ziek ziek ziek ziek ziek.... hoeveel keer nog?

Moderators: Sandy, mini

ziek ziek ziek ziek ziek.... hoeveel keer nog?

Berichtdoor Chris » 15 feb 2011, 08:39

Onze kleine jongen is weer eens ziek. Nu weer een oorontsteking en een zware hoest. Hij moet voor de zoveelste keer weer aerosollen en voor de tweede keer op een paar maanden tijd antibiotica krijgen. Ik heb het niet geteld, maar het is zeker al de tiende keer op anderhalf jaar tijd dat hij verkouden is. De dokter zegt dat dat niet abnormaal is het eerste jaar, maar het begint stilaan zwaar door te wegen bij de ouders. We werken alletwee voltijds, dus moeten we maar weer eens een planning zien te maken om thuis te kunnen blijven want hij mag niet naar de crèche. Heb het gevoel dat ik op het werk ook de enige ben die zoveel afwezig is. Ben soms bang één van ons twee hierdoor vroeg of laat zijn ontslag zal krijgen, en dat kunnen we financieel gezien nu wel missen als de pest. Daarnaast qua tijd zien we ook soms door het bos de bomen niet meer. Aerosollen duurt al rap 4 keer per dag een half uur. Eten maken, pamperen, poetsen, voor de huisdieren zorgen,... Om maar niet te spreken over onze sociale en familiale contacten, want dat lukt al helemaal niet meer om die te onderhouden.... Ik snap soms niet hoe andere gezinnen dit alles doen. Of is onze baby echt een uitzondering (zoals ik begin te denken) dat hij zoveel ziek is???? Is dat bij alle baby's zoveel het eerste jaar????

En dan mijn schoonmoeder haar eerste reactie "watte, is die nu weer ziek?!".... Kon echt haar nek omwringen, juist of het is onze fout dat hij zoveel ziek is! En dan begint ze nog te zeuren dat we er teveel en te rap mee naar de dokter gaan! En dat we niet zoveel medicamenten moeten geven en dat antibiotica niet goed is. Wat denkt die wel ni! Wat moeten we anders doen dan wat de dokter zegt? Als hij antibiotica moet krijgen zal de dokter het wel weten zeker?! En ik ben er volledig mee akkoort dat antibiotica echt nodig was, want hij hoestte gisterennacht echt de longen uit zijn lijf, zo erg was het! Als ze het allemaal dan toch zoveel beter weet, dat ze dan zelf ook eens tijd maakt voor haar kleinkind hé, ipv te zeuren dat ze het toch altijd zo druk heeft (pas op ze heeft een 34h-week en woont op 5km van haar werk, woont op een app dus qua huishouden snap ik al niet dat ze zoveel te doen heeft en veel mensen kent ze ook al niet). Nee, haar reactie en haar gezeur over haar tijdsgebrek waren er echt teveel aan nu.... Enfin, dat moest er even uit en had er in feite niets mee te maken.

En dan natuurlijk de hamvraag: is dit een voorteken voor alle komende winters gedurende de volgende x aantalen jaren? Of is het gewoon de eerste winter even doorbijten zoals nu?

Soms snap ik ook niet hoe ouders het 100 jaar geleden deden. Toen waren er nog geen aerosoltoestellen, geen antibiotica, mensen gingen zelden naar de dokter, de huizen waren ongezonder kouder en vochtiger, mensen rookten in huis.... en nu zitten we met een baby die volgens mij in een perfecte woning zit en met de beste voeding en beste zorg nog altijd zoveel ziek is....

Hij heeft geen borstvoeding gehad, dus dat zal er wel mee te maken hebben. En nee, we roken niet en ook nooit in contact geweest met rook of ongezonde dingen tijdens de zwangerschap. We komen zelden of nooit buiten in de kou met hem uit angst om ziek te worden. We snappen het niet meer, dat hij om de paar weken verkouden is of iets anders heeft. Hij gaat wel fulltime naar de crèche en ik weet dat er ouders zijn die hun doodzieke kindjes toch mogen brengen, waardoor die van ons telkens opnieuw weer besmet wordt. En tegen ons zeggen ze dat hij niet mag komen omdat hij te ziek is.
Chris
Zwemmertje

Re: ziek ziek ziek ziek ziek.... hoeveel keer nog?

Berichtdoor babz » 15 feb 2011, 09:17

Heel veel beterschap voor je kleine ventje.
Hier ook eentje gehad die veel ziek geweest is. Het is geen troost, maar het betert wel, eens ze wat ouder worden.
Wat niet wegneemt dat het doodvermoeiend is voor jullie op dit moment eh. Alsook voor jullie kapoentje.

Niets aantrekken van je schoonmoeder. Het ene oor in en het andere oor uit (doe 'k ook met mijn moeder) ;).

Wel allesbehalve een goede manier van werken in de crèche, het ene zieke kindje wel en het andere dan niet.
'k Zou dat toch es aankaarten. Want zo hebben de 'gezonde' kindjes geen kans om efkes gezond te blijven he.

Houd de moed erin en veel beterschap voor jullie zoontje!
Afbeelding

Afbeelding
babz
Embryo

Berichtdoor Hope » 15 feb 2011, 10:16

Kobe is nu 2 jaar en die is ook constant ziek geweest.
Toen hij 10 dagen oud was, lag hij in het ziekenhuis met het RSV.
Daarna is hij eigenlijk constant verkouden geweest, dus ook constant aerosollen. (met constant bedoel ik dat wij elke week bij de dokter stonden, soms 2 keer per week).
Als hij antibiotica kreeg, na de kuur was hij er een week vanaf en dan begon het weer.
Hij mocht wel altijd naar de creche gaan, ik heb het nagevraagd en zij maakten daar geen problemen van
omdat alle kindjes daar lopen te snotteren en zo lang hij geen koorts aanmaakte of diarree had, mocht hij gaan.
Gelukkig maar, anders had ik zelf mijn ontslag moeten geven, want dan kon ik niet meer gaan werken. :roll:
hij moest wel maar 2 keer per dag aerosollen, dus dat was 's morgens en 's avonds.
Uiteindelijk is dat geen doen meer die aerosol, want Kobe wou ook niet meer blijven zitten
dus heeft de dokter een puffer voorgeschreven en die werkt sneller en gaven ze op de creche ook.

Maar het is normaal hoor dat hij zo vaak ziek is. Ik heb het mij ook vaak afgevraagd maar iedereen heeft mij bevestigd dat het niet abnormaal is.

(ik hou hout vast maar) sinds een aantal weken, maanden...heeft hij toch niet meer moeten puffen of aerosollen.
In november is hij de laatste keer echt goed ziek geweest (maar toen had hij echt buikgriep)
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Thai » 15 feb 2011, 10:23

Hier was ons meisje verleden jaar ook continu ziek. Ze was nog maar pas genezen of ze had al opnieuw iets vlaggen. Om moedeloos van te worden. Maar het betert. Dit jaar is ze bijna niet ziek geweest. En volgens onze huisarts is het normaal dat kindjes in het eerste jaar zoveel ziek zijn. Nu daar ben je uiteindelijk ook niet veel mee ;)
Maar het is wel leuk te weten dat het betert naarmate ze ouder worden.
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Berichtdoor boo » 15 feb 2011, 10:36

hier ook een meisje dat heel vaak ziek is. en ze heeft meer dan een jaar bv gehad, dat wil niet per sé iets zeggen ;)

de eerste 7-8 maanden van haar leventje is ze nooit ziek geweest, dan is ze naar de crèche beginnen gaan en is het begonnen. enkel deze zomer (juli-augustus) is ze niet ziek geweest.

de verkoudheden, daar ben ik de tel van kwijt. ze loopt eigenlijk bijna altijd te snotteren. ze gaat meestal de woensdag naar de crèche, en tegen 't weekend is 't panne.
de ene keer is het wat snotteren en hoesten, de andere keer blaffen en rochelen, slijm en snot langs alle kanten, etteroogjes, koorts...
ze heeft wel nog nooit moeten aerosollen.

ze heeft al 3x een oorontsteking gehad (telkens AB nodig gehad, zelfs een keer 2 flessen), een urineweginfectie met ziekenhuisopname (ook vrij lang AB gehad), en een beginnende longontsteking (weer AB).

ze doet bij het minste koorts, die heel snel heel hoog oploopt, en amper naar beneden te krijgen is. vaak moet ik Perdolan en Nurofen combineren om haar onder de 39°C te krijgen. er zijn al 3 pakjes suppo's de revue gepasseerd, ze is bijna halfweg de 2e fles perdolan, en halfweg de eerste fles Nurofen... :?
de 3e spuit Nesi Fysio (neusspoeling) staat al klaar, de 2e is bijna op. en 't zijn niet echt kleine flesjes... ;)

bij zo'n kindjes zijn volgens mijn KA de eerste 2 winters het ergst. Maité krijgt in de winter vit D bij, en echinacea (homeopatie, om de weerstand te verhogen).

wat ik wel niet vermijd, is om buiten te komen. enkel als ze koorts heeft hou ik haar binnen. maar anders probeer ik toch zoveel mogelijk met haar buiten te komen. binnen is er immers veel meer opstapeling van bacteriën in de lucht. elke dag gaat ook het raam op haar kamertje open. 10 min is al voldoende.

de crèche, tjah...meestal zijn de kindjes besmettelijk net voor ze echt ziek worden. daar valt weinig aan te doen. bij ons vragen ze om ze thuis te houden als ze echt ziek zijn, maar met wat verhoging, verkoudheid,... mogen ze gewoon gaan. maar goed ook, want anders zou Maité hier nog niet veel gegaan zijn... :?
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor bioMam » 15 feb 2011, 16:47

Onze kinderen waren het eerste jaar niet (en zelfs de eerste 2 jaar zelden) ziek, maar die gingen niet naar de crèche - en ja, ze keregen wel borstvoeding. Zodra ze naar school gingen was 't wel prijs, maar bij onzen oudste is het van 't 3de t/m 5de lager een hel geweest hè: vorig schooljaar alleen al 13 (!!!) keer ziek thuis moeten blijven, telkens 3 à 5 dagen. 'k Weet dus wat voor een misérie het kan zijn. Bij zo'n heel kleintje is het wel zieliger natuurlijk, maar als je er twee hebt die het merendeel van de herfst en winter om de beurt ziek zijn dan is het echt wel hopeloos hè. Intussen zijn ze veel aangesterkt en er precies wat uit aan 't groeien - J in elk geval toch - en natuurlijk zijn ze nog wel eens ziek in de winter, maar dit schooljaar is opmerkelijk veel beter gegaan al. Het resultaat van jaren immuniteit opbouwen? Nu weet ik dat er bij onze jongens nog wel wat factoren meespelen zoals hun hoogsensitiviteit en het feit dat ze vatbaarder zijn als ze minder goed in hun vel zitten & ik krijg daar vaak onbegrip over, maar ik weet en zie gewoon dat het wel degelijk zo is. Helaas kan ik niet altijd alle oorzaken wegnemen hè. Net zoals je niet kan vermijden dat er op plaatsen waar veel mensen (en zeker als het kinderen zijn) bij elkaar gewoonweg rapper iets rondgaat. De moment dat er ergens virale viezigheid in de groep zit dan is 't prijs hè. Die kleine koters steken elkaar ongelooflijk snel aan en ik heb ook al gemerkt dat je zelfs als volwassene rapper iets overkrijgt van de kinderen dan van andere groten. :roll:

Wij zijn wel al met homeopathie begonnen sinds J 2 jaar was en je moet er natuurlijk zelf achter kunnen staan en ik ga er geen discussie over voeren, maar ik heb wel al veel bijgeleerd en gemerkt dat natuurlijke middelen vaak veel meer en een blijvender effect hebben. Je kan bij de apotheker zeker eens vragen naar Echinacea: dat is iets plantaardigs dat de weerstand verhoogt. Wij geven meestal siroop van Echinasyr, maar je hebt dat ook in andere vormen zelfs van die gummibeertjes, maar die smaken echt vies en hielpen hier lang niet zo goed als de siroop. We gaven dat soms enkele weken en dan een poosje niet en dan weer enkele weken.
'k Gebruik ook veel meer grootmoeders middeltjes dan vroeger en mijn ouders maar zagen dat ik antibiotica moet geven - duh - en ik krijg ze met mijn theetjes, korrels en al dat soort dingen toch elke keer weer op de been èn hun systeem is dan weer eens versterkt. 'k Heb ook eens ooit van iemand gehoord dat veel kinderen die ziek zijn een sprongetje lijken te hebben gemaakt nadat de ziekte overwonnen is en dat klopt bij mijn kerels inderdaad vaak: dat gaat dan nogal vooruit zenne, maar het blijft natuurlijk afmattend en vervelend om alsmaar met ziekenboegen te zitten hè. 'k Ben al blij dat het hier nu minder is en hou maar hout vast in de hoop dat 't zo goed zal blijven gaan.

Elke dag buiten gaan wandelen is veel gezonder, zeker ook in de kou: als je maar goed ingeduffeld bent en niet kloddernat wordt van de regen tenminste ... ik maakte er echt een punt van om alle dagen minstens één wandeling van een dik half uur te maken met de kinderen en euh, nu zijn onze fietstochten naar school er natuurlijk, maar zolang de kinderen geen koorts hebben dan zeker wel buitenkomen. Best de natuur in als 't even gaat. Anders gewoon een wandeling over straat - ergens rustig is beter dan een drukke winkelomgeving waar weer temperatuursverschillen en veel mensen bij elkaar zijn, maar zolang ze dus geen koorts hebben of "besmettelijk" ziek zijn dan kan je gerust buiten.

Die anderen die hun kinderen wel ziek naar de opvang of schol brengen daar erger ik me ook aan sè: ik kan dat niet begrijpen hè. OK, het is niet makkelijk om oplossingen te vinden - moet je mij zeggen: ik ben er zelfs speciaal voor moeten thuisblijven en dat jarenlang ... maar je speelt met de gezondheid van je kind en die van anderen op zo'n moment hè. Geen haar op mijn hoofd dat het ook maar zou overwegen om een ziek kind tussen andere kindjes te zetten. OK, vaak is er incubatietijd en dan hebje het gewoon niet door en dan zijn de anderen al besmet voor jij je kind kan thuishouden, maar seg: zo bewust een kind met hoge koorts toch wegbrengen dat doen er nog altijd wel een heleboel hoor. 'k Kan me daar echt kwaad in maken. Nu ja, voor mij ligt dat heel gevoelig, want mijn kinderen zijn daar de dupe van en bij mij was dat als kind ook zo: ik ben precies een wandelende griep-o-meter :roll: en de moment dat er iemand ziek was dan had ik dat altijd direct overgenomen :x maar toch was in minder vaak ziek thuis dan mijn jongens. 'k Denk dat ook wel eens zenne dat de mensen vroeger sterker waren, maar toen waren er ook niet zoveel uitlaatgassen en al die dingen en we merken dat niet direct, maar ergens beïnvloeden die factoren onze gezondheid (en die van onze kinderen) toch wel.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor boo » 15 feb 2011, 22:10

een collega van mij, als haar kleine ziek is en koorts heeft, geeft ze die voor ze vertrekt iets tegen de koorts, zodat ze tegen dat ze in de crèche is geen koorts meer heeft... :shock:

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Vivache » 16 feb 2011, 06:22

in het eerste jaar had Pepijn ook heel veel iets
kga niet zeggen dat we constant bij de kinderarts zaten, maar toch wel een keer of 2, 3 per maand
oorontsteking, dan keelontsteking, dan weer oorontsteking, dan bronchitis
en constant groen snot uit zijn neusje
we hadden wel telkens het geluk dat we altijd net vroeg genoeg gegaan zijn naar de arts, waardoor we van het aerosollen gespaard geweest zijn, en slechts één keer die puffer hebben moeten gebruiken
ook hebben we hem maar twee keer een weekje moeten thuishouden van de crèche (met lichte koorts mogen ze nog gaan, en Pepijn is wel niet slap als hij koorts heeft, en niet echt neuterig); één keer met een keelontsteking en één keer met diarree, en hij heeft ook twee keer iets gehad als ik telkens een week verlof had dus dat viel ook mee

en nu de troost: dit jaar heeft hij nog niets gehad, behalve één keer een beginnende bronchitis
en hij weet er ook veel minder van, van dat snot en zo
hout vasthouden, maar het ziet ernaar uit dat hij de winter doorkomt zonder oor- of keelonsteking
dus het klopt wel wat de dokters zeggen

goh en vroeger, 100 jaar geleden, bleven veel moeders thuis eh bij hun kindjes
dat is nu niets tegen crèches, maar er zitten veel ziektekiemen, hoezeer de mensen ook hun best doen om het te vermijden, helemaal kiemvrij is niet mogelijk denk ik
maar ja, anders krijgen ze het als ze naar school gaan hoor

mijn zus heeft de eerste 8 maanden van haar zoontje bijna constant moeten aerosollen...
en haar dochtertje had de ene ooronsteking na de andere

dus ik denk dat het een zure appel is waar je een beetje door moet, en daarna betert het wel!
Vivache
Baby

Berichtdoor Esther » 16 feb 2011, 07:58

Goh weet niet waar dat aan ligt Chris, maar verwijt jezelf niet dat er geen borstvoeding gegeven is, want volgens mij heeft het daar niets mee te maken. Onze dochter heeft ook flesvoeding gehad en ze is echt nooit ziek, zelfs deze winter is ze nog niet echt verkouden geweest. Natuurlijk vorig jaar is ze wel eens wat hangerig geweest, maar echt ziek zoals ik hier wel eens lees.. nooit (hou meteen hout vast hoor). En ze gaat naar de crèche, the place to be voor van allerlei ziektes en virussen. En ze heeft in totaal denk ik 2x een schepje paracetamolsiroop gekregen. Tuurlijk we hebben hier van alles achter de hand, maar hebben al paar dingen weg moeten gooien wegens over de datum.
Afbeelding
Afbeelding
Esther
Blastocyste

Berichtdoor beefje » 16 feb 2011, 11:40

Crhis, het is normaal dat ze zoveel ziek zijn, nu als het zo echt rink aan elkaar blijft kan het wel zijn dat de weerstand wat verzwakt is.
Ik zou het eens bespreken met de arts.
Bij ons zei de arts ook dat kinderen die eerste winter gemiddeld 28 keer ziek worden :shock:
die van mij zijn ook vaak ziek geweest maar niet zo extreem.
Ik heb deze winter wat voorzorgen genomen: vitamine D en vitaminekuur gestart (dan maand gestopt met vitaminekuur en nu terug gestart met eentje). Vitamine D blijf ik doorgeven. mijn dochtertje is nu deze winter zo'n 2 keer echt heel ziek geweest (en tussendoor constant loopneus), mijn zoontje nog maar 1 keer. Maar die eerste winter waren echt wel een ramp, tiegan ook de ene ooronsteking na de andere, snotvallingen, etc, mijn zoontje ook een infectie na de andere.
Ik ondersteun ziekteperiodes ook vaak met iets homeopatisch, mijn zoontje vaart daar wel bij. Mijn dochtertje iets minder al lijkt ze toch ook wel wat profijt eruit te halen.

het is een magere troost maar het betert wel.
Hier is de creche ook van mening: zolang ze geen koorts hebben, niks besmettelijk en geen diarree, mogen ze naar de creche komen. Dus vanaf ze koortsvrij is, gaat tiegan ook terug naar de creche. maar bij koorts hou ik ze altijd thuis. Ik heb het wel makkelijk, mijn ouders zijn op pensioen dus ik kan ook op hen terugvallen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor aquake » 16 feb 2011, 22:05

Amai, en dan denk ik dat Jitse vaak ziek is! Dan valt het hier nog mee! Enkel constant verkouden, nu is hij er al een beetje vanaf, hoop maar dat het zo blijft want nu ben ik verkouden, hopelijk besmet ik hem niet :?. Deze winter al paar keer prijs geweest maar blijkbaar mogen wij nog niet klagen!

En wat die crèches betreft, ik ben zelf onthaalmoeder en normaal gezien mogen ze niet komen als ze koorts (meer dan 38°) hebben. Een gewone verkoudheid of eens diarree is geen reden, of 't zou moeten zijn dat ze echt aan de lopende band ververst en verkleed moeten worden, da's voor ons ook geen doen dan. Maar je hebt idd wel ouders die dan om 6.30 aan je deur staan 'ja ze heeft 39° hoor maar 'k heb een suppo gestoken, binnen een uur zal dat wel over zijn'. Daar sta je dan hé :roll:. En dan krijgen wij naar ons voeten omdat andere kindjes ook ziek worden :roll:. Of ze zijn dan keikwaad als je zelf ziek bent en moet afbellen maar ze brengen zelf hun kleine als hij ziek is zonder iets te zeggen. Die begint dan na 5 min te braken of heeft zodanig de diarree dat alles onder zit maar ze weten dan van niks hoor :roll:. Maar wat doet de crèche als hun eigen kindje ziek is? Ik vraag me dat af, ik heb ook al gehad dat Jitse heel de dag koorts had terwijl ik kindjes had, als dat halverwege de dag opkomt kun je moeilijk iedereen opbellen hé, voor veel mensen gaat dat gewoon niet, die kunnen zomaar niet stoppen met werken. En van Jitse is dat nogal eens éénmalig dat hij koorts doet. Nu, met die RSV heb ik wel afgebeld hoor, gezegd dat volgens de dokters het tegen de 2e helft van de week niet meer besmettelijk zou zijn, ik zou toch niet eerder gekund hebben want hij lag nog in het ZH. En idd, ze zijn dikwijls al besmettelijk voor ze ziek worden hé ... 'k Vind dat echt moeilijk, aan de ene kant moet ik het goede vb geven hé ... Maar als een kindje tijdens de dag ziek wordt, hangt het er ook vanaf hoor of ik bel of niet. Als het bvb maar een uurtje of zo meer blijft dan ga ik wel een sms sturen maar moeten ze voor mij niet persé eerder komen. Maar als het in het begin van de dag is, zou ik wel bellen. En als het niet gaat, tja, dan trekken we ons plan hé :wink:.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor marijke77 » 17 feb 2011, 12:40

beefje schreef:Ik heb deze winter wat voorzorgen genomen: vitamine D en vitaminekuur gestart (dan maand gestopt met vitaminekuur en nu terug gestart met eentje). Vitamine D blijf ik doorgeven. mijn dochtertje is nu deze winter zo'n 2 keer echt heel ziek geweest (en tussendoor constant loopneus), mijn zoontje nog maar 1 keer. Maar die eerste winter waren echt wel een ramp, tiegan ook de ene ooronsteking na de andere, snotvallingen, etc, mijn zoontje ook een infectie na de andere.
.

Zijn dat die druppeltjes die ze tijdens de borstvoeding ook moesten krijgen? En hoeveel druppeltjes geef je dan per dag? Ik was gaan informeren naar die vitamine D bij onze apotheek om Louis zijn weerstand een beetje op te krikken, maar kreeg als antwoord dat vitamine D niet echt werkt hiervoor en dat hij voldoende vitamine D binnenkrijgt door zijn poedermelk.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor beefje » 17 feb 2011, 12:49

ja idd marijke, dat zijn die druppeltjes dat je in het begin met BV ook geeft

wss zit dat ook wel in poedermelk, maar hij staat nu op 2 voedingen melk ipv 5 of 6 eh?

dus ik geef het toch extra (tiegan krijgt hier ook nog 1 fles poedermelk 's avonds) en mijn apotheek en dokter raden aan om vitamine D bij te geven in de wintermaanden
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor boo » 18 feb 2011, 14:56

mijn KA raadde me aan om die vit D te geven omdat Maité gewone volle melk drinkt. zij zei dat het niet hoefde als ze groeimelk of zo zou drinken.

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor aquake » 22 feb 2011, 18:57

Hier zegt K&G zelfs tot 2 jaar vit D druppels! Jitse krijgt ze al sinds zijn geboorte, vit K druppels ben ik mee gestopt toen hij volledig KV dronk.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor sann » 22 feb 2011, 19:51

idd hier ook vitamine d tot 2 jaar, ka zei dat dit belangrijk is zeker nu ze maar 2 flessen meer krijgen....
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Keer terug naar Babies