De Gelder

Moderators: g&f&s, Biomam

De Gelder

Berichtdoor Vivache » 18 maart 2013, 16:43

heel het circus van het proces is bijna afgelopen

heel dichtbij met die kindjes die gestorven zijn en zo

hoe staan jullie er tegenover?
Vivache
Baby

Re: De Gelder

Berichtdoor molly » 18 maart 2013, 18:16

Toen we voor 't eerst het nieuws over het drama hoorden was de eerste reactie: "Wat voor een gek doet nu zoiets wreeds!!?".
Dus in mijn ogen is hij gek. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze hem met de zachte hand moeten behandelen hé.
Die gast mag nooit meer vrijkomen, dat is een feit... maar waar ze hem precies moeten plaatsen... dat is een ander paar mouwen.
Die ouders hebben jaren geleden al aan de alarmbel getrokken... eer je als moeder of vader al de stap zet om je eigen kind te laten colloqueren moet er volgens mij toch al iets serieus aan de hand zijn.
Ik ken een woord,
een heel nieuw woord,
een woord dat niemand kent,
een woord waarmee ik zeggen wil,
dat jij de liefste bent!
molly
Blastocyste

Berichtdoor Spooky » 19 maart 2013, 08:33

Toen het drama gebeurde zat ik op de receptie van Kind en Gezin...plots kregen we daar te horen dat er een drama was gebeurd in een creche in Dendermonde. Ikzelf heb als kinderverzorgster in verschillende creches gewerkt...voor hetzelfde geld had ik ook zoiets kunnen meemaken...Als ik hem zie dan zie ik iemand die ze niet allemaal op een rij heeft...Hoe wreed kan je zijn? Trouwens hij is een echte lafaard, hij ging altijd hulpeloze mensen opzoeken (bejaarden,baby's)...
En ja, ik vind idd dat hij levenslang moet opgesloten worden, daarnaast ben ik ervan overtuigd dat er vanalles mis is in zijn denken...
Ik krijg er dan de kriebels van als ik hem zie glimlachen naar de camera of nog erger gisteren, lichtjes wuiven...alsof we hem plots sympathiek zouden moeten vinden!
Spooky
Embryo

Berichtdoor marijke77 » 19 maart 2013, 10:37

Normaal kan je hem in geen geval noemen. Schizofreen of niet, ik was niet aanwezig op het proces en heb dus de volledige verhalen niet gehoord (enkel wat in de kranten stond), dus daar spreek ik me niet over uit. Welke straf hij ook krijgt, niets garandeert spijtig genoeg dat hij levenslang uit de maatschappij wordt geweerd. Krijgt hij levenslang, dan kan hij nog vrijkomen. Wordt hij geïnterneerd dan bestaat de kans nog altijd dat hij "genezen" verklaard wordt op een bepaald ogenblik.'k Zou eerlijk gezegd niet graag in de schoenen van de jury staan. 't Is in dit geval echt wel kiezen tussen de pest en de cholera.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor Sylvie S » 19 maart 2013, 12:58

Ik ben er ook van overtuigd dat hij niet normaal denkt. Toen ik van het drama hoorde heb ik zitten huilen, ik was er kapot van. Hij hoort volgens mij toch eerder thuis in een gevangenis, ik denk dat hij in een instelling een gevaar voor de andere patiënten zou zijn. Ik vind het erg voor zijn ouders maar ik zou het nog veel erger vinden indien hij nieuwe slachtoffers zou kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor Winter » 21 maart 2013, 14:17

Interneren/ gevangenis...ie hoort nergens thuis...wachten op de dag dat ze komen met een spuitje vind ik voor zo iemand nog steeds de beste oplossing...
Afbeelding

Afbeelding
Winter
Zygote

Berichtdoor beefje » 21 maart 2013, 14:39

ergens zou ik het erg vinden moest hij toerekeningsvatbaar zijn. Allez, verontrustend dat iemand die volledig bij zijn zinnen is, in staat is om zoiets te doen.
Ziek in je hoofd zijn, praat de ernst van de daden niet goed maar zou dan toch een beetje een verklaring kunnen zijn voor dit gruweldrama.

Ik kan mij niet uitspreken over zijn geestestoestand, daarvoor zijn er de experts, al worden de expertises blijkbaar meer opgemaakt in het belang van de partij die ze vraagt. De huidige psychiatrie biedt niet voldoende begeleiding voor zo'n criminelen die niet toerekeningsvatbaar zijn. En helaas betekent levenslang in belgië niet levenslang. Ik ben niet voor de doodstraf, wel voor een straf PER slachtoffer dat je maakt zodat echt zware criminelen nooit meer uit de cel kunnen geraken!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor marijke77 » 21 maart 2013, 16:12

Eventjes off topic. Maar een straf per slachtoffer is nu ook niet de ideale oplossing, denk ik. Verdiend iemand die bijv 1 iemand vermoord heeft, maar op echt gruwelijke wijze dan minder straf dan iemand die bijv. 3 mensen doodschiet? (allé begrijp mij niet verkeerd hé, 3 mensen doodschieten is ook gruwelijk laat dat even duidelijk zijn). Maar ik begrijp je standpunt wel hoor Beefje. Na 15 jaar maakt hij al kans om opnieuw vrij te komen. En ook al denk ik niet dat er ooit iemand het in zijn hoofd gaat halen om hem effectief vrij te laten. Toch is het besef dat die kans bestaat, bijzonder verontrustend.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor beefje » 21 maart 2013, 19:41

marijke77 schreef:Eventjes off topic. Maar een straf per slachtoffer is nu ook niet de ideale oplossing, denk ik. Verdiend iemand die bijv 1 iemand vermoord heeft, maar op echt gruwelijke wijze dan minder straf dan iemand die bijv. 3 mensen doodschiet? (allé begrijp mij niet verkeerd hé, 3 mensen doodschieten is ook gruwelijk laat dat even duidelijk zijn). Maar ik begrijp je standpunt wel hoor Beefje. Na 15 jaar maakt hij al kans om opnieuw vrij te komen. En ook al denk ik niet dat er ooit iemand het in zijn hoofd gaat halen om hem effectief vrij te laten. Toch is het besef dat die kans bestaat, bijzonder verontrustend.

marijke een gruwelijke manier van vermoorden dient ook door te wegen op de strafmaatregel natuurlijk.
Maar er is een verschil tussen een massamoord doen en 1 iemand vermoorden. Iemand die bv op een school (of creche hier) mensen vermoord of poging tot moord doet, zou toch best per misdrijf een straf oplopen. Iemand die een ander vermoord (vaak met motief jaloezie of iets anders) krijgt dan straf voor zijn misdrijf. Stel je voor dat die laatste zijn ex-vrouw vermoord heeft, in stukjes gehakt en in de vriezer gestopt, dan weegt dat natuurlijk ook door.
Wat mijn punt is dat iemand die verschillende mensen vermoord toch niet dezelfde straf moet krijgen als iemand die 1 iemand vermoord. En uiteraard dienen de omstandigheden waarin dit gebeurd ook in overweging genomen worden!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor ElLoLa » 22 maart 2013, 07:28

't Is gewoon zo dat De Gelder zowiezo niets 'goed' zou kunnen doen.
Zou hij daar bescheiden zitten, zouden ze zeggen dat hij daar ongeïnteresseerd zat, zou hij zijn excuses aanbieden, zouden ze niet gemeend zijn, nu zat hij daar de lachen en te zwaaien, dus nu is't ne koelbloedige moordenaar die lacht met de nabestaanden.
Moest hij daar liggen snikken en doen, zou hij aan het faken zijn of dan zou hij doen alsof hij er erger aan toe is dan de nabestaanden.
Dus altijd dat gevit (op het nieuws en in de kranten) op wat hij doet of net niet doet, dan vind ik helemaal overbodig en onnozel.
Hoe moet zo'n man als De Gelder zich gedragen, he, zodat 'het publiek' content is.

En dan dat motief, altijd dat motief, welk motief zou goed genoeg zijn waardoor we ons erbij neerleggen dat hij zoiets gruwelijk heeft gedaan?
Er is geen motief, ik zeg dat al lang, hij deed gewoon maar wat.
ElLoLa
Blastocyste

Berichtdoor mini » 22 maart 2013, 12:30

Je hebt daarin gelijk Ellola. En ik vrees dat geen enkele straf zwaar genoeg zal zijn voor de nabestaanden.
En ik weet ook niet waar hij het 'best' is. Gesloten instelling of gevangenis. Niemand die kan zeggen hoe het daar werkelijk in z'n kop draait en keert.
AfbeeldingAfbeelding
F. geboren op 27/11/2009 om 17u09 - 3kg810 en 52 cm
L. geboren op 11/07/2011 om 12u30 - 3kg410 en 51 cm
mini
Baby

Berichtdoor aquake » 26 maart 2013, 20:48

Volgens mij is hij ziek in zijn hoofd maar wel toerekeningsvatbaar. Hoe kan hij anders zo minutieus die moorden voorbereiden? Ontoerekeningsvatbaar is voor mij dat je iets doet in een opwelling. En wat de strafmaat betreft, waarom niet zoals in de VS? Levenslang per slachtoffer? Zelfs als hij na de helft van zijn straf kan vrijkomen, dan nog zou de kans erg klein zijn. De ouders treft geen enkele schuld, zij hebben er alles aan gedaan om hun zoon te helpen maar liepen met het hoofd tegen de muur. Wat moet je dan doen? Je kind thuis opsluiten?
AfbeeldingAfbeelding
aquake
Zygote

Keer terug naar Actualiteit