(Eet)gedrag van Jitse

Moderators: Sandy, mini

(Eet)gedrag van Jitse

Berichtdoor aquake » 25 jun 2011, 12:55

'k Zit een beetje verveeld met Jitses (eet)gedrag ... Eerst even zeggen dat Jitse een deletie heeft op het 16e chromosoom, dwz dat er een stukje ontbreekt. Aan de linkerkant van zijn hartje heeft hij maar 2 hartkleppen ipv 3. Je kunt niet weten dat het ermee te maken heeft ...

Patatjes zijn nooit grote porties geweest. Hij eet wel alles maar na een 120 gr geeft hij forfait. Ik heb lang melk na gegeven maar nu niet meer en ik heb niet de indruk dat hij niet toekomt ... Ineens eet hij dan een paar dagen meer en dan is het weer gedaan. Fruit heeft hij tot nu toe supergraag gegeten maar de laatste tijd ... Ik mix maar sinds kort niet meer omdat het niet ging, zaten nochtans ook stukjes in, soms zelfs redelijk grote en zijn patatjes eet hij geplet, met vlees heeft hij geen moeite om het in stukjes te eten ... Ik ben beginnen pletten en appel raspen maar na 2 happen wou hij niet meer. Nu heb ik ontdekt wat er scheelt: er moet koek in! Nu, gisteren heeft hij wel een hele appel geraspt naar binnen gewerkt, eerste helft met koek, 2e helft zonder dus da's wel goed hé. Maar druiven geplet bvb, met koek erbij, wil hij niet opeten. Gemixt at hij het wel maar ik kan toch niet blijven mixen? Hij heeft al redelijk wat tandjes dus volgens mij zou hij het moeten kunnen? 'k Moet wel zeggen dat hij problemen heeft met zuigen, AR-melk moest ik met rubber tutjes geven anders was hij een uur bezig en had hij nog maar de helft binnen. En met een tuitbeker kan hij geen weg, hij zit te sabbelen op die tut maar hij drinkt er niet van. Vorig weekend eens een brikje fruitsap met rietje gegeven en hij duwt op het brikje dat hij helemaal onder zit maar snapt niet dat hij moet zuigen. Zou het daarmee mss te maken kunnen hebben? Hij kokhalst niet of zo ... Boterhammen was ook lang niet vet, de laatste tijd eet hij die echt goed, blijf dus hopen dat patatjes en fruit zullen beteren ... Ben gewoon bang dat hij tekorten krijgt zo ... Hij evolueert goed, vermagert niet, gewicht gaat wel trager nu maar wij zijn ook geen van beiden dikke ... Allé, 't is nu niet dat we graatmager zijn, gewoon goed van gewicht eigenlijk ... En smossen, 't is precies een varkentje aan tafel. Hij stopt zelf zijn lepel in zijn mond maar net zo vaak voer ik hem omdat hij na een tijdje zijn pot op de grond probeert te gooien, de lepel op de grond gooit ... Hij zit dan andere kindjes te ambeteren, probeert in hun pot te zitten, zit aan hun stoel te prutsen ...

En dan dat luisteren hé ... Of liever het niet luisteren, da's echt erg. Of ik het nu op een gewone toon zeg, mijn stem verhef, me kwaad maak ... 't Heeft allemaal hetzelfde effect, ik kan het net zo goed tegen de muur zeggen. Da's al sedert hij een jaar is, ik hoopte dat het zou beteren maar nee hoor ... En altijd dezelfde dingen hé: de lades van de luiertafel opendoen, kasten opendoen, kleren op de grond gooien, het stijfsel pakken dat op de luiertafel staat, flessen shampoo e.d. omgooien ... Er is gewoon geen zeggen aan. 'k Vrees dat hij het van geen vreemde heeft, zijn papa is ook zo :?. Ben gewoon bang dat het zo zal blijven, dat we op school niks anders dan klachten zullen krijgen, dat hij onhandelbaar zal zijn en wij dan het verwijt zullen krijgen dat we geen gezag hebben, niet streng genoeg zijn ...
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Re: (Eet)gedrag van Jitse

Berichtdoor nonijn » 25 jun 2011, 13:06

Ik denk dat het nu wel eventjes de leeftijd ook is hoor, de fameuze peuterpuberteit
We hebben dat hier ook voor met Tobe: moeilijk eten en zijn oren zitten op zijn gat denken we :lol:
Het is hier een hele strijd met het eten. En hij probeert zijn willetje door te drijven, maar helaas pakt het niet altijd.
Eventjes tandjes bijten denk ik... tenzij er toch iets anders aan de hand is hé.
nonijn
Zygote

Berichtdoor aquake » 25 jun 2011, 13:16

'k Weet dat hij nog klein is maar ik begin toch een beetje aan ADHD te denken ... :? 'k Hoop dat ik mis ben, ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan dat ze kinderen direct zo'n etiket opkleven als ze geen hele dag kunnen stilzitten maar pfff, amai ... 't Is niet in periodes van zijn gedrag, 't is sinds hij een jaar is en het betert voorlopig niet. 'k Hoop echt dat het betert want als ik dan zo lees van agressieve kinderen of die totaal niet luisteren, op school ook niet, 'k zit er echt mee in dat de onze ook zo zou zijn :?. Want ze steken direct de schuld op de ouders hé, 'k zal niet beweren dat het nooit terecht is maar er zullen toch wel kinderen zijn waar gewoon geen zeggen aan is, wat moet je dan als ouder hé ... Hij lacht voor het minste geringste, da's wel leuk hoor dat hij zo vrolijk is maar 't heeft dus ook een minder leuke kant. Voor hem is het precies allemaal een spelletje ...
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Berichtdoor EEE » 25 jun 2011, 14:03

Denk niet meteen overal aan...
elk kind maakt die fase mee...
Ons pruts heeft dat ook een tijdje gehad, dat niet meer willen eten van groentenpap ed...was denk ik rond dezelfde leeftijd
ook dat niet willen luisteren... vreselijk vond ik het omdat ik er geen vat op had...
nu is dat een heel pak beter. nu luistert ze redelijk goed, pas op.. soms valt er ook geen bal mee aan te vangen.

Bij het leren eten draaide ik een knop om.. die hing ook helemaal onder tot achter haar oren... en mijn man kon dat niet aanzien..
maar heb ze laten doen en nu kan ze perfect eten.
Dat met het rietje drinken das niet erg hé... wij streefden ernaar om haar dat te leren, ze kon dat op 12 maanden, ze deed niks anders meer...
maar ze wist ook niet meer hoe ze uit een beker moest drinken... dus konden we opnieuw beginnen.
Om te voorkomen dat hij op het busje drukt kan je wel zo'n omhulsel kopen... dan kunnen ze dat niet indrukken...
en voor de rest gewoon geduld, het is een fase waar iedereen doormoet...
grenzen aftasten...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding
Afbeelding
EEE
Blastocyste

Berichtdoor Hope » 25 jun 2011, 16:05

Ik zou ook niet te snel de verkeerde conclusies trekken.
Kobe is ook altijd zo'n energievreterke geweest en is het nog steeds.
Ik dacht ook altijd dat hij echt niet wou luisteren, maar dat is echt een periode.
Nu luistert hij al beter maar nog altijd niet 100% hoor, hij is selectief doof. ;)
Ik denk idd dat je geduld gaat moeten hebben en vertrouwen hebben dat het wel goed komt.

ivm dat eetgedrag...Kobe heeft nu zelfs nog altijd periodes dat hij wel goed eet en dat hij amper iets eet.
Dat wisselt enorm.
Hope
Blastocyste

Berichtdoor juffie » 25 jun 2011, 18:56

Ik denk ook dat het eigen is aan de leeftijd hoor.
Kaat die probeert ook altijd overal aan te zitten en als je 'neen' zegt dan lacht ze eens lief en doet ze het vaak toch.
Ik denk dat je vooral niet mag opgeven met te zeggen dat iets niet mag, want ze leren het maar door veel herhaling.
AfbeeldingAfbeelding
Kaat, 26/12/2009, 50 cm en 3,400 kg

AfbeeldingAfbeelding
Daan, 07/10/2011, 54 cm en 4,520 kg
juffie
Vruchtje

Berichtdoor g&f&s » 25 jun 2011, 19:15

Op doe leeftijd gaan ze ook minder snel groeien, dan in dat eerste jaar en dan hebben ze ook minder energie uit hun eten nodig hè . Femke moest ik in den tijd 'kiddiesiroop geven, das vitaminen siroop en zou ook de eetlust opwekken, maar weet wel dat een gezond kind zichzelf niet uithongert en wel zal eten als het honger heeft. Dat gedrag is ook een fase, bij de ene al wat langer dan bij de andere. Sitske had dat ook een periode dat ze beet en al, maar dat is overgegaan eens ze beter kon praten, wAnt omdat ze zich niet altijd verstaanbaar kon maken,was ze soms gefrustreerd. Maar dan vloog ze op de strafstoel en moest ze 2 minuten blijven zitten, tegen dat die omwaren wist Zr. Waarschijnlijk al niet meer waarom ze er zat, maar dat is over gegaan.

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Spooky » 26 jun 2011, 09:53

Voor het eetprobleem kan ik je niet echt helpen, maar ik denk zolang hij toch blijft bijkomen (weliswaar minder snel dan een ander kindje) zou ik mij niet te snel zorgen maken.
Zodra hij zin bord wil weggooien, bordje wegpakken en hem zelf geven ( of stoppen met de maaltijd).
Pel je die druiven dan volledig?

Yerko is altijd een hevig kindje geweest al van zijn 10 maanden had hij geen oren en ook als ik neen zei dan lachte hij.
Tubes zalf in zijn haar smeren, cd's/dvd's uihalen, alles overhoop halen,...ik ken het allemaal!
Yerko is nu 4,5j en vertoont kenmerken van ADHD( wij worden begeleid door psychologe voor hem), maar op Jitse zijn leeftijd, zou ik daaraan ni te veel denken...
Wat de toekomst brengt dat zie je wel. Probeer consequent te zijn, je niet te boos maken, want sommige kinderen zoeken die negatieve aandacht...of negeer hem!
En blijven nee herhalen, het betert echt wel hoor! Hier met Ylian was dat ook steeds die cd's uithalen, nu is het al een ganse tijd dat hij ermee is gestopt.
We hebben suske's en wiskes in de kast liggen en die oranje boeken da vind hij interessant, hij weet dat hij daaraan ni mag komen en toch probeert hij soms hoor, de deugeniet! ;)
Spooky
Embryo

Berichtdoor beefje » 26 jun 2011, 10:22

ik zou me ook nog niet teveel zorgen maken over wat als....
want dan ga je ook elk gedrag interpreteren naar je angst
het is normaal dat kinderen niet goed luisteren en deugnieterij uitsteken
het ene kind heeft dat wat meer dan het andere.
je bent Jitse zijn mama dus het is gewoon anders dan met je kindjes die je als onthaalmoeder bij houdt. Mijn moeder is ook OM geweest en aan ons had ze minder te zeggen dan aan de kinderen die bij haar opgevangen werden :D Je zit in een andere relatie daarmee eh? Dus daar zou ik al niet mee vergelijken.

De leeftijd waar Jitse nu inzit is een heel moeilijke leeftijd om te disciplineren, straffen haalt niks uit want ze snappen het verband niet. Dus beter van alle positieve gedrag extra aandacht te geven en negatief gedrag te negeren in de mate van het mogelijke. Als hij wat ouder is, dan kan je hem op een andere manier disciplineren.
Wat dat eten betreft en dat knoeien, hier deed ik het zo: als ze met hun eten begonnen te spelen, nam ik het bord weg en zette ik hen van tafel. Als ze echt honger hadden, kwamen dan al snel de waterlanders dat ze niet van tafel wilden. Dan zette ik ze terug aan tafel met de boodschap dat ze dan flink moesten eten en dat werkte meestal goed (soms wel een herhaling nodig). Bij een derde keer gingen ze definitief van tafel. Wij hebben nu wel goede eters maar ik moet zeggen, miatan is vier en tiegan twee en die zitten ook geen minuut stil op hun stoel, miatan gaat vaak op de bank liggen waar hij zit of zit met vanalles te brielen. Het is normaal dat een kind niet opeens netjes en braaf zijn bordje eet en dat duurt nog wel even voor ze dat goed kunnen. Nochtans hebben wij brave kids die goed eten dus en krijgen wij veel complimenten van vrienden daarover :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Lizelore » 27 jun 2011, 09:08

Voila qua gedrag kan ik de mensen hierboven alleen maar gelijk geven: de leeftijd en zeker niet denken "ja maar heeft hij misschien dit of dit" Die woorden worden in mijn ogen veel te vaak in de mond genomen, zeker als kindjes nog klein zijn. Vergeet niet dat iedereen nog moet leren en dat een kindje echt niet op vandaag op morgen braaf gaat zijn ;)

Over het eten ... Als hij genoeg lijkt te hebben dan moet je er geen zorgen over maken. Maaike is ook geen grote eter. En tegenwoordig heb je momenten dat die meer eet dan ons en dan weet je: ah ze is weer aan het groeien. Op gewone dagen mogen we blij zijn als die 200gram eet maar ook als ze maar 100gram eet. Zolang je dan het kind niet volstopt met tussendoortjes is er geen probleem. Niet iedereen heeft evenveel eten nodig. En je zeker niet vastpinnen op de hoeveelheden die door K&G, ... opgelegd worden. Je kan een kind niet dwingen meer te eten als het het niet nodig heeft.
Ja Maaike is mager, maar niet te mager. Bovendien is ze gezond en dat is het belangrijkste. ;)
Afbeelding

Afbeelding
Lizelore
Zygote

Berichtdoor aquake » 09 jul 2011, 10:11

Allé, ben toch al wat gerustgesteld van zijn gedrag :). Bedankt dames! Sorry trouwens voor de late reactie, niet veel tijd :oops:.

Ik pel de druiven niet, nee, heb dat in het begin gedaan maar da's geen doen :oops:. Ik koop wel altijd seedless druiven. Hij probeert er wel van te eten, de binnenkant lust hij wel maar die pelletjes ... Nu, hij is niet de enige hoor, 'k heb nog kindjes die er niet zot van zijn. Idem voor kersen, die pellen is ook geen doen, die pitjes verwijderen kost al zoveel tijd :?. En daarvan zijn er ook een paar niet zot door die pelletjes. Iemand tips hiervoor? Mss gewoon wachten tot ze wat ouder zijn?

Patatjes gaan goed de laatste dagen! Maar dat fruit hé, da's echt een ramp :?. Hij vertikt het om fruit in stukjes te eten, nochtans kan hij het wel volgens mij want gisteren zat hij op blokjes appel te knabbelen en tandjes heeft hij ook genoeg denk ik. Die Betterfood moet erin, en liefst zoveel dat het wss meer koeksmaak is dan fruit :roll:. Geplet is ook geen succes, alle stukjes spuugt hij uit. Toen ik nog mixte, zaten er ook stukjes in, soms zelfs redelijk grote en toen was het geen probleem maar nu ... En zeggen dat hij zo graag fruit at, liever zelfs dan patatjes. Potjes fruit is geen probleem maar 'k zou liever hebben dat hij vers fruit eet, als hij nu al niet wil zal hij later wss helemaal geen fruit meer eten. Als hij eens bij de grootouders is of zo krijgt hij dat wel maar anders is het zoveel mogelijk vers, idem voor patatjes. Mss ziet hij het slechte vb van ons, wij eten ook geen fruit :oops:. Ik lust het nochtans wel hoor maar ik eet liever andere dingen (zoetigheden dus :oops:). Gisteren heb ik dan stukjes appel zitten eten die de kindjes niet meer wilden en ze moesten het op slag terug hebben dus zien eten doet mss wel eten, mss eens proberen vanmiddag ... 't Is wel een zoetekauw en hij eet graag zuivelproducten, zelfs geitenkaas en vlees en vis ook nog. Het beleg eet hij altijd eerst op maar hij moet eerst de rest van zijn boterham opeten hoor voor ik een nieuwe geef met nog een sneetje! Hij zou anders bij wijze van spreken heel de pak leegeten :lol:. Dat heeft hij wel van zijn papa, graag melk en kaas en vlees. Gelukkig lust hij wel alles van groenten tot nu toe, op een paar dingen na maar die maak ik toch haast nooit. Hij eet vaak niet veel maar hij lust wel alles, ben daarvan al héél blij, want nog zo'n kieskeurige eter in huis en ik word zot :lol:.
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Keer terug naar Babies