mengen moedermelk met kunstvoeding

Moderators: Sandy, mini

mengen moedermelk met kunstvoeding

Berichtdoor knuffeldoekje » 19 aug 2011, 22:22

hallo andere mama's (of papa's ?),

zijn er onder jullie die ervaring hebben met het mengen van moedermelk en kunstvoeding?
hoe pak je dat practisch aan?
kunstvoeding klaarmaken en daar moedermelk bijgieten en dan opwarmen?
ik zat met het feit dat kunstvoeding op kamertemperatuur is (flessenwater staat niet in de frigo bij ons) en mijn moedermelk natuurlijk wel dus dan giet je verschillende temperaturen bij mekaar,mag dit wel?
of beter fles water in frigo zetten of omgekeerd flesje moedermelk op voorhand wat uit frigo halen zodat temperaturen niet zo verschillend zijn of kan dit geen kwaad?
ik maakte maar de vergelijking met afgekolfde melk die je ook eerst moet laten afkoelen voor je ze bij andere moedermelk giet die al affekoeld in de frigo staat..
weet niet wat het beste is :?
dacht al aan beide apart opwarmen en dan bij mekaar gieten maar dat is ook iedere keer een gedoe met 2 flesjes :?

iemand wat raad???
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Re: mengen moedermelk met kunstvoeding

Berichtdoor Vivache » 20 aug 2011, 07:25

ff een vraagje :oops: waarom wil je dat doen? heb er eigenlijk nooit van gehoord
waarom geef je niet eerst gewoon het flesje moedermelk en dan de kunstvoeding? :oops:
Vivache
Baby

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 08:38

vroedvrouw stelde voor om te mengen,vandaar eigenlijk,wist voordien ook niet dat dat kon :?
mijn zoontje drinkt aan 1 borst sinds tijdje,soms erg goed,soms minder goed,hangt af van of hij zin heeft :roll: jaja beetje kuren !
andere borst wil hij niet meer dus die kolf ik af en geef ik bij in flesje.
sinds gisteren wil hij mijn mamamelk uit het flesje niet meer,zo plots,heel vreemd,dus stelde de vroedvrouw voor om te mengen met wat nutrilon.
vandaar mijn vraag :)
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor Vivache » 20 aug 2011, 08:55

had ik nog nooit van gehoord, nee
je stelt wel een terechte vraag, met die temperaturen
persoonlijk denk ik dat je uiteindelijke temperatuur ertoe doet, en je gewoon wat zult moeten zoeken om die goed te krijgen
ik zou je flessenwater ook in de frigo zetten zodat water en moedermelk dezelfde temperatuur hebben, en van daaruit vertrekken
dus al mengen en dan heel het boeltje in de flessenverwarmer (omdat er nog moedermelk in zit dan niet in de microgolf eh)
want (en nu komt mijn beroepsmisvorming weer even opsteken ;) ) als je die moedermelk te vlug uit de frigo haalt, kan er al weer vanalles in gegroeid hebben hé
dus lijkt het me gewoon eenvoudiger je water te koelen
Vivache
Baby

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 09:01

ja had ook al gedacht om fles water in de frigo te zetten,leek me naar vorming van bacteriën toe beter om dat te doen dan de moedermelk op voorhand eruit te halen dus had hetzelfde idee :)
en inderdaad beetje kunstvoeding maken,daar dan mamamelkje bijgieten en alles ineens opwarmen in flessenwarmer
microgolf gebruiken we sowieso nooit daarvoor :)
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor Lizelore » 20 aug 2011, 11:17

Dat lijkt me wel nogal iets raars.
Zou je dan niet beter eerst het een geven en dan het ander?
Echt mengen nog nooit van gehoord
Afbeelding

Afbeelding
Lizelore
Zygote

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 11:22

tja dacht ik ook maar komt van de vroedvrouw dus ik neem aan dat zij het wel bij het rechte eind heeft ;)
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor Vivache » 20 aug 2011, 11:43

heb je misschien iets erg kruidigs gegeten of zo waardoor hij je moedermelk weigert?
Vivache
Baby

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 11:57

hij weigert mijn melk enkel in flesje,aan de borst drinkt hij wel hoor ;)
dus wat ik aan andere borst kolf en via flesje wil geven wil hij niet echt,dat staat maximum 2 dagen in de frigo
was al aan het denken dat hij misschien enkel nog verse mamamelk wil rechtstreeks uit de borst en niet wat dag of 2 dagen in de frigo heeft gestaan en misschien wat anders wordt van smaak?
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor mini » 20 aug 2011, 12:24

Persoonlijk zou ik het niet doen.
Maar als je echt zeker wilt zijn, dan zou ik iemand contacteren via LLL, zij weten wel raad.
De mening van VV'en loopt nogal uiteen vind ik. :oops:
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 12:40

heb het intussen geprobeerd en hij drinkt het wel lekker op..
en ik heb persoonlijk geen goede ervaring met de LLL dus ja :?
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor mel » 20 aug 2011, 16:50

tja ik heb een kennis bij LLL end at is echt een toffe dus ikwil het haar wel eens vragen, ik zou het toch ook niet doen, bv legt een beschermlaagje in de darmen door kv te geven wordt dat direct weer afgebroken
dus als je nog evebtjes enkel bv wil geven zou ik het niet doen omwille van de darmpjes
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor bioMam » 20 aug 2011, 20:06

Ik zou dat toch ook niet mengen en de ene vroedvrouw is de andere helaas niet ... En er zijn nog andere borstvoedingsconsulentes hè dus als je LLL liever niet raadpleegt dan kan je misschien bij MamAditi of een van de andere organisaties - kan er anders nog een aantal opsommen en nu kom ik er toch niet op zeker. :roll:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 21:26

inderdaad zoveel verschillende meningen,op de duur weet je het niet meer :?

dat van die beschermlaag ifv de darmpjes door bv dat is zo ja maar ons kleintje is van bij de geboorte gewend geweest aan beide melksoorten,dus mamamelk en kunstvoeding,dit
omdat hij te vroeg geboren was en hij nog niet goed bij me kon drinken toen.
intussen geef ik wel nog altijd bv,hij drinkt nu nog aan 1 kant sinds paar weken,drinkt er goed maar niet voldoende voor 1 voeding.
andere borst kolf ik af (om productie op gang te houden) en geef ik bij via flesje,daar heb ik wel wat minder melk als bij de andere borst dus heb helaas niet altijd genoeg om bij te geven,vandaar dat we ook nu soms wat nutrilon bijgeven.
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor mini » 20 aug 2011, 21:29

Mss iets geblokkeerd in zn nekje? Een osteopaat kan wonderen doen.
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 21:34

zou je denken mini?

heb ik eerlijk gezegd nooit aan gedacht omdat hij verder geen blijk geeft van last of pijn te hebben in zijn nekske..
ik ben er van uit gegaan dat het was omdat ik aan die kant minder melk heb en ook de toeschietreflex langer op zich laat wachten :oops:
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 21:55

heb net eens gezocht via internet,via het kenniscentrum voor borstvoeding gelezen dat mengen wel mag :|

je kan beide melkjes apart geven of ervoor kiezen om te mengen,dus eerst kunstvoeding klaarmaken en daar moedermelk onder mengen
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor g&f&s » 20 aug 2011, 21:58

Bijna alle kindjes hebben een voorkeur kant hè, maar ik zou toch blijven aanleggen aan de ''slechte'' kant, en zelfs eerst die kant, dan komt de productie daar terug meer op gang omdat er met grotere honger beter gedronken wordt. En ja de osteo eens raadplegen kan nooit geen kwaad denk ik, maar wel ene nemen die ervaring heeft met baby's. Een baby uit nek ijn niet zozeer ze, ze passen hun houding gewoon aan, zodat ze de pijn vermijden, soms zie je dat enorm, maar soms ook niet maar is er wel een voorkeurshouding en een osteo voelt dat oo, direct...

Ik zou anders hem altijd beide kanten aanbieden en als dat niet voldoende blijkt eventueel nog flesje bijgeven, mengen zou ik ook niet doen...

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor knuffeldoekje » 20 aug 2011, 22:06

beide kanten aanbieden ben ik zoals je schrijft lang blijven doen,zonder resultaat,begon dan al te wenen vanaf het moment ik hem nog maar gewoon aan die kant neerlegde,gewoon op zijn rugje dus
zelfs niet in de houding om te drinken of ook niet dat ik zijn hoofdje al naar die kant toe draaide (ik voed in de bakerhouding)
deed dit inderdaad ook met de idee dat op die manier de productie meer zou worden gestimuleerd
toen tijdje ermee gestopt aan die kant om hem niet volledig afkerig te maken op advies van de vroedvrouw
nu als ik hem aan die kant aanleg sabbelt hij even en dat is het,drinken doet hij niet
Afbeelding

Afbeelding
knuffeldoekje
Vruchtje

Berichtdoor g&f&s » 20 aug 2011, 22:11

En met andere houdingen? Rugby houding, dus z'n lijfje achter jouw rug (met bv kussen als hulp) of buik op buik in liggende houding, allee ik som maar op hè, heb door kloven aan 1 kant ook gedurende 5 weken allerlei houdingen getest om minder pijn te hebben.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Volgende

Keer terug naar Babies