‘Geboortebeperking? Moet kunnen’

Moderators: g&f&s, Biomam

‘Geboortebeperking? Moet kunnen’

Berichtdoor Linda » 01 okt 2012, 09:14

Geboortebeperking in de strijd tegen de overbevolking: voor Freddy Thielemans (PS) moet het kunnen. Zijn liberale uitdager noemt het onzinnig.
‘Geboortebeperking moet bespreekbaar zijn. Zo veel mogelijk kinderen hebben, is onverantwoord.’ Het is een krasse uitspraak van Freddy Thielemans (PS), de burgemeester van Brussel-stad die kandidaat is om zichzelf op te volgen.

Zijn woordvoerder Nicolas Dassonville verduidelijkte gisteren: ‘Dit is geen plan, noch een programmapunt. Maar het is een feit: we hebben in Brussel veel gezinnen met zeven, acht kinderen. Die vragen naar een sociaal appartement maar die bestaan gewoon niet.’

Over hoe zo’n maatregel toegepast kan worden, spreekt hij zich niet uit. ‘Het is geen gemeentelijke bevoegdheid.’

In het Brusselse straatbeeld vallen de kroostrijke moslimgezinnen op, maar Thielemans haast zich te benadrukken dat hij geen bepaalde bevolkingsgroepen of religies viseert. ‘Het probleem vind je zowel bij islamitische als joodse gezinnen, zelfs bij de christenen.’

Het geboortecijfer stijgt in ons land het sterkst in het Brussels Gewest. In 2011 telde het gewest meer dan 1,1 miljoen inwoners. tegen 2060 zouden dat er 1,5 miljoen zijn.

Alain Courtois (MR), de liberale uitdager van Thielemans, vindt het idee maar niks. ‘Er zijn andere manieren om de overbevolking aan te pakken. Laten we de netwerken aanpakken die mensen naar hier halen die daarna op het OCMW en op de wachtlijst voor een sociale woning belanden’, reageert hij.

Joëlle Milquet, de minister van Binnenlandse Zaken en lijsttrekker voor het CDH in Brussel, wil officieel geen commentaar kwijt.

Steun krijgt Thielemans wel van de Gentse moraalfilosoof Etienne Vermeersch. ‘Geen enkele verstandige mens kan tegen geboortebeperking zijn. Ook niet in Brussel, dat op een demografische bom zit. Een onbeperkt aantal kinderen krijgen is onhoudbaar. Zeker in ons land, waar de ecologische impact 25 keer groter is dan in de derde wereld. Het zijn vooral gezinnen die niet in hun onderhoud kunnen voorzien die veel kinderen krijgen. De godsdienst speelt daar vaak geen positieve rol in.’

En hoe moeten we die geboortebeperking dan realiseren? ‘Dat moet niet repressief gebeuren, zoals in China, maar sensibiliserend’, zegt Vermeersch, ‘Singapore is daarin geslaagd, Taiwan ook, de In­dia­se deelstaat Kerala deed het via het meisjesonderwijs.'

Link: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00317404
Bron: Het Nieuwsblad
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Re: ‘Geboortebeperking? Moet kunnen’

Berichtdoor Winter » 04 okt 2012, 19:35

Op zich geen slecht idee. Het hoe en wat is natuurlijk iets waar goed moet over nagedacht worden. Ik ben er van overtuigd dat het geloof hier toch een beetje de boosdoener is.
Geen anticonceptie mogen gebruiken of mensen die de pil niet kunnen (willen betalen) of het is Gods wil...pff het maakt t niet makkelijker op.
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor ElLoLa » 05 okt 2012, 09:39

Ik heb nu ook zoiets van dat 10-11-12 kinderen er echt wel over is.
Eigenlijk vanaf 8 is het wat overdreven :oops:
Dan is het toch gewoon kinderen krijgen omdat ge het kunt, niet omdat ge ervoor wilt zorgen.
Want automatisch moeten de andere kinderen dan helpen en die hebben niet om zo'n groot gezin gevraagd.
En mensen die al een sociaal appartement ofzo aanvragen en dan zoveel kinderen hebben, dat vind ik belachelijk, allé, niet logisch.

Ik ben hier nu ook al tegen de kinderen bezig over de pil, kinderen krijgen enz.
Natuurlijk niet tot in detail en omdat ze zien hoeveel werk een groot gezin is, zeggen ze nu al dat ze zelf maar 2 kinderen willen :P
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor major » 05 okt 2012, 09:43

de bedoeling erachter is misschien wel te begrijpen, maar de uitspraak zelf én als er een regel in zou komen, is dat een enorme schending van het recht van de mens. We zitten, trouwens, niet in een communistisch land als China, hé.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
major
Zygote

Berichtdoor ElLoLa » 05 okt 2012, 09:50

Uiteraard niet maar ik bedoelde met mijn antwoord; als de mensen zoveel kinderen hebben, dan vraag ik me af of dat de bedoeling is of komt dat gewoon omdat ze verkeerd, slecht of niet geïnformeerd zijn ivm de pil of andere voorbehoedsmiddelen?
Voor't geld moet ge geen kinderen nemen he want dat geld is direct op ààn de kinderen.
Natuurlijk zullen sommigen daar wel misbruik van maken maar is dat niet met alles.
Moeten gewone mensen gestraft worden door omwille van een paar onnozelaars?
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor Spotje » 07 okt 2012, 22:58

Dat is geen zwart wit discussie, zoiets...
Mensen moeten om te beginnen ook zelf verantwoordelijkheid nemen
eerder in de zin van de redenen om... kinderen te nemen...
- kan het financieel? bijvoorbeeld... Hoe vaak zie je niet dat mensen die weinig geld hebben,
in schuldbemiddeling zitten, enz... toch voor een 3de, 4de of zelfs 5de kind gaan?
Je moet naar de toekomst zien: wat kan ik die kinderen bieden?
...
mama's lieve schatten....
Afbeelding Afbeelding
Spotje
Embryo

Berichtdoor Winter » 10 okt 2012, 22:36

Spotje schreef:Dat is geen zwart wit discussie, zoiets...
Mensen moeten om te beginnen ook zelf verantwoordelijkheid nemen
eerder in de zin van de redenen om... kinderen te nemen...
- kan het financieel? bijvoorbeeld... Hoe vaak zie je niet dat mensen die weinig geld hebben,
in schuldbemiddeling zitten, enz... toch voor een 3de, 4de of zelfs 5de kind gaan?
Je moet naar de toekomst zien: wat kan ik die kinderen bieden?
...

Hele mooie stelling...
Een moederhart kan groot zijn en dan is dat wel mooi als je veel kids hebt. tenzij je gedachten uitgaan naar het kindergeld dat je er voor krijgt natuurlijk. :(
Soms stel ik me de vraag bij die hele grote gezinnen: kunnen zij de aandacht schenken aan alle kinderen en wat als ze allemaal serieus gaan studeren...
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor Sylvie S » 12 okt 2012, 12:00

Ik heb nog altijd zoiets van iedereen moet kunnen kiezen wat hij wil maar sensibiliseren lijkt me inderdaad geen foute beslissing. Nu ik denk dat wanneer de 2 ouders gaan werken, mensen sowieso al geneigd zijn om minder kinderen te nemen dus misschien moeten ze dat meer stimuleren...
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor Linda » 12 okt 2012, 17:54

Ik heb hier persoonlijk wel wat moeite met de reacties op onze vierde zwangerschap. Mensen reageren soms echt "lomp" en vragen dan ongegeneerd van " 't Was een ongelukje zeker?" enzo ... Zo heb ik ook onlangs iemand op Facebook geblokkeerd die constant een link aan het delen was over geboortebeperking om de wereld te redden en meer plaats te hebben voor groen. Ieder moet dit voor zich kunnen uitmaken vind ik.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor Sandy » 12 okt 2012, 20:22

Met respect voor mensen die 3, 4 of 5 kinderen hebben, maar ik zou dat niet willen.
Naar mijn ideeën zou ik niet genoeg aan mijn kinderen kunnen geven, om over studeren nog maar te zwijgen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dat een ander dat niet gun.....
Trouwens Linda, mijn felicitaties waren echt wel gemeend. Maar het zou niets voor mij zijn, al die kinderen.....
Maar om geboortebeperking in te voeren......zo 'ecologisch' ben ik niet
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Berichtdoor ElLoLa » 13 okt 2012, 06:35

Wij hebben hier geen slechte opmerkingen gekregen bij onze vierde.
Omdat iedereen wist dat we er vier wilden.
Waarschijnlijk zal er wel achter onze rug geroddeld geweest zijn omdat veel mensen niks in mijn gezicht durven zeggen (ik ben nogal een felle op dat vlak).
Maar dat moet ge gewoon van u af laten glijden.
Ons ma beweerde ook altijd dat ik zot was, al van toen ik zwanger was van Lorah.
Maar dan later kwam boven dat zij vroeger ook eigenlijk een derde wou maar dat mijn stiefpa daar niet achter stond.
Dus veel opmerkingen komen uit jaloezie, denk ik.
Laatst bijgewerkt door ElLoLa op 18 okt 2012, 05:50, in totaal 1 keer bewerkt.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor beefje » 13 okt 2012, 12:56

overlaatst was het op TV over grote families (extra ordinary people and me) waar een TV reporter bij grote families op bezoek ging om uit te zoeken waarom ze zo'n grote familie hadden
veel had hier idd te maken met geloof. Maar de meeste gezinnen zorgden wel financieel zelf voor hun kinderen. Geen stond op bijstand en in sommige landen is van kindergeld nog geen sprake dus daar zal het ook niet voor gedaan zijn.
Een familie, daar hadden een aantal kinderen een hartafwijking en ze hadden daardoor al 2 kinderen moeten afgeven maar toch bleven ze kinderen krijgen.

Als je kan voorzien in de noden van je kinderen, wie zijn wij dan om te zeggen dat je geen kinderen meer mag krijgen?
Pas op, je hebt vrouwen die verslaafd zijn aan zwanger zijn, dat is een hele andere zaak natuurlijk. Of als het om het kindergeld te doen is en de kinderen op hun honger (letterlijk en figuurlijk) blijven zitten.

Chinese toestanden daar kan ik mij echt niet in vinden, 1 kind maar??? dat is er ver over.
Het is een moeilijke discussie
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Spotje » 17 okt 2012, 16:41

Linda schreef:Ik heb hier persoonlijk wel wat moeite met de reacties op onze vierde zwangerschap. Mensen reageren soms echt "lomp" en vragen dan ongegeneerd van " 't Was een ongelukje zeker?" enzo ... Zo heb ik ook onlangs iemand op Facebook geblokkeerd die constant een link aan het delen was over geboortebeperking om de wereld te redden en meer plaats te hebben voor groen. Ieder moet dit voor zich kunnen uitmaken vind ik.

hier vroegen er dat veel, voor een 2de ... zelfs goede vrienden tot mijn groote teleurstelling
mama's lieve schatten....
Afbeelding Afbeelding
Spotje
Embryo

Berichtdoor Linda » 17 okt 2012, 17:36

Hier zelfs familie :(
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor vlindertje » 17 okt 2012, 20:44

Mensen (zelfs vreemden) vragen mij altijd of het een 'ongelukje' was, omwille van mijn leeftijd. 'k zie er precies nogal onverantwoordelijk uit :mrgreen: :roll:
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Nath » 18 okt 2012, 14:36

Spotje schreef:
Linda schreef:Ik heb hier persoonlijk wel wat moeite met de reacties op onze vierde zwangerschap. Mensen reageren soms echt "lomp" en vragen dan ongegeneerd van " 't Was een ongelukje zeker?" enzo ... Zo heb ik ook onlangs iemand op Facebook geblokkeerd die constant een link aan het delen was over geboortebeperking om de wereld te redden en meer plaats te hebben voor groen. Ieder moet dit voor zich kunnen uitmaken vind ik.

hier vroegen er dat veel, voor een 2de ... zelfs goede vrienden tot mijn groote teleurstelling

Ik ervaar eerder het omgekeerde:
Iedereen (zowel mensen die je goed kennen, als mensen die je haast niet kennen) vraag me constant "en, een tweede?". Als ik dan ze dat het normaal gezien bij eentje zal blijven, bekijkt bijna iedereen me raar!

Precies of het echt niet oké is om maar één kind te hebben?
Sommige gaan er zelfs van uit dat je je eerste kind beklaagd omdat je er geen tweede wil! :(
Afbeelding
Nath
Zygote

Berichtdoor Linda » 18 okt 2012, 16:31

Oh maar goede vrienden van ons zijn onze leeftijd en zij zien kinderen wel graag maar willen er zelf geen. En bij hen is het ook constant van "Nog geen kind?" alsof het zoiets abnormaals is ...
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Berichtdoor Bolleke » 19 okt 2012, 21:13

Ik vind wel dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken hoeveel kinderen in hun gezin passen.
Maar dat ze mensen die veel kinderen hebben, maar er niet voor zorgen, of om verkeerde redenen kinderen krijgen
dan vind ik het wel goed dat ze die ergens willen sensibiliseren.

Die reacties tja, mensen zijn soms echt dom vind ik.
Bij ons zeggen ze ook allemaal, je hebt er nu eentje, na alles wat e ervoor gedaan hebt,
je gaat dat toch niet nog eens doen...

Dan ga ik daar gewoon niet op in, ze weten niet beter.
Afbeelding
Bolleke
Blastocyste

Berichtdoor verena » 19 okt 2012, 23:03

hier is dat ook zo ze :roll:
wablief gaan jullie nog voor een 3e in deze slechte tijd :roll:

eu ja waarom niet :roll:
als het voor ons mogelijk is iedereen bekijkt zijn eigen situaties he
Louise Marie 6 maart 2007 om 14u17 48cm groot en 3kg15 zwaar
Helena 25 Mei 2011 om 15u28 50 cm groot en 3kg250 zwaar
Afbeelding Afbeelding Afbeelding