Vaccinaties

Moderators: Sandy, mini

Vaccinaties

Berichtdoor Linda » 09 nov 2010, 10:41

Hoe staan jullie tegenover vaccinatie in het algemeen? De vroedvrouw was hier juist en zei dat we daar nog eens goed over moeten nadenken. Dat eigenlijk enkel polio verplicht is en dat dit gerust pas kan gegeven worden rond de 1 jaar ipv bij een klein boeleke van amper een paar maandjes.
't Schijnt trouwens dat ze de vaccins voor mexicaanse griep die over waren mee verwerkt hebben in de groepvaccins voor deze winter.
Hebben jullie getwijfeld bij vaccinatie van jullie kindje en waarom ben je voor/tegen vaccinatie?
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Re: Vaccinaties

Berichtdoor mamavans » 09 nov 2010, 10:54

kijk eens op www.vaccinatieschade.be. ik heb-geef enkel de polio. ze heeft er al 1 gekregen (rond haar 7-8 maand)
zal volgende keer meer uitleg geven want heb niet veel tijd nu :lol:
mamavans
Zygote

Berichtdoor bioMam » 09 nov 2010, 11:03

Runar heeft alleen de vaccins uit de tetravac gekregen, maar ook in een ander schema dan dat van K&G: op aanraden van onze vv hebben we dat met onze homeopatische huisarts besproken en de vv was ervoor om enkel polio te geven en de dokter zei van de tetravac toch te kiezen, omdat daar toch wel tetanus in zit en de difterie en kinkhoest ook wel nuttig waren, maaaaaaar hij moest maar 3 spuitjes krijgen ipv 4 en in dat 2de zaten er maar 3 dingen (dat was niet de tetravac) en dat volstond dan. Bij de spuitjes van K&G is het altijd tetravac en toen ik daar eens een discussie met die dokteres van daar over had - omdat ze mij wou verwijten dat we hun schema niet volgden - heb ik haar los onder tafel geargumenteerd en heeft ze moeten toegeven dat ze eignelijk 1 ding te veel gaven in van die spuiten, maar ja, die zijn daar gratis en 't zit er nu eenmaal in :shock: :roll: dus ja duuh, dan spuien ze maar te veel in die kinderen, want baat 't niet dan schaadt 't in hun blindemansogen blijkbaar ook niet. Soit, ik vond het onnodig en ik moet zeggen dat onze Ruun véél sterker is dan zijn broer die ik (onnozel en naïef als ik toen nog was) alles bij K&G heb laten inspuiten volgens hun schema - dat toen trouwens pas op 3M begon en bij Runar was dat al op 2M en dat vond ik er wel helemaal over: dat is gewoon echt nog veel te klein. Nu zijn onze jongens wel nooit naar een kinderopvang geweest en nooit met een epidemie (van bijvoorbeeld hersenvliesontsteking) geconfronteerd geweest, want indien dat wel zo was geweest dan had Runar mogelijk nog meer spuitjes moeten krijgen, maar bij Jelmer hebben we die sowieso laten geven en als ik dan nu zie hoe vaak die al ziek is geweest dan zou ik nog bijna gaan twijfelen of die overdadige prikjes zijn weerstand niet hebben ondermijnd. Nu ja, die redenering zal ook wel niet opgaan, maar ik heb ook al veel mensen gehoord wiens kinderen echt ziek zijn geweest door vaccins en/of er zelfs een allergische reactie op hadden ontwikkeld en 'k wou dat gewoon niet, al dat geprik in mijn kind. Als er niet echt aanwijzingen zijn dat 't nodig is, waarom dan gewoon de massa maar volgen? Omdat K&G het zegt? Tja, zo braaf ben ik dus niet meer en mijn vv argumenteerde ook dat we hier niet in een ontwikkelingsland wonen met veel kans op al die ziektes hè. Er is zelfs sprake van geweest om de polio ook niet meer te verplichten, want die is hier eigenlijk uitgeroeid, maar toch blijven ze het geven en blijkbaar hebben ze het nog altijd niet afgeschaft. De verplichting is trouwens om je kind voor de 18 maanden de nodige prikken te geven: als je spuitjes begint te geven onder de 6m dan hebben ze er 4 nodig en als je daarna pas begint dan hebben ze er maar 3 nodig. Runar kreeg zijn eerste spuitje op 8M (het was op 7m gepland maar toen was hij net verkouden en hebben we het wat uitgesteld) en dan kan je dat makkelijk halen om ze alledrie voor 18m te geven met een aangepast schema.
Voilà, dat zijn mijn argumenten geweest.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor ElLoLa » 09 nov 2010, 14:24

Goh...
Die van ons krijgen al hun spuitjes.
Lani heeft met een kindje in de klas gezeten die ook alleen voor polio kreeg en die is op een gegeven moment maanden buiten strijd geweest door één of andere ziekte waar ik nog nooit van gehoord had.
Maar 't schijnt dat dat dus ook samen hing met die vaccinatie's.
Vraag me niet meer hoe of wat want het is al wel even geleden.
Maar ik zie er het nut wel van in.
Dat van tetanus, vooral bij kindjes; een roestige spijker, daar hangen ze toch rap aan, he?

Ik vind wel dat voor elk spuitje naar de leeftijd gekeken moet worden.
Soms geven ze bij K&G gemakkelijkshalve spuitjes die ze eigenlijk een maand later pas moeten zetten :roll:
Dat weiger ik gewoon.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor anneliefje » 09 nov 2010, 14:34

bioMam schreef:Nu zijn onze jongens wel nooit naar een kinderopvang geweest en nooit met een epidemie (van bijvoorbeeld hersenvliesontsteking) geconfronteerd geweest,.

Ivm hvo: enkel de 7 meest voorkomende pneumokokken varianten zitten daarin. (= de niet besmettelijke, meningitis is die andere)
Als je pech hebt, zoals wij, dan heb je een zeldzame pneumokokken variant zitten. En het is dan nog niet gezegd dat hij die in de crèche heeft 'opgeraapt'.

Ik volg gewoon het schema van K&G maar met Elias ga ik nu wel naar onze HA. Een echte reden heb ik er eigenlijk niet voor, enkel dat ik geen zin heb om daar te wachten met je baby in zijn bodyke tot je bij de dokter mag ;)
Mama van Linus, 6 jaar en Elias, 3 jaar.
Lid sinds november 2005. Actieve lezer, iets passievere reactie-gever ;-)
anneliefje
Vruchtje

Berichtdoor EEE » 09 nov 2010, 14:42

HIer gewoon alle spuitjes gekregen volgens het schema van kind en gezin.
Afbeelding
Afbeelding
EEE
Blastocyste

Berichtdoor Marijke » 09 nov 2010, 16:29

Hier enkel polio op 1 jaar omdat het verplicht is. Ik kan me niet inbeelden dat Shana nu al een spuitje zou krijgen, ze bouwt nu juist haar weerstand en immuunsysteem op.

En stel je eens de vraag: zouden wij sneller sterven zonder vaccinaties?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor mini » 09 nov 2010, 16:48

hier alle vaccinaties volgens K&G.
Zie er eigenlijk geen kwaad in. :oops:
Ik heb ze ni allemaal gehad als kind en ben toch paar keer zwaar ziek geweest :?
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Spooky » 09 nov 2010, 17:11

Ik zelf heb mijn kinderen laten vaccineren, maar ik vind hun 1ste vaccin toch vroeg hoor, op 2 maanden! :shock:
Mijn vriendin had zich daar bij haar 2de zoontje ook de vraag gesteld omdat destijds een hoeveelheid aan kwik in de vaccins zouden gezeten hebben en er mensen van gehandicapt zouden geworden zijn.
Maar dat is ook iets van jaren geleden...
Nu ik zie er het nut wel van in,pneumokokken, hersenvliesontsteking, tetanus...
Waar ik wel tegen ben is het windpokkenvaccin, allé tegen...Als hij tegen 6j de ziekte nog niet heeft gehad zal ik dan wel mss vaccineren, dat zien we dan wel...
Spooky
Embryo

Berichtdoor Sandy » 09 nov 2010, 19:44

Mijn kinderen hebben alle spuiten gekregen die K&G heeft aangeraden.
En ze hebben er nooit last van gehad ook (behalve dan een beetje koortsig, maar geen nadelige gevolgen op lange termijn)
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor g&f&s » 09 nov 2010, 19:51

Ik ben er ook tegen. Maar net zoals bij biomam was ik bij Femke nog zo naïef om braafjes het schema van k&g te volgen. Sitske heeft ook enkel polio gehad, gestart op 8 of zelfs 10 mnd en laatste (van de 3) op net geen 18 mnd. Van tetanus heeft ze enkel tetanus gehad (dus zonder de difterie) maar die heb ik dan via de apotheek in nederland laten bestellen. Maar als ze iets voorhebben, krijgen ze dat toch automatisch dus zelfs de herhaling kreeg Sitske niet.

Die verhalen van handicaps door vaccins doen nog steeds de ronde ze, er is zelfs een prof die rondtoert met info over het waarom niet vaccineren.

Ik vind die vaccins voor kinderziektes ook overroepen, enkel rode hond krijgen ze hier ook nog als puber want dat is wel gevaarlijk als ze zelf kindjes zouden krijgen. Maar zelf heb ik roodvonk gehad op 23j en ik leef ook nog hé :mrgreen: De dokter had het zelfs niet herkend, gewoon omdat het nog amper voorkomt (heb dat zelf ook maar jaar later geweten toen Femke windpokken had en ik in boek over kinderziektes aan het lezen was)

En ja hier zijn ze ook al wel eens ziek, Sitske van haar 2mnd tot 7mnd maandelijks en daarna enkel nog rota en eens een verkoudheid, voor de rest niks. Sinds het school is enkel 1 verkoudheid met 1 dag koorts, dus ze heeft haar eigen weerstand wel opgebouwd.

Femke is veel vaker ziek geweest, hoewel ze veel minder contact had met andere kindjes toen ze klein was. En sinds vorig jaar is ze ook niet meer echt ziek geweest.

Moet zelfs zeggen dat die verpleegster van k&g me gelijk gaf over het vaccin van rota, want rota is iets viraal en heb altijd geleerd op school dat als je een virale infectie hebt, dat je gewoon moest uitzieken en ja ze gaf me gelijk (met haar mond vol tanden :lol: ) want zo had ze het zelf ook geleerd... En ja Sitske heeft rota gehad, maar ze heeft weekje goed ziek geweest, maar dankzij ORS en bv heeft ze geen kliniek gezien. Wel veel afgevallen toen op een weekje, maar sindsdien is ze van laagste lijn op curve (waar ze kort na de geboorte op kwam) naar de middelste lijn gegaan, dus ziek zijn heeft blijkbaar niet enkel nadelen ;)

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 09 nov 2010, 20:00

ik heb het vaccinatieschema gevolgd
Pepijn had maar één keer last van zijn spuitjes, en eigenlijk ging ik mezelf niet kunnen vergeven moest hij een ernstige ziekte hebben gehad waarvoor hij ingeënt kon geweest zijn, en ik had het niet gedaan
voor mezelf vind ik bv tegen griep vaccineren onzin, maar ik ben volwassen
voor een kindje vind ik dat anders
Vivache
Baby

Berichtdoor VeggieRatje » 09 nov 2010, 21:55

Wij ook gewoon schema van kind en gezin, ikzelf zou het eerder niet laten doen hebben, maar de papa wou het wel,...
Ik kreeg al m'n zin in werken met katoentjes, lang bv, vegetarisch opvoeden, en mja de papa heeft ook nog iets te zeggen :?
Afbeelding
Afbeelding[/url]
VeggieRatje
Vruchtje

Berichtdoor Winnie » 09 nov 2010, 22:01

kyan heeft ook alle spuitjes gehad volgens het schema van kind en gezin. het was telkens heel zielig om hem die spuitjes te zien krijgen, maar liever dat dan dat hij erg ziek wordt. hij heeft van geen enkel spuitje na de inenting last gehad, een klein beetje koortsig maar dat viel te verwaarlozen.
ook voor rota een vaccin gekregen via het mondje. en dit was vrij te kiezen, als we nee hadden gezegd had niemand van kind en gezin zich hierom druk gemaakt, het vaccin was dan ook niet gratis. maar we hebben kyan dus ook dat vaccin gegeven omdat een maand voordien het zoontje van vrienden van ons een week in het ziekenhuis had gelegen met rota. de baby was kei hard afgevallen en was echt superhard ziek. die baby had het vaccin niet gekregen en mijn eerste reactie op het feit dat hij in het ziekenhuis lag was dat ik niet begreep waarom ze liever hadden dat hun kleine baby doodziek in het ziekenhuis lag dan dat hun baby een vaccin moest doorslikken?
ik ben van het principe 'beter voorkomen dan genezen'

maar eigenlijk komt het erop neer dat iedereen gewoon doet wat ze zelf het beste vinden voor hun kind hè. iedereen zal zo wel zijn redenen hebben waarom wel en waarom niet.

Kyan is nu bijna anderhalf jaar en heeft 3 of 4 keer een lichte verkoudheid gehad, voor de rest nog niet ziek geweest :) (moet er wel bijzeggen dat hij niet naar de creche of onthaalmoeder gaat)
Afbeelding

Afbeelding
Winnie
Vruchtje

Berichtdoor ElLoLa » 10 nov 2010, 06:42

Rota heb ik ook altijd geweigerd.
Geen enkel van mijn meisjes (hout vasthouden) heeft dat ooit gehad, ze gaan niet naar de crèche, komen op zich niet zo veel in contact met andere kinderen (zeker niet als baby),...
Bij Lani bestond dat zelfs nog niet, da's allemaal toch redelijk nieuw, hoor.
ElLoLa
Blastocyste

Keer terug naar Babies