baby-apotheek

Moderators: Sandy, mini

baby-apotheek

Berichtdoor Chris » 03 mei 2010, 21:45

Wat hebben jullie zoal in huis voor het geval dat er een baby plots ziek wordt? Ik bedoel van die medicijnen, niet op voorschrift, kwaaltjes waarvoor het net niet erg genoeg is om naar een dokter te gaan.

wij hebben al
- perdolan tegen de koorts
- naaprep om neus proper te houden
- eucalyptus suppos voor als de neus helemaal toe is en een verkoudheid dreigt aan te komen
Chris
Zwemmertje

Re: baby-apotheek

Berichtdoor Vivache » 04 mei 2010, 05:15

eens denken
perdolan
supposor bucco (eucalyptus suppo voor de neus)
supposor eucalypto (voor de lagere luchtwegen)
toen hij kleiner was hadden we glycerinesuppo's voor als het te erg was met de harde stoelgang
en hadden we colikind tegen de krampjes
teejel voor als hij erg veel pijn heeft van zijn tandjes
chamomillabolletjes zijn verzachtend als er een tandje uitkomt
en dat zal het zijn
maar het enige dat we eigenlijk regelmatig geven is die bolletjes
en een perdolan echt bij koorts of erge pijn
Vivache
Baby

Berichtdoor mini » 04 mei 2010, 07:00

Ik ben naar de apotheek gestapt om een baby/kinder-apotheek aan te leggen en hij wou me weinig of niets meegeven. :?
Het enige dak tot op heden hebben is; perdolan-siroop tegen de koorts (k&g wilt de suppo's niet meer gebruiken omdat deze een verkeerd bloedbeeld kunnen geven)
en de glycerine suppo's omdat Fien bij de overschakeling bv-kv opeens moeilijk haar stoelgang kon maken.
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor Marijke » 04 mei 2010, 09:01

Eigenlijk niets bijzonders. Wat calendula zalf voor rode poep. Allerlei thee voor goed te slapen of de pijn te verzachten. En wij, mama en papa die de baby dichtbij zullen houden en de liefde en de warmte zullen hun geneeskrachtig werk wel doen. Perdolan wordt hier niet gekocht, liever een ajuin op de buik inwrijven en goed inpakken dat ze de ziekte uitzweten. :) En dat heeft hier bij de twee meisjes steeds gewerkt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor beefje » 04 mei 2010, 09:45

dat heb ik nu nog nooit gehoord, een ajuin uitsmeren op de buik?
helpt dat tegen de koorts dan?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor jenny » 04 mei 2010, 11:02

Vivache schreef:eens denken
perdolan
supposor bucco (eucalyptus suppo voor de neus)
supposor eucalypto (voor de lagere luchtwegen)
toen hij kleiner was hadden we glycerinesuppo's voor als het te erg was met de harde stoelgang
en hadden we colikind tegen de krampjes
teejel voor als hij erg veel pijn heeft van zijn tandjes
chamomillabolletjes zijn verzachtend als er een tandje uitkomt
en dat zal het zijn
maar het enige dat we eigenlijk regelmatig geven is die bolletjes
en een perdolan echt bij koorts of erge pijn

die suppo's bucco en eucalypto is dat verschillend?? en die chamomillabolletjes, wat is dat?? lukt dat goed?? waar haal je dat??
Mylo heeft serieus last van de tandjes :( echt pijn, en veel snot :roll: de teegel werkt wel, maar is blijkbaar ook rap uitgewerkt, nu was ik wel nieuwschierig naar die bolletjes :)...werkt dat lang?? hoe ziet er dat uit?? waar haal je dat?? en die bucco suppo's...werkt dat goed?? want t'is echt erg, hij hoest er wel van, maar dat komt door de slijmen tussen zijn neusje en zijn keel...
AfbeeldingAfbeelding
Femke..40w1d bij mama..geboren op 12/02/2007 om 12h05..3,950gr & 51cm.

AfbeeldingAfbeelding
Mylo..39w6d bij mama..geboren op 21/09/2009 om 7h07..3,790gr & 51cm.

AfbeeldingAfbeelding
Mylo is ermee gestopt...het waren fantastische momenten...bedankt lieve schat.

AfbeeldingAfbeelding - AfbeeldingAfbeelding
jenny
Zygote

Berichtdoor Marijke » 04 mei 2010, 11:22

beefje schreef:dat heb ik nu nog nooit gehoord, een ajuin uitsmeren op de buik?
helpt dat tegen de koorts dan?

Op de buik, op de borst, meestal gaat koorts ook gepaard met verstopte neus of hoesten en dan helpt dat echt wel. Het doet de baby beter ademen. En dan vergeet ik er nog bij te zeggen dat een paar druppeltjes essentiële olie van lavendel op het laken naast de baby hem ook tot rust kan brengen.

Ook tegen buikpijn, gewoon een warm washandje op de buik leggen, dat kalmeert enorm en doet de pijn snel wegtrekken. Al die geneesmiddelen zijn dikwijls overbodig hoor :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor beefje » 04 mei 2010, 11:31

ja bij buikpijn gebruik ik soms een warmwaterkruikje
hier gebruiken we veel homeopathie
(stodal siroop bij hoesten => doet wonderen)
bucco suppo's tegen hoesten
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor ilse » 04 mei 2010, 11:37

baby-apotheek?

ben vandaag na de prikjes suppo's gaan halen maar verder hier niks.
Sete heeft in zijn ganse leven hooguit 2 keer AB gehad.
Zo veelste minder medicatie zoveelste beter

hier ook met natuurlijke dingen hoor
Afbeelding

Afbeelding
ilse
Vruchtje

Berichtdoor Chris » 04 mei 2010, 12:25

Ik ben ook volledig tegen medicamenten; ik neem zelden of nooit iets in en we vonden dat ook eerst het beste voor onze kleine. Laat ze het maar uitzweten want daar worden ze sterk van, zo dachten we....

Maar na dit wekeend ben ik toch niet meer zo overtuigd van deze aanpak (toch niet voor piepkleine baby's): als ik nu zie hoe een stomme snotvalling uitgedraaid is op een paar dagen tijd, geef ik de volgende keer liever sneller een siroopje. Het schaapke had er bijna een zware longontsteking aan overgehouden en heeft uren aan een stuk gehoest eergisteren nacht. Dat kon ook niet meer gezond zijn.... Beter op tijd verzorgen zo'n banaal verkoudheidje, ookal is het met een siroopje.

De truuc met de ajuin hadden we trouwens ook toegepast in het prille begin van de verkoudheid. Ik weet dat het normaal goed werkt, maar voor hem was dus onvoldoende.
Chris
Zwemmertje

Berichtdoor Spooky » 04 mei 2010, 12:35

perdolan suppo's-siroop (koorts) en nurofen(koorts)
stodal siroop(homeopatisch)
eucaliptosupp'os(bij verkoudheid)
kamillebloesems(bij oogontstekingen)
eucalyptoldruppels(voor in bad/voor in kommetje water)
chamodent(homeopatisch bij doorkomende tandjes
teegel(doorkomende tandjes)
hirudoid (bij vallen,blauwe plekken, kneuzingen,builen)
cicaplast (bj vallen,hersteld de huid sneller)
euceta(bij muggenbeten)
daktozin (bij luierdermatits)
probactiol (om de darmflora te herstellen maar ook voor het te normaliseren)
enterol(bij diarree)
motillium pediatric (bij overgeven->op voorschrift)
fysiologisch serum(neus proper maken)
isobetadine of ander ontsmettingsmiddel
Spooky
Embryo

Berichtdoor Hope » 04 mei 2010, 15:40

perdolan: zowel suppo's als siroop
motilium: suppo's
Neusspray met fysiologisch water voor baby's
(zo'n neuszuiger)
ontsmettingsalcohol (just in case)
druppeltjes voor de ogen (ben ik niet speciaal gaan halen voor in mijn apotheek, maar hadden we nodig en tot nu toe toch al een paar keer gebruikt)
hoestsiroop voor baby's maar kan effe niet op de naam komen (syrolux of zo??? )
Pulmex (soort vicks voor baby's om op de borstkast te smeren)
zalf tegen pijn bij doorkomende tandjes (naam ontglipt mij weer)

Aerosol toestel (wij hebben dat regelmatig nodig): Atrovent, Ventolin, fysiologisch water

Dat was het.
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 04 mei 2010, 19:39

Ik verschiet ervan dat sommigen onder jullie niets in huis hebben tegen bvb overgeven.....
Wat ik altijd in huis heb:
- perdolan koorts en pijn (hoewel ik nog nooit dat tegen de pijn gegeven heb, want ze hebben nog nooit geklaagd over bvb hoofdpijn)
- motillium (misselijkheid en overgeven)
- hoestsiroop
- ontsmettingsmiddel
- koortsthermometer
- pleisters
- enterol (diarree)

Ok, je moet niet voor het minste medicatie geven, maar als mijn kind s'nachts begint over te geven, dan geef ik gewoon iets hoor.
Als ik ziek ben, wordt ik ook graag geholpen.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 04 mei 2010, 20:05

jenny schreef:
die suppo's bucco en eucalypto is dat verschillend?? en die chamomillabolletjes, wat is dat?? lukt dat goed?? waar haal je dat??
Mylo heeft serieus last van de tandjes :( echt pijn, en veel snot :roll: de teegel werkt wel, maar is blijkbaar ook rap uitgewerkt, nu was ik wel nieuwschierig naar die bolletjes :)...werkt dat lang?? hoe ziet er dat uit?? waar haal je dat?? en die bucco suppo's...werkt dat goed?? want t'is echt erg, hij hoest er wel van, maar dat komt door de slijmen tussen zijn neusje en zijn keel...

wij hadden eerst gewoon bucco maar de apotheker zei dat bij een diepe hoest die eucalypto beter werkt
tis van dezelfde producent

die chamomillabolletjes zijn homeopatisch, ze verzachten vooral de zwelling bij het tandje en verdoven het lichtjes - dat lukt erg goed bij Pepijn, daarom gebruiken we de teejel eigenlijk niet - we halen dit hier in de apotheek in Kuurne, ze hebben daar een hoek met homeopatische geneesmiddelen
we geven dat aan Pepijn voor hij gaat slapen en hij heeft toch een heel eind geen last hoor

die bucco's werken echt goed vind ik, na nog geen 5 minuten begint Pepijn al naar eucalyptus te geuren, en hij kan zo veel beter ademen 's nachts
uiteraard geven we het enkel bij een verkoudheid hé net voor hij moet slapen, want anders kan hij door dat tutje niet goed ademen en zo komt het neusje vrij

goh, Sandy, ik ben ook van dat principe,
ik ga niet voor het minste medicatie geven maar anderzijds zijn wij ook graag geholpen
Vivache
Baby

Berichtdoor Sandy » 04 mei 2010, 20:10

Vivache schreef:goh, Sandy, ik ben ook van dat principe,
ik ga niet voor het minste medicatie geven maar anderzijds zijn wij ook graag geholpen

t'Is dat. Maar ik heb wel graag een beetje vanalles in huis.
Als ik s'nachts boven de pot hang, dan neem ik ook iets.
Dus geef ik mijn kinderen ook iets. En ik heb het graag in huis, dat ik al de eerste zorgen kan toedienen.
Maar als ze 2 keer op een jaar overgeven is het veel, dus er wordt geen misbruik van gemaakt.
En ik ken mijn kinderen: als ze een bepaalde hoest beginnen krijgen, dan moet ik siroop geven of ze maken na een dag koorts en kan ik ermee naar de KA voor antibiotica.....
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Vivache » 04 mei 2010, 20:13

tja, mijn zus is van dat principe, ik geef niks en neem niks
met als gevolg dat ze in haar zws bloedarmoede had en vanalle stoffen tekort omdat ze geen vitamines wou nemen
ze kon 's nachts niet slapen van de krampen omdat ze geen magnesium wou nemen
(ze eet ook niet echt gezond en regelmatig dus kon het via haar voeding niet opnemen)
en als Linus krampen had moest het ventje uren zitten persen
wij gaven na even toekijken toch een glycerinesuppo
dat doet geen kwaad het lost alleen wat op dat het minder hard is
Vivache
Baby

Berichtdoor boo » 04 mei 2010, 20:43

- perdolan suppo's (ik laat ze temperaturen van 38-38,5 idd ook uitzweten, maar van 't weekend haalde ze 39,6 en dan kreeg ze toch wel iets hoor!)
- fysiologische neusspray
- glycerinesuppo's
- eucalyptussuppo's
- chamodentdruppeltjes (homeopatisch) voor tand- en oorpijn
- colikind (homeopatisch) voor krampjes
- een zalf van Mustella (ik vergeet de naam) die naar kruiden ruikt, om op de borst te smeren bij een verkoudheid.
- nessivine neusdruppels, alleen voor in uiterste nood als ik haar neus echt niet vrij krijg met fysio, druppeltje moedermelk,...

bij een ferme snotvalling doe ik het hier zo: neusje spoelen, dan een lekker warm badje met Weleda welterustenbad. dat is met thijm, kalmeert en zet de luchtwegen open.
eucalyptussuppo, zalf op de borst, druppeltje moedermelk in 't neusje.
lekker drinken bij mama, en dan in bed (schuin zetten voor de slijmpjes)
en een kom met heet water op de kamer, met een scheutje weleda welterustenbad in.
mama van een lief klein sterretje, een prachtig meisje en een stoere zoon!

Afbeelding

Afbeelding
boo
Zygote

Berichtdoor Marijke » 04 mei 2010, 21:22

Als er hier iemand heeft overgegeven voelt hij zich daarna stukken beter en kan men gewoon weer gaan slapen. Ik vind het nog steeds gezonder om over te geven, omdat je lichaam het voedsel erkent als 'giftig' en het eruit moet.
Ook als we koorts maken, en dat geldt ook voor de kindjes , laten we ons nooit antibiotica voorschrijven. Wat we hier in huis hebben is een kruidensiroopje of warme thee, dekens, warm washandje en voor de rest uitzweten en meestal na een dag of twee is dat allang over en dat geldt ook bij de mama en de papa. Ik wil ze zeker niet zo jong al vertrouwd maken met antibiotica, laat ze maar wat weerstand opbouwen zodat ze later nooit antibiotica hoeven te gebruiken. MIjn man en ikzelf hebben dat ook nog nooit moeten gebruiken en we zijn beide 30.

Elke mens heeft een andere gezondheid, een andere levenstijl, een andere mening over het al dan niet gebruiken van klassieke geneesmiddelen. Even duidelijk dat ik met deze persoonlijke mening niemand wil bekritiseren hé ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marijke
Zwemmertje

Berichtdoor Hope » 04 mei 2010, 21:37

Motilium suppo's voor baby's kan je normaal alleen maar krijgen op voorschrift.
Ik heb aan mijn apotheker gevraagd of ik 2 doosjes kon hebben, voor alle zekerheid.

Voor volwassenen heb ik altijd primperan en motilium in huis.
Hope
Blastocyste

Berichtdoor Esther » 05 mei 2010, 07:14

Goh ik ben toch zeker ook anti-medicatie hoor, zeker bij jonge kinderen zeg, waar gaat het over!
Een kind op jonge leeftijd moet je toch al niet medicatie geven?
En inderdaad als je hebt overgegeven, dan heeft je lichaam iets afgestoten wat het niet verdroeg, wat moet je dan daarna nog doen? Anne heeft een tijdje terug ook overgegeven (hadden alle kindjes toen op de crèche die avond). Wij hebben haar wat water laten drinken eventjes op schoot genomen (alles verschoond ;) ) en ze is daarna rustig weer in slaap gevallen.

En antibiotica zo jong al (ik verschiet ervan dat artsen dat soms zo snel voorschrijven hier): en bovendien, jij bepaalt altijd nog zelf wat je kind krijgt hè! ;)
Afbeelding
Afbeelding
Esther
Blastocyste

Volgende

Keer terug naar Babies