Wel of geen antibiotica bij ondertemperatuur?

Moderators: Sandy, mini

Wel of geen antibiotica bij ondertemperatuur?

Berichtdoor aquake » 30 jan 2011, 11:25

Even de situatie schetsen ...

Voor degene die het nog niet wisten: Jitse is van 8 tem 12 januari opgenomen in het ZH met RSV. De vrijdag erop (de 21e) ben ik op controle gegaan bij de KA en zijn oortjes waren nog wat ontstoken. Daarmee is het eigenlijk allemaal begonnen, met een oorontsteking op 24 december. Als hij geen koorts kreeg, moest ik geen antibiotica geven maar ik kreeg wel een voorschrift mee. De dinsdag voordien (de 18e) had hij 2 vaccins gehad, waaronder die tegen mazelen e.d. De dag erna (de 19e) had hij 's middags 38° maar dat was eenmalig, heb dat ook gezegd tegen de KA. Nu woensdag (26 jan) had hij 's avonds toch koorts, hij was al de hele dag aan het zeuren maar pas 's avonds kreeg hij koorts. Eerst dacht ik dat het van het mazelenvaccin was omdat dat een week geleden was en ze na 5-10 dagen wel wat koorts kunnen doen. Donderdagochtend geen koorts, 's middags wel en kwam terug als Perdolan was uitgewerkt. KA zat niet dus kon niet gaan. Wou Davy vrijdagochtend laten gaan, Jitse was opgestaan met 37,8° maar na zijn dutje was het 37,3° dus niet geweest :oops:. 's Middags natuurlijk toch weer koorts maar geen plaats meer bij KA. Gisterochtend uiteindelijk geweest, zijn toch zijn oortjes (durfde niet zomaar uit mezelf AB te geven, zie dat het dan iets is waarbij het niet helpt ...), enkel AB geven als hij koorts doet. Hij heeft geen koorts meer gehad maar wel ondertemperatuur gisteravond (35,2°) en vanochtend toen hij uit zijn bed kwam (denk 35,7°). De laatste keer dat ik gemeten heb, was het weer normaal. Maar nu twijfel ik of ik wel of geen antibiotica moet geven omwille van die ondertemperatuur? :?
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Re: Wel of geen antibiotica bij ondertemperatuur?

Berichtdoor Kattenvrouwtje » 31 jan 2011, 08:56

Mijn kinderarts zei me dat die ondertemperatuur vaak een reactie is op een aantal maal perdolan geven tegen de koorts. Als ze dan aan de beterhand zijn, waardoor ze geen koorts maken, krijgen ze eerder ondertemperatuur omdat het nog wat in hun lichaampje hangt. Als hij geen koorts meer maakt, zou ik geen AB geven. Maakt hij opnieuw koorts, dan toch AB - met oortjes best altijd opletten is er mij al ingeprent ;)
Afbeelding
Afbeelding
Ronde 1...
Kattenvrouwtje
Zygote

Berichtdoor aquake » 01 feb 2011, 19:40

Bedankt Kattenvrouwtje!

Heb gisteren toch maar naar de KA gebeld omdat ik niet gerust was op die ondertemperatuur en hij zei hetzelfde, als hij in zijn gewone doen is (2 sec nadat ik de telefoon had neergelegd, stond meneerke alweer kasten open te doen) en geen koorts maakt even afwachten. Mama weer gerustgesteld :).
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor Sandy » 01 feb 2011, 20:25

AB is soms nodig als ze koorts maken (te zien van wat natuurlijk).
Bij ondertemperatuur zou ik gewoon hem opwarmen, niets anders.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Keer terug naar Babies