koemelkallergie: vaststellen op 1 jarige leeftijd?

Moderators: Sandy, mini

koemelkallergie: vaststellen op 1 jarige leeftijd?

Berichtdoor Fienemie » 09 feb 2011, 20:46

Hallo,

ons zoontje werd via keizersnede geboren.

Een paar dagen na zijn geboorte heeft hij een saturatiedaling gedaan.
Zekerheidshalve volgde een slaaptest en tot ongeveer 9 maanden heeft hij een monitor gehad tijdens het slapen.

Over zijn eetpatroon enz mogen we echt niet klagen. (integendeel: hij zou alles uit je handen grissen om maar te kunnen eten).

We stellen echter helaas het volgende vast:
sinds begin december zaten wij reeds elke week bij de kinderarts (oortjes rood, oortjes ontstoken, slijmvliezen in de mond ontstoken enz enz).
Omdat we telkens een afspraak hebben op donderdag, noemen we die al donderdag doktersdag.
Geloof het of niet maar vanavond waren zijn wangetjes weer knalrood.
Temperatuur: 38.2 (grrrr).
Tijdens de voorbije nacht zat ik hier ook weer met hem in de zetel (gelukkig bestaat er zoiets als Vitaya die de klok rond uitzenden);

Op de achterkant van zijn beentjes (meest achterkant knietjes) heeft hij rode streperige uitslag).

Als we hier alles eens op een rijtje zetten, is het volgens ons toch niet meer normaal. (begin december.....februari).

Zou het kunnen dat achter dit alles een koemelkallergie schuilgaat?
Fienemie
Zwemmertje

Re: koemelkallergie: vaststellen op 1 jarige leeftijd?

Berichtdoor Boke » 09 feb 2011, 20:59

Persoonlijk denk ik niet dat dit symptomen zijn van een koemelkallergie.
Ik denk dat hij gewoon last heeft van de winter en hij heel vatbaar is voor al die virale infecties. Maar ik ben ook geen arts hè ;) Misschien kan je je zorgen eens bespreken met de arts en anders eens naar het ziekenhuis bellen voor een afspraak bij de pediater.
Heb je al eens bloed laten trekken om te zien of er daar iets op aan te merken was?
Ik zou zeker niet met je zorgen blijven zitten.
Boke
Vruchtje

Berichtdoor boo » 10 feb 2011, 09:36

koemelkallergie kan wel heel wat symptomen hebben...zelfs slecht slapen en zo, vaker verkouden zijn,...

ik zou het eens aankaarten, een allergietest is snel gedaan zeker?
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor sann » 10 feb 2011, 10:01

hier een kindje met koemelkallergie. dit was bij ons duidelijk doordat hij constant huilde en het werd alleen maar erger. Hij gaf ook veel terug.
De typische kenmerken zijn: problemen met ademhalingstelsel, huiduitslag/exceem, krampen en diarree. Maar dat hadden wij hier dus niet... wij hadden enkel het vele huilen. Toen wij overschakelden op andere melk was dit van de ene dag op de andere over, dus voor onze ka en ons zeer duidelijk.

Alexander heeft sinds september wel de ene verkoudheid na de andere, vaak roze oortjes ed. Ka zei dat dit logisch was omdat het zijn eerste winter is. Maar ze vertelde me ook dat kindjes met allergie en reflux vaak meer slijmen aanmaken dan andere kindjes. Er is dus een betere kweekbodem voor virussen en bacterieën....

Misschien toch eens deftig laten nakijken?

sann
Afbeelding

Afbeelding
sann
Zygote

Berichtdoor Fienemie » 10 feb 2011, 10:35

Bedankt voor jullie reacties.

We gaan het zeker eerstdaags laten nakijken.

Het zit eigenlijk ook in de familie (langs beide kanten).
Fienemie
Zwemmertje

Berichtdoor Sofie » 10 feb 2011, 12:09

het doet mij ook wat denken aan netelroos? Thilde had dat ook vorig jaar (januari)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sofie
Blastocyste

Berichtdoor Fienemie » 10 feb 2011, 13:20

@Sofie: toeval of niet maar aan die piste zit ik hier ook te denken.

Ik was nl aan het zoeken naar "streepvormige uitslag" and "achterkant knie" (google).

Zo kwam ik een foto van netelroos tegen en die leek toch wel heel goed op een deel van mijn zoontjes uitslag.

Wat hebben jullie dan moeten doen om de netelroos te verhelpen?
Fienemie
Zwemmertje

Berichtdoor g&f&s » 10 feb 2011, 18:39

Als hij al gewone volle melk drinkt, probeer dan eens met sojamelk hé, als je andere dingen kan uitsluiten. Femke was op testen niet allergisch aan koemelk, maar als ze dat dronk kreeg ze over bijna gans haar lijfje rode uitslag. Ze heeft dan zo'n 3j sojamelk gedronken en nadien terug stilaan naar koemelk gegaan zonder problemen. Koemelk staat er wel voor gekend om slijmen te maken hé, zelf moet ik daar ook niet teveel van hebben hoor ;)

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor boo » 10 feb 2011, 20:42

g&f&s schreef:Als hij al gewone volle melk drinkt, probeer dan eens met sojamelk hé, als je andere dingen kan uitsluiten. Femke was op testen niet allergisch aan koemelk, maar als ze dat dronk kreeg ze over bijna gans haar lijfje rode uitslag. Ze heeft dan zo'n 3j sojamelk gedronken en nadien terug stilaan naar koemelk gegaan zonder problemen. Koemelk staat er wel voor gekend om slijmen te maken hé, zelf moet ik daar ook niet teveel van hebben hoor ;)

Doei
G&F&S

een groot deel van kindjes die allergisch zijn aan koemelk, blijken dat ook aan sojamelk te zijn... ;)
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Sofie » 10 feb 2011, 20:45

Fienemie schreef:@Sofie: toeval of niet maar aan die piste zit ik hier ook te denken.

Ik was nl aan het zoeken naar "streepvormige uitslag" and "achterkant knie" (google).

Zo kwam ik een foto van netelroos tegen en die leek toch wel heel goed op een deel van mijn zoontjes uitslag.

Wat hebben jullie dan moeten doen om de netelroos te verhelpen?

gewoon fenistil geven tegen de jeuk. Zij had het van de vrieskou vorig jaar; dit jaar heeft ze er geen last van gehad ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sofie
Blastocyste

Berichtdoor aquake » 13 feb 2011, 15:03

'k Heb dat indertijd ook nog gevraagd aan de KA of Jitse mss allergisch zou zijn aan 'gewone' poedermelk, er zit daar ook iets van koemelk in geloof ik, eiwitten of zo, kan dat? Maar uiteindelijk heeft de Omeprazole gelukkig zijn werk gedaan. Jitse heeft ook lang gesukkeld deze winter, altijd maar verkouden sinds ik eind september opnieuw onthaalmoeder ben en dan een uitschieter van kerstavond (oorontsteking) tot half januari (RSV met ZH-opname) gevolgd door nieuwe verkoudheid en wat ontstoken oortjes. Maar 'k ga hout afkloppen, voorlopig geen nieuwe verkoudheid, wel een zaterdag op de middag ineens koorts maar 't bleef bij één keer, gebeld naar KA van wacht en die zei van af te wachten of de koorts terugkwam en dan naar spoed te gaan, is dus gelukkig niet nodig geweest. Moeilijk hé als ze zo sukkelen, hoop dat het snel opgelost is!
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor Fienemie » 13 feb 2011, 19:37

Bedankt iedereen voor de berichtjes.

We zijn gisteren bij de KA geweest.

Nadat ze onze kleine pruts onderzocht had, heeft ze ons nog doorgestuurd voor bloedafname, foto van de longen en eentje van de poliepen.

Vrijdag mogen we bellen voor de resultaten

In beide oortjes zit er nog altijd vocht en het rechteroortje is niet ok (niet ontstoken maar ook niet 100%).
We hebben alvast ook een voorschrift voor AB (voor het geval hij hoge koorts zou krijgen).

Nu worden oa zijn afweermechanisme, eiwitten, ijzer enz getest.
Fienemie
Zwemmertje

Berichtdoor Vivache » 13 feb 2011, 20:08

allez, dan komt er hopelijk iets uit dat jullie wat gerichter kunnen helpen eh

nu, die eerste winter zijn alle kindjes wel vaak ziek denk ik, bij ons was het vorig jaar het ene na het andere en nu is het al veel beter
Vivache
Baby

Keer terug naar Babies