Groep B streptokokken

Moderators: Sandy, Vivache

Groep B streptokokken

Berichtdoor jenny » 10 sep 2009, 21:27

deze morgen naar de gynae geweest en daar bleek ik positief te zijn aan de streptokokken...

nu heb ik het al meer gehoord en dat door middel van antibiotica het bacterie kan geholpen worden, maar toch maak ik me zorgen...en zoals gewoonlijk niet kunnen laten om op het internet te kijken :? :roll:

zijn er hier nog die positief waren...is alles goed verlopen?? niets aan jullie boeleken overgedragen?? moet ons schatje nog meer testen ondergaan??? mits hij al volledig gescreend zal worden op cmv-toestanden...

alvast dikke merci voor jullie hulp :D
AfbeeldingAfbeelding
Femke, 40w1d bij mama, geboren op 12/02/2007 om 12h05, 3,950gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo, 39w6d bij mama, geboren op 21/09/2009 om 7h07, 3,760gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo is ermee gestopt, het waren fantastische momenten, bedankt lieve schat.

AfbeeldingAfbeelding
jenny
Zygote

Re: Groep B streptokokken

Berichtdoor Vivache » 11 sep 2009, 05:17

ik heb het zelf niet gehad, maar mijn zus wel
ik kan je enkel maar gerust stellen hoor
dat komt heel veel voor en houdt eigenlijk niks in
je moet enkel wat vroeger naar het hospitaal want ze moeten je idd antibiotica geven
dat is om te voorkomen dat de streptokokken op je kindje overgedragen zouden worden
na de bevalling moet je zeker nog 1 dag in het hospitaal blijven zodat ze kunnen zien of je kindje dan idd niet besmet is
maar veel testen doen ze daar niet op hoor - eigenlijk kijken ze gewoon of het niet ziek wordt
en ik dacht dat er amper nog een kindje ziek werd, net door die antibiotica
Vivache
Baby

Berichtdoor g&f&s » 11 sep 2009, 08:30

Denk ook niet dat je je teveel zorgen moet maken hoor, heb me er bij Sitske zelfs niet op laten testen en gewoon ontspannen thuis bevallen en m'n vv hield Sitske dan wel goed in het oog, temperatuur vaak meten enz, maar ze heeft toch niks gehad van ziekte verschijnselen enz.

Voor die CMV moet je wel weten dat die uitslagen vals negatief of positief kunnen zijn dacht ik, heb dat toen ik zwanger was van Sitske ook allemaal opgezocht omdat Femke haar kleuter juf daarmee thuis zat en ik wou weten wat en hoe. Heb mezelf er ook niet op laten testen, omdat je je dan enkel nog ongeruster gaat maken en je er toch niks aan kan veranderen. Mss dat ze ondertussen al andere testen hebben die wel juistere uitslagen geven hé.

Maar als je in ziekenhuis bevalt zal je idd voor je bevalling een baxter krijgen met AB, dat is ongeveer 4u voor effectieve bevalling dat ze dat moeten geven, maar er zullen er altijd wel zijn die niet op tijd zijn en bvb sneller bevallen hoor. Ze zullen jullie zoontje dan wel goed opvolgen ook.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor jenny » 11 sep 2009, 08:40

ja die cmv toestanden kunnen effectief vals positief zijn, heb het ook meegemaakt tijdens mijn bevalling, iets anders kan die waardes beïnvloeden enzo...enfin...:) ik probeer er niet al teveel aan te denken, maar ik weet dat mijn boeleken veel van die bloedtesten zal moeten ondergaan...
ivm cmv, mononucleose en nu voor die streptokkeken...

heb ook al gelezen dat die streptokokken 2x een baxter moet hebben 2x4uur, en dat er velen dat niet halen...man man man...t'lijkt erop dat het gewoon goed in het oog moet gehouden worden daarachter dat hij geen koorts zal maken...maar bon, t'is toch weer een zorg meer :( ben echt niet gespaard geweest tijdens die 9 maanden en toch ervaar ik deze ook als zooo zalig...

enfin, als ik de reactie zag van mijn gynae, moest ik me zzzzzzzzzeeeekkkeeerrrr geen zorgen maken, 1 op 5 vrouwen heeft dit....dus hij zal wel weten wat doen zeker ;)...maar toch zal ik blij zijn te weten dat ons manneke niets mankeerd en dat hij zalig kort bij mij zal mogen liggen :)
AfbeeldingAfbeelding
Femke, 40w1d bij mama, geboren op 12/02/2007 om 12h05, 3,950gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo, 39w6d bij mama, geboren op 21/09/2009 om 7h07, 3,760gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo is ermee gestopt, het waren fantastische momenten, bedankt lieve schat.

AfbeeldingAfbeelding
jenny
Zygote

Berichtdoor boo » 11 sep 2009, 10:53

pff, ik mis op zo'n momenten het vorige forum wel, daar had ik al een heel stuk geschreven... ;)

eerst en vooral, je moet je geen zorgen maken jenny!

zoals je gyn zegt, zijn heel wat vrouwen ermee besmet. je beseft dat niet eens. het is een bacterie die normaal op je huid leeft, maar dus af en toe ook in de genitale streek voorkomt. niet alleen tijdens de zws hoor, anders ook, maar dat heeft geen belang.

het probleem is dus, dat als je dat hebt tijdens je bevalling (daarom wordt 't pas op het einde van de zws getest), en je baby passeert erdoor, de baby besmet kan geraken.
daarom krijg jij gedurende je arbeid AB. om de 4u een nieuwe dosis, en eigenlijk moet je minimum 2 dosissen krijgen. maar ook met 1 dosis ben je al behoorlijk beschermd hoor!

er wordt normaal gezien gestart vanaf je goed in arbeid bent, of vanaf je vliezen gebroken zijn.
voor jou is het dan belangrijk om als je vliezen thuis breken, niet nog een paar uur thuis af te wachten, maar rustig naar het ziekenhuis te gaan. vermeld het ook nog eens aan de vv als je binnenkomt!

als je je 2 dosissen AB hebt gehad, worden er normaal gezien nog zelden extra testen gedaan. gewoon een goed oogje op de baby houden.

toch even nog dit: persoonlijk vind ik dat iedereen zich zou moeten laten testen. GBS kan immers ook nog laattijdig een ziektebeeld geven bij de baby, als je al thuis bent.
en ook in het ziekenhuis, als het een echte besmetting is kan het op enkele uren tijd heel snel evolueren naar een levensbedreigende toestand.

iemand die ik ken haar gyn had het niet getest, en uiteraard was ze toch positief. maar dat wist natuurlijk niemand. toen haar dochtertje 3 weken was, is het met spoed opgenomen met een bacteriele hersenvliesontsteking, door de GBS. 't kindje heeft het maar op het nippertje gehaald, een uur later was ze er niet meer geweest...ze heeft uiteindelijk 2 weken in 't ziekenhuis gelegen. en mogelijk houdt ze er nog wat aan over: gehoor- of oogproblemen.
't kindje had weinig symptomen, geen koorts, alleen ging ze huilen bij het oppakken (nekpijn...)...

ook met GBS kan je bvb thuis bevallen, je krijgt dan een prik in je bil met AB.

het is idd maar een kleine kans dat je kind besmet geraakt, en veel vrouwen krijgen idd onnodig die AB, maar de paar kindjes die daardoor gered worden wegen voor mij veel zwaarder door. maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk ;)
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Esther » 11 sep 2009, 12:46

Ik was ook positief getest. Inderdaad Bo, volgens mij stond er een heel stukje op het vorige forum. Ik maakte me uiteraard ook zorgen, wat nergens voor nodig bleek te zijn. Toen we in het ziekenhuis aankwamen en ze zagen dat ik moest blijven werd ik aan een infuus gekoppeld met antibiotica. Dit werd om de vier uur 'ververst'. Dan is er geen kans op besmetting bij de baby.
Afbeelding
Afbeelding
Esther
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 11 sep 2009, 14:06

Jenny, geen zorgen!!
Ik was bij mijn eerste bevalling ook besmet en toen ik binnen ging om te bevallen, dan kreeg ik gelijk een infuus met antibiotica.
Voor de rest geen last. Eenmaal je je antibioticakuur hebt doorlopen is er volgens mij geen gevaar meer voor de baby.
Echt waar, maak je er maar geen zorgen in!
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor ericardtje » 14 sep 2009, 09:36

mijn schoonzus had het ook en dat is inderdaad ook gewoon opgelost met een infuus. Verder niks meer van gehoord of gemerkt!
ericardtje
Blastocyste

Berichtdoor Rampestamperke » 15 sep 2009, 20:04

Ik zou mij ook niet zo veel zorgen maken hoor ....en op het internet staat het soms wel een beetje beangstigend uit gelegd( en soms te )... vooral geniet van dat buikje en niet te veel zorgen maken
Afbeelding
Afbeelding
Rampestamperke
Zwemmertje

Keer terug naar De bevalling