rode en rauwe billetjes door antibiotica

Moderators: Sandy, mini

rode en rauwe billetjes door antibiotica

Berichtdoor sann » 20 mei 2013, 18:42

hallo,

Fenna moet vrij zware antibiotica nemen voor een bacterie dat ze heeft.
De KA had me gewaarschuwd dat ze er diarree van kon hebben. En idd sinds zaterdag diarree. Nu sinds vandaag ziet haar poepje echt rood en is het echt zo wat rauw vlees. Ook haar spleetje is rood en wat rauw.

Wat zou ik hier best aan doen?

dit is dus vooral een vraagje naar de meisjes-mama's want ja ik smeer zalf tussen haar billetjes, maar ik weet niet goed waar ik wel/niet zalf mag smeren vooraan?

Welke zalf zouden jullie gebruiken? Heb nu dat kleine grijze potje gebruikt dat je in het ZH meekrijgt. Kan niet direct op de naam komen...

alvast bedankt!

sann
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Re: rode en rauwe billetjes door antibiotica

Berichtdoor Vivache » 20 mei 2013, 19:49

ah, ik ging antwoorden maar het is wat specifieker
maar misschien kan ik toch helpen?
floris heeft dit ook vaak van de antibiotica, en ja ook zijn piemel kan ervan rood zien
dus het is iets dat wel voorkomt

fucidine is iets dat ertegen helpt, maar eigenlijk helpt een goede luierzalf hier altijd

alleen, bij een meisje moet je inderdaad opletten dat je het niet erger maakt met zeepjes of zalfjes.
staat er niets in de bijsluiter?
Vivache
Baby

Berichtdoor beefje » 20 mei 2013, 19:50

oh bad memories hier sann
ons tiegan had door haar coeliakie geregeld van die open poepjes met echt rauw vlees
heel erg pijnlijk, ze wou op den duur zelfs niet meer zitten en als je haar opnam gilde ze het uit omdat ze dan op haar poep op je arm rustte :(

daktozin luierzalf kan wat verlichting brengen maar verhelpt het probleem niet helemaal. Poep aan blote lucht laten indien mogelijk. Calendulazalf brengt ook wat verlichting.
Tegen vele adviezen in deed ik ook wel talkpoeder op haar poepje. Eerst talkpoeder en dan voorzichtig een dikke laag zalf erop. En ik verschoonde haar ook heel regelmatig (want dit talk begint te korrelen naar een tijdje).

Als het van de antibiotica is, zou ik meteen ook starten met iets voor de darmflora. Je hebt zo van die zakjes (damn, kan even niet op naam komen) voila efkes in mijn apotheekzak gaan zien en het is enterol (kan je makkelijk in een flesje geven).

ocharme voor je kleine meid, ik weet nog hoe erg het voor ons Tiegan was dus hoop ik dat ze er snel vanaf is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor beefje » 20 mei 2013, 19:52

oh ja, ik smeerde ook wel beetje tussen haar spleetje zelf maar begon altijd daar om te vermijden dat vieze bacteriën van de aars in haar spleetje zouden terecht komen.

antibiotica kan dus voor schimmel zorgen en dan is daktozin luierzalf echt wel het beste. Bij tiegan was het niet van de schimmel dus op den duur werkte die daktozin niet meer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor sann » 20 mei 2013, 20:04

ja ik weet niet goed of het van de antibiotica zelf komt of van de diarree van de antibiotica...
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Vivache » 20 mei 2013, 20:13

is hetzelfde he
antibiotica zorgt er vaak voor dat de natuurlijke darmflora ofwel sterven ofwel gaan woekeren
en dat veroorzaakt diarree
Vivache
Baby

Berichtdoor jenny » 20 mei 2013, 22:41

Hoer heeft Femke dat heel dikwijls gehad, nu nog af en toe, doordat ze op school de tijd nie neemt om haar mooi en deftig hygiënische te houden na toiletbezoek...(ook al moet ik toegeven dat het de laatste weken veel beter is)

Wat ik deed toen ze baby was, eerst douchen, mooi afdrogen, eosine er op... Blazen tot het volledig droog is, en dan een dik pak daktozin... Dikwijls verschonen, en deed eigenlijk goed zijn werk

Nu na school, is dit dikwijls mijn schoon-ma die het ontdekt... Maar enkele weken geleden was het echt erg... En ben ik naar de apotheker geweest... En zoals mijn schoon-ma me al jaren zei... Beste remedie is stijfsel in bedwater zetten, daarin gaan zitten, en een goeie laag daktarin nu ze groter is, plakt minder...

Dus eigenlijk nog het groot-moedertrukje die et beste is
AfbeeldingAfbeelding
Femke, 40w1d bij mama, geboren op 12/02/2007 om 12h05, 3,950gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo, 39w6d bij mama, geboren op 21/09/2009 om 7h07, 3,760gr & 51cm

AfbeeldingAfbeelding
Mylo is ermee gestopt, het waren fantastische momenten, bedankt lieve schat.

AfbeeldingAfbeelding
jenny
Zygote

Berichtdoor Sylvie S » 21 mei 2013, 09:11

Voor de open plekjes, had ik van de apotheker (op aanraden van ka) een soort vloebare melk, dat daarna poederachtig wordt. Ik zal vanavond eens kijken voor de naam. Dit droogde heel goed uit. Voor de rest een dikke laag zalf, zinkzalf(dat is dat grijs potje uit zh en inderdaad vaak verversen maar niet met veel vocht (dus geen washandjes of veel vochtige doekjes). Daktozin is eerder voor uitslag die spontaan ontstaat (door schimmel of zo) dat gebruikte ik enkel als het heel erg is en niet open lag want daar zit, dacht ik, cortizone in.
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor cindyd » 21 mei 2013, 17:58

Wat hier ook helpt bij zulke situaties is per dag 1a2 keer in een beetje water zetten met de poep met daarin kamillosan.1a2 soeplepels in het water dat werkt ontsmettend en verzachtend is met camille en dan mooi droog deppen.De ene keer werkt Daktozin hier goed de andere keer de zalf uit het grijze potje dermocrem.Veel beterschap gewenst!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
cindyd
Zygote

Berichtdoor Gucci » 21 mei 2013, 18:34

Olivia had door haar bacterie ook diarree en ik deed er inotyol aan, en dat is heel snel gebeterd. Ik smeerde dat goed dik,op haar poepje en haar schaamlipjes. Op neo zeiden ze ook dat als het open ligt dat je enkel met de pampers sensitive doekjes mag schoonvegen.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Berichtdoor bioMam » 21 mei 2013, 20:29

Die grijze potjes Dermocrem zijn wel ok, maar ik gebruik zelf enkel zalf als de billetjes al wat rood zijn (en dat is hier vaak door de doorkomende tanden) en mestal gebruik ik Weleda Calendula Luierzalf, maar in jouw geval zou ik precies Daktozin halen idd, omdat het schimmel kan zijn door die antibiotica hè. Ik heb dat hier voor de jongens ook al wel nodig gehad en dat hielp enorm goed. Bij Linne smeer ik dus enkel wazr het rood ziet dus zelden aan haar spleetje, odat het meestal als het al eens rood is zo rond haar aarsje is en vandaag heb ik nu voor het eerst voor dat ze een paar kleine bloedende stipjes (echt miniwondjes) had :? maar ze heeft dus zelden last. Ik ken wel mensen bij wiens kinderen het zo erg was dat ze door die rauwe billetjes echt op wasluiers (en zelfs BZC = BabyZindelijkheidsCommunicatie) zijn overgestapt omdat het daar dan mee minderde en als het even kan dan helpt de billen blootlaten ook wel wat om de wondjes sneller te laten genezen, maar als de diarree nog niet gedaan is dan is dat geen optie :roll: natuurlijk.

Jenny, badwater :mrgreen: bedoel je toch? ;) :lol:

Vivache, is die Fucidine zelf niet een soort antibioticazalfje? Staat me voor dat we dat ook ooit eens in huis hebben gehaald, maar weet al niet meer waarvoor ...

Ik lees overigens ook veel mensen hun reactie ivm dik smeren en bedenk net dat ik onlangs elders iemand zag schrijven dat ze net heel dun smeert met de Weledazalf, omdat de huid dan nog zou kunnen ademen. Ik ben zelf geneigd om er wel een laag op te leggen als het rood is, maar ik maak er nu ook geen klodders van.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Gucci » 21 mei 2013, 21:46

Ik maak er nu ook geen schilderij van :D maar ik leg er wel genoeg op zodat de pipi en kaka zo weinig mogelijk op de kapotte huid komt. En als poep ok is dan smeer ik er ook niet altijd iets aan. Op neo zeiden ze mij zelfs dat schoonvegen (pipi) ook niet elke keer hoefde.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gucci
Zygote

Berichtdoor sann » 25 mei 2013, 13:44

bedankt allemaal! heb daktozin gebruikt en het is weer helemaal genezen intussen!
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Keer terug naar Babies