gewoon bevallen of onderwater ??

Moderators: Sandy, Vivache

gewoon bevallen of onderwater ??

Berichtdoor kaliska » 05 jul 2012, 15:20

hier zwanger van 2e dochtertje.

ik heb altijd gedroomd van een onderwater bevalling,

bij mijn eerste dochter heb ik mijn volledige voorbereiding in het bevallingsbad gedaan (dus alle Weeën van binnenkomst in kliniek tot de persweeën)
toen ik moest beginnen aan het persen,
ben ik in paniek geslagen (omdat ik niet wist wat er ging komen) en ben dan maar op de bevallingstafel gaan liggen,
veel te laat voor epudirale dus zonder verdoving bevallen.

nu zou ik graag terug voor een onderwater bevalling gaan maar dan volledig tot aan de geboorte.

nu ben ik op zoek naar mama's met meerdere kindjes die gewoon zijn bevallen ZONDER epudirale en onderwater zijn bevallen van een volgend kindje

wat zijn voor jullie de voor en na delen van de 2 bevallingsmethode's
welke zou je direct doen, waarom? en waarom de andere zeker niet
kaliska
Zwemmertje

Re: gewoon bevallen of onderwater ??

Berichtdoor marijke77 » 05 jul 2012, 15:47

Spijtig genoeg geen ervaring.
Bij de eerste in bad begonnen, maar het lukte me niet om daar de weeën op te vangen. Dus bij nummerke twee dacht ik om eerst de weeën anders op te vangen en daarna het bad in te gaan voor de effectieve bevalling. Helaas, veel te laat ontdekt dat ik persweeën had en toen was het te laat om nog in bad te bevallen.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor Sylvie S » 05 jul 2012, 15:57

Ik heb er geen ervaring mee (2x keizersnede) maar mij lijkt in bad bevallen nogal een "vuile" bedoening, + dat ze volgens mij ook niet zo vlug kunnen reageren als er iets mis gaat...Weeën opvangen in bad dat lijkt me beter haalbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor verena » 05 jul 2012, 16:08

ik zou mijn weeen opvangen in bad en bevallen op de tafel of in een andere meer natuurlijke houding
ik heb altijd schrik dat er iets mis gaat met het kindje eens het onderwater eruit komt :oops:
Louise Marie 6 maart 2007 om 14u17 48cm groot en 3kg15 zwaar
Helena 25 Mei 2011 om 15u28 50 cm groot en 3kg250 zwaar
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
verena
Zygote

Berichtdoor g&f&s » 05 jul 2012, 16:25

Ik heb enkel ervaring met onder water bevallen, eentje in kliniek en eentje thuis. En zal al zeggen, ''vuil'' is dat echt niet ze, amper bloed gezien en baby kwam ''proper'' uit water :mrgreen:

Bij femke dus in kliniek en daar heb ik hele tijd op zitbal weeen opgevangen (zalig zo) en dan hebben ze m'n water gebroken, wat eigenlijk spijtig was, want toen had ik wel pijn, ging hartslag omlaag ''moest'' ik plat liggen op rug met zuurstof voor hartslag omhoog te halen en ''mocht'' ik pas in beval bad stappen bij volledige ontsluiting, voor breken van water mocht ik er ook in om te ontspannen, maar doordat ik op die zitbal nog amper pijn voelde had ik. Nog geen nood aan.

Bij sitske dan thuis bevallen, ook ganse dag op zitbal doorgebracht, mijn beste vriendin die er toen bij is geweest zegt nog steeds dat ik geen ''echte'' weeen had, omdat ik er echt amper last of pijn van had, op moment dat ik het wat pijnlijk begon te vinden, ben ik in bad gestapt, mijn water is toen gebroken en persweeen waren er ook :D dus 2 onderdrukte en 3 echte pers weeen later was sitske er. Die onderdrukte persweeen waren enkel omdat m'n vv er nog niet was, had ze gebeld als ik in bad stapte, daarvoor had ze me wel Ff gezien toen ik bal daar ging halen (achter mijn hoek) en pas dan had ik gevoel dat ik ze moest bellen, maar dat ging dan opeens heel snel. Om 16.55u was ze er en om 17.02u is sitske geboren :mrgreen: en nooit heb ik het gevoel gehad dat het niet veilig was hoor.

Heb m'n beide meisjes zelf uit water gehaald, zalig dat gevoel en die gaan echt niet ademen onder water ze, das een fabel van de tegenstanders :roll:

Ik zou het iedereen aanraden, en meer en meer ziekenhuizen hebben die optie dus dat zal wel een reden hebben hè :mrgreen:

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Linda » 05 jul 2012, 16:27

Hier enkel ervaring met onderwater, bij alle drie. En ik vind het echt een super ervaring ... kan het mij eigenlijk niet anders voorstellen. En dat zalige gevoel van dat warme water dat dan even al de pijn wegneemt. Mijn ventje zat iedere keer mee in het bad, achter mij.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 05 jul 2012, 19:03

Ik ben wel een keer zonder verdoving bevallen, maar niet onder water.
Geen vergelijking dus ;)
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor jenny » 05 jul 2012, 19:29

Hier 2 keer zonder verdoving, en zou het ni anders willen, je lichaam voelen overnemen en gewoon het natuur laten overnemen... Op moment pijnlijk, maar zoveel voldoening :oops: :lol:

Maar 2 snelle bevallingen gehad (3h en 2h30) en nooit in bad geraakt :? :lol: was wel mijn droom, Maar t'zieknhuis had pok geen bevallingsbad, dus had er toch uitgemoeten...
Dus geen vergelijking ook ni... :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Femke, 40w1d bij mama, geboren op 12/02/2007 om 12h05, 3,950gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo, 39w6d bij mama, geboren op 21/09/2009 om 7h07, 3,760gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo is ermee gestopt, het waren fantastische momenten, bedankt lieve schat.

AfbeeldingAfbeelding
jenny
Zygote

Berichtdoor major » 05 jul 2012, 21:16

Linda schreef:Hier enkel ervaring met onderwater, bij alle drie. En ik vind het echt een super ervaring ... kan het mij eigenlijk niet anders voorstellen. En dat zalige gevoel van dat warme water dat dan even al de pijn wegneemt. Mijn ventje zat iedere keer mee in het bad, achter mij.

:D
ik kon bewust mee bevallen ;-), super ervaring !
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
major
Zygote

Berichtdoor bioMam » 05 jul 2012, 22:14

Onder water is er helaas niet meer van gekomen hier, maar ik dacht dat dat sowieso niet met een epidurale kon. Als je epidural wil dan moet je uit het bad bevallen. Je weeën in bad opvangen zou naar het schijnt makkelijker zijn, maar dat weet ik dus niet. Ik kon het de tweede keer niet verdragen, met of zonder water, maar had een vlotte en mooie thuisbevalling zonder epi en nu de derde keer een prachtige bevalling in het ziekenhuis met inleiding maar ook zonder zoi of zo en ik heb zelfs niet aan zoiets gedacht, maar bij mijn eerste bevalling liep alles vast eens we in het zh waren en na uren kreeg ik dan toch een epi en ik vond het de vreselijkste bevalling allertijden. Al hoor ik veel mensen over soortgelijke bevallingen heel tevreden zeggen dat het goed ging, maar die weten blijkbaar niet beter. Doe mij maar zonder dat spul en laat me maar zelf voelen hoe het hoort te zijn.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Spooky » 06 jul 2012, 07:10

Mijn grote droom was ook om onderwater te bevallen...maar bij een 1ste wil de gynaecologe dat niet doen hier...
Maar dus bij Ylian ging ik zeker onderwater bevallen...ze gingen het water laten lopen om de weeën op te vangen, terwijl het bad liep mocht ik in de douche, alleen kreeg ik al persdrang in de douche, dus tegen het bad vol was, hebben ze me op de bevallingstafel gezet en nog geen 10min later had ik een pracht van een baby :mrgreen:
Spooky
Embryo

Berichtdoor kaliska » 06 jul 2012, 08:56

bioMam schreef:Onder water is er helaas niet meer van gekomen hier, maar ik dacht dat dat sowieso niet met een epidurale kon. Als je epidural wil dan moet je uit het bad bevallen. Je weeën in bad opvangen zou naar het schijnt makkelijker zijn, maar dat weet ik dus niet. Ik kon het de tweede keer niet verdragen, met of zonder water, maar had een vlotte en mooie thuisbevalling zonder epi en nu de derde keer een prachtige bevalling in het ziekenhuis met inleiding maar ook zonder zoi of zo en ik heb zelfs niet aan zoiets gedacht, maar bij mijn eerste bevalling liep alles vast eens we in het zh waren en na uren kreeg ik dan toch een epi en ik vond het de vreselijkste bevalling allertijden. Al hoor ik veel mensen over soortgelijke bevallingen heel tevreden zeggen dat het goed ging, maar die weten blijkbaar niet beter. Doe mij maar zonder dat spul en laat me maar zelf voelen hoe het hoort te zijn.

Ik wil geen epidurale e
Mijn eerste is ook zonder gekomen maar op bevallingstafel
daarom dus op zoek naar mensen die het alle 2 zonder epidurale gedaan hebben
kaliska
Zwemmertje

Berichtdoor g&f&s » 06 jul 2012, 12:58

@spooky, ik ben bij Femke van gyn en kliniek verandert omdat ik onder water wou bevallen :mrgreen: toen ik dat zei tegen de vv (want gyn heb ik eerste 2 keer dus niet gezien :roll: ) verklaarde ze me voor gek, maar die zal gedacht hebben dat een meisje vzn 20j het niet goed wist, maar had op m'n 16de een onderwater bevalling gezien op een filmpje op school en toen heb ik dat beslist. Ik raad het echt iedereen aan :D

En @ kaliska, denk niet dat hier iemand beide ervaringen heeft zoals jij zoekt, maar het is wel zo dat water de pijn verzacht, dat voel je ook al om je weeen op te vangen hè. Dus als het kan zou ik zeggen DOEN! :mrgreen:

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Linda » 06 jul 2012, 15:57

g&f&s schreef: maar had op m'n 16de een onderwater bevalling gezien op een filmpje op school en toen heb ik dat beslist. Ik raad het echt iedereen aan :D

Ik heb ook eens zo'n film gezien met mijn ma toen ik klein was, over bevallen in een bad en dat is me altijd bijgebleven. Vanaf toen wist ik ook dat het dat zou worden!
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor elien » 07 jul 2012, 07:01

Met geen van beiden ervaring. Noch met onderwaterbevalling of zonder pijn bevallen.

Voor het derde en laatste gaan we all the way, ik wil op de bal, ik wil in het bad en ik wil GEEN epidurale deze keer.
Ben heel benieuwd wat dat gaat geven :D
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
elien
Blastocyste

Berichtdoor Linda » 07 jul 2012, 07:05

De bal heeft heel goed geholpen bij Tarja Elien, als ik recht ging staan voelde ik echt veel meer druk en pijn dan wanneer ik wat op de bal zat te wiebelen en te schommelen. Zeker proberen!
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor bioMam » 07 jul 2012, 12:39

De bal in combinatie met zo een doek om aan te hangen (die aan een stevige haak in het plafond vastzit) dat is een echte aanrader. Bij de jongens vond ik de bal niet zo nuttig als ik had gehoopt, maar deze keer was het echt veel beter op de bal dan in andere houdingen, maar dat doektouw was een groot pluspunt: zonder dat had ik het echt zwaar dus ik heb er serieus aan en in ;) gehangen. Het bad heb ik helaas weer niet kunnen realiseren - ik had die overstap gewoon niet meer gehaald :roll: en tja, in het ziekenhuis was dat bad ook wel smal en mijn droom was dus om in mijn vv haar geboortehuis onderwater te bevallen in het prachtige bad daar, maar ik had me er ook op ingesteld om me niet te veel te focussen op wat ik wou, maar wel op het loslaten en doorgaan. Het werd mijn vlotste en beste bevalling toch wel uiteindelijk - derde keer goeie keer hè - maar ergens vond ik het toch ook jammer dat we niet konden gaan voor die onderwaterbevalling ... Ik ben daar altijd zo voor geweest, maar bij J kon het nergens en bij R werd het thuis zonder bevallingsbad (dat anders helaas door onze vloer zou zakken en waarbij ik ook geen zin had om met die idiote ketel hier in koud water te belanden) en nu hing ik toch al aan de rand van het bad - weliswaar langs de buitenkant, maar kijk, dat was toch wel weer wat dichterbij ... En nee, er komt hier echt geen vierde meer. Het is mooi geweest en op mijn leeftijd is stoppen toch wel beter.
Nu ja, de bal en het doektouw samen waren toch al veel waard dus.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor elien » 07 jul 2012, 12:45

ik zou eigenlijk nog eens mee moeten gaan met zo'n rondleiding in het ziekenhuis, want ik ben er nu al 3 keer bevallen, maar weet begot niet meer wat ze juist hebben.
Zeker en vast een bal, want dat zijn ze komen vragen van Fien en een bevallingseiland ook en een bad, maar dat bad is niet om in te bevallen dacht ik, enkel om de weeën op te vangen. En een doek ben ik ook niet zeker van. Misschien toch nog maar eens tegoei vragen :D
O ja en een spiegel wil ik deze keer ook, want ik wil alles live kunnen meevolgen en ik wil dat mijn ventje de laatste bevalling filmt en zodra het kleintje er is, foto's neemt! Ben niet veeleisend zenne :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
elien
Blastocyste

Berichtdoor marijke77 » 09 jul 2012, 08:40

Die bal is zaaaaaalig! Mij kregen ze er met geen stokken vanaf. 'k Werd iedere keer boos wanneer ik de tafel op moest om de vorderingen te laten controleren :lol: En ja, 't was pas toen ik de vroedvrouw en de gyn van wacht hoorde discussiëren over de baarkruk, dat ik plots besefte dat ik eigenlijk in bad wou bevallen, helaas bleek ik toen al persweeën te hebben en was het veel te laat om nog het bad te laten vollopen.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor vlindertje » 09 jul 2012, 09:06

Ik heb veel in dat bad gezeten om m'n weeën op te vangen, maar echt minder werd het daar niet van. Ik wilde ook proberen zonder epi, maar toen ik al 20 uur pijnlijke weeën had om de paar minuten, toen mochten ze toch komen met die ruggeprik :mrgreen: ik was helemaal op. Het bad hielp niets, die bal met die doek aan't plafond hielp ook niets,..ik wist op den duur niet meer hoe ik mij moest houden van de pijn.
Maar in dat bad mocht ik sowieso niet bevallen, je mocht er enkel in om je weeën op te vangen.
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Volgende

Keer terug naar De bevalling