, ze angstig riskeren te worden. Het gevoel het vijfde wiel aan de wagen te zijn, geeft hem een waardeloos en onmachtig gevoel.

Mystiek verdwijnt
Ook een Franse topgynaecoloog stelt dat de mystiek van een vrouwenlichaam op die manier verdwijnt in het hoofd van een man . Het vrouwenlichaam krijgt plots een heel andere functie dan enkel aantrekkelijk te wezen. Na de geboorte kan de seksuele aantrekkingskracht tussen een koppel verdwijnen en het zou niet de eerste keer zijn dat dit tot een scheiding leidt. Sommigen mannen kampen zelfs met een postnatale depressie nadat ze hun vrouw in pijn hebben zien bevallen.

Functie
Zijn mannen dan toch overbodig in het heetst van de strijd? "Niet helemaal", stelt seksuologe Ferrari. Door aanwezig te zijn, scherpt hij zijn vadergevoel aan en kan hij op sommige momenten wel degelijk ondersteunen. Een grote rol ligt volgens haar weggelegd bij de vroedvrouw. Slaagt die erin om de arbeid en bevalling goed te begeleiden en hem een functie te geven, voelt een man zich ook beter betrokken." (lees: komt hij minder gehavend uit de bevalling.

Keizersnede
De Britse gynaecoloog Michel Odent is resoluter. "Een toekomstige vader blijft beter weg bij de geboorte. Zijn aanwezigheid zorgt voor een langere en moeilijkere bevalling. Als mannen aanwezig zijn, is vaker een interventie met medicijnen of een keizersnede nodig. Ik heb beide soorten bevallingen gedaan. Ik kan uit mijn eigen ervaring de conclusie trekken: een bevalling zonder man is beter. De toekomstige papa maakt de moeder meer gespannen, waardoor ze meer adrenaline produceert. Dit vertraagt de productie van oxytocine, een hormoon dat vitaal is voor de geboorte en zo duurt de bevalling langer. Als een vrouw dit hormoon niet vrijmaakt, zijn de weeën minder hevig en verloopt alles moeilijker. Zo zou de stijging van het aantal keizersneden de laatste jaren voor een deel aan de aanwezigheid van de vader liggen".

Eigen keuze
"Aanwezig of niet, het is de individuele keuze als koppel", stelt de seksuologe. "Het kan perfect dat een man uit de verloskamer blijft als een vrouw of man zich daar het best bij voelt. Vergeet niet dat de aanwezigheid van een man nog maar enkele tientallen jaren bestaat. Vijftig jaar geleden was zijn afwezigheid schering en inslag."

Nodig en overbodig
De beslissing om er al dan niet bij te zijn moet weldoordacht en op voorhand doorgenomen worden. Ook al wil papa kost wat kost erbij, het vrij zicht op bloed, tranen, slijm, vruchtwater en de geboorte kan ook voor de moeder onaangenaam zijn. Als vader in spé het goed doet, kan zijn aanwezigheid echter zeer waardevol zijn. Hij is nodig en overbodig tegelijk. (lvl)
Vivache
Baby

Re: Steeds minder mannen toegelaten in verloskamer

Berichtdoor Vivache » 22 feb 2011, 21:32

benieuwd wat jullie mening is :mrgreen:
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 22 feb 2011, 21:39

Niet akkoord! Dan ben ik wel persoonlijk hé.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om mijn ventje uit de verloskamer te weren! Ik was nog zo blij dat hij er was.
En niet tussen de benen piepen, go ja.
Toen ik aan het bevallen was en zo net beginnen persen (bij Yana) toen waren blijkbaar de haartjes te zien. En de vroedvrouw trok mijn spel nog eens extra open zo van "kijk ne keer papa, wie daar zit!" :lol:
Naar mijn weten heeft hij geen trauma opgelopen zunne ;)
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor bioMam » 22 feb 2011, 22:28

:shock: :shock: We gaan toch niet terug naar de middeleeuwen zeker? Allée komaan hè. 'n Vader moet zijn bevallende vrouw maar steunen (masseren als zij da wenst en zo ;) dat is veel beter dan ergens achter de zijlijn staan) en hij heeft toch wel 't recht om zijn kind ter wereld te zien komen zeker. Wat een idee om dat niet toe te laten. :roll:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor elien » 23 feb 2011, 08:12

ik zou toch ook mijn ventje niet kunnen missen zenne naast mij.

Tis zelfs zo dat onze Kurt nooit foto's heeft willen nemen terwijl ik aan het bevallen ben. Wel van ervoor en als de baby er juist is, maar niet van tijdens. Hij zegt altijd dat dat zijn moment is. :D
En ik heb ook niet echt de indruk dat het zijn libido aantast ofzo zenne :roll: :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
elien
Blastocyste

Berichtdoor Gucci » 23 feb 2011, 08:44

ik vond mijn vriend een hele aanwinst bij mijn bevalling. die ondersteuning aan mijn hoofd was echt wel nodig, want op een bepaald ogenblik is hij toch even gaan piepen en dan moest hij snel terug op zijn plaats om mijn hoofd te ondersteunen.
zelf vond ik dat wel niet zo leuk dat hij ging gaan kijken naar 'down under' maar mijn hoofd stond er niet naar om op die moment er iets van te zeggen, en hij kon zijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen blijkbaar. zijn libido heeft er allesinds niet onder geleden ;)
maar qua morele steun, tijdens de arbeid zelf, heb ik totaal niets gehoord van wat de mensen rondom mij zeiden. ik was volledig in mezelf gekeerd. voor en na de echte arbeid had ik er natuurlijk wel veel aan op alle vlakken.
ik zou mij maar eenzaam gevoeld hebben zonder mijn vriend naast mij (en iemand anders zou ik er niet bij gewild hebben)
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Berichtdoor anneliefje » 23 feb 2011, 08:54

Persoonlijk vind ik het een preutse gedachte dat de man er niet bij 'mag' zijn, laat staan kijken.
En laat dat laatste nu ook eens het laatste van mijn gedachten geweest zijn tijdens de bevalling. Toen was ik echt niet aan het denken of zeggen "nee niet kijken"
Dat is iets dat hij maar zelf moest uitmaken, ik was ons kind ter wereld aan het brengen ;)
En de aanwezigheid van de man zou de bevalling vertragen? Daar heb ik toch niets van gemerkt, 2x hééél vlot gegaan!

En even terug op Annelien Coorevits, ik heb dat artikel gelezen (in de Story dacht ik, ja ik ben een boekskes madam :mrgreen: ). Toen ik aan die passage kwam dat hij zeker niet mocht kijken, dacht ik echt "allé, mens, dan ben je Miss geweest, heb je half naakt voor heel België gestaan maar je vent mag niet kijken hoe je bevalt" :roll:
Soit, heel persoonlijke mening hé :)
Mama van Linus, 6 jaar en Elias, 3 jaar.
Lid sinds november 2005. Actieve lezer, iets passievere reactie-gever ;-)
anneliefje
Vruchtje

Berichtdoor natalie » 23 feb 2011, 10:05

ik was ook blij dat mijn vriend bij was hoor .We gingen altijd samen naar gyn bij beide zwangerschappen en voor mij was het nie meer dan normaal dat hij bij de bevalling was groetjes Natalie
natalie
Vruchtje

Berichtdoor kyrodu » 23 feb 2011, 11:06

Sandy schreef:Toen ik aan het bevallen was en zo net beginnen persen (bij Yana) toen waren blijkbaar de haartjes te zien. En de vroedvrouw trok mijn spel nog eens extra open zo van "kijk ne keer papa, wie daar zit!" :lol:
Naar mijn weten heeft hij geen trauma opgelopen zunne ;)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Hier heeft hij alle 4 onze kinderen zien geboren worden.
En ook van de oudste was het van kijk eens papa, al dat haar.
Van de jongste heeft hij foto's getrokken.(en ja ook van toen haar hoofdje kwam piepen :oops:,ik wou dat )
Maar het heeft zijn libido niet aangetast zenne! :oops:
Hij vind mij nog altijd even aantrekkelijk als voor we kinderen hadden.
En de gedachte dat hij er niet zou geweest zijn.
Neen,zijn aanwezigheid vond ik echt wel iets waar ik veel aan gehad heb.
Ook al mocht er niemand aan mij komen of ze riskeerden een blauw oog. :lol:
Trotse mama van Kyana (1998),Ronan (2001),Duncan (2004) en Ona (2010)!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kyrodu
Blastocyste

Berichtdoor inneke » 23 feb 2011, 12:24

Libido aangetast???

Ik heb het gevoel dat mijn man me nog aantrekkelijker vind als voor de geboorte van Louis... Daar is helemaal geen probleem me hoor!!
En ja, hij heeft ook de haartjes ed. gezien dus in volle glorie. Ik vond het heel fijn dat hij erbij was en hij had niet moeten proberen er niet bij te zijn.

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor mel » 23 feb 2011, 12:48

bij Thomas is mijn vriend constant bij mij gebleven en toen vond ik dat ook nodig maar bij Noah heeft hij enkel de laatste 10 min. meegemaakt en dat vond ik ook niet zo erg.
maar bij Noah heeft het van de eerste pijn maar 3 uurtjes geduurd en bij Thomas 18 uren dus ik was helemaal doodop toen maar bij Noah werkte de epi geweldig goed ;) en heb zelfs nog geslapen tot een halfuurtje voor hij er was :D
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor voetballover » 23 feb 2011, 12:56

Kristof heeft daar eigenlijk weinig problemen mee gehad , ik was er zelf bang voor,omdat hij het zowieso niet voor bloed heeft , maar hij is gaan zien toen ze zeiden dat het hoofdje daar was,mij stelden ze voor om via een spiegel te kijken,maar nee,dat hoefde voor bibi niet. :? :lol:
Hij was alleen verschoten van 'het gat' dat zo'n baby achterlaat.
Toen Xanthe er al uit was , en net voor de gyne ging beginnen hechten , mocht hij eens komen zien en ik hoor hem nog zeggen ' moh , daar kan nen bowlingbal door , hoe moet ik diee van mij ;) daar ook nog ooit is gaan insteken :lol: ' , maar de gyne stelde hem gerust dat dat nog een beetje gehecht en aangespannen wordt. :lol: :D
maar invloed op ons later sexleven heeft dat niet gehad nee :mrgreen:
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor Hope » 23 feb 2011, 13:36

Ik vind dat mannen wel vaak als pubers worden voorgesteld :roll:
Als een man echt zo reageert dat hij liever de bevalling van zijn zoontje/dochtertje niet wilt meemaken omdat zijn libido anders wordt aangetast
dat hij ook niet echt klaar is om aan kinderen te beginnen hoor.
Of zoals die Annelien Coorevits...hoe kinderachtig kan je reageren?! :shock:
En dat is dan mijn mening hè!
Wat is er belangrijker? je kind en de band die een vader krijgt met het kind als hij de bevalling mee maakt of sex?
Ik vind dat als een vader zijn kind ter wereld ziet komen dat dat toch nog altijd voor een zekere band zorgt ipv dat hij buiten staat te wachten.

Mijn vriend moest er bij zijn en ook hij had het niet anders gewild.
Hope
Blastocyste

Berichtdoor elien » 23 feb 2011, 15:04

ik veronderstel dat ze dan ook geen borstvoeding zal geven, want hare vent zou zo maar eens dat kindje aan haar borst moeten zien :shock: :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
elien
Blastocyste

Berichtdoor Boke » 23 feb 2011, 15:10

Mijn enigste reactie; Oh my God!!!
Ik had vroeger zo één in de klas zitten die schrik had om zwanger te worden omdat ze dan zou verdikken :shock: Dan heb ik zoiets van: begin er dan gewoon niet aan
Ik vind het gewoon belachelijk. Mijn man heeft mij drie keer met benen open zien liggen en de laatste keer heeft hij zelfs mijn ganse buik open zien gesneden worden en daar is hij nu soms niet goed van, maar hij vind me nog steeds even aantrekkelijk als vroeger. Misschien nu zelf meer dan vroeger :mrgreen:
Boke
Vruchtje

Berichtdoor Nath » 23 feb 2011, 15:37

Ik wil toch ook dat mijn man erbij is hoor!

Als hij niet wil dan moet hij niet gaan kijken "down under", maar ik verwacht toch wel dat hij bij me is en me steunt ;)
Afbeelding
Nath
Zygote

Berichtdoor Hope » 23 feb 2011, 15:43

Wij hebben trouwens heel de bevalling op foto staan. (een ijverige vroedvrouw had mij verkeerd verstaan :lol: )
Mijn vriend wist niet dat dat op foto stond, kwam thuis en wou de foto's bekijken...hij heeft de bevalling nog eens mogen bekijken van een andere kant :lol:
En hij zei zelf dat het eigenlijk wel 'mooi' was om te zien...het is uiteindelijk wel zijn zoontje dat op de wereld komt hè!
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Schorpioentje73 » 23 feb 2011, 20:30

Ik vind het ook maar stom zenne dat de papa nie zou mogen kijken, ale zeg.
Nu ik ben 3 keer met keizersnede bevallen, de eerste keer zat hij naast mij, te piepen achter den doek maar wist niet dat hij van zijne stoel mocht :mrgreen: .
Den 2e keer stond hij achter de gyn :roll: , gewoon mij in mijne buik te kijken, en schoon dat dat was brrrrrrrrrrrrrrrrrrr, ik durfde zelfs nie omhoog kijken want die ferme joekel van een lamp weerspiegelde alles, en hij vond dat echt interessant he.
Van nummer 3 heeft hij weer staan kijken, hij ging zelf bijna in mijne buik kruipen om te zien had hij moeten kunnen.
En een trauma heeft hij er ook nie aan overgehouden, hij heeft zelfs foto's genomen en dan were gewist omdat ik er nie ging tegenkunnen :roll: :lol:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Schorpioentje73
Vruchtje

Berichtdoor Vivache » 23 feb 2011, 20:34

ik was blij dat J erbij was
toch iemand die je kent en die je vertrouwt eh
maar J vertelde wel dat hij zich ambetant voelde omdat hij me niet kon helpen
in de arbeidskamer wou hij met een washandje maar ja het hielp me niet en toen voelde hij zich wat 'verloren', hij wou me helpen maar wist niet hoe
en in de bevallingskamer is hij een grote steun voor me geweest, gewoon omdat hij mijn hand vasthad, al moet ik zeggen dat ik even heb moeten lachen toen ik hem constant 'komaan V, je kunt het' hoorde zeggen :lol:
hij vertelde me wel achteraf dat hij toen hij bij Pepijn stond waar ze hem aan het beademen waren, even naar mij keek, de nageboorte kwam just af en dat vond hij toch minder smakelijk ;)
maar nu echt om te zeggen dat hij dat nog voor hem ziet, dat denk ik niet, en het libido is ook nog steeds hetzelfde denk ik :lol:
tzijn toch maar onvolwassen venten, pubers idd die zo zouden denken hoor
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 23 feb 2011, 20:36

voetballover schreef:Hij was alleen verschoten van 'het gat' dat zo'n baby achterlaat.
Toen Xanthe er al uit was , en net voor de gyne ging beginnen hechten , mocht hij eens komen zien en ik hoor hem nog zeggen ' moh , daar kan nen bowlingbal door , hoe moet ik diee van mij ;) daar ook nog ooit is gaan insteken :lol: ' , maar de gyne stelde hem gerust dat dat nog een beetje gehecht en aangespannen wordt. :lol: :D

Wat leuk als ik dit lees! :lol:

Wij hebben ook foto's van ikke met de benen open en er een camera tussen zunne.... :mrgreen: Ik vind dat mooie foto's..... :D
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Volgende

Keer terug naar De bevalling