Onthaalmoeder/creche

Moderators: Sandy, mini

Onthaalmoeder/creche

Berichtdoor smurfje » 10 aug 2012, 18:38

Heey allemaal ,

ik weet dat het toch nog te vroeg is maar ik vroeg me af vanaf wanneer kan je je best ergens laten inschrijven voor de opvang van je kindje? Aangezien we zowieso niet zonder een opvang kunnen ( werken beide fulltime) en ik zou niet graag kei lang moeten rijden omdat er anders nergens geen plaats meer was.

Wanneer hebben jullie dit allemaal geregeld?

Groetjes
Afbeelding
smurfje
Zwemmertje

Re: Onthaalmoeder/creche

Berichtdoor elien » 10 aug 2012, 18:43

Ik heb hier voreger als onthaalmoeder mensen gehad die met hun pasgeboren kindjes afkwamen om te komen kijken en ik heb evengoed mensen gehad die hier toekwamen om te kijken als ze 8 weken zwanger waren.
Dus je ziet het kan alletwee, ge moet gewoon chance hebben dat er plaats is. Ik persoonlijk zou wachten tot je de 12 weken gepasseerd bent.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
elien
Blastocyste

Berichtdoor sarahke » 10 aug 2012, 18:57

Ik heb nog stage gedaan op een gemeentelijke dienst voor onthaalouders, bij ons was het de regeling dat je pas adressen en info kreeg van de onthaalouders, vanaf de moment dat je bevallen was. Eerder kon je bij ons ook wel terecht voor info, maar je zou nooit adressen hebben gekregen van onthaalmoeders.

Het hangt er dus een beetje vanaf naar waar je gaat denk ik. Op sommige plaatsen moet je het kindje al inschrijven nog voor je zwanger bent en op andere plaatsen na de geboorte ;)
Afbeelding
sarahke
Zwemmertje

Berichtdoor EllenG » 10 aug 2012, 20:02

Valt te zien waar je woont. Hier moet je je inschrijven vanaf de moment dat je weet dat je zwanger bent, anders vind je geen plaats meer
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
EllenG
Vruchtje

Berichtdoor nonijn » 10 aug 2012, 22:40

hier ook van de moment dat ik wist dat ik zwanger was. En voor de oudsten nog moeten tussenoplossing zoeken omdat er geen plaats was.
nonijn
Zygote

Berichtdoor smurfje » 10 aug 2012, 22:43

EllenG schreef:Valt te zien waar je woont. Hier moet je je inschrijven vanaf de moment dat je weet dat je zwanger bent, anders vind je geen plaats meer

idd dacht k hier ook , en aangezien hier zijn weinig creches& onthaalmoeders zijn zal k er in mijn vakant maar eens werk van maken en dan ben k ook 3maand
Afbeelding
smurfje
Zwemmertje

Berichtdoor annagirl » 26 aug 2012, 16:35

Ik ben voor een creche gaan kijken nog voor iedereen wist dat ik zwanger was... Dus hier moet je er snel voor kijken!
Afbeelding
Afbeelding
annagirl
Vruchtje

Berichtdoor molly » 26 aug 2012, 16:41

Ik heb Lowie ingeschreven vanaf 't moment dat we wisten dat we zwanger waren en dan nog stond hij op de wachtlijst...
dus als je 't mij vraagt, kan je daar niet snel genoeg mee zijn ;)
Ik ken een woord,
een heel nieuw woord,
een woord dat niemand kent,
een woord waarmee ik zeggen wil,
dat jij de liefste bent!
molly
Blastocyste

Berichtdoor smurfje » 27 aug 2012, 17:29

Waar kan ik eigelijk het beste info zoeken voor onthaalmoeders / creche's? bij kind & gezin of gewoon eens google en gewoon een afspraak maken? en naar welke punten moet ik eigelijk kijken als ik ergens op bezoek gaan?
Vanaf vrijdag heb ik 2 weken verlof en dan gaan we een stilletjes aan zoeken naar een opvang voor ons kleine spruitje :D
Afbeelding
smurfje
Zwemmertje

Berichtdoor smurfje » 02 sep 2012, 15:51

odertussen heb ik wat mailtjes gestuurd en bij een creche was er al een wachtlijst tot januari 2014 :roll:
Afbeelding
smurfje
Zwemmertje

Re: Onthaalmoeder/crèches

Berichtdoor knuffeldoekje » 02 sep 2012, 20:04

Ja smurfje die opvang regelen en die wachtlijsten,dat is iets :roll:

Hier is er via samenwerkingsverband kinderopvang Hasselt een online lijst beschikbaar van alle soorten opvang Biënnale Hasselt met daarbij een goed overzicht per opvang wanneer er plaatsen vrijkomen of ook als er een plaatsje beschikbaar is.

Wij zijn toen gaan inschrijven toen ik een maand of twee zwanger was,uiteindelijk plaats afgezegd omdat ik langer thuis bleef en omdat dit als opvang toch niet de goeie keuze bleek.
Op zoek gegaan naar andere opvang ( die meer paste bij wat wij vonden dat voor J belangrijk was en ook voor het goed voelen van onszelf als mama en papa om hem daar te brengen,uiteindelijk is het vreemd dat iemand anders voor je ukje gaat zorgen die dagen dus wil je proberen het best mogelijke te vinden...)
Plaatsje kwam vrij,daar start hij nu morgen..maar het minimum dus 3 dagen van 5 uurtjes.
Alle andere dagen en momenten zijn tussen ons tweetjes :)

Maar dus best zo snel je kan werk van maken..een tip : bevraag je goed,soms ben je geneigd om in te schrijven zodra er ervenden plaatsje is maar achteraf begin je pas na te denken (bij ons toen J geboren was) over wat voor soort opvang je voor je kindje wil : grootschalig en dus veel kindjes,kleinschaliger en dus mindere kindjes met meer kans op wat specifiekere opvang/ aandachtspunten binnen de opvang enz enz.
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor knuffeldoekje » 02 sep 2012, 20:05

Leve de iPad : binnen hasselt moest dat in mijn bijna eerste zin zijn en geen Biënnale :lol:
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor Sylvie S » 04 sep 2012, 15:43

Zo vlug mogelijk mee beginnen zoeken en proberen te vinden wat je leuk vindt en wat niet, ik ben bij 1 iemand gaan kijken en daar vond ik het echt niet proper en niet aangenaam. Uiteindelijk dan een plaatsje gevonden maar die is er dan mee gestopt nog voor Tess geboren was, gelukkig werd het overgenomen en we zijn er nog heel blij mee.
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor smurfje » 19 sep 2012, 12:12

Vandaag gaan we naar een 1ste creche kijke , waar moeten we zeker op letten / vragen?
Afbeelding
smurfje
Zwemmertje

Berichtdoor knuffeldoekje » 19 sep 2012, 16:12

in hoeverre er rekening wordt gehouden met de rust-en slaapmomenten en de eetgewoontes thuis (uur en zo bv,indien thuis 2keer slapen,dan in opvang ook?vegetarisch eten indien belangrijk? speciale voeding?)
pampertjes zelf voorzien of voorzien door opvang?
wat mag je meebrengen van thuis? bv tutje,doekje,knuffeltje? slaapzak?
dagprijs voor hele en halve dag? (vaste prijs,inkomensgerelateerd,..)
werken ze met een heen-en weer schrijftje?
wat met kindjes die bijten/slaan/stampen,..?
hoeveel kindjes zijn er?
wordt het eten zelf gemaakt of wordt geleverd? (zout in eten of niet? koek in fruitpap of niet? als je daar belang aan hecht..hier dus wel..)
kunnen de kindjes evt in de opvang ontbijten zo nodig?
opvanguren?
...
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor smurfje » 19 sep 2012, 16:54

knuffeldoekje schreef:in hoeverre er rekening wordt gehouden met de rust-en slaapmomenten en de eetgewoontes thuis (uur en zo bv,indien thuis 2keer slapen,dan in opvang ook?vegetarisch eten indien belangrijk? speciale voeding?)
hoeveel kindjes zijn er?
wordt het eten zelf gemaakt of wordt geleverd? (zout in eten of niet? koek in fruitpap of niet? als je daar belang aan hecht..hier dus wel..)
opvanguren?
...

dat zijn idd wel nuttige tips/vragen , het is ons eerste dus we weten het allemaal nog niet zo goed. Nu een vriendin van mij werkt met stoffe luiers en heb het al eens geprobeerd en zou het graag ook willen doen . Maar daar gaat dat dus niet , nu ja er is totaal geen verschil meer tussen wegwerpluiers en stoffe luiers en de reactie die ik kreeg stond mij eigelijk al niet aan. :? en dan zat dat jong meiske dat de uitlag gaf , 9 van de 10 kere te kijken naar menne vent i.p.v. naar mij , terwijl een vrouw er toch meer dinge van afweet/ regelt dan de man niet?? Of zie ik dit verkeerd. Natuurlijk mijn vriend had er een goed gevoel bij maar ik minder. Ben dan naar het gemeentehuis geweest voor adressen en heb gelijk mails verstuurd :D , het was ook een 'grote' creche van 50 kindjes , persoonlijk vind ik dit wel veel. 2 groepjes van baby's waar al tussen de 11 en 14 baby's bijeen zaten. Dan kies ik liever voor een kleinere groep en veel meer huiselijker zoals een onthaalmoeder. Maar de tijd dringt ook een beetje :roll: dus ik hoop dat we nog iets vinden voor de tyd waar ik mij wel goed bij voel :)
Afbeelding
smurfje
Zwemmertje

Berichtdoor Nath » 20 sep 2012, 15:01

Het is toch wel belangrijk dat je encht een goed gevoel hebt bij de creche/onthaalmoeder die je kiest hé!

Ik had persoonlijk direct een goed gevoel bij onze dagmoeder, en dat is nog altijd zo. Echt een toppertje.

Wij hebben bewust voor een onthaalmoeder gekozen ipv een creche, omdat ik er zelf gek kom van het lawaai en de drukte.
Afbeelding
Nath
Zygote

Berichtdoor voetballover » 20 sep 2012, 16:27

smurfje schreef:
knuffeldoekje schreef:in hoeverre er rekening wordt gehouden met de rust-en slaapmomenten en de eetgewoontes thuis (uur en zo bv,indien thuis 2keer slapen,dan in opvang ook?vegetarisch eten indien belangrijk? speciale voeding?)
hoeveel kindjes zijn er?
opvanguren?
...

dat zijn idd wel nuttige tips/vragen , het is ons eerste dus we weten het allemaal nog niet zo goed. Nu een vriendin van mij werkt met stoffe luiers en heb het al eens geprobeerd en zou het graag ook willen doen . Maar daar gaat dat dus niet , nu ja er is totaal geen verschil meer tussen wegwerpluiers en stoffe luiers en de reactie die ik kreeg stond mij eigelijk al niet aan. :? en dan zat dat jong meiske dat de uitlag gaf , 9 van de 10 kere te kijken naar menne vent i.p.v. naar mij , terwijl een vrouw er toch meer dinge van afweet/ regelt dan de man niet?? Of zie ik dit verkeerd. Natuurlijk mijn vriend had er een goed gevoel bij maar ik minder. Ben dan naar het gemeentehuis geweest voor adressen en heb gelijk mails verstuurd :D , het was ook een 'grote' creche van 50 kindjes , persoonlijk vind ik dit wel veel. 2 groepjes van baby's waar al tussen de 11 en 14 baby's bijeen zaten. Dan kies ik liever voor een kleinere groep en veel meer huiselijker zoals een onthaalmoeder. Maar de tijd dringt ook een beetje :roll: dus ik hoop dat we nog iets vinden voor de tyd waar ik mij wel goed bij voel :)
Veel zal ook van creche tot creche afhangen denk k.In Xiebe zn creche zaten er in totaal bijna 100 kinderen,maar daar merkte je niet veel van,omdat die verdeeld waren in groepjes van 10,met 3 begeleidsters waarvan er constant 2 aanwezig waren,ook was hun lokaaltje telkens ingericht als meer een gezellige huiskamer..
Mama van schattige dochter (28/05/2006) en flinke zoon (21/04/2008).
life is like toilet paper, you're either on a roll or taking crap from some asshole
voetballover
Zygote

Berichtdoor EllenG » 03 nov 2012, 21:41

Heb je ondertussen al een goede opvang gevonden?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
EllenG
Vruchtje

Berichtdoor Vivache » 03 nov 2012, 22:42

Van Pepijn was ik vijf weken zwanger, en van Floris hebben we het plaatsje vastgelegd dat Pepijn ging achterlaten
ik was toen nog niet zwanger maar ik was bang dat Floris niet naar de crèche ging kunnen gaan waar Pepijn het zo goed had gehad
Vivache
Baby

Volgende

Keer terug naar Babies