Nurofen siroop of perdolan supo

Moderators: Sandy, mini

Re: Nurofen siroop of perdolan supo

Berichtdoor beefje » 08 dec 2010, 20:47

Vivache schreef:Pepijn probeert ze er ook wel weer uit te duwen, maar als je eventjes de poep dicht houdt en de billetjes masseert, blijven ze mooi zitten ;)

vrijdag zei de kinderarts dat je beter niet teveel de bucco en eucalypto suppo's gebruikt
wij doen dat hier nochtans telkens bij een snotneus
blijkbaar is dat niet altijd goed
iemand daar al over gehoord?

ik weet dat je dat maximaal een week mag geven
dus veronderstel dat het niet zo goed is om dat ook snel opeenvolgend te geven toch minimum een paar weken tussen ofzo
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Vivache » 08 dec 2010, 20:49

wij geven dan eentje per dag, bij het slapen
is dat dan goed als je een week geeft?
Vivache
Baby

Berichtdoor beefje » 08 dec 2010, 20:55

ja, mijn apotheek zegt maximum een week
en mijn HA ook
en dan mag ik 's morgens bv eucalypt en 's avonds bucco
maar meestal geef ik er ook maar 1 per dag
en dan nog hoestsiroop (stodal ook homeopatisch)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Vivache » 08 dec 2010, 20:57

goed dat ik het weet, merci
we hebben nu nog nooit langer dan een paar dagen gegeven omdat zijn snotneuzen nooit zo lang duurden
maar je weet maar nooit dat we het in de toekomst gingen doen
nu kan ik dat in het achterhoofd houden :)
Vivache
Baby

Berichtdoor nonijn » 08 dec 2010, 21:31

Vivache schreef:goed dat ik het weet, merci
we hebben nu nog nooit langer dan een paar dagen gegeven omdat zijn snotneuzen nooit zo lang duurden
maar je weet maar nooit dat we het in de toekomst gingen doen
nu kan ik dat in het achterhoofd houden :)

De KA had die hier ook voorgeschreven, maar mocht die enkel geven bij hoest.
nonijn
Zygote

Berichtdoor babz » 08 dec 2010, 21:42

Dacht ook dat de nurofen van de junifen kwam, is toch oranjeachtig he?
Afbeelding

Afbeelding
babz
Embryo

Berichtdoor boo » 08 dec 2010, 22:50

als kleine baby kreeg Maité de suppo's van Perdolan, 100mg. toen ze goed 8kg woog zei de KA dat ik kon overschakelen op suppo's van Dafalgan. die zijn 150mg, en zitten dus tussen die van Perdolan in (100mg onder de 10kg-200mg erboven).

de opname via de poep is veel minder precies, hangt af van stoelgang, lichaamstemperatuur, uitpoepen,...
daarom raadde de KA me toen wel aan om de siroop te proberen, enkel als ze dat echt niet wou (Maité is nogal een koppige trees als 't op medicatie aankomt 8-) ) of bij overgeven de suppo's te geven.

dus dan ben ik begonnen met de Perdolan siroop, die kan je mooi doseren per kg lichaamsgewicht. Nurofen heb ik ook in huis, omdat Perdolan alleen meestal niet genoeg is als Maité eenmaal flink koorts begint te maken.

de KA zei wel dat Perdolan de voorkeur heeft, omdat Nurofen ook een ontstekingsremmer is, en dus een stuk zwaarder. je legt dus eerst een basis met Perdolan (4x/dag, dus om de 6u), en daarbovenop mag je tot 3x Nurofen geven, dus om de 8u. natuurlijk enkel als de Perdolan ontoereikend is.

enkel Nurofen vind ik niet echt ideaal...een ontstekingsremmer sowieso geven is een beetje overshooting, beter te vermijden. zelf neem ik ook enkel Dafalgan (Paracetamol, net als Perdolan). Brufen (Ibuprofen, zoals Nurofen) heb ik enkel in huis op doktersvoorschrift, bvb bij een spierontsteking of zo...
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Vivache » 09 dec 2010, 06:14

ik leer hier echt bij
dat zeggen ze toch allemaal niet als je in de apotheek een koortswerend middel vraagt...
Vivache
Baby

Berichtdoor marijke77 » 09 dec 2010, 12:04

Ik gebruik bij koorts bijna steeds perdolan suppo (maar na de berichten in het nieuws ga ik toch een keer de siroop halen bij de apotheek) Nurofen hebben we ook al eens een keer moeten gebruiken van de kinderarts toen hij een oorontsteking had en koorts die tegen de 40° aanliep. We moesten toen afwisselen tussen nurofen en perdolan.
Maar Louis reageert nogal heftig op de nurofen. Zijn temperatuur zakt dan steeds tot onder de 36°, vandaar dat we dat enkel sporadisch gebruiken als hij echt hoge koorts heeft en we het niet onder controle krijgen met perdolan.

Dat van die bucco suppo's wist ik ook niet. Ik geef hem dat ook soms 's avonds als hij veel last heeft van een snotneusje en hij blijft reutelen na het spoelen van zijn neus. Tot hier toe heb ik die suppo's nog nooit langer dan drie dagen aan een stuk gebruikt, maar het is inderdaad wel handig om te weten naar de toekomst toe.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor Marijke » 09 dec 2010, 13:05

We hebben hier enkel een vlierbessensiroopje in huis. Suppo's en die andere siropen hebben we nog nooit gebruikt. Maar ja dat wisten jullie al :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor Sandy » 09 dec 2010, 20:21

Marijke schreef:We hebben hier enkel een vlierbessensiroopje in huis. Suppo's en die andere siropen hebben we nog nooit gebruikt. Maar ja dat wisten jullie al :lol:

Ja :lol:
Krijg je daar wat koorts mee naar beneden, of is dat enkel hoeststillend?
Want als ik met goed herinner, dan leg jij je koortstige kinderen bij je in bed om goed uit te zweten hé?

Wij hebben hier voor ons dan, altijd Dafalgan in huis. Dat helpt altijd goed tegen hoofdpijn. Maar ik heb ook altijd Brufen in huis, want ik ben graag op veel voorzien ;) Ik heb zo eens een ooronsteking gehad, die s'avonds begon. Ik had geen brufen en dafalgan hielp geen meter. Echt, zo'n horrornacht wil ik nooit meer hoor!
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor boo » 09 dec 2010, 22:04

Marijke schreef:We hebben hier enkel een vlierbessensiroopje in huis. Suppo's en die andere siropen hebben we nog nooit gebruikt. Maar ja dat wisten jullie al :lol:

idd! :lol:

maar hier is dat gewoon geen optie, ons meiske gaat op haar gemakje naar 41°C zonder koortswerende middelen (zelfs eens met Perdolan), en dan zijn de stuipen niet meer veraf. ze is dan suf, moeilijk wekbaar, en weigert alle eten en drinken...resultaat is dat ik ze mag binnenbrengen en aan het infuus laten leggen... :roll:

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Marijke » 09 dec 2010, 23:15

Sandy schreef:

Ja :lol:
Krijg je daar wat koorts mee naar beneden, of is dat enkel hoeststillend?
Want als ik met goed herinner, dan leg jij je koortstige kinderen bij je in bed om goed uit te zweten hé?

Neen met zo een siroopje krijg je de koorts niet naar beneden, maar echte hoge koorts hebben we hier nog niet voorgehad. De kindjes zijn dit jaar misschien twee keer ziek geweest met een beetje koorts en wat hoesten, na één dag was de koorts al weg. We hebben dit telkens weggekregen door kruidenmiddeltjes, ajuin smeren op de borstkas, goed warm houden, warme dranken, ... Antibiotica komt hier niet in huis tenzij het van levensbelang is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor Marijke » 09 dec 2010, 23:22

boo schreef:
maar hier is dat gewoon geen optie, ons meiske gaat op haar gemakje naar 41°C zonder koortswerende middelen (zelfs eens met Perdolan), en dan zijn de stuipen niet meer veraf. ze is dan suf, moeilijk wekbaar, en weigert alle eten en drinken...resultaat is dat ik ze mag binnenbrengen en aan het infuus laten leggen... :roll:

Ja boo, dat begrijp ik volkomen.
Ergens moet er dan toch een andere reden zijn waarom ze zo een hoge koorts maakt. Ik denk dan aan gevoelig voor vaccinaties, allergieën, .....
Een kindje in mijn familie heeft soms ook stuipen met hoge koorts enzo en toen bleek na onderzoek dat ze een glutenallergie had, nu is ze wat beter en heeft ze wat minder last.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor Vivache » 10 dec 2010, 06:02

ik weet het niet, de ene mens maakt toch gewoon sneller koorts dan de andere?
ikzelf kan me vaak koortsig voelen, maar ik kan me de laatste 15 jaar geen enkele keer herinneren dat ik écht koorts had (zelfs niet bij griep of bronchitis)
terwijl Pepijn van het minste al aan 38,5 zit (zelfs bij een onnozel snotneusje) en écht ziek zit hij meteen tegen de 40°
koorts is een reactie van het lichaam ter bescherming eh
bij de ene mens werkt dat wat beter dan bij de andere ;)
Vivache
Baby

Berichtdoor babz » 10 dec 2010, 10:15

Marijke schreef:
boo schreef:

Ergens moet er dan toch een andere reden zijn waarom ze zo een hoge koorts maakt. Ik denk dan aan gevoelig voor vaccinaties, allergieën, .....
Een kindje in mijn familie heeft soms ook stuipen met hoge koorts enzo en toen bleek na onderzoek dat ze een glutenallergie had, nu is ze wat beter en heeft ze wat minder last.

Andere redenen? Hier zijn het ooronstekingen aan de vleet, bronchites of andere beestjes in z'n oren.
Ik ben blij dat jouw kindjes enkel een hoestje hebben met wat lichte koorts, dat zal te maken hebben met de manier waarop jullie leven.
Maar soms zou 'n mens zich schuldig voelen omdat hij AB geeft aan z'n kind (moet geven), terwijl er op zo'n momenten niet echt andere oplossingen zijn. En terwijl 'k ook helemaal niet voor AB ben maar als je kind zodanig ziek is..
De keren dat matisse hier zo ziek geweest is, ging een ajuin of kruidendrankje niet helpen hoor, spijtig genoeg.
Afbeelding

Afbeelding
babz
Embryo

Berichtdoor Sylvie S » 10 dec 2010, 12:44

Wij hebben beide in huis. Persoonlijk werk ik het liefst met siroop van Nurofen omdat je die kan doseren en omdat het ook ontstekingswerend is. Ik geef pas medicatie tegen koorts als ze boven 38,5° gaan of als ik zie dat ze echt afzien. Kjell wil echter geen siroop doorslikken, dus daar behelp ik me met suppo's. Tot nu toe met succes. Ik heb wel nog nooit meer dan twee dagen na elkaar medicatie moeten geven (behalve 1x ab bij oorontsteking van Tess). Mijn kinderen hebben vaak een snotneus en een hoestje maar dan spoel ik gewoon vaak hun neusje en doe wat eucalytus in de bevochtiger. Die eucalyptus suppo's vond ik een ramp, Kjell kreeg daar een "bijtende" stoelgang van en heel zijn poep lag open. daar ben ik vlug mee gestopt.
Tss twee pijnstillers laat ik wel 4à6u.
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 10 dec 2010, 13:53

Even over medicatie in het algemeen: graag geef ik dat niet, maar wat moet je soms?
Ik weet dat als ik Yana geen hoestsiroop geef en iets tegen de loopneus (siroop) dat het binnen dit een paar dagen naar haar keel en oren trekt. Dan heb ik 9 op de 10 kans dat ze AB krijgt.
Yana is er gewoon heel gevoelig aan. Dus geef ik ze siroop, om erger te verkomen.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor boo » 11 dec 2010, 22:39

Marijke schreef:
boo schreef:

tjah, wat is de reden hé...ze heeft 13 maanden bv gehad, waarvan de 1e 6m niets anders. en dat ziek worden is begonnen toen ze naar de crèche is beginnen gaan. de ene mens doet gemakkelijker koorts dan de andere zeker? volgens de KA groeit het er wel uit, maar daar zijn we nu vet mee natuurlijk...

AB, ik heb er ook een gruwelijke hekel aan. maar elke keer dat ze het tot nu toe gehad heeft, was het ook echt nodig. een resistente oorontsteking, een zware urinewegontsteking die dreigde haar nieren aan te tasten, een beginnende longontsteking...
mijn KA wacht ook liever wat langer af, maar wat kan je anders met een kind dat zo'n hoge koorts maakt...daarbij kan je gewoon niet afwachten, of ze belandt weer in het ziekenhuis...

mijn zus had dat als kind ook...alleen heeft zij astma, Maité niet. ze hebben bij haar ook vanalles onderzocht, maar meer dan een allergie voor huisstofmijt en wat pollen is er nooit uitgekomen...

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor aquake » 08 jan 2011, 00:07

Mijn HA zegt onder de 39° Perdolan siroop, boven de 39° Nurofen. Maar voor Jitse is het wel belangrijk om koorts goed naar beneden te krijgen omdat hij een hartafwijking heeft. Als hij verkouden is, heb ik tot nu toe nog niks gegeven, enkel zijn neus spoelen met Sterimar. Ben een beetje bang van neusdruppels en hoestsiropen, die laatste zou niet helpen en veroorzaakt slaperigheid zeker? Nu krijgt hij wel Bisolvon druppels en Nesivine neusdruppels omdat ik maandag naar de HA geweest ben. Zou ik dat telkens hij verkouden is doen? Aan de ene kant voel ik me schuldig omdat ik hem niks geef maar ik ben ook bang om meer kwaad dan goed te doen ... AB heeft hij in december gehad omdat hij een oorontsteking had.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

VorigeVolgende

Keer terug naar Babies