Nog geen 9 kg maar toch al in de autostoel?

Moderators: Sandy, mini

Re: Nog geen 9 kg maar toch al in de autostoel?

Berichtdoor kyrodu » 27 apr 2011, 09:41

Hier zit Ona nog steeds in de maxi-cosi.
Ze weegt met moeite 8 kg en ja onze verzekeraar (die een goeie vriend van ons is) zei dat als je iets tegen komt ze inderdaad kunnen moeilijk doen.
Het is niet voor niks dat ze daar het gewicht op zetten,ook al kan je kindje goed zelfstandig zitten,voor de verzekering telt het gewicht en categorie van stoel die je dan gebruikt.
Ona is nu ook geen grote en haar hoofdje steekt nog een goeie 10 cm onder de rand van de maxi-cosi.
Ik haal haar er gewoon uit,de maxi-cosi zelf staat altijd in de auto nu.
En ongemak ondervind ik daar toch niet van.
Duncan indertijd woog op 9 maand al bijna 10 kg en die heb ik dan wel al in een grote autostoel gezet.
Maar zelfstandig recht zitten kon hij nog niet zo goed dan.
Ben misschien gek in sommigen hun ogen,maar ik speel liever op veilig.
Hebben al genoeg meegemaakt met verzekeringen die tegenwerken.
Trotse mama van Kyana (1998),Ronan (2001),Duncan (2004) en Ona (2010)!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kyrodu
Blastocyste

Berichtdoor Schorpioentje73 » 27 apr 2011, 10:07

de wetgeving is idd tot 9 kg dat ze TEGEN de rijrichting moeten, maar dat hoeft geen maxi cosi te zijn hoor, mag ook in autostoel die vanaf geboorte kan
zo stoelverhoger met leuning mag normaal maar vanaf 16 kg
ik twijfel ook voor Xyliano hij heeft zo een 123, dus nog met gordelkes, en Shayenzo heeft zo verhoger met leuning en ik zet hem vast met de autogordel, dacht nog zo ene te kopen al, maar zou maar vanaf 16 kg mogen, tja :? , maar zie ook dat er al vele zo ene gebruiken voor 3 jarigen
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Schorpioentje73
Vruchtje

Berichtdoor Sofie » 27 apr 2011, 10:12

Daan weegt nog maar 15 kg :roll: en zit nu op een kussen. Hij zat in zo'n stoel met leuning, met gewone gordel vanaf 2,5 jaar of zo (doorgeefsysteem stoelen :lol: ) en Thilde dus ook in zo'n stoel (maar wel met gordels aan de stoel zelf, wegens drie naast elkaar zien te krijgen zonder veel gesukkel met gordels aandoen) van vorige zomer, nog geen 2,5 dus.
Als ik enkel naar school moet, dan zitten ze gewoon in hun stoel/kussen hoor, zonder gordels :oops: Ik ben dus geen held in het volgen van regels en het in orde zijn voor de verzekering :oops: :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sofie
Blastocyste

Berichtdoor anneliefje » 27 apr 2011, 13:43

Ow sh*t Sofie, zonder gordels? Zelfs ik rij nooit zonder. Ik zou het echt niet durven, laat staan de kindjes los in de auto.
Vroeger zat ik als kind ook los in de auto, zelfs in zo'n open koffer en plezant dat dat was :lol: Maar als ik dat nu zie, een kind los vanvoor in de auto of die zo tussen de zetels hangt ... ik krijg er de kriebels van!
Mama van Linus, 6 jaar en Elias, 3 jaar.
Lid sinds november 2005. Actieve lezer, iets passievere reactie-gever ;-)
anneliefje
Vruchtje

Berichtdoor g&f&s » 27 apr 2011, 13:47

Sofie schreef:Daan weegt nog maar 15 kg :roll: en zit nu op een kussen. Hij zat in zo'n stoel met leuning, met gewone gordel vanaf 2,5 jaar of zo (doorgeefsysteem stoelen :lol: ) en Thilde dus ook in zo'n stoel (maar wel met gordels aan de stoel zelf, wegens drie naast elkaar zien te krijgen zonder veel gesukkel met gordels aandoen) van vorige zomer, nog geen 2,5 dus.
Als ik enkel naar school moet, dan zitten ze gewoon in hun stoel/kussen hoor, zonder gordels :oops: Ik ben dus geen held in het volgen van regels en het in orde zijn voor de verzekering :oops: :oops:

Dat ze geen gordel aanhebben is niet enkel voor de verzekering hé, hoe veilig je zelf ook rijdt, er moet maar eens iemand tegen rijden, denk dat je dat jezelf van je leven niet meer vergeeft :? Hier beginnen ze te roepen als ik hen vergeet vast te zetten, Femke kan dat nu wel zelf, maar Sitske nog niet en die is dan wel boos ze ;) Femke kan ondertussen Sitske haar riempjes ook vastmaken, dus is wel handig als ik bvb auto aan het laden ben.

Enkel in een stoel is ook niet veilig hé, als je bruusk moet remmen dan vliegen ze er gewoon uit. Ben zo ooit eens vergeten Sitske haar stoel vast te zetten (had dat niet direct gedaan met hem terug te zetten) en bij de eerste bocht waar ik nog heel traag reed, lag ze met stoel en al omver...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Sofie » 27 apr 2011, 14:15

Ik weet het! Ik weet het! :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sofie
Blastocyste

Berichtdoor kyrodu » 27 apr 2011, 16:01

Schorpioentje73 schreef:de wetgeving is idd tot 9 kg dat ze TEGEN de rijrichting moeten, maar dat hoeft geen maxi cosi te zijn hoor, mag ook in autostoel die vanaf geboorte kan

Zo enen heb ik niet,en de autostoel die we hebben kan je zo niet plaatsen.
Denk dat het flikske aan school mij dan ne keer zou tegen houden! :o :lol:
Zo lang het gaat laat ik de maxi-cosi in de auto staan,en heeft ze haar gewicht dan mag ze in de grote autostoel!
Trotse mama van Kyana (1998),Ronan (2001),Duncan (2004) en Ona (2010)!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
kyrodu
Blastocyste

Berichtdoor EEE » 27 apr 2011, 17:49

Elissa woog pas 9 kg als ze 14 maanden was,
't is een klein fijneke, ze zat in een autostoel op 9 maanden.
Afbeelding
Afbeelding
EEE
Blastocyste

Berichtdoor inneke » 27 apr 2011, 20:05

mmm wat een flinke kindjes (van gewicht hebben jullie allemaal!)
Nu ik weet morgen pas officieel hoeveel hij nu werkelijk weegt (kind en gezin)
Maar op het moment zit Louis nog lekker in zijn maxi-cosi. De auto stoel is al gekocht maar die moeten we nog officieel krijgen (vermoedelijk dit weekend).
Maar op dit moment maakt hij nog niet echt problemen van zijn maxi-cosi (hij zit er 5 minuten in en slaapt ;) ) dus zolang hij er geen probleem van maakt zit hij er nog in het is en blijft veiliger voor zo een kleine mannekes. Al denken we wel dat hij het veeeel leuker zal vinden om andersom te zitten. Maar ja, leuk en veilig dat past niet altijd samen hé.

Inneke
Afbeelding

Afbeelding
inneke
Embryo

Berichtdoor Snoopie » 28 apr 2011, 08:25

zolang de kleintjes rustig zijn in de maxi cosi, zou ik die ook laten staan hoor. Maar onze kadee zat er gewoon recht in om naar buiten te kijken, en dat ik natuurlijk lastig voor de buikspieren... dus met veel gefriemel en dan ook wel huilen tot gevolg. Slapen in de maxi cosi zat er al niet meer in hoor. Nu in de autostoel valt hij wel weer in slaap, nadat hij natuurlijk eerst goed heeft rondgekeken ;)
zoals zoveel dingen, is dit ook een beetje kind afhankelijk hé.
Snoopie
Zygote

Berichtdoor bioMam » 28 apr 2011, 09:13

Hebben ze dat verplicht om tegen de rijrichting te houden tot 10m? :shock: Dat kan wel veiliger zijn hè, maar dat hadden we toch niet volgehouden vrees ik: R brulde dan echt alles bij elkaar en beide jongens die hadden gewoon te lange benen om zo te blijven zitten. :?
J had dan weer het voordeel dat hij snel 1m35 was en zonder zitje mocht, want op den duur vond hij dat echt niet meer comfortabel en tja, een riem moet, maar dat stom verhoogzitje gaat voor grote kinderen wel tegensteken ... En zijn klasgenoot die heeft de pech veel kleiner te zijn en meer dan een jaar nadat de zit al in de koffer verdwenen was voor eventuele transporten van andere kindjes toen bedacht ik gelukkig nog net om aan de mama van die jonge te vragen of hij al 1m35 was en dat bleek hij nog lang niet te zijn dus voor het sportkamp was het dan even puzzelen wie waar hoe, want R zijn kleinere stoel stond daar toen ook nog naast. Intussen hebben we het zitje nog voor R en dat van ons is wel een beter (breder) dan dat van de grootouders maar eigenlijk was het onze zo'n stoel die uit zitje met rug bestond ende rug hebben we er moeten afhalen, omdat hij daar al niet goed meer mee zat. Als ik dan zie hoe veel oudere kinderen wel nog comfortabel blijken te zitten met rugleuning en al dan vraag ik me wel eens af waarom die van mij dat al zo snel niet meer verdroegen, maar nu doen we toch zo goed als alles met de fiets. :geek: :mrgreen:
Voor hele lange smalle lichtgewichtjes zijn die verdelingen van autostoelen in elk geval moeilijk. Ik heb enorm lang naar een geschikt model gezocht en was wel nogal maniakaal wat veiligheid betrof - en heb er zelfs test aankoop op nageslagen en zo - maar intussen zaten ze wel veilig.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor aquake » 30 apr 2011, 13:52

Amai, precies toch een aantal kindjes die redelijk vroeg in een autostoel zitten! Jitse was een maand of 9, hij woog nog geen 9 kg, 't scheelde nog een halve kg geloof ik maar zijn hoofdje zat op het einde van de MC. Ik had het al gevraagd aan K&G en het gewicht was zodanig erg niet als hij nog wat minder woog en wat later had ik hem juist bij me in de MC toen de verpleegster van K&G naar buiten kwam en heb er snel gebruik van gemaakt om het eens te tonen en ze vond het kantje boord dus toen zijn we de autostoel gaan gebruiken. Hij maakte er niet echt een probleem van, 't is soms wel eens protest maar niet altijd. 'k Was niet op mijn gemak hoor in het begin met de autostoel, vooral niet omdat hij 8 maanden was toen hij alleen kon zitten en wegzakte in de buggy en in de winkelkar. Ben een aantal keer vergeten de MC vast te maken in de auto, gelukkig zat die vastgeklemd tussen de achterbank en de bestuurdersstoel :oops:. En met de autostoel had ik in het begin problemen om de schoudergordels aan te spannen, wist niet hoe het moest dus het zat niet strak genoeg, ben er ondertussen gelukkig mee weg want ik heb dan visioenen van bruusk remmen en Jitse die over de zetel door de voorruit vliegt ... :?
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor sann » 30 apr 2011, 15:34

hier zit alexander nog niet zo lang in de autostoel. van zijn 11 maanden of zo. Dat lag niet aan zijn gewicht of zo hoor.
Maar toen ging hij nog naar de creche waar hij totaal niet sliep, hij viel dan in de mc in slaap en zo kon ik hem met mc en al in de living zetten en hij sliep dan vaak toch een goed uurtje...
als ik hem toen in de autostoel zou zetten dan sliep hij van een hele dag niet ( of wel in de auto maar moest ik hem er na 15 min uit halen )
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor lovely » 02 mei 2011, 11:13

Conner woog ook nog geen 9 kilo en zat oo kal in autostoel, kvinden vanaf da ze goed recht kunnen zitten en da under voeten echt uit de maxi cosy steken dan moogde zeggen van we gaan em in een autostoel zetten... want anders is diene maxi cosy ook ni meer heel veilig wi... Das mijn gedacht :)
Afbeelding

Afbeelding
lovely
Zwemmertje

Berichtdoor aquake » 02 mei 2011, 15:57

Dat de voeten eruit zitten is geen probleem, 't is het hoofdje dat niet mag uitsteken vanboven. Maar je hebt wel gelijk, vroeg me op het laatst ook af hoe veilig dat nog was, als ze zich zo rechten erin, precies buikspieroefeningen dat ze aan het doen zijn, als je dan alles dicht gooit of erger nog, ergens tegen zit, dan krijgen ze volgens mij ook een flinke klap :?. Davy heeft een paar weken geleden een ongeval gehad, bestelwagen total loss, mijn eerste gedacht toen hij belde was 'godzijdank is Jitse niet mee!'
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor beefje » 02 mei 2011, 17:21

tiegan zit hier al wel eens in de grotere stoel van broer in mijn auto, ze weegt nu 14,5 kg, in principe is het pas vanaf 15 kilo en raden ze pas aan vanaf 18kg over te stappen naar zo'n groter model. maar ja, madam wil er absoluut in en ik wil niet altijd een brullend kind in de auto en is meestal maar voor korte afstand.
In de andere wagen hebben ze alletwee nog een gewone autostoel
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor g&f&s » 02 mei 2011, 17:51

Hier zal Sitske ook geen 18 kg wegen ze, bij haar nieuwe stoel, ze zal wel ongeveer 4j zijn. Ondanks dat ze nog wel even in de huidige stoel zou passen, is zo'n groter gewoon veel handiger in gebruik en vooral om van plek te wisselen. Zaterdag had ik nichtje en neefjes mee in de auto en vanmorgen bleek Sitske haar stoel niet meer vast te staan. :shock: kon er niet echt mee lachen, maar weet dat het niet opzettelijk is, omdat die riem net naast die van andere stoel staat en veel mensen duwen dan de verkeerde los. Gelukkig is ze pas bij aankomst even met stoel naar voor gegaan, hoewel niet heel hard, maar toen remde ik iets harder.

Want Sitske zat na school ook even in Femke haar stoel, want er ging extra kindje mee van Femke haar klas en die zaten samen op de laatste rij en Sitske dan vooraan bij mij, maar met haar stoel is dat een heel gedoe om die vast te krijgen. En ik plet steeds mijn vinger als ik dat doe, omdat er een slecht systeem aanzit om die extra te fixeren.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Spooky » 02 mei 2011, 20:05

beefje schreef:tiegan zit hier al wel eens in de grotere stoel van broer in mijn auto, ze weegt nu 14,5 kg, in principe is het pas vanaf 15 kilo en raden ze pas aan vanaf 18kg over te stappen naar zo'n groter model. maar ja, madam wil er absoluut in en ik wil niet altijd een brullend kind in de auto en is meestal maar voor korte afstand.
In de andere wagen hebben ze alletwee nog een gewone autostoel

Yerko weegt nu pas 17,5kg en heeft dus een maxi-cosi rodi xr van zijn 2,5jaar...(woog toen amper 14kg)
Spooky
Embryo

Berichtdoor g&f&s » 02 mei 2011, 20:14

ik ga den deze kopen voor Sitske :

autostoel

Maar das met een isofix systeem, wil dat dan zeggen dat dat niet gaat zonder dat systeem? want mijn auto heeft dat niet en vind daar precies geen info over...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor beefje » 03 mei 2011, 06:26

g&f&s schreef:ik ga den deze kopen voor Sitske :

autostoel

Maar das met een isofix systeem, wil dat dan zeggen dat dat niet gaat zonder dat systeem? want mijn auto heeft dat niet en vind daar precies geen info over...

Doei
G&F&S

je hebt er die enkel isofix zijn, je hebt er die dubbel systeem hebben maar je moet toch nog altijd gordel gebruiken bij zo'n model eh?
voordeel van isofix is dat stoel dan nog eens gefixeerd staat terwijl zonder dat systeem dat hij los staat

@spooky: miatan zit volgens mij ook van zijn 14kg daar in hoor, vnaf dat tiegan niet meer in maxicosi ging en we dus voor onze tweede wagen een bijkomende stoel nodig hadden, hebben we ineens een groter model gekocht (hij was toen ook 2,5 jaar ofzo)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

VorigeVolgende

Keer terug naar Babies