vanaf welke leeftijd verhaaltjes voorlezen?

Moderators: Sandy, mini

vanaf welke leeftijd verhaaltjes voorlezen?

Berichtdoor miere » 18 jun 2011, 09:44

Hallo,

ik vroeg me af wanneer jullie beginnen met verhaaltjes voor te lezen bij het slapen gaan?
Mijn kleine spruit is nu 11 weken oud, en das waarschijnlijk nog iets te vroeg.
Meestal valt ze in slaap bij haar laatste voeding en dan kan ik haar zo in haar bedje leggen.
Maar ik kan echt niet wachten om te beginnen met voorlezen. :-)
miere
Zwemmertje

Re: vanaf welke leeftijd verhaaltjes voorlezen?

Berichtdoor Spooky » 18 jun 2011, 09:48

Vanaf 1 jaar (zelf al rond 10maanden) bood ik al boekjes aan, maar echt luisteren is pas rond 18m-2j.
Nu neemt hij zelf zijn boekjes en trekt mij "kom mama boekje lezen,kikker,bumba, tein" (boekjes lezen van nellie en cezar,bumba en over een trein)
Spooky
Embryo

Berichtdoor bioMam » 18 jun 2011, 12:02

Heerlijk hè en je groeit mee met je kinderen, maar het blijft gewoon fantastisch. Ik begon met samen in kijkboekjes kijken zodra J kon zitten met steun (5M zoiets) en ik heb zelfs een foto waarop hij op amper 4M met papa in de krant zit te neuzen, hihi, maar de eerst boekjes zijn vooral kijken en woordjes noemen en gewoon plezier geven in boeken. Knisperboekjes en badboekjes hadden we al van het prille begin en omdat onze jongens 6 jaar schelen was het al lang vaste prik om elke avond voor te lezen aan J toen R erbij kwam en die had ik meestal wel op schoot en ik las ook vaak aan J voor (= wat extra aandacht voor de grote broer en toch rustig) terwijl ik R borstvoeding gaf. 'k Merk ook wel dat onze kinderen heel veel verhalen kennen doordat wij veel samen lezen en J is jammer genoeg geen enorme boekenwurm, maar kijkt wel wat in weet-boekjes en sommige spannende boeken die leest hij toch graag uit eigen beweging en hij blijft samen verhalen lezen enorm tof vinden. R die zou niet zonder kunnen. 'k Moet zeggen dat we al een enorme evolutie achter de rug hebben en aan serieus werk bezig zijn, maar ze vinden dat geweldig. Vanaf een jaar of 5 kon ik (bij allebei) meer en meer dikke boeken introduceren. Voor 4 jaar zat een verhaal in stukjes lezen er hier niet in en ik heb met R veel peuter- en kleuterboekjes gelezen en dan met Jelmer apart andere verhalen, maar de kleine sport wou dan meeluisteren en intussen heeft hij toch ook al echt een heleboel dikke boeken gehoord en voor binnenkort (grote vakantie?) heb ik alweer een prachtig boek klaarliggen om voor hen samen voor te lezen. J die begint dan soms zelf verder te lezen en dan ga ik met R op ons tempo verder en laat J apart lezen - soms haal ik dan zelfs een kopie van het boek in de bib, zodat ze beiden hun eigen tempo kunnen aanhouden, hihi. Het kwam mooi uit onlangs: J had het boek uit tegen dat het terug naar de bib moest en dan heb ik zijn (gekochte) exemplaar verder kunnen voorlezen aan zijn broertje. We zijn er nog heel even zoet mee en ik hoop het uit te hebben voor het einde van het schooljaar. :)

Als je ooit boekentips zou willen dan kan ik er wel heel wat opsommen. :) Voor eerste kennismakingen zijn er veel mogelijkheden en ik ben zelf totaal weg van al die babyreeksen van Nijntje en zo: badboekjes en knisperboekjes zijn ook zo van die geweldige cadeautjes hè. 'k Denk dat ik er binnenkort nog eens een stapel ga inslaan, want ik zag er enkele dagen geleden weer prachtige liggen en we hebben weer wat geboortes in de (schoon)familie dus kan ik me nog eens uitleven, hihi. :)

O ja, wat je ook kan doen, is zo van die stoffen boekjes met een verhaaltje kopen en dan kunnen ze aan alles voelen: wij hadden er zo met een beertje dat van opstaan tot terug naar bed gaan een aantal dingen deed en dan moest het beertje uit her boek en alles echt doen hè. Dat is tot mijn verbazing echt enorm lang vaste prik gebleven voor J zijn avondritueel en toen maakte hij plots groter sprongen, maar gewoon dat knuffelbeertje alleen al maakt het boekje interessanter voor ons meneertje en hij is nog altij verzot op knuffelbeesten dus dat was een prachtige combinatie voor een peuter/kleuter. Het valt ook enorm op dat kindjes die hier komen spelen dat soort boekjes altijd geweldig interessant blijken te vinden.

Tegen dat ze gaan kleuteren zijn er ook een massa fantastische doe-boekjes hè, maar stickeren of zo dat is niks om als bedritueel te doen. Voorlezen blijft het beste bedritueel dat er is. :) Dan slapen ze veel rustiger. :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Hope » 18 jun 2011, 12:06

Bij Kobe heb ik dat idd ook rond 1 jaar geprobeerd, maar dat had geen zin.
Hij wou liever de bladen scheuren ipv te luisteren.
Rond 2 jaar ben ik daar terug mee begonnen en dat gaat toch al veel beter.
Ik lees hem niet elke avond voor, want soms heeft hij er echt geen interesse in en wilt hij gewoon gaan slapen.
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Spooky » 18 jun 2011, 12:55

Biomam:je mag steeds titels doorgeven hoor ;)
Yerko had ook snel kennisgemaaktmet die stoffenboekjes, hij was 4weken toen ik op de boekenbeurs zijn 1ste stoffen boekje kocht :)
Wij gaan ook heel graag naar het boekenfestijn (Brusel-Antwerpen,Kortrijk,...) daar hebben ze ruime keuze aan kinderboeken en voor spotprijzen!
Wij gaan ook heel graag naar de bib, maar het nadeel is dat Yerko steeds maar disneyboeken wil...nochtans je hebt zo leuke andere kinderboeken en we proberen hem toch wat te verplichten om toch naar andere verhalen te luisteren! Verhalen die hij ni kent, dat wilt hij dan ni meenemen...
Ylian die wil tegenwoordig enkel bumbaboeken...vorige week nog een ganse crise voor een bumbaboekje! Hij heft geen gekregen want heeft nog maar pas een nieuw gekregen en ok, die bumbaboeken zijn leuk en educatief maar er is nog iets anders als bumba (maar thuis, begint hij ook interesse te hebben voor nellie en cezar ook)
Een boekje die ik zeker wil aanschaffen is van klein wit visje (al hebben we het al in de bib geleend)
Spooky
Embryo

Berichtdoor g&f&s » 18 jun 2011, 13:17

Bij Femke las ik voor vanaf ze 6mnd was overdag en ens ze in eigen kamer sliep 's nachts vanaf haar 7mnd elke avond. Ik ]had toen een voorleesboek van schanulleke en op den duur las ik altijd zelfde verhaaltje voor, ook voor de herkenning en herhaling. Op iets oudere leeftijd koos ze dan zelf een verhaaltje uit bvb boek van jip en Janneke.

Sitske kreeg ook al vroeger verhaaltjes omdat grote zus die dan kreeg en als ze wakker was op moment dan Femke ging slapen, luisterde ze mee van op mijn schoot. Eens ook wat ouder koos ze ook zelf haar boekjes en nu zijn haar favorieten vooral musti en Woezel en pip, waar we ook cd van hebben.

Ze waren hier allebei al vroeg in boeken geïnteresseerd en scheurden die ook nooit kapot, zelfs niet met gewone bladeren als het wat grotere boeken waren.

Voor Femke lees ik nu dikkere boeken voor, met haar dyslexie lukt het haar nog niet zelf om de verhalen die wel voor haar leeftijd geschikt zijn zelf te lezen. Want om zelf te lezen is ze nu in ''tot kijk vos en haas'' bezig. Die moet ook uit tegen einde van de mand, want ze leent die nu van haar meester.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 18 jun 2011, 16:00

Ik ben nooit echt een voorleesmama geweest :oops:
Bij het gaan slapen, overlopen wij altijd de dag.
Elk apart in hun kamer en hun eigen bed. Zo hebben ze de laatste 5 minuten van de dag alleen met hun mama. En zo kunnen ze in alle rust vertellen wat er is gebeurd, of soms liggen we allebei te lachten met het domste eerst (Milan kan goed boeren en scheten laten in bed :roll: )
Nu, Yana leest graag in bed (heeft ze van mij ;) ) en dan is het zo dat ik eens een pagina voorlees en de volgende pagina is dan voor haar. Maar evengoed leest ze zelf een boek.
Maar zo vanaf een jaar begon ik wel met die kijkboekjes, ongeloofelijk hoe veel ze daar van opsteken.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor inneke » 18 jun 2011, 21:15

Wij zijn nu 2 weken bezig met kijkboekjes...
Eentje met diertjes (en hun geluidjes) en een met vannalle dingen van de wereld - foto's van dingen dus levensecht.
Ik ben vooral het dierenboekje en mijn man het andere.
We kruipen met hem in de zetel en lezen voor, doen dierengeluidjes na, springen als kikkertjes rond. En hij begint nu al te lachen als we aan het kikkertje komen en begint met zijn mondje open en toe te gaan bij het paard (ik doe de klik klak met mijn tong)
Tot over 4 weken bleef hij echt ni zitten en was hij echt ni geïntereseerd en stak hij het boekje alleen maar in zijn mond.

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor aquake » 19 jun 2011, 13:28

Jitse is nog maar sinds kort geïnteresseerd in boekjes, en dan vooral die over dieren, hij is echt dol op dieren :D. Maar ook niet voor lang hoor, na een paar minuten is hij het al beu maar hij kan dan ook niet stilzitten. In de opvang merk ik dat ook, echt geïnteresseerd in boekjes is vanaf 18m - 2 jaar. Op het laatst voor mijn zw-schap van Jitse had ik allemaal kindjes van 2 jaar en ouder en we zaten dan op een rijtje in de zetel boekjes te lezen (en ruzie te maken wie het boekje mocht vasthouden :lol:). Hangt ook af van het karakter, ik heb nu een heel rustig ventje in de opvang en hij was voor zijn 1 jaar al voor boekjes te vinden. Echte boekjes gebruik ik pas eens ze beginnen te beseffen dat die niet zijn om kapot te maken en dan nog ... Meestal is dat het boek overplooien, kapotscheuren ... Er zijn er hier zo al een aantal gesneuveld dus nu houd ik het vooral bij stoffen boekjes of plastieken, die kunnen daartegen :P.

Ik heb me dat ook al afgevraagd voor Jitse, vanaf wanneer ik echt een verhaaltje kan voorlezen. Zal nog wel wat duren denk ik, nu heeft hij nog geen concentratie genoeg daarvoor. Lijkt me wel leuk om 's avonds bij zijn bedje te zitten en een verhaaltje voor te lezen :D.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Keer terug naar Babies