Slecht doorslapen

Moderators: Sandy, mini

Slecht doorslapen

Berichtdoor Tischa » 05 maart 2014, 08:52

Ik ben hier op het forum terecht gekomen omdat ik al meteen met een vraag zit :?

Onze dochter van 10 maanden oud slaapt al enkele weken niet meer goed door. Dit deed ze vroeger wel. Vorige week ook trouwens toen ze ziek was.
Haar slaappatroon ziet er als volgt uit:

Tegen 19u gaat ze naar bed. Hiervoor krijgt ze een badje of wasje, flesje rustig op de kamer drinken, wat vertellen tegen mama of papa, knuffeltje en dan het bedje in. Dan slaapt ze meteen in.
Rond 23u maken wij haar nog wakker voor haar laatste flesje. Dat flesje geven we ook rustig bij schemer in de kamer. Terug inslapen zonder probleem
Rond 3-4u is ze daar meestal. Ofwel al huilend omdat ze op haar buik gerold is (ondanks ze vast ligt met een snoozzz), of kan niet meer aan haar tutje, of begint gewoon te vertellen. Dan moeten we tot 5u ongeveer regelmatig opstaan om haar tutje terug te geven of haar te troosten. Tegen de ochtend (5-6u) valt ze terug in slaap en dan moeten we haar makker maken om naar de onthaalmoeder te gaan. Als we haar laten doen dan slaap ze makkelijk tot 9u zonder achter haar flesje te vragen.

Is ze vroeg wakker voor het werk (6u) dan mag ze in de voormiddag nog 1u slapen. Slaapt ze s'ochtends langer dan krijgt ze geen dutje meer in de voormiddag. Anders slaapt ze na haar patatjes niet meer. Dan een dutje van 2u in de namiddag om dan terug om 19u het bed in te gaan.

Nu is mijn vraag wat het zou kunnen zijn dat ze altijd rond dat zelfde uur s'nachts wakker is? Zou het een gewoonte zijn en hoe kunnen we dit dan het beste aanpakken? Laten huilen? Langsgaan?
Tischa
Eicelletje

Re: Slecht doorslapen

Berichtdoor Vivache » 06 maart 2014, 20:37

Pfieuw, moeilijk. Waarom het zou kunnen zijn, daar kan ik niet meteen de vinger op leggen. Ik heb bij mijn twee kindjes kunnen ervaren hoe anders kindjes daarin kunnen zijn. Bij mijn oudste ging ik zeggen, het is vechten tegen de slaap, bij mijn jongste eerder: er scheelt iets.

Het is wel een feit dat op een bepaalde leeftijd kindjes slechter kunnen gaan slapen. Mijn kindjes sliepen allebei heel slecht in de periode dat ze net niet stapten. Bovendien heb je groeispurtjes en zo, ik denk dat er ook eentje is rond 10 maanden? Nu lijkt dat plots allemaal lang geleden voor mij :) maar ik herinner me nog goed dat eerste anderhalf jaar, net voor dat slechte slapen. :mrgreen:

Tips, ik kan je er een paar geven, maar of ze de oplossing zullen zijn?
Wij legden bij onze oudste verschillende tutjes binnen bereik in bed. Sommigen hangen een netje net buiten bed met de tutjes erin. Zodat je kindje niet om je hoeft te roepen maar zelf het tutje kan zoeken.
Waarom leg je haar nog vast met die snoozzz? Misschien is het vervelend voor haar dat ze weinig bewegingsvrijheid heeft? Er zijn kindjes die nu eenmaal grote wriemelaars zijn in bed. Of is het omdat ze niet op haar buik zou kunnen rollen? Want daar ze op haar buik rolt in haar slaap, is dat voor haar misschien de meest comfortabele houding? Ik was er ook niet 100% voor, maar mijn beide zoontjes die slapen op hun buik vanaf ze konden omrollen. We legden ze altijd op hun rug in bed maar hop, we waren nog niet weg of ze hadden zich al op hun buik gerold omdat ze zo het gemakkelijkst sliepen.

Waarom geef je dat flesje nog rond 23u? Ik lees dat je haar wakker moet maken? Je moet nu toch opstaan hé rond 3 à 4u (dodelijk uur is dat), ik zou eens durven om dat 23u flesje over te laten, wie weet heeft ze het niet nodig en slaapt ze rustiger tot ze écht honger heeft.
Vivache
Baby

Berichtdoor annagirl » 08 maart 2014, 20:22

Hallo!
Onze zoon is ook een gemakkelijke slaper, maar bij enkele spurtjes, heeft hij weken moeilijker gedaan... En eentje ervan was rond 9 - 10 maanden, dus volgens mij zal dat weer over gaan.
Ik zou alvast jullie kindje niet wakker maken om 23u om nog een flesje te geven hoor! Zeker niet meer op die leeftijd... Maar dat is mijn mening hé ;)
Afbeelding
Afbeelding
annagirl
Vruchtje

Berichtdoor Tischa » 23 maart 2014, 15:41

Bedankt voor jullie reactie!
We gaan ondertussen proberen om haar zonder snoozzz te laten slapen. Ze rolt inderdaad meteen op haar buikje van zodra we naar de deur wandelen. En dan ligt ze binnen het uur helemaal onderaan haar bed. Die tut is echt een probleem. Telkens wanneer ze hem niet meer kan vinden slaat ze alarm :D Maar ik durf wel geen tutkoord ofzo te gebruiken, stel dat ze hiermee ergens vast komt.

Tja die fles van 23u, waarom doe ik dat? Wel omdat het me zo ingeprent is door K&G. Dat ze voldoende melk moeten hebben en dat ik die pas mocht weg laten indien ze s'avond al een boterhammetje naast haar laatste flesje kon drinken. Misschien moet ik dat dit weekend eens uittesten. Haar rond 17u een boterham geven met wat soep en dan om 19u haar laatste fles melk. Eens zien hoe ze het daarop doet.
Bedankt voor de tips!
Tischa
Eicelletje

Berichtdoor molly » 23 maart 2014, 15:52

Hey
Ik zou eerlijk gezegd die fles van 23u weglaten.
Op 10 mnden hoef je je kindje niet wakker te maken om te drinken.
Slapen is min. even belangrijk als eten.
Hoe eet ze door de dag?
wat is dan haar patroon?
Voor die tut, dat kan je volgens mij oplossen door er zo een tutvotje aan te hangen mss?
Niet zo'n koord, maar een knuffel of een doekje.
Dat gaat ze mss makkelijker zelf vinden hé.
Ik ken een woord,
een heel nieuw woord,
een woord dat niemand kent,
een woord waarmee ik zeggen wil,
dat jij de liefste bent!
molly
Blastocyste

Berichtdoor annagirl » 24 maart 2014, 10:13

Niet altijd doen wat kind en gezin zegt ;)
Maar dat is ook mijn mening...

Al eens getest om dat laatste flesje weg te laten?
Afbeelding
Afbeelding
annagirl
Vruchtje

Berichtdoor beefje » 24 maart 2014, 21:10

wij hadden zo'n knuffeltje waar je tutje kon aan vast maken, dan vonden ze hun knuffeltje en draaide ermee tot ze tutje tegen kwamen (is zonder koordje) en staken het zelf terug in de mond.
Ik heb niet veel dus moeten opstaan om tutje te geven ;)

Het ritme van je kind volgen is volgens mij veel beter dan de inprentingen van K&G, zou jij graag als je ligt te slapen nog een volle fles melk krijgen die mss op je maag gaat liggen?
wij hebben altijd laatste fles rond 20u gegeven en dan was zoonlief er ook vaak rond 3 à 4u maar dat zijn we dan stilletjes aan beginnen afbouwen qua volume (minder en minder poedermelk erin), tot hij uiteindelijk doorsliep.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Kit4na » 23 jan 2015, 17:20

Dat laatste papje van 23 uur zou ik inderdaad weglaten. Als je je zorgen maakt dat hij 's nachts gaat wakker worden van de honger kan je de pap altijd een beetje dikker maken. Wat ook kan helpen is, wanneer hij toch wakker wordt, niet te praten tegen je babytje en geen licht in de kamer zelf aan te steken (maar op de gang ofzo) Snel babytje eten / pamper geven en onmiddellijk terug in zijn bedje leggen. Heb die tip zelf gekregen van mijn huisarts en hielp echt wel om hem te laten doorslapen :-) Veel succes!
Kit4na
Eicelletje

Keer terug naar Babies