Alternatieve doopviering

Moderators: Sandy, mini

Alternatieve doopviering

Berichtdoor Bubblicious » 11 apr 2013, 09:21

Hallo allemaal,

Ik ben al een beetje aan het uitkijken naar de doop van ons kleintje.
Gisteren kwam ik te weten dat bij ons in de gemeente slechts 1 doopviering per maand plaatsvindt.
Het is dus geen individuele viering, maar met max. 4 kindjes.
Ik vind dit wel jammer, een doopviering is in mijn ogen iets intiems en persoonlijk.
Het lijkt me leuk om zelf liedjes en passende teksten uit te kiezen voor dit moment.
Daar ben je toch wel wat beperkt in als je met 3 andere koppels moet overeenkomen... :?

Daarom dacht ik aan een alternatieve doopviering, maar wel met inschrijving in het doopregister.
Ik heb al veel gelezen over 'rent-a-priest' en 'de goede herder', maar die zijn niet van onze regio (Leuven).
Na wat zoeken kwam ik uit op 'O de vie' uit Herentals, al een heel stuk dichterbij.
Maar daar vind ik niet veel reacties over terug op Google.
Daarom mijn vraag: heeft iemand hier ervaring met O de vie?
Of kent er iemand nog een soortgelijke vereniging in de regio van Leuven?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Afbeelding
Bubblicious
Zwemmertje

Re: Alternatieve doopviering

Berichtdoor Linda » 11 apr 2013, 10:24

Al onze kindjes zijn gedoopt met rent-a-priest (Norbert Bethune) en de eerste keer dat we Bethune zagen was op het huwelijk van mijn nicht rond het Brusselse. Jullie moeten wel een keertje bij hem op gesprek en zijn kosten zullen wel wat hoger liggen door de afstand maar je kan toch gewoon even informeren of hij dat ziet zitten?
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor juffie » 11 apr 2013, 10:58

Onze kindjes zijn beiden gedoopt door de Goede Herder en we zijn er zeer tevreden over. Ik denk niet dat het een probleem is als je uit een andere regio komt, dat is bij ons ook zo. Je moet inderdaad best wel een keertje naar ginder, maar al de rest kan via e-mail verlopen. De doop zelf was beide keren bij ons thuis in de living en dat was supergezellig!
AfbeeldingAfbeelding
Kaat, 26/12/2009, 50 cm en 3,400 kg

AfbeeldingAfbeelding
Daan, 07/10/2011, 54 cm en 4,520 kg
juffie
Vruchtje

Berichtdoor Thai » 17 apr 2013, 17:51

Wij gaan trouwen en onze viering wordt gedaan door rent a priest. We hebben indertijd bijde gecontacteerd, en ze rijden we afstanden voor een viering. Maar ze vragen wel een km vergoeding ;) wat niet onredelijk is als ze van ver moeten komen.
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Berichtdoor Bubblicious » 28 aug 2013, 21:24

Een beetje laat, maar toch: bedankt voor jullie reacties!

De kogel is door de kerk! ;)
We hebben gezien de positieve ervaringen voor rent a priest gekozen.
Ze hebben priesters in verschillende provincies en zoeken dus iemand die in de buurt woont.
We moeten inderdaad een keer langsgaan om alles te bespreken.
Als we Jasper hier in de kerk zouden laten dopen was dat met 3 andere kindjes en heel weinig mogelijkheid om zelf teksten en liedjes te kiezen. Zeker als de andere 3 ouders er ook nog akkoord mee moeten gaan...

Op 29 september gaan we hem laten dopen in een zaaltje bij ons in de buurt.
Met achteraf een receptie met een verrassingsbrood en taart.

Hebben jullie misschien ideeën om de zaal aan te kleden?
We dachten aan ballonnen en kaarsen, maar meer inspiratie hebben we niet...

Als er iemand met een thema heeft gewerkt voor het doopsel en dit wil delen: graag!
Ik heb al wel wat tekstjes bij elkaar gesprokkeld, maar ook die zijn welkom. :)
Afbeelding
Bubblicious
Zwemmertje

Berichtdoor mamaluna » 29 aug 2013, 09:21

Hoi,

Ik lees dit nu pas, waarschijnlijk te laat... Ben je toevallig verbonden aan de KUL? Mijn man wel, en we gaan daar dan aan een priester vragen en dan kan je ook bv kerk/kapel kiezen (vb schattig kappeleke aan Arenbergkasteel), want ik zie een gemeenschappelijke doop ook niet zitten. (Hebben het op die manier ook gedaan met onze trouw: een eigen priester en kerk kunnen kiezen, was heel persoonlijk!)
Voor onze doop van onze toekomstige kleine heb ik verder nog niet veel gedaan/nagedacht... We willen ook pas in de lente dopen (na de feesten enals het goed weer is, zodat we ev achteraf een BBQ voor familie bij ons thuis kunnen doen.) Maar je mag altijd je tips en leuke teksten etc doorgeven ;-). In de AVA kan je wel leuke servetten en tafelrollen etc kiezen, geeft toch leuke sfeer. Verder niet veel inspiratie voor het aankleden van de zaal.
Vanwaar ben je dan ergens? Leuven centrum? Waar ben je bevallen? (sorry voor mijn nieuwsgierigheid ;-))

Groetjes!
Afbeelding
mamaluna
Zwemmertje

Berichtdoor Bubblicious » 29 aug 2013, 16:32

Via mijn werk geniet ik wel mee van de kortingen van de KUL, maar echt verbonden is dat niet he?
Nu is het eigenlijk wel al een beetje te laat. De zaal en de priester liggen al vast...
Maar wie weet is dit een leuke oplossing voor als we ooit trouwen (dromen mag he ;) ).

Ik wil Jasper zo snel mogelijk laten dopen. Het lijkt me zo anders om een kindje te laten dopen dat al stapt...
Maar da's mijn gevoel. Ik snap evengoed dat sommige mensen hier juist voor kiezen.

De zaal voorziet zelf receptietafels met zwarte overtrekken.
Als 'altaar' denk ik aan een gewone tafel met een mooi wit tafellaken over.
Een paar kaarsjes en een bloemstukje.
Ik denk eraan om met de kleuren van zijn geboortekaartje en doopsuikerdoosjes te werken.
Daar moet ik wel servetten, ballonnen en theelichtjes in vinden. Bedankt voor de tip van AVA!

De tekstjes die ik bij elkaar gesprokkeld heb stuur ik je één van dees door via PM.

Ik woon in Rotselaar en ben bevallen in GHB.
Woon jij in Leuven centrum?
Afbeelding
Bubblicious
Zwemmertje

Berichtdoor Thai » 29 aug 2013, 16:51

Onze huwelijk viering via rent a priest was af! Iedereen die er was, was lovend over de viering
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thai
Embryo

Berichtdoor Sandy » 29 aug 2013, 18:59

In de Ava kan je servetten in alle kleuren vinden van de regenboog. En mss ook nog vele andere dingen die je kan bestellen.
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor mamaluna » 30 aug 2013, 19:25

Hoi,

Ja in thema met de doopsuiker lijkt me wel leuk. In de AVA vind je zeker wat met die mooie blauwe kleuren.
Ik denk dat een sober wit altaar met een mooi bloemstukje op inderdaad het mooiste zal zijn. Neemt de priester een doopvont mee (of hoe dat ook heet?)?

Ik ben inderdaad van het Leuvense (net buiten de ring) en ga ook op de GHB bevallen. :)

Groetjes!
Afbeelding
mamaluna
Zwemmertje

Berichtdoor Bubblicious » 30 aug 2013, 19:43

Thai: Wat leuk voor je dat je huwelijk goed verlopen is! Het lijkt me heel fijn als de mensen je viering als iets unieks ervaren en niet als het zoveelste huwelijk waar ze naartoe zijn geweest. Nog eens proficiat trouwens!

Sandy: Morgen trek ik naar de Ava, ik ben er zeker van dat ik mijn ding wel zal vinden. :)

Mamaluna: Geen idee hoe het werkt met de doopvont.
Woensdag gaan we langs bij de pastoor, dat zal daar wel ter sprake komen neem ik aan.
Ik heb altijd in Kessel-Lo gewoond, maar we hebben een huis gekocht in Rotselaar. Dat was net iets betaalbaarder... :?
Mijn zus is op dit eigenste moment aan het bevallen in GHB! Ik hoop snel nieuws te krijgen over mijn metekindje. :D
Afbeelding
Bubblicious
Zwemmertje

Berichtdoor Bubblicious » 20 okt 2013, 18:31

Ik wou even laten weten dat de doopviering goed verlopen is.

De viering en het feest gingen door in een lokaal van een nieuw sportcomplex bij ons in de buurt.
We gingen de viering eerst ergens anders door laten gaan en dus stond de pastoor aan het verkeerde gebouw te wachten...
Gelukkig lagen de twee locaties niet ver uit mekaar en was hij nog op tijd.

De viering zelf was heel luchtig en persoonlijk, helemaal zoals we het wilden.
De pastoor had wel een verkeerd liedje mee, op dat moment vond ik het heel erg maar aangezien we geen boekjes hadden gemaakt viel het niet op bij de mensen.
De grootouders en overgrootvader werden mee betrokken bij de zegening van de oren, ogen, handen, voeten en hoofdje.
Dat vond ik een heel mooi idee.
De meter en peter hebben een zelf gekozen doopbelofte uitgesproken. Heel mooi...
De aanwezige kinderen kregen een pareltje mee waardoor ze altijd aan Jasper kunnen denken.
Op het einde hebben we wensballonnen met helium laten vliegen. Dat was ook een speciaal moment.

Ik vond het wel makkelijk dat we niet van een kerk naar een zaal moesten rijden.
De receptie kon direct beginnen, gevolgd door sandwiches en als dessert een taart met foto van Jasper erop, biscuits, tiramisu en petit-beurrekestaart.
Aangezien het een zondag was, bleven de mensen niet super lang zitten.
Niet erg want ik was doodop na zo'n lange emotionele dag. :roll:

Ik wil hierbij rent-a-priest bij iedereen aanraden.
In onze familie was dit de eerste keer dat zo'n viering op deze manier gehouden werd en echt iedereen vond het leuk.
Eens iets anders als keurig in de kerk zitten en standaard zinnetjes aframmelen...
Er kon gelachen worden en toch waren er ook heel emotionele momenten.

Ik zou wel aanraden om het adres van de viering goed na te lezen... :oops:
en de gekozen liedjes met een link van bv. youtube door te sturen naar de priester. Zo ben je zeker dat hij de juiste muziek zal downloaden.

@ mamaluna: De doopvont had de priester zelf mee en was een witte kom van de Ikea... :lol:
Afbeelding
Bubblicious
Zwemmertje

Berichtdoor Lizelore » 21 okt 2013, 13:47

wij hebben het via de goede herder gedaan. En dat maakt echt niet uit dat je niet in de buurt woont hoor. Wij wonen ook niet in de buurt en die zijn met plezier 2* afgekomen voor de doop.

Blij dat het jullie meegevallen is!! Bij ons ook. We zijn voordat de laatste geboren was nog naar een doop in een kerk geweest. Man man man, dat vonden we dus echt niets he?! Het was dan nog samen met anderen, niets intiems, niets persoonlijks. Oh ja ze mochten wel iets persoonlijks zeggen maar dat was toch heel anders. En die priester rammelde het precies af.
Ben heel blij dat we het bij ons thuis gedaan hebben.
Afbeelding

Afbeelding
Lizelore
Zygote

Keer terug naar Babies