slaapritme baby van +/- 8 maand?

Moderators: Sandy, mini

slaapritme baby van +/- 8 maand?

Berichtdoor sann » 20 dec 2010, 09:55

hey

ik vroeg mij af hoeveel een baby van 8 - 9 maanden gemiddeld slaapt. Ik weet wel dat het sterk afhankelijk is van kind tot kind, maar toch.

Vroeger voor Alexander naar de creche ging ( hij was toen 5 maand )hadden we hier echt vaste dutjes. In de voormiddag een uur ongeveer ( soms ook meer ) en in de namiddag nog eens 2 uur ongeveer.
Savonds deed hij ook een dutje en rond 21.30 -22.00 kreeg hij zijn laatste fles en sliep hij tot 6 uur smorgens.

Nu slaapt hij overdag heel weinig, ongeveer een uurtje, soms aan een stuk, soms zelfs verspreid over 2 dutjes.
Rond 20.00 krijgt hij zijn laatste flesje en rond 6.00 is hij terug wakker.

Is het normaal dat hij zo weinig slaapt? Hij is dan meestal wel erg lastig van vermoeidheid maar is dan op geen enkele wijze in slaap te krijgen ( behalve in de auto soms, maar vind dit geen goed idee om dit te gaan gebruiken )

Heeft iemand tips hoe ik hier terug structuur in kan krijgen en misschien ook wat langer kan slapen smorgens?

sann
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Re: slaapritme baby van +/- 8 maand?

Berichtdoor kyrodu » 20 dec 2010, 10:17

Ona wordt wakker om 8u en drinkt haar melk om 8u30 en tegen 9u30 gaat ze naar bed.
Ze slaapt dan tot 11u30 en tegen 12u eet ze haar groentenpap.
Om 13u gaat ze weer slapen en om 15u30 staat ze weer op om haar fruitpap te eten.
Om 17u gaat ze weer naar bed en rond 18u30 is ze er al weer.
Ze hoort dat papa dan thuis is! :D
Tegen 19u drinkt ze weer melk en gaat ze samen met de anderen om 20u naar bed.
Dan slaapt ze tot 23u en drinkt ze nog eens om dan verder te slapen tot 8u.

Ze heeft echt die routine nodig,anders kunnen we er niks mee aanvangen.
Want als ik moet winkelen is dat dus een ramp.
Ze is dan voor de rest van de dag uit haar doen.
Dus ze slaapt overdag ongeveer een 9u en tijdens de nacht ook een 9u.

Maar dat verschilt toch volgens kind hoor.
Mijn derde slaapte veel minder,maar sliep dan wel al van 20u tot 8u.
Terwijl Ona echt haar melk nodig heeft om 23u om dan pas verder te slapen tot de ochtend.
Trotse mama van Kyana (1998),Ronan (2001),Duncan (2004) en Ona (2010)!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kyrodu
Blastocyste

Berichtdoor sann » 20 dec 2010, 11:53

ja hij is hier ook volledig uit zijn doen, en ik wijt het een stukje aan de creche: zij hielden zich niet aan ons schema, waardoor hij veel minder sliep en lastiger werd. Nu krijgen we hem moeilijker in slaap...
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Spooky » 20 dec 2010, 13:13

hebben ze geen vaste uren dat ze hem in bed leggen (allé ongeveer)
Spooky
Embryo

Berichtdoor sann » 20 dec 2010, 13:41

nee niet dat ik weet, ze leggen hem erin als hij moe wordt zeggen ze.
Maar wij hadden echt vaste uren ( zo ongeveer ) en dat werkte perfect, maar zij vonden dit niet nodig...
zal blij zijn als we naar de OM kunnen maar ja das nog eventjes he
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor sann » 25 jan 2011, 17:14

pff het overdag slapen blijft moeizaam gaan. Het is al beter dan wat het enkele weekjes terug was maar het is nog zeker niet ok denk ik....

Weet niet goed meer wat te doen....

hij slaapt nu na de groentepap. In de creche meestal rechtopzittend in een relaxstoel, zo ongeveer een uurtje. Een enkele keer slaapt hij in de creche in een park in de leefgroep. In de slaapzaal lukt het totaal niet.

Hier thuis lukt boven slapen ook niet. Dit weekend is hij twee keer in slaap gevallen op de arm ( waren op bezoek ) en hebben hem zo in bedje kunnen neerleggen en heeft zo een uurtje geslapen. Ik weet dat dit niet ideaal is.... dat hij in een bedje in slaap moet kunnen vallen, maar we zijn momenteel al lang blij dat dit lukt.

Als ik hem ophaal in de creche rond 16u valt hij onmiddellijk in de auto in slaap in de mc en ik kan hem in de mc zo'n uurtje laten verder slapen, soms slaapt hij zelfs langer en moet ik hem wakker maken... dit lijkt me ook geen goede gewoonte... de bedoeling is dat we overstappen op de autostoel maar ja...

Ik weet echt niet meer hoe ik het moet aanpakken.
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Vivache » 25 jan 2011, 20:56

leggen ze hem in de crèche in een aparte ruimte te slapen? dat hij toch wat kan kalmeren?
Want als hij in de auto in slaap valt is hij echt wel moe eh
regelmaat is heel belangrijk voor zo'n kindje, probeer zeker goed af te spreken met de crèche zodat je hun ritme ook in het weekend kunt volhouden
en een bedritueel?
Vivache
Baby

Berichtdoor ilse » 25 jan 2011, 21:05

hoe ver staat het met zijn ontwikkeling?
Jurre heeft hier ook een lange tijd enorm weinig geslapen en slecht slapen snachts ook nog tot hij ineens een sprong van jewelste maakte in zijn ontwikkeling (op knieeën kruipen, recht trekken en nog zo van die kleine dingen)
sindsdien na die sprong is hij weer goed gaan slapen
Nu slapt hij in opvang in vm een uurtje en thuis dan smiddags een 2 uurtjes
anders is het een gemiddelde van 3uur na zijn groentenpap
maar hij heeft een nacht van een 10uur maar ongeveer... dus hier ook niet zo een megaslaper maar ja
Afbeelding

Afbeelding
ilse
Vruchtje

Berichtdoor Hope » 25 jan 2011, 21:43

Dat hij in de armen in slaap valt, zou ik mij niet zo veel van aantrekken.
Kobe heb ik altijd in slaap gewiegd omdat hij niet zelf wou inslapen.
Of ik legde hem in het groot bed en ging er naast liggen, maar alleen inslapen in zijn bedje wou hij absoluut niet
Ik had daar geen problemen mee om hem te wiegen en de overgang naar zelf in slapen was niet moeilijk
ik heb er ook geen moeite voor moeten doen.
Dus daar zou ik mij niet zo veel van aantrekken als ik jou was.
Nu over dat ritme kan ik weinig zeggen want bij ons op de creche houden ze zich echt aan het ritme van thuis
Ze hebben hem ook nooit in een relax laten slapen of rechtop
Ze worden daar zwaar gecontroleerd en de kindjes moeten altijd in een bedje gaan slapen.
Ik vind het wel erg dat ze hem in de eetstoel laten slapen of is dat normaal voor de meeste?? :oops:
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 25 jan 2011, 21:44

nee, dat denk ik niet
ik vind het ook een beetje vreemd :oops:
Vivache
Baby

Berichtdoor sann » 26 jan 2011, 11:45

het is niet in de eetstoel hoor het is in zo'n hoge relax.
Ze hebben hem al meerdere keren in de slaapzaal proberen leggen maar dit lukte niet.

Ik vraag me ook af of het misschien komt omdat hij in de creche vrij laat naar de slaapzaal ging ( wegens buikslapen ) en thuis ook vrij laat boven werd gelegd. Het is zowat sinds die overgang begonnen dat hij overdag steeds minder sliep.

Hier ook maar nachtjes van 10 uur max.

Zijn ontwikkeling: hij kruipt rond, trekt hem overal aan recht.
Staat dus heel veel in zijn bed recht
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Snoopie » 26 jan 2011, 12:00

en is er al een slaapritueel geprobeerd zoals ze hierboven al zeiden?

Ons zoontje heeft in de crèche dezelfde knuffel liggen als thuis. Zowel thuis als daar doen we altijd: broekje af, slaapzakje aan, en samen met die knuffel naar bed.
Thuis heeft hij ook een mobiel boven zijn bed, en we hebben een beertje met hetzelfde deuntje voor als we op verplaatsing zijn. Die herkenning helpt hem wel. Mss eens zo proberen?

Vanaf wanneer verandert hij van opvang? mss moeten ze daar vanaf de eerste dag een patroon proberen invoeren en zich daaraan houden, zodat hij weet waar hij aan toe is.

veel succes!
Snoopie
Zygote

Berichtdoor sann » 26 jan 2011, 12:20

vanaf pasen gaat hij naar de om ipv de creche.
weet absoluut niet hoe ze hem te slapen leggen in de creche...

ons bedritueel is als volgt:
pamper verversen, kousjes uit dan naar boven terwijl ik altijd hetzelfde liedje zing, dan slaapwel zeggen aan zijn knuffels die er staan en dan bedje in. Heb me al afgevraagd of ik niet beter boven in zijn kamer zijn pampertje doe en zo ( heb daar ook een kussen ), dan zijn we wat langer in zijn kamertje voor hij in zijn bedje gelegd wordt?

Savonds is het hier zo: badje, pyama aan, dan neusje spoelen en dan flesje. Tijdens zijn fles valt hij altijd in slaap dan slapend bedje in. Wordt dan soms eens wakker maar slaapt dan gewoon verder.

een knuffel hebben we hier al geprobeerd maar daar kijkt hij dus totaal niet naar om, hij duwt het eerder weg zelfs...
Het lijkt me een goed idee om hem telkens overal dezelfde knuffel te geven, maar hij neemt het niet aan... Of is dat iets dat moet groeien? (bij hem over een langere periode? )
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor inneke » 26 jan 2011, 13:03

In de créche zeiden ze in het begin ook dat zijn knuffel eigenlijk niet veel deed maar ondertussen leggen we op beide plekken de knuffel hetzelfde en ik denk dat het voor hem toch een vertrouwd ankerpunt is geworden.

Nu moeten ze onze Louis ook in de créche niet met een leeg buikje in bed leggen hoor. Elke dag staat er in voormiddagdut niet willen slapen. maar dan geven ze hem juist na de "dut" zijn patatjes en dan wat spelen en dan zijn melkje en dan slaapt hij op de middag wel prima.
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor Katrien » 26 jan 2011, 13:17

Een knuffel moet groeien hoor. Dus kan je misschien proberen. Wij hadden ook dezelfde knuffels in creche als thuis (ander exemplaar, maar zelfde type, dus niet met geur van thuis erin). In voormiddag kregen ze beetje soep, boterham, koek en dan bedje in (dus ook met wat eten in de maag). Namiddagdut was na petatjes.

Ik vermoed ook verlatingsangst. Hij is het niet gewoon van 'zelf' in slaap te vallen. 's Avonds geraakt hij in z'n bedje terwijl hij slaapt dus dat maakt hij niet echt mee. Da's iets moeilijk voor kleintjes, maar moeten ze 'leren'. Dus ik vrees dat er misschien nog moeilijke momenten zullen komen als je hem dat aanleert. Eens hij dat kan, ga je er wel 'geniet' van hebben! Dat aanleren zou ik dus doen via die 'kiekeboe-methode'. Je verlaat kamer, hij huilt en je gaat consequent om bepaald aantal minuten (wij deden dat elke 2 minuten) binnen op z'n kamer, terug neerleggen, aai over bol en terug buiten. Zo gaat hij beseffen dat je hem niet 'achterlaat' - verlatingsangst - maar dat je er wel bent voor hem. En toch leert hij zelfstandig in slaap vallen.

Tenslotte denk ik dat je beter af gaat zijn bij onthaalmoeder...nieuwe verse start, en die zal je wel laten weten hoe die Alexander te slapen legt. Of vooraf overleggen met jullie.

In elk geval hoop ik dat er snel voor jullie beterschap mag zijn hoor op dat vlak!
Katrien
Zwemmertje

Berichtdoor sann » 26 jan 2011, 15:32

we proberen dit toe te passen hoor, even weg gaan en dan terug. Maar het probleem is dat hij dus niet kalmeert, hij brult steeds erger en erger.
Heb het net na zijn fruitpapje geprobeerd maar het lukte dus niet... Twas megabrullen, na een half uur heb ik het opgegeven, hij brullend, ik huilend... voel me dan zo falen. Ik krijg mijn eigen kind niet eens in slaap...

Hij is vanmorgen wakker geworden om 5.30 en heeft sindsdien 40 minuten geslapen ( autodutje )dat is alles...
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Katrien » 26 jan 2011, 15:38

Da's dus echt weinig he! Voordeel is dat je vaak op stap kan. Wij zaten vaak aan huis gekluisterd omdat ze moesten slapen...
Blijven volhouden zou ik zeggen met die 'training'. Hij 'groeit' daar hopelijk uit?
Ons Floor die kon ook lang volhouden zenne. Amai, en dan zit je idd 'gebroken' op den trap.

Jullie falen hoegenaamd niet! Moest je weten hoeveel mensen net hetzelfde meemaken!!!
Je wil gewoon 'goed doen' voor hem! Zou hij 'voelen' dat je je zo voelt? Kan misschien ook meespelen?

Zou je willen helpen, maar tja, is moeilijk he...
Katrien
Zwemmertje

Berichtdoor inneke » 28 jan 2011, 13:57

Awel, als ik dat doe dan gaat het van wenen naar brullen en ik laat hem niet brullen in zijn bedje.
Zo een beetje wenen oké maar als hij over zijn toeren geraakt haal ik hem eruit kalmeer ik hem en leg ik hem daarna terug.
En als het blijft aanhouden en het is geen nacht tja, dan gaan we nog wat spelen hé. Dan valt hij even later meestal in zijn park wel in slaap ;)

Je bent zeker niet aan het falen hoor!
je moet gewoon altijd denken dat het zowel voor hem als voor jou nieuw is.

Heel veel sterkte!

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor boo » 28 jan 2011, 21:47

Maité was op die leeftijd ook een erg slechte slaper. overdag maximum 2 dutjes van een half uur, en idd in de auto in slaap vallen. 's nachts ook vaak wakker worden.

op de crèche is het nooit een groot probleem geweest. ze had in het begin een gedragen t-shirt van mij mee, haar eigen slaapzakje, en altijd dezelfde knuffel van thuis. toen keek ze er ook nog niet naar toe, ondertussen is ze er heel erg aan gehecht. dat is echt iets wat moet groeien, ik denk dat ze tegen haar eerste verjaardag draaide toen ze zich begon te interesseren voor een knuffel.

wat overdag slapen betreft: Maité deed ook zo moeilijk om boven te slapen. ik heb haar nooit alleen laten huilen. ze ging ook alleen maar meer en meer brullen, en ik wou geen angst creëren voor haar eigen kamer.
uiteindelijk heb ik toch doorgebeten, maar ik bleef wel bij haar op de kamer als ze overstuur was. ik zat op de grond naast haar bedje, met m'n gezicht tegen de spijlen. ze stond dan echt te krijsen, ik streelde haar zachtjes en moedigde haar gewoon af en toe zachtjes aan om te gaan liggen.
het lukte zeker niet elke keer, soms moest ik ze echt uithalen. en in het begin was ik er vaak meer dan een half uur mee bezig. maar het heeft wel resultaat gehad.

na een eindje moest ik gewoon nog een paar keer terug om haar te troosten, en ondertussen kan ik haar al enkele maanden gewoon in bed leggen, ze gaat liggen en slaapt. nu doet ze ook meestal een mooie dut van anderhalf-2u, heel af en toe zelfs nog wat langer.

in de crèche is ze nu net veranderd van leefgroep (peutergroep ipv babygroep), en alhoewel ik vreesde dat het slapen moeilijker ging gaan (peuters gaan allemaal samen naar bed na het eten, terwijl in de babygroep meer naar elk kind apart werd gekeken), slaapt ze juist nog langer!
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor aquake » 30 jan 2011, 11:37

Vraagje: draagt Alexander een slaapzak? Omdat je zegt dat hij vaak rechtstaat in bed. Jitse deed dat ook in het ZH, ik deed hem geen slaapzak aan eerst omdat het warm genoeg was op de kamer, verpleegsters hadden dat ook niet zo graag als ze dan 's nachts controleerden of hij geen koorts had maar 'k heb het toch moeten doen. Hij hield zichzelf nl wakker, altijd maar rechtstaan, rondkruipen ... En heeft hij een tutje? Jitse heeft dat nodig om in slaap te vallen, anders gebruikt hij dat nooit, enkel in zijn bedje. 't Is gelukkig niet zo dat we tig keer op een nacht moeten opstaan om zijn tutje terug te geven. Hem laten wenen doe ik ook niet, lukt toch niet, hij wordt alleen maar hysterischer. Hij heeft ook zo'n projecteerding van Cotoons, je kunt dat instellen met of zonder muziekje en het aantal min ook (5, 10 of 15). Heb dat gekocht indertijd omdat hij graag naar zijn mobiel keek en soms gebruik ik het als hij weent als ik hem te slapen leg (niet vaak). 9 op de 10 keer kalmeert hij daarvan. Jitse heeft ook een hele tijd slecht geslapen, altijd maar hazetukjes, niet in bed willen ... Kwam door zijn reflux, 't is nu al een hele tijd beter. 't Gebeurt nog hoor maar niet veel. Ik vind die occasionele keren al zo lastig, laat staan als het altijd zo is ...
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Volgende

Keer terug naar Babies