'Cupcakemama' rukt op - Het Nieuwsblad

Moderators: g&f&s, Biomam

'Cupcakemama' rukt op - Het Nieuwsblad

Berichtdoor Linda » 22 jun 2012, 09:29

Cherie Blair zet Engeland in rep en roer door uit te varen tegen jonge vrouwen die een rijke man willen om zo snel mogelijk te kunnen stoppen met werken. 'Ook hier willen veel cupcakemama's zich volledig terugplooien op hun gezin. Maar gelukkig word je daar niet van', zegt relatiedeskundige Rika Ponnet.
In Engeland worden ze de yummy mummies genoemd: vrouwen die op zoek zijn naar een man die genoeg geld verdient, zodat ze zelf zo snel mogelijk kunnen stoppen met werken om zich uitsluitend met het gezin bezig te houden. Cherie Blair, de vrouw van de Britse oud-premier Tony Blair, noemt de opmars van jonge vrouwen die kiezen om thuis te blijven een gevaarlijke trend.

'Hoe kun je nu denken dat je je als vrouw dan nog kunt ontplooien? Vrouwen moeten vooral maken dat ze voor zichzelf kunnen zorgen', zegt ze.

Mutsen

Cupcakemama's noemt relatiedeskundige Rika Ponnet hen. 'En ja, je ziet die tendens ook steeds vaker bij ons', zegt ze. 'Vrouwen willen zich steeds vaker terugtrekken uit de moeilijke strijd tussen werken, tijd vinden voor zichzelf en hun partner, en ook nog eens de kinderen opvoeden. In plaats van dat evenwicht met vallen en opstaan te zoeken, kiezen ze er al op voorhand voor om zich helemaal terug te plooien op het moederschap. En dan worden ze voltijds huisvrouw, en gaan ze cupcakes bakken, rokjes maken of een moestuintje houden. Cupcakemama's zou je ze kunnen noemen, of mutsen, de term die in Nederland soms gebruikt wordt. Het klassieke patroon van vijftig jaar geleden keert terug.'

Maar dat idee van de vrouw aan de haard is totaal achterhaald, vindt minister van Werk Monica De Coninck (SP.A). 'Een tijdje thuisblijven voor de kinderen is uiteraard perfect oké, maar vrouwen moeten toch beseffen dat jarenlang je carrière onderbreken toch ook wel gevolgen heeft, bijvoorbeeld voor je pensioen. Dus je denkt er best goed over na en je praat er op voorhand best goed over met je partner', zegt De Coninck.

Afhankelijk

Uit de meest recente cijfers van de Generations en Gender Survey voor België blijkt dat 75 procent van de hoogopgeleide vrouwen in ons land voltijds werkt voor ze kinderen hebben. Dat vermindert tot 45 procent als ze een kindje hebben tussen nul en twee jaar oud, om later weer licht te stijgen tot 50 procent. Bij laagopgeleide vrouwen ligt het aantal nog lager. 'Maar je moet als vrouw aan het werk, zodat je voor jezelf kunt zorgen', zegt Ponnet. 'Het is een illusie te denken dat je gelukkiger wordt als je je alleen nog met het moederschap bezighoudt. Veel vrouwen die scheiden, komen in grote financiële moeilijkheden omdat ze te afhankelijk waren van hun man.'

Allemaal rokjes

Eén van de vrouwen die wel voluit voor haar gezin heeft gekozen, is Kim Leysen, die onder het pseudoniem Madame Zsazsa een bestseller schreef met het naaiboek Allemaal rokjes. Leysen zou het alleszins niet kunnen: elke dag van 7 tot 18 uur de deur uit om te werken, dan haar kinderen uit de opvang gaan halen en dan nog aan het eten, de strijk en de rest beginnen. 'Dus ben ik huismoeder geworden.'

En ze is heel gelukkig, zegt ze. 'Sinds ik kinderen heb, heb ik geen dag meer gewerkt. Ik heb geen ambitie op werkvlak, en omdat mijn man meer dan voltijds werkt, kan ik ook thuisblijven. Ik denk dat heel veel vrouwen dat ook zouden willen, maar dat ze het uit financiële overwegingen niet kunnen.'
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Linda
Blastocyste

Re: 'Cupcakemama' rukt op - Het Nieuwsblad

Berichtdoor vlindertje » 22 jun 2012, 10:19

Haha, een rijke vent zoeken om dan uw heel leven afhankelijk te zijn ervan?? :shock: Ik bewonder het idee van 'er altijd willen zijn voor de kinderen' maar als vrouw moet je toch íéts hebben (financieel) om op terug te vallen indien nodig vind ik. Stel dat uwe man wil scheiden als je 70 jaar bent (wat meer en meer voorkomt tegenwoordig) dan sta je daar zonder pensioen (of weinig pensioen, als je nooit gewerkt hebt) en dus op straat. Dan kan je maar beter hopen dat uw kinderen (waar je indertijd zoveel voor gedaan hebt) medelijden hebben en u in huis nemen.

En waar vind je nog mannen die dit idee aantrekkelijk vinden om voor hun vrouw en gezin te zorgen? Ik ben er nog geen enkele tegengekomen die er zo over denken in ieder geval. (in mijn generatie alleszins)
Afbeelding
vlindertje
Vruchtje

Berichtdoor Sylvie S » 22 jun 2012, 11:09

In de eerste plaats vind ik dat iedereen dit voor zichzelf mag beslissen. Zelf zou ik er me niet goed bij voelen om financieel afhankelijk te zijn van mijn man. Bovendien vind ik voor mijn kinderen zorgen heel zwaar en ben ik blij dat ik dit met een leuke job kan afwisselen. Maar om nu mensen die voor andere opties kiezen nu "mutsen" of cupcakemum's te gaan noemen, dat gaat toch ver vind ik. Bovendien moet er in de bedrijfswereld van afgestapt worden dat je enkel carrière kan maken als je fulltime en dan liefst nog met veel overuren werkt...dat is bullshit. Je kan deeltijds of via thuiswerk ook je job goed doen en carriere maken...
Afbeelding
Afbeelding
Sylvie S
Blastocyste

Berichtdoor Vivache » 22 jun 2012, 12:11

ok, ze verliezen dan misschien pensioen, maar de tijd die ze kunnen (en willen) spenderen met hun kindjes komt nooit meer terug
ik denk, aan het einde van de rit, als ik kon kiezen, dat ik dat onbetaalbaar zou vinden!!!
Vivache
Baby

Berichtdoor marijke77 » 22 jun 2012, 12:20

Om heel eerlijk te zijn, vindt ik een voltijdse job enorm zwaar met twee kleine kindjes. In september gaat mijn ouderschapsverlof in en werk ik 4/5 en eigenlijk hoop ik stiekem dat ik ook na mijn ouderschapsverlof kan overstappen op een 4/5e systeem. Maar ik moet nog een beetje uitdokteren hoe dat dan zit met pensioen en dergelijke.
Volledig thuisblijven voor de kindjes zou ik persoonlijk niet zien zitten, misschien wel tot ze naar school gaan maar daarna zou ik me denk ik een beetje vervelen tussen die vier muren. En aangezien ik niet zo een huishoudelijk wonder ben, gaat dat niet goedkomen :lol: .
Enne cupcakemama, rokkennaaiende mama of moestuinmama zou al helemaal fout aflopen :lol: Het eerste zou al niet goed zijn voor de lijn (maar naar het schijnt is een cirkel ook een lijn), voor het tweede ben ik te onhandig en het derde zou met mijn "groene vingers" uitdraaien in een megawildernis :lol:
En tot slot zou ik er mij persoonlijk ook niet goed bij voelen om volledig financieel afhankelijk te zijn van mijn man.
Afbeelding Afbeelding[/url]
Afbeelding
marijke77
Zygote

Berichtdoor mel » 22 jun 2012, 14:27

Ik ben nu ook thuis tot de kindjes naar school gaan en daarna ga ik terug werken omdat we nog moeten verbouwen....
wat mij stoort aan dit artikel is dat thuisblijfmoeders precies niks anders doen dat cakejes bakken of een beetje naaien, de meeste thuisblijfmoeders die ik ken zijn meestal wel ergens vrijwilligster...
Verder vind ik het ook helemaal niet erg om nu financieël afhankelijk te zijn, misschien gaan we ooit uit elkaar ja, dat weet je niet dus daarop neem ik alvast geen beslissing en blijf ik thuis ;)
Afbeelding
Afbeelding
mel
Zygote

Berichtdoor bioMam » 22 jun 2012, 21:22

Ik ben blijkbaar nog erger, want ik ben thuis en maak zelfs geen cupcakes of rokjes :lol: LOL en tja, ervoor "kunnen" kiezen? er kan altijd meer dna je denkt ... dat heb ik echt wel ondervonden en jaja, het is vaak overleven en het met minder doen, maar het kan wel. OK, in het begin is het hier niet bewust zo gegaan, dat geef ik toe, maar ik ben er elke keer in "gerold" en ben er niet rouwig om dat ik veel tijd voor en met mijn kinderen heb (gehad) hoor. Al de rest neem ik er dan wel bij - of moet ik mijne wederhelft nu aan zijn oren trekken, omdat hij niet rijk is? ;)
Als wij geld zat zouden hebben dan zou ik trouwens terug vanalles studeren ook en dat is net zo goed een vorm van voor jezelf zorgen ...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bioMam
Embryo

Berichtdoor beefje » 23 jun 2012, 10:25

Sylvie S schreef:In de eerste plaats vind ik dat iedereen dit voor zichzelf mag beslissen. Zelf zou ik er me niet goed bij voelen om financieel afhankelijk te zijn van mijn man. Bovendien vind ik voor mijn kinderen zorgen heel zwaar en ben ik blij dat ik dit met een leuke job kan afwisselen. Maar om nu mensen die voor andere opties kiezen nu "mutsen" of cupcakemum's te gaan noemen, dat gaat toch ver vind ik. Bovendien moet er in de bedrijfswereld van afgestapt worden dat je enkel carrière kan maken als je fulltime en dan liefst nog met veel overuren werkt...dat is bullshit. Je kan deeltijds of via thuiswerk ook je job goed doen en carriere maken...

awel die laatste zin van jou dat vind ik nu ook eens helemaal se sylvie!
in de bedrijfswereld kan je enkel carrière maken als je idd fulltime werkt en veel overuren klopt, zo is het zelfs bij ons op de vakbond, sommige jobs mag je dus zelfs niet deeltijds uitvoeren en het beleid laat goed voelen dat ze deeltijds werken niet echt in dank afnemen (vrijwillig halftijds is geen optie meer bij ons, enkel in vorm van ouderschapsverlof of tijdskrediet). Ik werk nu halftijds en heb echt nog wel ambitie hoor op werkvlak, ik zit in syndicale delegatie, neem daarbuiten ook nog andere taken op me maar ik heb minstens evenveel ambitie om er genoeg voor mijn kinderen te zijn. Zij zijn immers mijn levensproject en ik wil hen zelf voldoende kunnen opvoeden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
beefje
Embryo

Berichtdoor Sandy » 23 jun 2012, 13:15

Ik zou nooit fulltime kunnen thuisblijven voor mijn kinderen.....Maar ik ben wel halftijds beginnen werken, om er toch genoeg tijd bij te kunnen zijn.
En zo draag ik ook mijn steentje bij aan het huishoudbudget ;) en kunnen we eens iets meer dan dat ik zou thuisblijven.
Ik zou ook niet weten wat te doen hele dagen. Je kan toch niet ganse dagen kuisen en opruimen?
Afbeelding Afbeelding
Sandy
Foetus

Keer terug naar Actualiteit