artikel over natuurlijk ouderschap

Moderators: g&f&s, Biomam

artikel over natuurlijk ouderschap

Berichtdoor bioMam » 23 apr 2012, 13:39

Ik zet het hier maar, omdat het om een artikel gaat, maar het is eigenlijk eeuwig actueel en niet echt iets uit een krant of zo. Wel over natuurlijk ouderschap met heel wat puntjes die me nauw aan het hart liggen zoals dragen en voeden en zo. Op het forum van MamAditi ontdekte ik een topic over dit artikel dat o.a. gaat over de indeling vluchters, dragers, verstoppers ... en ik was natuurlijk nieuwsgierig beginnen lezen en deel het bij deze ook met jullie.

http://www.centrumvoormoederenkind.nl/i ... &Itemid=14

Wauw, wat een interssant artikel en ja, wel, ik vat dat meestal allemaal samen met te zeggen dat ik het voel alsof mensen in onze maatschappij steeds maar ingaan tegen de natuur en dat we dat terug moeten leren aanvoelen, maar hier staan zoveel mooie argumenten bij elkaar voor "onze" aanpak dat ik dat artikel elders ook ga delen en bovendien zeker nog eens ga herlezen en mogelijk ook citeren - nu ja, er overtuigende dingen uit aanhalen - als er nog eens iemand het lef heeft om de discussie met me aan te gaan. ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Re: artikel over natuurlijk ouderschap

Berichtdoor Sandy » 23 apr 2012, 17:11

Het is allemaal heel mooi uitgelegd en het klinkt logisch....maar ik moet toegeven dat ik niet voldoe aan hetgeen ik las... ;)
Ik weet ook niet of er een verschil is tussen kinderen die echt 'gevolgd' werden of de mijne.....die soms mij moesten volgen, nu nog trouwens :lol:
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor g&f&s » 23 apr 2012, 18:13

Ik kan me er toch bij veel in vinden hoor... Vooral bij,sitske ;) die wilde niks anders,dan draagdoek... Maar ook wel donkere kamer, omdat ze beneden de slaap niet kon vatten met teveel prikkels.

En heb mijn kindjes nooit lang laten Wenen om ze te ''leren'' slapen ofzo. Mss had ik,ook wel makkelijke kindjes op dat vlak :mrgreen:

Doei
G&F&S
AfbeeldingAfbeelding
g&f&s
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 23 apr 2012, 19:02

Dat moet ik wel even aanvullen: ik had geen huilers, behalve met krampen (en toen liep er dus wel mee rond ;) ) en als ze honger hadden.....maar voor de rest weet ik niet wat een huilbaby is.... :D
Dus ja,
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor Winter » 23 apr 2012, 19:11

Erg interessant. Ik Heb mijn oudste altijd gevoed (bv en later fles) op verzoek. De vaste slaapuurtjes waren in zijn bedje boven. Als hij echt moe was, kreeg hij de kans om te slapen, beneden. Ik heb altijd mijn huishouden gedaan zoals ik het anders zou doen, zonder baby en daar pluk ik nu echt de vruchten van.
Het artikel is interessant maar van zodra je een prematuurtje hebt, houdt het geen steek. Ik weet dat kinderen hun ouders zoooo nodig hebben van bij de geboorte ivm binding enzo voort. Maar ons jongste weet verdorie goed wie mama, papa en broer zijn hoor.
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor bioMam » 23 apr 2012, 19:18

Tja, elk kind is anders, maar ik zie in mijn omgeving toch veel mensen die denken dat ze hun kind niet mogen vasthouden, omdat ze het dan zogezegd een verkeerd gedrag aanleren van altijd maar gedragen worden, terwijl het toch veel natuurlijker is om je kindje bij je te hebben, maar als je een veilige omgeving voor je kind kan creeëren en het is daar rustig onder als je het in een bed legt dan kan dat best natuurlijk. Je moet het allemaal wat op gevoel durven doen en dat is precies iets dat we niet meer kunnen en/of mogen als je veel van de maatschappelijk "normaal" aanvaarde adviezen hoort en leest.
Nu ja, ik ben onlangs de discussie niet aangegaan, maar het ging er toen over dat een baby vanaf 5kg zou kunnen doorslapen en dat ze - ik ga effe niet zeggen wie, maar het is een mama van 3 kinderen uit mijn persoonlijke omgeving - vond dat die dat dan ook maar "moesten" doen en dat ze dan streng was zodat de kinderen niet zouden denken dat ze rap te vermurwen was, want ze weten toch zo rap wat ze "gedaan" krijgen en haar jongste kindje is nu 16M en wordt bij te vroeg gehuil in de ochtend in een bedje in het "kot" gestoken om te leren dat het haar moet laten doorslapen :o :shock: en niet met wenen mag/moet proberen om haar aandacht op te eisen. Eerlijk gezegd vind ik dat om mottig van te worden, maar ze moeten het zelf dan maar weten. Ik kan alleen maar medelijden hebben met dat kindje. Al degenen die me zeggen dat ze hun kind hebben leren doorslapen door het drie nachten te laten krijsen die mogen hun advies houden. Kan zijn dat het voor hen ging, maar ik doe dat niet en daarmee uit. Je kan voor een ouder kind aan slaaptraining of zo doen, maar bij een jonge baby vind ik dat echt niet kunnen en tja, dat is nog zoiets hè: meer en meer hoor en zie je dat de verwachtingen hoog liggen en dat mensen er echt van overtuigd zijn dat je je baby moet wegleggen en er vooral niet te veel tijd in mag steken, maar eh, wij zijn dus echt wel dragers & ik ga me niet als een vluchter of verstopper gedragen. Zoals het artikel ook zegt, is het belangrijk dat je bewust bepaalde dingen doet en je gevoel durft volgen en er zijn geen vaste regels voor natuurlijk ouderschap, maar het is een feit dat we ons zo vaak laten beïnvloeden door anderen en de maatschappelijke "norm" terwijl die lang niet altijd ideaal is. Nu ja, ik ga opnieuw mijn gevoel volgen en we zien wel hoe het deze keer loopt, maar al degenen die een baby zo opzij leggen die begrijp ik echt niet: zo een klein ding is nog totaal hulpeloos en totaal op ons aangewezen.
bioMam
Embryo

Berichtdoor bioMam » 23 apr 2012, 19:23

Winter schreef:Het artikel is interessant maar van zodra je een prematuurtje hebt, houdt het geen steek. Ik weet dat kinderen hun ouders zoooo nodig hebben van bij de geboorte ivm binding enzo voort. Maar ons jongste weet verdorie goed wie mama, papa en broer zijn hoor.

Ja, maar dat is ook zo hè: ondanks die uitzonderlijke omstandigheden, voelen ze die band en het is natuurlijk heel anders gegaan in de situatie met die prematuriteit, maar jullie waren en zijn er heel veel voor jullie kereltje, zelfs al was het dan soms op afstand. Je hebt er serieus voor geknokt en jullie zien hem dolgraag en die voelt dat ook hoor ... In dit geval heb je ook niet de keuze gehad om hem zelf te dragen en zo, maar je hebt naar beste vermogens toch een prachtige band met hem en ik ben echt blij dat jullie hem eindelijk bijna thuis gaan hebben ... Je zal nu wel volop aan het aftellen zijn hè.
bioMam
Embryo

Berichtdoor mel » 23 apr 2012, 19:47

Ik kan er mij helemaal in vinden :D
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor vlindertje » 23 apr 2012, 20:25

Ik kan mij er ook in vinden :D Ik heb nog altijd veel spijt dat ik maar een maandje bv heb gegeven, maar dat heeft zoveel redenen,..en ik wil me er niet meer schuldig om voelen, want dat heeft toch geen zin..voor de rest heb ik N. de eerste 3 maanden continu gedragen, sliep overdag altijd in m'n doek ook, maar daarna werd hij echt te zwaar en mijn knooptechnieken zijn (nog niet) goed genoeg om dat vol te houden..
buitenshuis draag ik hem wel nog ;) hij was ook helemaal geen huilbaby, maar bij het slapen gaan in een bedje overdag blijft het een ware ramp. Hij wil echt niet alleen slapen, en soms ga ik met hem in ons groot bed liggen om hem toch maar zijn rust te geven (en ik ook ff slapen ;) ) of ik wieg hem in slaap en leg hem dan in bedje..vanzelf in slaap vallen doet hij alleen 's avonds. Hij heeft erg veel behoefte aan mama :) en ondanks dat hij geen bv meer krijgt hebben we toch een hele goede band, want hij zou liefst van alles de hele dag tegen me geplakt zijn :P en ik doe niet liever :D

'k Vind het een heel mooi en goed artikel! Moeders/zwangeren/mensen in't algemeen in mijn dichte omgeving zijn zich van deze feiten niet bewust! Zij verklaren mij zot als ik hiermee afkom, maar ik doe toch lekker m'n eigen zin ;)
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Winter » 25 apr 2012, 20:56

@biomam: Merci! Voor jou ook aftellen geblazen hé... super veel succes met je prinsesje :D
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor beefje » 26 apr 2012, 19:46

aan de andere kant weet ik het soms ook niet goed
ik las overlaatst dat de indianen (die toch ook heel wat goede opvoedingsmethodes hebben en respect voor het kind enzo) huilende baby's in het struikgewas legde om ze af te leren van te huilen omdat huilende baby's hun positie konden verraden voor vijandige stammen bijvoorbeeld.
Meestal diende die baby's maar 1 of 2 keer in het struikgewas gelegd te worden en dan wisten ze al dat huilen niet hielp.

Ik ben zelf geen mama die haar kind laat huilen, maar ik vraag me af of in sommige situaties het misschien toch verantwoord kan zijn? Ik denk dat extreem gaan in de uitersten van het ouderschap nooit niet goed is.
Bovendien kun je een mens niet vergelijken met een dier. Een mens heeft een hele complexe emotionele beleving en veel mama's hebben behoefte aan tijd voor zichzelf. Een kind dat constant je aandacht eist, kan dan soms heel vermoeiend zijn en zwaar doorwegen en dan zijn al die theorieën wel mooi maar naar je gevoel wil dat misschien wel zeggen dat je soms je kinderen wel eens naar elders verwenst zodat je wat ademruimte zou hebben voor jezelf. Bij een dier is dat helemaal anders natuurlijk! Maar ja, die voorlaatste zin mag je niet teveel zeggen of je wordt bestempeld als een egoïstische en slechte moeder.

Ik pluk ook de vruchten van mijn aanpak met mijn kinderen (die werkt voor mij en de kids) maar ik moet soms wel moeite doen om rustig te blijven (al lukt dat beter en beter). Er is nu ook een beter evenwicht tussen tijd voor de kids en tijd voor mezelf.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Winter » 26 apr 2012, 21:31

beefje schreef:aan de andere kant weet ik het soms ook niet goed
ik las overlaatst dat de indianen (die toch ook heel wat goede opvoedingsmethodes hebben en respect voor het kind enzo) huilende baby's in het struikgewas legde om ze af te leren van te huilen omdat huilende baby's hun positie konden verraden voor vijandige stammen bijvoorbeeld.
Meestal diende die baby's maar 1 of 2 keer in het struikgewas gelegd te worden en dan wisten ze al dat huilen niet hielp.

Ik ben zelf geen mama die haar kind laat huilen, maar ik vraag me af of in sommige situaties het misschien toch verantwoord kan zijn? Ik denk dat extreem gaan in de uitersten van het ouderschap nooit niet goed is.
Bovendien kun je een mens niet vergelijken met een dier. Een mens heeft een hele complexe emotionele beleving en veel mama's hebben behoefte aan tijd voor zichzelf. Een kind dat constant je aandacht eist, kan dan soms heel vermoeiend zijn en zwaar doorwegen en dan zijn al die theorieën wel mooi maar naar je gevoel wil dat misschien wel zeggen dat je soms je kinderen wel eens naar elders verwenst zodat je wat ademruimte zou hebben voor jezelf. Bij een dier is dat helemaal anders natuurlijk! Maar ja, die voorlaatste zin mag je niet teveel zeggen of je wordt bestempeld als een egoïstische en slechte moeder.

Ik pluk ook de vruchten van mijn aanpak met mijn kinderen (die werkt voor mij en de kids) maar ik moet soms wel moeite doen om rustig te blijven (al lukt dat beter en beter). Er is nu ook een beter evenwicht tussen tijd voor de kids en tijd voor mezelf.

;) Super mama en heel eerlijk!
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor bioMam » 26 apr 2012, 22:26

Beefje, ik heb het gevoel dat je terug wat beter in je vel zit of toch - ondanks alles - weer wat meer evenwicht naar de kinderen en jezelf hebt kunnen inbouwen.

wat die indianen betreft: ok, ik vond en vind die fascinerende volkeren soms ook wel wreed en tja, de natuur is dat soms, maar als ik dan bedenk dat die ook scalpeerden en zo pff, dat vind ik dan mindere kantjes en gut ja, die kinderen leren dat gevaar vast ook snel voelen, maar het zou tegen mijn natuur ingaan om een kind te droppen zodat de anderen veilig zijn. Dat gaat voor mij in tegen mijn natuur. Ik leerde vroeger ook dat sommige indianenstammen de gewoonte hadden om de moeder tot een jaar in de plaats van het kind te laten spreken met een ander stemmetje - wat ik nog wel grappig vond - en ook dat ze aals ze aan het werk gingen hun kinderen inbakerden/vastbonden op een schild en ze dan zo opzij - wel in de buurt maar toch niet op hun rug of zo - lieten "hangen" terwijl ze doorwerkten. Voor mij is dat idee toch altijd al wel bizar geweest.

Wat je zegt over af en toe eens wensen dat je ademruimte zou hebben voor jezelf: eigenlijk is dat iets dat alle mensen en zeker ouders volgens mij wel eens denken, maar er komen er maar weinig voor uit en gut, dat maakt niemand bet of slechterr, maar al dat gewedijver of die trots waardoor we niks aan anderen vragen en zo dat speelt jier ook mee en goh ja, ik weet dat ik op dat vlak zelf een ramp ben: ik ga het echt niet rap toegeven als ik doodop ben, maar ik herinner me die ene keer dat ik er al een tijdje zo onderdoor zat en vroeg om eens te komen overnemen waarop ik van mijn schoonma een njet :x :roll: kreeg en daarna was ik te koppig en te trots om het nog ooit te vragen. Ik weet heel goed dat er periodes zijn geweest waarin ik wenste dat ik iemand had die dichter bij me stond en waar ik eens op terug zou kunnen vallen, maar ik zou mezelf nog liever laten klonen ;) dan. :lol: dan kan de ene wat slapen terwijl de andere het overneemt. :mrgreen: ;) :P

Och ja, ik heb al wel eens vaucht dat het gemakkelijk zou zijn om acht armen thebben zoals een octopus, maar maakte mezelf dan meteen ook de bedenking dat mijn kinderen er in dat geval ook zoveel zouden hebben dus vermoeiend zal het toch voor elke ouder met momenten wel zijn, maar het gaat erom dat je je hart volgt hè en doet waar je jezlef goed bij voelt en wat in het belang van je kleintje het beste is zonder dat je jezelf puur laat overreden door maatschappelijke praatjes die aangeven hoe het zogezegd al dan niet zou horen. Het is soms ook zo moeilijk hè om te weten wat juist is en te negeren dat wat je zo vaak als het gewone beeld ziet misschien wel eens tegennatuurlijk zou kunnen zijn. Op dat valk heb ik toch wel veel geleerd en als ik nu terugkijk naar de visie die ik 13 jaar geleden tijdens mijn eerste zwangerschap en daarna nog had dan ben ik al een hele lange weg gegaan, amai.
bioMam
Embryo

Berichtdoor beefje » 27 apr 2012, 09:02

ik denk dat je als moeder gewoon moet je kind proberen aan te voelen en de situatie in te schatten maar daarbij ook moet durven en mogen rekening houden met je eigen gemoedstoestand
als je bv een baby hebt die niet in zijn eigen bedje wil slapen en enkel gepakt wil worden, dan kan je idd gaan doeken en compleet toegeven aan de draagbehoefte van je kind. maar ik kan me best voorstellen dat je wel momenten hebt als mama dat je denkt van pfffff, nu wil ik je eventjes niet dragen en dat dat gehuil van je kind je dan enerveert. De ene theorie zegt dat je dan moet toegeven aan de behoefte van je kind, de andere theorie stelt dat je het moet laten huilen. Ik ben eerder van mening dat je ook naar jezelf moet luisteren. En als je het op dat moment niet kan opbrengen om je kind te dragen, dat het dan ook het einde van de wereld is als je het eens wat laat huilen. Of je moet een goede partner hebben die het dan wil van je overnemen maar zoals we allemaal weten is dat zeker in alle gezinnen niet het geval.

Een theorie die ouders meer vanuit hun hart leert opvoeden en situaties inschatten is iets dat mij meer aanspreekt dan een theorie die oplegt hoe je het volgens hen zou moeten doen. sommige mama's voelen zich nu eenmaal niet goed bij doeken of lang borstvoeding geven, andere mama's dan weer wel. Ik denk dat het gewoon constant een zoektocht is naar wat haalbaar is voor jezelf als ouder en het welzijn van je kind. Ik denk dat we teveel vanaf het begin dat mensen ouders worden de nadruk leggen op hoe het moet en wat het ideale kind is (niet veel huilend, gelukkig) en het nastreven daarvan leidt vaak tot ongelukkige moeders en gezinnen. Terwijl als je een kind onderkent in zijn eigenheid en zijn behoeft bijvoorbeeld om zich uit te drukken door veel te huilen dat dit je automatisch rustiger maakt in je aanpak naar je kind.
Tis misschien wat raar uitgelegd maar heb de laatste tijd veel gedacht dat er niet 1 wondertheorie is voor opvoeding en dat ik ook veel bedenkingen heb bij die opvoedprogramma's op TV die alles over 1 kam scheren. Elke situatie, elk gezin en ook elk kind is uniek en niet elke aanpak werkt voor elk kind of elk gezin.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Dagmar » 27 apr 2012, 09:33

beefje schreef:Tis misschien wat raar uitgelegd maar heb de laatste tijd veel gedacht dat er niet 1 wondertheorie is voor opvoeding en dat ik ook veel bedenkingen heb bij die opvoedprogramma's op TV die alles over 1 kam scheren. Elke situatie, elk gezin en ook elk kind is uniek en niet elke aanpak werkt voor elk kind of elk gezin.

Helemaal mee eens.. Ik pik hier en daar (en overal :lol: ) interessante ideeën op en pas ze toe zoals ze bij mij en mijn gezin passen.. Ik zou willen dat alle ouders hun goesting deden met hun kind, en niet te veel luisteren naar de omgeving (à la "ge zijt hem aan het verwennen" maar ook "ge moet altijd klaarstaan voor uw kind"). We zijn allemaal maar mensen en zolang we ons best doen, is het ok.. Iedereen heeft wel een mindere periode, niemand is perfect.. ;)
mama van één meisje '02 en drie jongens '04, '08 & '08..
gecertificeerd draagconsulente Trageschule Dresden
voorzitter Draagconsulenten Vlaanderen vzw
Dagmar
Vruchtje

Berichtdoor bioMam » 27 apr 2012, 12:15

Wel beefje & Dagmar dat vind ik heel juist gezegd en ja, het is soms ook moeilijk om niet in de andere richting te gaan overdrijven ;) maar anderen veroordelen is sowieso niet best: niemand kan de situatie beter inschatten dan degene die er zelf in zit en ja, zolang je dan je hart volgt en wat dingen gebruikt op een manier die werkt dan is dat wel het beste dat je kan doen - en als ik anderen hun aanpak niet begrijp en voor mezelf denk dat ik dat niet zou kunnen dan moet ik dat ook maar relativeren. Zolang het voor hen werkt en ze zich daar allemaal goed bij voelen ... maar ik moet ook zeggen dat ik hier online veel rapper mijn mening geef en me IRL niet zo zal moeien en er gewoon stilletjes het mijne van denk.

Het is trouwens zo dat in het artikel onderaan ook zoiets staat:
Zoals gezegd is het absoluut niet noodzakelijk al deze onderwerpen toe te passen in het eigen gezinsleven. Veel ouders passen één of meerdere richtlijnen toe maar wijken op andere punten weer af, omdat dat nu eenmaal beter bij hun situatie past.

Het prettige van Natuurlijk Ouderschap is dat er dan niet gezegd wordt dat ze het ‘verkeerd’ doen. Zo lang ouders nadenken over hoe ze hun kinderen op willen voeden, en bewuste keuzes maken over die opvoeding, is het alleszins prima!

en daar komt het inderdaad op neer. Elk kind is anders, elk gezin is anders en je kan elkaar tips geven, maar het is altijd weer wat proberen en we moeten het natuurlijk tollereren als iemand zich ergens niet of wel goed bij voelt en het anders doet dan wij, maar dat bewust kiezen voor bepaalde manieren van omgaan met je kind dat is zoiets dat echt impliceert dat je doordacht handelt en jammer genoeg zijn er nog veel mensen die te rap toegeven aan de druk van hun omgeving ipv dan toch hun gevoel te volgen ...
bioMam
Embryo

Berichtdoor Nath » 03 mei 2012, 12:22

Mooi artikel.

Ik ga nooit de reactie van mijn schoonvader vergeten op de babyborrel:
Op het einde werd de kleine (was toen 4 weken) wat onrustig en we stonden op het punt om naar huis te gaan. Ik liep dus nog even rond met de kleine in mijn armen. Mijn schoonvader zei: "dat zie ik niet graag hoor, dat is niet goed".
Eum, mijn kind is van streek en ik zou haar moeten laten liggen huilen in haar wandelwagen of wat????

De onze is helemaal geen huiler. Alleen slapen in haar eigen kamertje is nooit een probleem geweest (in het begin sliep ze overdag wel in haar park benenden).
Maar als ze uitzonderlijk eens "lastig" was dan droeg ik haar ook altijd in een draagdoek.

En dat heeft geen hangerig kind van haar gemaakt, in tegendeel: ze is heel flink en zelfstandig, maar weet dat als er iets is, mama er altijd is voor haar.
Laatst toen ze ziekjes was had ze het wat lastig en dan heb ik haar gewoon bij me genomen in de zetel en heeft ze lekker liggen slapen op mijn buik. Ik merk dat die liefde en dat contact haar deugd doet dan en dat ze daar echt behoefte aan heeft. Oké, dan moet alles maar even blijven liggen en neem ik lekker de tijd voor haar.
Afbeelding
Nath
Zygote

Keer terug naar Actualiteit