Boterhammetjes!

Moderators: Sandy, mini

Boterhammetjes!

Berichtdoor Voila » 19 apr 2010, 08:32

Jozefien is nu 9 maand en half, en een weekje geleden hebben we eens geprobeerd een boterhammetje te geven: het zachtste stukje met wat smeerkaas op. Maar ik denk dat het nog te vroeg is, ze nam het in haar mondje en spoog het dan allemaal weer uit. Daarna nog paar keren geprobeerd, maar 't is elke keer uitspugen.

Ze krijg nu 2 flessen melk per dag en haar groentepap en fruitpap en dat gaat allemaal héél vlot binnen, 'tis een vlot etertje :D

Vanaf wanneer moeten boterhammetjes eigenlijk, hoe start je daar het beste mee en op welke momenten???

groetjes!
Voila xxx
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Voila
Zygote

Re: Boterhammetjes!

Berichtdoor Marijke » 19 apr 2010, 08:44

Waarom zou brood moeten? Wij eten hier om de drie weken eens brood, in de plaats eten we hier rijstkoeken, crackers of havermoutpap.
En voor zo een kleine baby zou ik alvast geen smeerkaas erop doen, maar gewoon het brood zelf zonder beleg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor Sofie » 19 apr 2010, 08:46

ik zou haar af en toe eens een korstje geven, waar ze een beetje kan op sabbelen, zodat ze de smaak leert kennen. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sofie
Blastocyste

Berichtdoor bioMam » 19 apr 2010, 09:41

'k Zou dat in 't begin zeker ook droog geven om haar aan de smaak te leren wennen. Zo af en toe gaf ik ook eens een sandwich of inderdaad al eens een rijstwafel of zo en ik zou onder 1 jaar zeker geen smeerkaas geven: daar zit koemelk in hè. Als je er iets op wil doen dan eventueel eens wat fruit moes of zo maar droog is zeker zo goed hoor.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Voila » 19 apr 2010, 10:27

ah, is smeerkaas nie goed onder de 1 jaar?
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Voila
Zygote

Berichtdoor bioMam » 19 apr 2010, 10:55

Kaas bevat meestal koemelk en dat is onder 1 jaar af te raden, maar verder bevat smeerkaas ook smeltzouten en toegevoegde stoffen ... 'k Zou dat dus nog niet meteen geven.

Op het [url=smeltzouten en toegevoegde stoffen]voedselintroductieschema[/url] van Stefan Kleintjes staan als broodbeleg nog wat suggesties en gek genoeg staat jonge kaas daar wel tussen - daar zit toch ook wel koemelk in dacht ik en als ik nu eens verderzoek dan zijn de adviezen over smeerkaas soms wel en dan weer niet dus nu weet ik 't ook niet zeker meer, maar het is in elk geval geen must. ;)

Die adviezen over voeding veranderen overal ook alsmaar hè: toen Jelmer klein was, werd er vanaf 6M brood aangeraden en toen Runar een baby was, hadden ze het advies al veranderd in zeker geen brood geven voor 8M dus tja, 't is een beetje zoeken soms ... en je gezond verstand wat proberen te volgen. ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor Spooky » 19 apr 2010, 11:35

In principe moet je koemelk vermijden (maar normaal gesproken is dat in hoge dosissen!),ik geef kirikaas en smeerkaas op de boterham sinds zijn 8 maanden en jaja op aanraden vd kinderarts.
Dus het mag gerust...in begin gaf k enkel de korstjes omop te sabbelen, daarna brood met wat boter en nu krijgt hij er beleg bij...deze week zelfs eens Parijse worst geprobeerd en super vond hij het! :)
Spooky
Embryo

Berichtdoor Voila » 19 apr 2010, 11:49

ah super! ik zal het mss zo ook eens proberen, een tijdje korstjes geven om op te sabbelen, en daarna met beetje boter en dan beleg! en wanneer gaf je dat Spooky? na flesje melk 's morgens?

Spooky schreef:In principe moet je koemelk vermijden (maar normaal gesproken is dat in hoge dosissen!),ik geef kirikaas en smeerkaas op de boterham sinds zijn 8 maanden en jaja op aanraden vd kinderarts.
Dus het mag gerust...in begin gaf k enkel de korstjes omop te sabbelen, daarna brood met wat boter en nu krijgt hij er beleg bij...deze week zelfs eens Parijse worst geprobeerd en super vond hij het! :)
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Voila
Zygote

Berichtdoor beefje » 19 apr 2010, 12:16

@biomam, stefan kleintjes gaat ervan uit als er allergie is voor koemelk dat dit zich ongeacht zal uiten ook al wacht je tot na een jaar met melkproducten te geven
je mag niet overdrijven van hem maar af en toe kaas mag wel eens
maar is ook eerder te vinden voor onbewerkt voedsel (zoals kipwit, gewone kaas, etc) want in bereide dingen zitten vaak veel zouten en andere toevoegsels
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor boo » 19 apr 2010, 23:01

rustig aan beginnen Voila! niet direct een belegde boterham geven. ;)

je begint met droge korstjes (bruin!) brood. mag zelfs oud brood zijn.

als dat goed gaat, kan je een stukje korst+zacht geven. dat zachte plakt meer, en is dus moeilijker te eten!

daarna kan je wat boter smeren, en nog later beleg.

over boter en beleg:

bij kindjes die geen intolerantie of allergie hebben voor koemelkeiwit, mag je roomboter smeren. anders plantaardige margarine.
let er wel op dat het zonder zout is!

beleg: smeerkaas is erg zout! niet doen dus!
vermijd ook zoet beleg zoals choco, confituur,...

je kan wel kippenwit, kalkoenfilet, geplet fruit/groenten, en als er geen problemen zijn met koemelk ook jonge kaas en (volle!) yoghurt.

ivm koemelk: zolang er geen intolerantie is mag je onder het jaar (maar boven de 7m) gerust iets geven waar koemelk inzit hoor. een beetje volle natuuryoghurt (gezoet met wat vers fruit), een beetje jonge kaas, roomboter,...
die 1j geldt voor het vervangen van de kunstvoeding door volle koemelk.
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Spooky » 20 apr 2010, 05:13

Voila schreef:ah super! ik zal het mss zo ook eens proberen, een tijdje korstjes geven om op te sabbelen, en daarna met beetje boter en dan beleg! en wanneer gaf je dat Spooky? na flesje melk 's morgens?

Spooky schreef:In principe moet je koemelk vermijden (maar normaal gesproken is dat in hoge dosissen!),ik geef kirikaas en smeerkaas op de boterham sinds zijn 8 maanden en jaja op aanraden vd kinderarts.

ik ben op 6maanden met korstjes en crackers begonnen en rond 7,5m met boter erop en rond een goeie 8-9m met beleg, af en toe watsmeerkaas kan echt geen kwaad, maartis idd zo dat datveel zouter is maja da is kippenwit/kalkoenfilet /hesp ook...begin anders eerstmet wat kirikaas? Of wat geplet fruit?

Hier krijgt hij binnen het uur na zijn fles een boterham s'morgens en rond 18u30 ook en drinkt een flesje rond 19-20u
Spooky
Embryo

Berichtdoor Voila » 20 apr 2010, 09:21

merciekes voor de reacties hoor! kga idd beginnen met korstjes en dan zien we wel verder! ik schrijf binnenkort een verslagje ervan se! :)

xxx
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Voila
Zygote

Berichtdoor Winter » 20 apr 2010, 10:39

idd, beginnen met korstjes en nog zonder beleg.
qua tijdstip zou ik da 's morgens geven samen met haar melkje
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor Spooky » 20 apr 2010, 19:04

wat je ook kan doen is een boterham in stukjes snijden en dat in haar melk soppen (heb ik met Yerko destijds gedaan,met Ylian nooit)
Spooky
Embryo

Berichtdoor babz » 29 sep 2011, 16:02

Om even te bumpen.
Hoe oud was jullie kindje toen je eens een korstje gegeven hebt?
Voel me soms schuldig als wij aan het eten zijn, luca eet het bijna uit onze mond met zijn ogen. Zit ook heel de tijd van: MMMMMM...MMMMMMM....en maar kijken naar elke hap dat we nemen.
Overlaatst zette ik de tube met mayo op tafel en kwam ie volledig wild (dacht dat het zijn melkfles was)..

Hij durft nu ook regelmatig op 4 voedingen staan op een dag.
Hij drinkt dan een grote fles rond 19u en ten laatste 20u ligt ie in dromenland tot 6u ongeveer. Jep jep, de rust lijkt terug gekeerd op dit moment.
Ie komt wel niet zoveel bij vergeleken bij andere kindjes van dezelfde of jongere leeftijd, weegt met moeite 6,700kg....... dus sebiet geef 'k hem te weinig eten en drinken? :|
Afbeelding

Afbeelding
babz
Embryo

Berichtdoor Anne83 » 29 sep 2011, 17:34

Wij hebben met de vaste voeding gewacht tot ze 6 maanden was, en dan hebben we al eens een broodkorstje en dergelijke gegeven (maar we hebben wel de voeding geïntroduceerd a la rapley)
Afbeelding

Afbeelding
Anne83
Vruchtje

Berichtdoor Voila » 29 sep 2011, 17:56

my god...das nog een topic van in de jaren stilletjes!!! ;)
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Voila
Zygote

Berichtdoor g&f&s » 29 sep 2011, 19:19

Babz, je kan hem ak eens een rijstkoek geven hè als jullie aan het eten zijn, of een kommetje met stukken meloen (sitske heeft op die leeftijdnecht kilo's meloen gegeten :mrgreen: ) dan kan hij daaraan knabbelen, en stukjes kan nooit kwaad hè ;)

Sitske was ook paar rond de 6 mnd toen ze een stukje pistolet kreeg, was met een vriendin (ook vv bij m'n bevalling van sitske) en zij gaf dan en sitske vond dat super. Je moet ook niet ineens hele broden geven hè, maar zo een stukje om om te knabbelen en sabbelen vinden ze wel leuk en zo leren ze de smaak ak kenne hè :D

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 29 sep 2011, 19:26

Voila schreef:my god...das nog een topic van in de jaren stilletjes!!! ;)

Ja zeg, Jozefien is 9 maanden :lol:
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Voila » 29 sep 2011, 19:35

Jozefien is bijna 27 maanden! :)
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Voila
Zygote

Volgende