Niet luisteren

Moderators: Sandy, mini

Niet luisteren

Berichtdoor aquake » 22 feb 2011, 20:30

Hoop dat de ervaren mama's me wat moed kunnen geven en zeggen dat dit een voorbijgaande fase is want ik word er stilletjesaan wanhopig van :oops:. Jitse luistert voor geen meter, of ik het nu vriendelijk zeg, kordaat of me kwaad maak, nog geen 2 sec later doet hij krak hetzelfde. Sommige dingen heb ik zelfs al opgegeven van te verbieden omdat het toch geen zin heeft. Ik weet dat ik mijn regels moet stellen en hem moet leren dat niet alles mag maar voor het moment kan ik het net zo goed tegen de muur zeggen, 't heeft evenveel effect. Is dit typisch voor zijn leeftijd, betert dat eens hij wat ouder is? 'k Hoop maar dat hij niet zo koppig is als zijn papa want amai dan ga ik nog afzien! :lol:
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Re: Niet luisteren

Berichtdoor Vivache » 22 feb 2011, 20:32

het is eigen aan de peuterperiode eh, die ook bij jullie aanbreekt ;)
het ene kindje heeft er wel wat meer van dan het andere :lol:
ik had soms het gevoel dat ik heel de avond nee aan het zeggen was ;)
maar toch volhouden hoor, ze leren het wel
(en dan vinden ze iets nieuws uit om weer ongehoorzaam over te zijn :mrgreen: )
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 22 feb 2011, 20:36

Zoals Vivache zegt: het hoort erbij.
Maar na een tijdje niet meer verbieden zou ik zeker niet doen. Dat is nu eenmaal zo dat je alles 100den keren moet herhalen tot je er horendol van wordt.... :roll: ;)
Maar dat betert wel, blijf volhouden en blijf kordaat: een nee is een nee.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor mini » 22 feb 2011, 20:37

Hier ook vaak het gevoel dat ik alleen maar nee moet zeggen. :roll: En dan luistert ze ook voor geen meter. Op den duur ben ik ten einde raad. Doe ik mijn beklag als D thuis is/komt. En dan is ze wel braaf hoor! :o
Als ze dan al eens iets uitspookt als D erbij is, dan hoeft hij enkel maar haar naam te zeggen. :roll:
Dan heb je direct iets van, enfin wa doe ik verkeerd?! Maar het schijnt iets typisch te zijn voor de leeftijd.
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Sandy » 22 feb 2011, 20:40

Bij ons is het omgekeerd, nog steeds trouwens: als ik eens mijn ogen opentrek, dan weten ze wel hoe laat het is. ;)
Filip heeft er meestal minder vat op. En ik weet perfect hoe dat komt: ik hou voet bij stuk en hij niet.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor mini » 22 feb 2011, 20:43

Hier zal het stemvolume er wel mee te maken hebben. :lol: Ni dat hij roept op haar maar ietswat verheffen heeft blijkbaar genoeg effect op haar.
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor nonijn » 22 feb 2011, 20:44

Hier ist ook van datte... om orendol van te worden... :roll:
En dan denk ik weer (na dat ik nee zei) positief benaderen... maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vermoeiend... en dan met de bollebuik is het ook al niet gemakkelijk.
nonijn
Zygote

Berichtdoor Vivache » 22 feb 2011, 20:46

niet alleen op haar :lol:

de laatste tijd zou Pepijn er weer een spelletje van maken
maar ondertussen kunnen we al zeggen dat hij moet luisteren en dan is het meestal drama maar ik geef bijgod niet toe
ik ben daar wat harder in dan J maar het moet hoor, streng zijn

wat ik wel doe is dan ook telkens benadrukken als hij flink is, daar zijn ze heel gevoelig voor hoor ;)
Vivache
Baby

Berichtdoor mini » 22 feb 2011, 20:47

:lol: Juist ja

Als ze iets goed doet of flink is dan zeg ik dat ook. En dan hoort daar een applaus bij, volgens haar. :lol:
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor Sandy » 22 feb 2011, 20:48

Positief zijn is heel belangerijk.
En blijven uitleggen waarom iets niet mag.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 22 feb 2011, 20:50

ja, idd
J zal ook eerder zijn stem verheffen en geen uitleg geven hoor
ik ben eerder voor de dialoog
elk zijn aanpak, natuurlijk, en je gedraagt je ook altijd hoe je het thuis hebt gezien eh
J's ouders zijn allebei roepers van de categorie 'en je zult luisteren en geen vragen stellen'
mijn pa was ook zo maar ja hij hield zich niet bezig met ons dus
maar mijn ma was voor de dialoog, al was ze streng, ze legde wel uit waarom
en dat heb ik altijd geapprecieerd
Vivache
Baby

Berichtdoor mini » 22 feb 2011, 20:53

Ik vind het eerlijk gezegd wel moeilijk om kalm te blijven vooral na bv. 20x te zeggen dat ze ergens af moet blijven. :?
AfbeeldingAfbeelding
mini
Baby

Berichtdoor Sandy » 22 feb 2011, 20:56

Vivache schreef:maar mijn ma was voor de dialoog, al was ze streng, ze legde wel uit waarom en dat heb ik altijd geapprecieerd

Zo ben ik ook. Niet super superstreng, maar ik heb ze wel altijd kort gehouden.
Ik hoop dat ze later ook blij zijn met mijn aanpak ;)
Ik vind ook wel dat ik daar nu de vruchten van pluk, van dat kort houden. Nu kan ik ze al eens wat vrijer laten, omdat ze weten waar de grens ligt. Ik zeg niet dat ze daar nooit eens overgaan hoor, maar ze kunnen niet zeggen dat ze het niet wisten.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 22 feb 2011, 21:00

nee, maar weet je wat het is, net door die aanpak kun je dan al eens loslaten
want ze hebben zelf leren nadenken over hun verantwoordelijkheden en wat ze moeten doen
dit hoort nu wel niet meer echt bij babies, maar J bijvoorbeeld mocht echt niet veel toen hij klein was
en maar roepen, en nooit uitleggen waarom 'omdat ik het zeg!'
en dan ging hij op kot in Gent en dan plots was hij vrij en hij had nooit geleerd zelf zijn verantwoordelijkheid te nemen en dan was het natuurlijk koekenbak...
terwijl mijn ma heeft op mijn zestiende zelf aan mij gezegd 'ik vind dat je al volwassen bent voor je leeftijd, als je eens weg wil dan mag je het, ik weet dat ik je kan vertrouwen'
dat is iets helemaal anders eh, en geloof me, als kind doe je dan ook de moeite om dat ook te bewijzen!
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 22 feb 2011, 21:09

Vivache schreef:nee, maar weet je wat het is, net door die aanpak kun je dan al eens loslaten

Dat is mijn visie over opvoeden.... ;)
Maar dat kort houden is verdomme moeilijk! Want ze testen je, halen je soms het bloed vanonder je nagels....maar als je doorbijt dan heb je zalige kinderen waar je echt eens iets mee kan doen!
Maar ja, kinderen opvoeden is geen makkelijke opgaven.... :roll: Daarom, nogmaals, dat ik durf zeggen dat ik blij ben dat ik al zover sta
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor beefje » 23 feb 2011, 06:16

ik denk dat ook veel afhangt van het karakter van je kind
miatan is een kind dat makkelijk luistert en we hebben hem altijd kunnen duidelijk maken dat bepaald gedrag bepaalde consequenties heeft
bij tiegan ligt dat ietske anders, als zij iets niet wil, dan is het zo, ze trekt zich niks aan van mogelijke consequenties
toch is zij ook een braaf kind en haar aanpak door ons bestaat meer uit negeren maar als ze het heeft zitten dan is het soms ook lastig hoor.

Ik krijg hier ook heel vaak complimentjes over mijn brave kinderen, dat is wel leuk natuurlijk. Ze kunnen ook echt alleen spelen, miatan kan hier gerust een voormiddag bezig zijn met koken of spelen met zijn diertjes, tiegan ook overigens.
Het moeilijk gedrag komt vaak als ze moe beginnen te worden, dan spreekt miatan tegen en krijgt tiegan wel eens driftbuien
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Sandy » 23 feb 2011, 21:01

Mja, aan een karakter kan je niets veranderen en dat hoeft ook niet.
Maar beleefde kinderen, die 'maak' jezelf. Je kan elk kind leren van dank je te zeggen en nog zo van die dingen.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor aquake » 24 feb 2011, 08:56

Hier hebben we geen van beiden effect als we iets verbieden, hij doet gewoon keihard zijn zin :roll:. In de kinderopvang staan speelgoedbakken ter afsluiting en hij kruipt daar constant over en dan komt hij naar de keuken, moeit zich met de vaatwas ... En dat we het nu 100x zeggen of niet, het heeft gewoon geen zin. Heb nu zo'n hekje besteld dat hij er hopelijk niet meer over kan. Dan nog eentje nodig voor rond de luiertafel want daar kruipt hij ook over de bakken. En in de living aan de open haard zitten, in de badkamer aan het elektrisch vuurtje ... En zich kwaad maken als het niet mag. Dat kan toch de peuterpuberteit nog niet zijn?!

Ik vind het ook moeilijk hoor om kalm te blijven, ze drijven je soms echt tot het uiterste hé ...
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Keer terug naar Babies