baby gedraagt zich anders in creche

Moderators: Sandy, mini

baby gedraagt zich anders in creche

Berichtdoor leenie » 02 mei 2013, 10:52

Ik heb een fantastische dochter van 5 maanden oud. Ze gaat al 2 maanden 3 dagen per week naar de creche.
De andere dagen zorg ik zelf voor haar.

Het probleem dat ik heb is dat zij zich in de creche helemaal anders gedraagd dan thuis. Vooral op vlak van eten en slapen is het een groot verschil.

Ze eet intussen al groentepap en fruitpap. Thuis gaat de fruitpap heel vlot, maar sinds we met fruitpap begonnen zijn wil ze amper groentepap eten. In de creche eet ze allebei goed. De groentepap gaat trager, maar ze eet ze wel op.

Hetzelfde probleem hebben we met slapen. In de creche slaapt ze soms 1 a 2u aan een stuk. Hier thuis is dit max een half uurtje.

Onze creche probeert zoveel mogelijk dezelfde rituelen als thuis te volgen en volgt het ritme van het kind.

Een ander probleem dat we momenteel hebben is dat ze sinds een paar weken plots weer een nachtvoeding wil.
Ik kan haar ook niet meer alleen laten als ze in haar park ligt want dan huilt ze ontzettend hard.

Sommige mensen zeggen dat ze gewoon te verwend is, wat me dan weer doet twijfelen aan mezelf als moeder.

Is er iemand die mij kan helpen? Die dit probleem mischien herkent en tips heeft?
Alle info is welkom!
leenie
Eicelletje

Re: baby gedraagt zich anders in creche

Berichtdoor ericardtje » 02 mei 2013, 11:57

Eerst en vooral heeft dit echt niks te maken met verwennerijen hoor ;-)

Ivm voeding hebben wij hier met Marieke net hetzelfde voor:
Toen ze nog uitsluitend borstvoeding dronk (tot 6maand) weigerde ze continu haar flesje afgekolfde melk in de opvang en thuis at ze zeer goed (aan de borst uiteraard). Vanaf 6 maand zijn we gestart met groentepap en dat verliep thuis zeer moeizaam, terwijl ze in de opvang zeer goed en zeer veel at.
Ze heeft thuis maanden groentjes geweigerd terwijl ze in de opvang altijd en altijd goed eet/at.
Fruitpap eet ze thuis nog steeds niet, in de opvang al sinds het begin zonder problemen...
Ik vang dit gewoon op door haar thuis de dingen die ze weigert volgens rapley te geven en dat lukt wel...

Slapen is hier wel omgekeerd: thuis slaapt ze meer en langer dan in de opvang.
Ik denk dat dat ergens wel normaal is dat een kindje zich in de opvang toch anders gedraagt dan thuis.

Niet al te grote zorgen om maken! Ivm nachtvoedingen: een sprongetje kan ervoor zorgen dat ze meer voedingen willen terug. Ik heb het bij vrienden ook al vaak gehoord dat babies eerst doorsliepen en dan ineens terug een nachtvoeding beginnen vragen...daar is niks abnormaals aan ;-)
ericardtje
Blastocyste

Berichtdoor annagirl » 03 mei 2013, 18:35

Kinderen gedragen zich ergens anders vaak anders dan thuis hoor, dus niets mee inzitten!
En eens moeilijker slapen of eten kan zeker ook te maken hebben met een sprongetje! Ze is nog jong, dus een nachtvoeding nog eens bij kan volgens mij geen kwaad, dat gaat wel weer vanzelf over.
Niet twijfelen aan jezelf, je doet echt wat het beste is voor je kleine ukkepuk!
Afbeelding
Afbeelding
annagirl
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 03 mei 2013, 22:03

Niks te verwend. Ik vind het heel normaal dat ze zich daar anders gedraagt dan bij jou, maar het is zoeken naar een evenwicht hè. Dat langer slapen in de opvang deed mijn oudste zoon bij de enkele,keren dat hij is geweest ook en ik zag hem daar echt ongelukkig worden - hij was wel al ouder en ik vind dat hij precies sliep om zich daar van de overprikkeling af te sluiten (en later is ook bevestigd dat hij hoogsensititef is dus het zou wel eens zoiets geweest kunnen zijn), maar het kan net zo goed dat jouw kindje daar meer slaapt omdat het gewoon moe is van de vele indrukken. Thuis is dat anders hè en tja, dat bij mama,willen zijn dat is toch logisch: pak ze lekker in een draagdoek of zo en laat je maar niks wijsmaken over verwennen. Een kind van die leeftijd verwen je niet. Wat je doet is er goed voor zorgen en zo hoort het ook.

Ivm voeding: ik ben ook bewust pas na 6m met vaste voeding begonnen bij Linne, omdat de spijsvertering van een kindje dan pas echt klaar is om met vast voedsel te beginnen. Ik weet dat het advies vaak anders luidt, maar lees dit eens: http://www.groenevrouw.nl/die-zes-maanden/ en weet ook dat het een leerperiode is: ze hebben niet per sé meteen grote hoeveelheden nodig. Geef je kunstvoeding of (afgekolfde) borstvoeding naast fruit en groenten? Eventueel kan je, als je dat ziet zitten, al eens stukjes fruit of groenten geven ipv pap. Al eens van de Rapleymethode gehoord? Ik wissel zelf af nu: soms stukken, soms gemixt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Keer terug naar Babies